بازدید 9019
۱

چکش کاری یارانه سوم در بهارستان/ چهار منبع مالی برای طرح ۳۰ هزار میلیارد تومانی چیست؟

پس از رد شدن مصوبه مجلس برای کوپنی شدن کالاها از سوی شورای نگهبان، امروز نمایندگان با اصلاح طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 17 November 2020

پس از رد شدن مصوبه مجلس برای کوپنی شدن کالاها از سوی شورای نگهبان، امروز نمایندگان با اصلاح طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این طرح که حدود بیست روز پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، دولت را به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی، ملزم کرده بود.

بر اساس این گزارش، متن ماده واحده آن به شرح زیر بود:

الف- دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای 6 ماه دوم سال 99 به صورت ماهانه نسبت به تأمین پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشتی خانوار (افراد مشمول ردیف31 جدول تبصره 14 قانون بودجه سال 99 کل کشور) به تعداد حداقل 60 میلیون نفر از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و 200 هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد به مبلغ 600 هزار ریال به هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند.

1- این اعتبار برای تأمین کالاهای اساسی ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف هستند ضمن تأمین و تخفیف، خرید کالاها را برای مشمولان این قانون فراهم کنند.

2- منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان 300 هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت  و حقوق مالکان ناشی از آن در چارچوب قانون وزارت اقتصاد و دارایی تأمین می‌شود. منابع حاصله در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای انجام تکالیف این قانون قرار می‌گیرد.

اما روز شنبه گذشته، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در جلسه عصر (امروز شنبه 24 آبان 99) شورای نگهبان طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی را مورد بررسی قرار داد و اعضای این شورا به دلیل بار مالی با این طرح مخالفت کردند. وی افزود: شورای نگهبان ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی را برای این طرح عنوان کرد زیرا دولت بار مالی آن را متقبل نشد.

حال بر اساس این گزارش، در جلسه امروز، نمایندگان مجلس طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی اصلاح کردند تا دوباره موضوع اجرای این طرح، خبرساز شود.

بر این اساس، نمایندگان با اصلاح جزء یک بند الف طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی با 202 رأی موافق، 8 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

بند الف به شکل زیر اصلاح شد:

دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای ۶ ماه دوم سال ۹۹ به صورت ماهانه تا پایان اسفندماه نسبت به تأمین پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشتی خانوار (افراد مشمول ردیف۳۱ جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد به مبلغ ۶۰۰ هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک های مشمول فوق الذکر اقدام نماید.

همچنین نمایندگان با اصلاح جزء دو بند الف طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالای اساسی با 196 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه علنی موافقت کردند.

جزء دو بند الف به شرح زیر اصلاح شد:

منابع موردنیاز برای اجرای این قانون از محل

  1.  وصول اقساط سهام دولت به میزان 28 هزار میلیارد ریال 

  2. واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت های پالایشی به میزان یکصد و هشتاد هزار میلیارد ریال

  3. واگذاری باقیمانده سهام شرکت های صنعتی به میزان یکصد و بیست هزار میلیارد ریال

  4. واگذاری باقیمانده سهام بانک ها و بیمه ها به میزان 70 هزار میلیارد ریال

حداکثر تا سقف 398 هزار میلیارد ریال مازاد بر موارد پیش بینی شده و در راستای اجرای بند 2-1 سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در چارچوب قانون، توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تامین و به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز می گردد.

مبلغ 300 هزار میلیارد ریال از منابع حاصله به صورت 100 درصد تخصیص یافته برای انجام تکلیف این قانون در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار می گیرد.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره اصلاح طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالای اساسی، گفت: طرح مذکور پس از بررسی ها و کارشناسی های بسیار با رأی بالای نمایندگان تصویب شد اما شورای نگهبان از این طرح 2 ایراد گرفت که این 2 ایراد اصلاح شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: به منظور تامین نظر شورای نگهبان در جزء یک بند الف عبارت «افراد سایر دهک های مشمول فوق الذکر» جایگزین «افراد سایر دهک ها» شد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ایرادات شورای نگهبان به این طرح ایراد اصل 75 بود، اضافه کرد: شورای نگهبان معتقد بود اگرچه مجلس فروش اموال دولتی را به عنوان منبع اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالای اساسی در نظر گرفته اما از آنجائیکه در قانون بودجه سال جاری دولت ملزم به استفاده از این منابع شده امکان به کارگیری این ظرفیت وجود ندارد چرا که دولت ادعا می کند که اموال مذکور را به فروش رسانده و اعتبارات به دست آمده را هزینه کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: براساس حکم قانون بودجه دولت موظف بود سهام خود در بانک ها، پالایشگاه ها، کارخانجات صنعتی مانند مس، فولاد، سایپا و ایران خودرو را به فروش رساند اما براساس بررسی های انجام گرفته مشخص شد برخی از این اموال تاکنون به فروش نرسیده بنابراین می توان از محل فروش این سهام تا منابع موردنیاز برای اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تامین کرد.

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
در شرکت خصوصی با حداقل ها کار میکردم که فعلا تعطیل شده است... حتی کسبه شغل آزاد هم درآمدی برای آنها نمانده است...
خوشا به حال کارمندان دولتی که در سایه امنیت شغلی فرصت ادامه تحصیل و حتی شغل دوم و سوم دارند...
خواهش دارم دولت به تمام اقشار کمک شغلی کند تا عدالت رعایت شود...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار