بازدید 50394
۹
شمارش معکوس برای آزادسازی منابع ارزی ایران

سه پالس مثبت به بازار ارز ایران مخابره شد

حالا مقامات وزارت امور خارجه و بانک مرکزی از سیگنال‌های مثبتی خبر می‌دهند که برخی کشورها به ایران مخابره کرده‌اند. سیگنال هایی دال بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران .
کد خبر: ۱۰۱۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷ 11 November 2020

به گزارش تابناک، زهرا علی‌اکبری در خبرآنلاین نوشت: در حالی که حسین سلاح ورزی نائب رییس اتاق بازرگانی ایران میزان مطالبات ایران از کشورهای دیگر را در محدوده 40 میلیارد دلار اعلام می‌کند، هنوز رقم دقیق و رسمی از سوی مقامات درباره این حجم از پول بلوکه شده اعلام نشده است .

با این حال به نظر می‌رسد با جابجایی قدرت در آمریکا و بازگشت مدافعان برجام به ساختار قدرت در این کشور، می‌توان امیدوار بود منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها آزاد شود .

کدام کشورها منابع ایران را بلوکه کرده‌اند؟

هر چند در ماه‌های اخیر بارها نام کره جنوبی به عنوان کشوری که منابع ارزی ایران را بلوکه کرده است بر سر زبان‌ها بوده اما کشورهای دیگری نیز اقدام به این کار کرده‌اند.

حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق ،به خبرگزاری خبرانلاین می‌گوید: در کنار عراق و کره جنوبی ، مقادیری از منابع ارزی ایران در کشورهای چون ترکیه و عمان و چین و امارات بلوکه شده است.وی این رقم را در کره جنوبی ۶میلیارد دلار، ترکیه کمی بیش از ۶میلیارد دلار، امارات حدود یک میلیارد دلار، عمان حدود ۵میلیارد دلار و چین بیش از این رقم‌ها اعلام کرده است.

به گفته حمید حسینی بسیاری از این کشورها با استناد به تحریم‌های امریکا و عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف و قرار گرفتن در لیست سیاه آن نسبت به بلوکه کردن منابع اقدام کردند که البته قبل از شکست ترامپ ، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه نسبت به استیفای حقوق ایران اقدام و مذاکراتی را با این کشورها آغاز کردند. اشاره وی به اقدام صورت گرفته برای آزادسازی منابع ایران در عراق در سفر اخیر همتی به این کشور است.گزارش‌های رسمی دلالت بر آن دارد که توافق‌هایی در این خصوص حاصل شده است.اما آیا تغیرات کاخ سفید برای عادی شدن وضعیت ایران کافی است؟

بازار ارز

پاسخ را باید از زبان احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا شنید. وی گفته است: سیاستگذاران و نخبگان ما بدانند که حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ولی نتوانیم ارتباط سوئیفت را برقرار کنیم و به برقرار کنیم وبه اف‌ای‌تی‌اف بپیوندیم،هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. چون اگر نتوانیم پول را جابه‌جا کنیم،برداشتن تحریم‌ها چه سودی خواهد داشت؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در ایتالیا نیز اعلام کرد:«پول بلوکه شده ایران در ایتالیا به اندازه کشورهایی مثل چین، هند و عراق نیست ولی انتقال پول مقداری از محموله‌های آخر نفتی که به ایتالیا فروختیم امکانپذیر نبود، این رقم خیلی بالا نیست و فکر می‌کنم حداکثر 4 تا 5 میلیارد دلار باشد.»

در این شرایط اما به نظر می رسد زنجیر بحران سازی علیه ایران با تغییر ساختار قدرت امریکا پاره شده است چرا که فداحسین مالکی ،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که کره جنوبی پس از مطرح شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین به تهران پیام داد و برای آزادی سازی پول‌های ایران اعلام آمادگی کرد.بر اساس این گزارش حالا با روی کار آمدن بایدن و سوگیری مثبت تیم اطراف وی نسبت به برجام به نظر می رسد فضای جهانی مستعد همکاری بیشتری با ایران است . ایران در دو سال اخیر با مواجهه با تحریم‌های شدید نفتی با کاهش قابل توجه درآمدهای ارزی روبرو شد و بلوکه شدن منابع ایران در دیگر کشورها نیز فشاری سنگین را به بازار وارد کرد.

نوسان شدید در بازار ارز نشانه چیست؟

در حالی که شوک اولیه ناشی از شکست ترامپ در بازار ارز ایران احساس شد و قیمت‌ها تا محدوده 22 هزار و 800 تومان عقب نشست اما در ادامه ، فعالان و دلالان بازار با مانور بر خط خبری ترامپ و امتناع وی از پیرش شکست، تلاش گسترده‌ای را برای بالا بردن قیمت ارز آغاز کردند.این چنین بود که قیمت ارز تا کانال 27 هزار تومان پیشروی کرد و همین اتفاق بار دیگر سبب شد بسیاری از نوسان‌گیران هشدار همتی مبنی بر اینکه هر لحظه ممکن است اتفاقی در بازار ارز به قوع بپیوندد را به فراموشی بسپاردند.

سیگنال‌های مثبت

در این فضا می توان سیگنال‌های وارده به بازار ارز را مثبت ارزیابی کرد. سیگنال‌هایی که بر افزایش صادرات نفت و بازپس گیری بازارها در سال پیش رو و همچنین آزادسازی منابع ایران در ماه‌های یپش رو دلالت دارد وهر دو اتفاق زمینه را برای آرامش بازار مهیا خواهد کرد.در عین حال گزارش‌های رسیده بر عادی شدن وضعیت صادرات غیرنفتی نیز دلالت دارد و سختگیری‌های اعمال شده برای بازگرداندن ارز، می‌تواند تغذیه بازار ارز ایران را با بهبود مواجه نماید .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۹
آیا از این نمد کلاهی هم از دست اختلاس گران و ناکارامدان وطنی برای مردم باقی خواهد ماند؟
هیچ خبری نیست. همه اینا بلوفه
چین بیش از این رقم‌ها. واقعا بدهی چین به ایران مشخص نیست یا می خواهید هاپولی کنید. تازه دلارها وارد هم بشه همتی دلال اصلی دالره. نمی زاره بیاد پائین
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
این چرت و پرتها فقط برای پیشبرد مقاضد شوم شماست که به اهدافتون برسید
باشه آروو میشه....
بقول معروف مردم دیگه دندونهای شما رو شمردند و گول حرفهای مسئولین رو نمیخورند .
تا وقتی که مسئولین کشور با کشورهای همسایه همیشه در حال کل و کشتی باشند همین است که میبینید.
مردم کوبا و کره شمالی هم 50 ساله امیدوارند فرجی بشود ولی با وجود تفکرات مسئولینشان دنیا قبولشان نمیکند
اینها میگویند جنس ببرید از پول خبری نیست
کره جنوبی : تلوزیون و یخچال
هند : برنج
ترکیه : شلوار و پیراهن
عمان: زیر شلواری
اینم جواب سیگنال !
لطفا خبری که چند روز پیش با کاهش قیمت ارز بود مطالعه بفرمایید که ایشان گفتند ما بازار را زیر نظر داریم و در حال کاهش هستیم و بلدم بلدم گفت
حالا چی 3 خبر کل سیستم ایشان را ریخت بهم !!!!!!!!!!!!!!!!!!
الان از ایشان بپرسید 12 بود گفتند حباب است 18 رسید گفتید نخرید ضرر می کنید 23 شد گفتن به زودی با سیاست ها و تزریق درست می کنیم رسید به 32 دیگه پیدایشان نشد
الان کجا هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان