بورس ظرفیت ورود پول زیاد را درمدت کوتاه نداشت

کارشناس بورس با اشاره به سقوط شاخص بازار سرمایه گفت: این بازار, ظرفیت ورود این مقدار پول زیاد را در این مدت کوتاه نداشته است و نباید مردم را به حضور در این بازار تشویق می کردند.
کد خبر: ۱۰۱۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴ 12 November 2020

به گزارش بورس تابناک، علی اکبر عرب مازار استاد دانشگاه و کارشناس بورس در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بازار سرمایه دارای ظرفیت هایی است که دولت، سرمایه زیاد در ظرفیت پایین بورس را انتخاب کرد.
وی افزود: از دی ماه ۹۸ بازار سرمایه شروع به رشد کرد و افرادی که وارد بازار سرمایه شدند اطلاعی از بازار نداشتند و حتی به دنبال تولید هم نبودند و تنها مقایسه سود این بازار در مقابل سود بانکی را داشتند.

کارشناس بورس با اشاره به سقوط شاخص بازار سرمایه افزود: این بازار, ظرفیت ورود این مقدار پول زیاد را در این مدت کوتاه نداشته است و نباید مردم را به حضور در این بازار تشویق می کردند.
آقای سدیدی افزود: زمانی که اقبال به سمت بازار سرمایه آمد ارزش بازار یک چهارم نقدینگی کشور بود، ولی در نقطه اوج، ارزش بازار تبدیل به چهار برابر نقدینگی کشور شد.
وی تصریح کرد: زمانی که میانگین معاملات در سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۹ و در ۱۰۰ روز کاری به روزانه ۳۵ هزار میلیارد تومان تبدیل شد و همچنین ۷ میلیون کد به ۲۱ میلیون کد افزایش پیدا کرد که این یعنی فضای بازار کاملاً تغییر کرده است.
عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران گفت: این اولین ریزش و صعود بازار سرمایه نیست و این شرایط در بازار به دفعات اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: تصمیماتی که از اردیبهشت ۹۹ و زمانی که سیل نقدینگی وارد بازار شد تکلیف شدن شناوری ۲۵ درصد، پایین آمدن اعتبارات کارگزاری‌ها، عرضه سهام عدالت، کاهش نِصاب صندوق‌ها و عرضه‌های اولیه بود که بعد از ۱۹ مرداد مسیر معکوس را دنبال کردند.
آقای بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: افرادی که از اوایل فروردین وارد بازار سرمایه شدند در حال حاضر ارزش سرمایه‌های آن‌ها کاهش زیادی داشته است، ولی افرادی که پاییز ۹۸ به بازار سرمایه وارد شدند امروز همچنان در سود است.
وی افزود: در تمام بازار‌های سرمایه دنیا عموماً سرمایه گذاری کوتاه مدت، پرریسک است.

سدیدی: بازار سرمایه در شش ماه نخست, ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است

آقای سدیدی با بیان اینکه بازار سرمایه در شش ماه نخست, ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است، افزود: این رقم احتمالاً به ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
او اضافه کرد: اکنون بخش جدی از بازار در سهام‌های بنیادی، منطبق بر فلسفه بازار دارای ارزندگی شدند.
آقای سدیدی با اشاره به اینکه بازار سرمایه بر اساس سرمایه گذاری بلندمدت طراحی شده است، افزود: تاریخچه ۱۰ تا ۱۵ ساله نشان می‌دهد سهامداران صبور که برای سرمایه گذاری بلند مدت وارد بازار شدند نسبت به بازار‌های دیگر پاداش بهتری گرفتند.
عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران درباره صندوق‌های ”ای. تی. اف“ از جمله پالایشی یکم گفت: این صندوق‌ها در راستای افزایش عرضه در بازار و تعدیل بازار بود و از اردیبهشت امسال در بازار صعودی آغاز شد و زمانی که روند بازار، معکوس شد، منطقی است که سیاستگذار اقدام خود را در باز شدن این نماد کمی عقب بیندازد.
او افزود: طبیعی است که صندوق پالایشی یکم، منفی و با ضرر باز نمی‌شود و با قیمت معقول و منطقی باز می‌شود.

بهروز خدارحمی: غیرحرفه ای ها باید به بازار سرمایه، نگاه بلند مدت حداقل یکساله داشته باشند

آقای بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: غیرحرفه ای ها نباید به بازار سرمایه، کوتاه مدت نگاه کنند چون مهارت های لازم را برای مدیریت ریسک ندارند بنابراین باید نگاه بلند مدت حداقل یکساله داشته باشند.
وی افزود: اکنون بسیاری از سهام در بازار سرمایه به قدری به ارزش ذاتی خود نزدیک شدند که می توانند بازدهی خوبی داشته باشند در صورتی که نرخ بهره بانکی و بقیه متغیرها ثابت بمانند.

 

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار