بازدید 135896
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین / تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ / آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم / دادگاه نظامی اعضای حزب توده

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 22 November 2020

شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین / تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ / آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم / دادگاه نظامی اعضای حزب توده

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم

پس از گذشت چندین دهه از پایان جنگ جهانی دوم و کم رنگ شدن کدورت‌های این جنگ همچنین به دنیا آمدن نسل‌های جدیدی که تجربه سختی‌های آن را از نزدیک ندیده‌اند، فرصتی پیش آمده که نگاهی شفاف‌تر به رویدادهای حین و پس از آن انداخته شود و از این طریق جزئیات و رویدادهایی که زیر سایه هیتلر و ارتش نازی گم شده بودند بیشتر به چشم بیایند. در این ویدیو که حاوی تصاویری از آلمان اشغال شده توسط متفقین تهیه شده شرایط بد آلمان و آلمانی‌ها پس از جنگ نمایش داده می‌شود. این ویدیو با کلیپ پروپاگاندای متفقین شروع و با صحنه دادگاه‌های جنایات جنگی افسران و فرماندهان آلمانی پایان می‌‌یابد. آنچه بین این دو خواهید، دید روایتی است از آنچه در آلمان پس از جنگ گذشت.

 


تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ

شرح نبرد و تصرف شهر استراسبورگ از یک قطعه خبری از دوران جنگ جهانی دوم که در آن راوی توضیح می‌دهد نیروهای متفقین چگونه در مسیر تصرف آلمان این شهر مهم فرانسوی را از اشغال آلمان‌ها نجات دادند. تصاویری از نبرد و تصرف مناطق اشغال شده و به اسارت گرفتن نیروهای آلمانی اشغال‌گر و واکنش مردمی که آزاد شده‌اند. در بین تصاویر آنچه بیشتر به چشم می‌آید استقبال سرد اهالی لموز از نیروهای متفقین است که راوی توضیح می‌دهد به دلیل نزدیکی جغرافیایی به مردم آن در هویت ملی خود دچار سردرگمی شده‌اند. برای نخستین بار با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


شیر و یوزپلنگ‌های پسر صدام حسین

عدی صدام حسین پسر بزرگ صدام حسین بود. مدیر اصلی روزنامه بابل عراق و مدتی رئیس کمیته المپیک عراق بود و اقدامات عجیب و تنبیهات غریبش در قبال ناکامی‌های ورزشکاران عراقی زبانزد بود. او در قساوت و خشونت جنسی مشهور بود و جنایات بسیاری را مرتکب شد و به واسطه همین رفتارها، هدف ترور نیز قرار گرفت و از ناحیه پا آسیب جدی دید. در طول حمله آمریکا به عراق، عدی صدام در لیست افراد شدیداً مورد تعقیب دولت آمریکا بود تا اینکه در سال 22 ژوئیه 2003 در پی حمله نیروهای آمریکایی به پناهگاهشان در موصل کشته شد. عدی در دوران دیکتاتوری صدام حسین زندگی شاهانه داشت و از جمله تفریحاتش نگهداری از گروهی از شیر و یوزپلنگ در ویلاش بود. تصاویر این شیر و یوزپلنگ‌ها که پسر صدام در دوران نفت در برابر غذا و گرسنگی مردم عراق، به آنها ظرف مملو از گوشت را می‌دهد، می‌بینید.

 


تهران در سال 1335

تهران شصت سال پیش چه سر و شکلی داشت؟ این تصاویر کمیاب که در «تابناک» تماشا می‌کنید، از تهران در سال 1335 به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 


ایران در سال 1950

تصاویر صامتی که تماشا می‌کنید، ایران را در 1328 هجری شمسی مصادف با 1950 میلادی نشان می‌دهد. آنچه این تصاویر را نسبت به تصاویر مشابه متمایز می سازد، رنگی بودن این تصاویر متعلق به بیش از 65 سال پیش است. این تصاویر را در «تابناک» می‌بینید.

 


تصاویر قدیمی از احداث سد کرخه

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در 22 کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان از سال 1370 ساخته شده‌است. پیش از این سدِ عظیم، سد کوچکی بر روی کرخه وجود داشت که تصاویر کمی از آن وجود دارد. ویدیو قدیمی از احداث این سد که سد کرخه خوانده می شود را در «تابناک» می بینید.

 


دادگاه نظامی اعضای حزب توده

پس از آنکه محمدرضا پهلوی در 1327 در دانشگاه تهران ترور شد و در ادامه مشخص شد که عامل این ترور یکی از اعضای حزب توده بوده، این حزب که وابستگی فکری و اطلاعاتی به شوروی داشت، غیرقانونی اعلام شد و به فعالیت مخفی روی آورد. پس از کودتای 28 مرداد 1332 وضعیت حزب توده پیچیده تر شد و یک سال بعد از کودتا، سازمان مخفی حزب در نیروهای مسلح که به سازمان نظامی حزب توده یا سازمان افسری معروف بود، کشف شد و بسیاری از اعضای آن با زندان و شکنجه و اعدام روبرو شدند. این ویدیو از دادگاه این افسران در همان دوران ثبت شده که اکنون در «تابناک» می بینید.

 

 

تفکرات رهبر ارتش جمهوری خواه ایرلند

آی‌‌آر‌ای که مخفف ارتش جمهوری‌خواه ایرلند است. نامی است که به جنبش‌های مختلفی در ایرلند در قرن بیست و بیست و یکم داده می‌شود که باور دارند کل ایرلند باید یک جمهوری مستقل باشد واستفاده از خشونت سیاسی برای رسیدن به این هدف یک امر الزامی است. تاریخچه ارتش جمهوری‌خواه ایرلند بسیار پر فراز و نشیب و پر از چند دستگی‌ها و اختلاف نظرهای داخلی و سرکوب خارجی است و هر چند سال یک بار با اضافه کردن کلمه دیگری به آن خط فکرهای مختلف از هم جدا و گاها دوباره به هم پیوسته‌اند. در این ویدیو کوتاه از مصاحبه‌ای با رهبر ارتش موقت جمهوریخواه ایرلند «مک استیوفان / Sean Mac Stiofain» نظر او در مورد مرگ دو سرباز بریتانایی پرسیده می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳
آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم:
ژنرالهایی که فریاد جنگ طلبی سر می دادن و شور و شوق ها ایجاد می کردن، چرا داخل این تصاویر فلاکت مردم نیستن؟
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
کدوم تصویر؟! اینجا که فیلمی نیست! اقلا یبار همه چی رو میخوندی بعد میپریدی وسط نظرات!
سانسورچی تابناک

جواب خدا رو چی میخوای بدی ؟؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی