بازدید 12484
۷

طرح جدید بخش خصوصی برای دورزدن تحریم‌ها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به طرح جدید بخش خصوصی برای تهاتر با کشور‌های منطقه، بیان کرد: در جریان یک جلسه آنلاین با فعالان اقتصادی اوکراینی، پیشنهاد تجارت تهاتری کالا را دادیم که از سوی آن‌ها نیز مورد استقبال قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳ 14 November 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی منش، با اشاره به برخی بحث‌های صورت گرفته درباره تجارت تهاتری ایران، توضیح داد: این گزینه چند دهه قبل نیز در بانک مرکزی اجرایی می‌شد و به تاجران اجازه تهاتر کالا با برخی کشور‌ها داده می‌شد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی با توجه به فشار تحریم‌ها در کنترل ارز وارد شده به ایران و همکاری نکردن بانک‌های بین المللی، باز هم می‌توان روی تجارت کالا به کالا حساب باز کرد.

وی با اشاره به طرح جدید بخش خصوصی برای تهاتر با کشور‌های منطقه، بیان کرد: ما هفته قبل در جریان یک جلسه آنلاین با فعالان اقتصادی اوکراینی، پیشنهاد تجارت تهاتری کالا را دادیم که از سوی آن‌ها نیز مورد استقبال قرار گرفت. در کنار آن کشور‌هایی مانند هندوستان یا ترکیه نیز برای تجارت تهاتری با ایران رغبت فراوانی دارند.


عضو اتاق تهران ادامه داد: در چنین بستری ایران، می‌تواند صادرات کالایی خود به این کشور‌ها را ادامه دهد و در مقابل در صورتی که امکان انتقال ارز وجود نداشت، کالا وارد کند. در عرصه اجرا حساب مشترکی میان دو طرف و با مجوز بانک مرکزی برقرار می‌شود تا رقم صادرات ایران با رقم کالا‌های وارداتی برابر شده و تجارت تسویه شود و همین روال در رابطه با قرارداد‌های جدید تکرار شود.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که با توجه به ممنوعیت واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا به ایران، کشور‌های صادرکننده، تا چه حد توان صادرات کالا‌های اساسی و ضروری به ایران را دارند نیز گفت: با توجه به این که این طرح زیر نظر بانک مرکزی خواهد بود، کالا‌هایی که برای واردات به ایران اعلام می‌شوند نیز باید در فهرست کالا‌های مجاز باشند. یعنی یا کالای اساسی یا کالا و محصولی که مشابه داخلی آن تولید نمی‌شود. البته در صورت کلید خوردن این طرح، بررسی ابعاد این فهرست و چگونگی امکان پذیر شدن واردات کالا‌ها نیز مهم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: گزینه دیگری که موجود است، امکان تهیه کالا‌های مورد نیاز ایران از سوی کشور‌های هدف خواهد بود. یعنی احتمال دارد کشور واردکننده کالا از ایران، برای تهاتر همان محصول مدنظر ما را تولید نکند، اما امکان خرید این محصول از اروپا و ارسالش برای ما وجود دارد که خود این امر نیز می‌تواند به کاهش محدودیت‌ها کمک کند.

به گزارش ایسنا، پس از اوج گیری تحریم‌ها علیه ایران و قرار گرفتن نام کشور در فهرست سیاه اف‌ای تی اف، بسیاری از بانک‌های خارجی، همکاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند و همین امر نقل و انتقال ارز را دشوار کرده است.

در ماه‌های گذشته، ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان و نحوه بازگشت ارز به کشور به صحنه اختلاف جدی اتاق‌های بازرگانی و بانک مرکزی تبدیل شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
خخخه احمدی نژاد در لیست سیاه بود و تازه تا تحریم نبود با بانک های دنیا کار می کرد ولی مانند شما که دنبال... هستید بهانه نمی آورد بلکه کار می کرد و نمی خواست مانند شماها حواس ها را پرت کند
در ضمن رمز ارزها هیچ نوع ره گیری ندارد به راحتی پول را جابه جا می کند
پاسخ ها
بانام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
پس به همین علت بود که 700 میلیارد دلار درآمد نفتی زمان احمدی نژاد 1400 میلیارد دلار نگو که زرنگ بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
اگه تو تونستی با رمزارز ، یک کشتی برنج بخری و وارد کنی اونوقت من اسممو میذارم خاله قزی !!!
رمزارز مثل بازی بچه ها میمونه و البته به فرض هم که رمزارز فراگیر بشه ، هیچ کس حاضر نیست خطر تحریم های مالی آمریکا را بپذیره و با استفاده از رمزارز ، کالا در مقیاس بالا و حجم زیاد به ایران بفروشه چون به راحتی قابل ردیابیه. شما میتونی معمله با رمزارزها را پنهان کنی ولی یک کشتی بزرگ حامل گندم و برنج و دارو را نمیتونی پنهان کنی
زمان احمدی نژاد هم اصلا با تحریم هایی به این شدت و قدرت درگیر نبودیم
راه دزدی جدید.بشتابید حراجش کردیم.ساعتی 5 میلیارد آموزش تضمینی
انگار مجبورید صیح تا شب یگید مرگ بر آمریکا بعد بگید تحریم ظالمانه بعد تازه راضی شدید به تهاتر کالا !! ملت بدبخت کردید با این عقده بازیاتون که البته تحریم برای شما صد درصد نفع داره نه مردم !!!
شما که در حد و اندازه آمریکا نیستید بیخود میکنید در میفتید که حالا باید التماس تهاتر کالا بکنید اونم با اکراین تازه کیف هم میکنید مثل بدبختا !!
فعلا که مردم هستند که چوب سیاست نادرست و یا به عبارتی برای حذف کردن اصلاح طلبان میخورند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل