چگونه بنز و پورشه «استاندارد» نیستند و پراید هست؟ / پاسخ شگفت آور سازمان استاندارد به این سوال!
«این حرفها چیه میزنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»؛ این جمله برشی است از ویدئوی بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالاها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.
به گزارش «تابناک»؛ اخیرا گزارشی در فضای مجازی در میان کاربران پرشمار ایرانی دست به دست میشود که گویی از همان دنیای موازی آمده که در ابتدا دربارهاش سخن گفتیم! گزارشی که یک ویدئوی کوتاه به آن سنجاق شده که دیالوگی به شدت عجیب و دور از انتظار را در بر دارد!
مسئول: «استاندارد یک روز تو یک نامه نوشت که بنز، BMW، پورشه، RAV۴ [یک مدل مشهور تویوتا]و سه چهار مدل دیگه عدم تطابق با استاندارد ملی دارن.»
رئیس کل دادگستری هرمزگان: «این حرفها چیه میزنی برای خودت! بنز استاندارد نیست، پراید ما استاندارده؟!»
این فیلم و دیالوگها برشی است از بازدید سرزده رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از بندر شهید رجایی که چند روز پیش صورت گرفته است؛ بازدیدی که قرار بوده به نحوه ترخیص کالاها از گمرک در این بندر بپردازد و در حاشیه اش، به بحث همیشگی و قدیمی خودرو نیز رسیده است.
البته بحث خودرو و واردات آن بی نیاز از هرگونه شرح و بسطی است، چون بارها مطرح شده و آنقدر درباره اش سخن گفته اند که احتمالا تبدیل به ملکه ذهن بسیاری از ایرانیان شده است؛ اما عدم ترخیص خودروهای مشهور جهانی در گمرکهای کشورمان به دلیل استاندارد نبودن این محصولات، مبحث جدیدی است که جای تامل دارد.
اما ماجرا چیست؟ آیا واقعا سازمان استاندارد کشورمان چنین اظهار نظر عجیبی درباره امثال بنز و پورشه داشته و آنها را خارج از شمول تطابق با استاندارد ملی کشورمان دانسته یا اظهار نظر آن مقام مسئول در مقابل رئیس دادگستری استان، صرفا استقرایی نه چندان صحیح از یک نامه اداری است؟ اصلا سازمان استاندارد در این باره چه میگوید؟
بیایید پیش از هرگونه حدس و گمانی، یکراست به سراغ جواب سازمان استاندارد کشورمان برویم که البته رسانهای نشده، اما نسخه از آن در اختیار «تابناک» قرار گرفته و حاوی نکات جالب توجه بسیاری از جمله پاسخ صریح به ادعای مطرح در آن ویدئو است. پاسخ به این که چگونه خودروهای روز جهان به اصطلاح استاندارد ایران را پاس نمیکنند؟!
«به استناد آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو...، خودروهای وارداتی باید نو باشند، از نظر استانداردهای ایمنی و کیفیت با استانداردهای اجباری کشور انطباق داشته باشند، ضمنا خودروهای وارداتی نباید بیشتر از یک سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد، حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد و دارای نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در داخل کشور باشند.»
این بند نخست توضیحاتی است که رئیس سازمان استاندارد خطاب به دادستان کل کشور ارائه کرده است؛ توضیحات کلی در خصوص الزامات واردات خودرو به کشورمان که تنها یک بخش آن به سازمان استاندارد مرتبط است؛ تطابق این محصولات با استانداردهای اجباری خودرو در ایران و بخشهای دیگر از جمله ممنوعیت واردات خودرو با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و ضرورت وجود نمایندگی در کشور، اساسا ارتباطی با استاندارد ندارند.
با این یادآوری، اکنون این سوال پیش میآید که آیا آن مقام مسئول، ادعایی اشتباه و خلاف واقع مطرح کرده و دلیل دپوی خودروهای وارداتی در آن بندر، نه عدم تطابق آنها با استاندارد ملی ایران که دلایل دیگر بوده است؟ رئیس سازمان استاندارد در نامه اش خطاب به حجت الاسلام منتظری به این سوال هم پاسخ داده است؛
«عمده خودروهایی که در گمرکات اجرایی کشور دپو گردیده و تا کنون ترخیص نشده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته اند، دارای حداقل یکی از اشکالات: عدم ثبت سفارش، نداشتن گواهی صحه گذاری تایید نوع خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران، حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی سی، مستعمل بودن یا عمر بیشتر از یکسال میباشند. (اخذ گواهی صحه گذاری تایید نوع به معنای انطباق خودرو با استانداردهای اجباری اعلامی از سوی سازمان ملی استاندارد میباشد.)
لازم به یادآوری است که عمده این خودروها با توجه به شرایط آب و هوایی و بر اساس سفارش کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تولید شده اند که اجازه تردد در معابر کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین ایران (با توجه به شرایط آب و هوایی) را ندارند. عدم تایید آنها از سوی این سازمان به معنی کیفیت پایین آنها نمیباشد بلکه با برخی از الزامات استانداردهای مربوطه انطباق ندارند.»
متوجه لپ کلام رئیس سازمان استاندارد شدید؟ عمده خودروهای بنز، بی ام دبلیو، پورشه، تویوتا و... که در انبار خاک میخورند و جا اشغال کردهاند، با استاندارد ایران تطابق ندارند چراکه به سفارش کشورهای عربی و با توجه به شرایط آب و هوایی آن کشورها (؟!) ساخته شده اند. مخلص کلام اینکه از دید استاندارد ایران، استاندارد نیستند!
اما آیا این اظهار نظر با آنچه آن مقام مسئول بیان کرده تفاوتی دارد؟ به راستی آیا خودروسازان جهانی محصولاتی برای عرضه به کشورهای عربی تولید میکنند که از امثال پراید نیز کیفیت نازل تری دارد تا جایی که پراید، استاندارد ملی ایران را دریافت میکند، اما آن محصولات خارجی خیر؟!
البته از حق نباید گذشت که سازمان استاندارد بحق در مقابل واردات برخی محصولات کم کیفیت ایستاده و در اجرای قانون کوتاهی نکرده است. اقدامی که انتظار میرود دیگر نهادهای دخیل در واردات خودرو هم در دستور کار قرار دهند تا مبادا خودروهای ثبت سفارش نشده یا مستعمل یا با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی و... به کشورمان وارد شوند و قانون به هر نحوی زیرپا گذاشته شود، اما اینها نافی آن سوال کلیدی نیست.
سوالی که سال هاست در کشورمان مطرح است و پاسخ داده نمیشود تا جایی که میبینیم در ذهن امثال مسئولان قضایی هم بی پاسخ مانده و مجال طرح پیدا میکند. سوالی که در نامه رئیس سازمان استاندارد به دادستان کل کشورمان هم به جای پاسخ داده شدن، بازتولید شده است؛ سوالی که «تابناک» آمادگی دارد پاسخش را منتشر نماید و از سازمان استاندارد در این خصوص دعوت میکند!
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۳
ولی قیمت بنز و اینا تاکنون اینجوری جهش پیدا کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
شما میتونی به شهروندانت رفاه و امنیت بدی اما
نمیدی
چرا؟
چون زورت زیاده
..اسمشم میزاری حمایت از تولید
تابناکم که یه روز درمیون یه مطلب خودرویی میزنه مثلا بفکر مردمه
چند سااال اخه بیخیال شو بابا؟
ناشناس
| ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ببینیم کی میتونه تو این کشور کار کنه!!!!!!!!!
شهرام
| ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
بین نره
ناشناس
| ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
شما نباش درهارو بازشه ببین ینفر بیکار میمونه
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
فقط حق با ماست
ناشناس
| ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ایشان مانند شما اطلاعات کافی و فن بیان ناقصی داشتند.
مونودم کسایی که مسخره میکنند توان خرید پراید را هم ندارند چطور در مورد واردات صحبت میکنند!!!!
البته دولت میتواند با دلار 70 ریالی به جنگ تولید داخل برود
مولا
| ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ناشناس
| ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
ناشناس
| ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
خوب دقت کن: اطلاعات شما ناقص نیست ... از پایه غلطه... تفاوت در استاندارد کشورها مبنایی داره ...این مسئولی که میگه خودروهای دپو شده با کشورهای عربی منطبق هست، کی اومده خودروهای داخلی رو مطابق با اقلیم های مختلف ایران ارزیابی کنه. ایران کشور چهار فصله و تمام اقلیم ها رو داره. بخش پهناوری از کشور هم دارای اقلیم گرم و خشکه که مشابه کشورهای حاشیه خلیج فارس هست. اما در مورد اشکال دوم که ایرادگیرها توان خرید پراید رو ندارند اولا که از کجا میدونی که منتظر همون خودروها نیستند تا وارد بشه و بخرند... چطور فکر میکنی که همه فقیرند و با همین پیش فرض غلط حکم میدی... ثانیا فکر نمیکنی که دپوی خودروهای خارجی در گمرک، عوارض چند صد درصدی واردات اونها و انحصار مافیای داخلی خودرو باعث شده پراید 30 میلیونی بشه 100 میلیون که از توان خرید مردم خارج بشه؟ البتهمیدونم تو از کدوم گروه هستی ... همه اینها رو بهتر از بقیه میدونی
ناشناس
| ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
موندم مردمی که نمیتوانند از پس سرویس و بیمه خودرو شخصی شان بربیایند چگونه از واردات بی رویه حمایت میکنند. مجریان و خبرنگاران کم سوادی که نمیدانند منظور گوینده کیست. جالب است که عمدتا کسانی تند ترین و تیزترین نقدها را میکنند که در کارنامه زندگیشان هیچ کاری اعم از فکری و اجرایی نداشته اند. روی سکو ها نشسته اند و احتمالا افراد پرتوقع و کم کار... به درو دیوار فحش و نفرین میدهند شاید لقمه ای از آسمان ببارد
دلار ۲۶۵۰۰
سکه ۱۲۵۰۰۰۰۰
پاسخ ها
فامیل دور
| ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ناشناس
| ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
تا وقتی که مردم یاد نگیرند که بدون اطلاعات کافی قضاوت نکنند و بدتر از آن قضاوتهایشان را نشر ندهند وضع همین است.
مشکل عمده این کشور فرهنگ و اخلاق هوچی گری است و تهمت و افترا.
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






