بازدید 7216

اما و اگرهای پاک کردن تاتو صورت و بدن

خیلی از ما عاشق تاتو هستیم و به دلایل مختلفی اقدام به اجرای میکروپیگمنتیشن (تاتو صورت) و تاتو بدن می‌نماییم. اگر با تحقیق کافی در مورد طرح و سایز تاتو، رنگ تاتو، انتخاب تاتوکاری حرفه‌ای و... اقدام کنیم، کم پیش می‌آید به فکر پاک کردن آن بیفتیم.
کد خبر: ۱۰۱۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 10 November 2020

اما و اگرهای پاک کردن تاتو صورت و بدن

آشنایی با روش‌های مختلف پاک کردن تاتو و معیارهای انتخاب هر یک از آنها

خیلی از ما عاشق تاتو هستیم و به دلایل مختلفی اقدام به اجرای میکروپیگمنتیشن (تاتو صورت) و تاتو بدن می‌نماییم. اگر با تحقیق کافی در مورد طرح و سایز تاتو، رنگ تاتو، انتخاب تاتوکاری حرفه‌ای و... اقدام کنیم، کم پیش می‌آید به فکر پاک کردن آن بیفتیم.

اما اگر صرفاً بدلیل چشم و هم‌چشمی و تقلید، بدون تحقیق کافی در مورد طرح، رنگ و مهارت تاتوکار و یا بخاطر پرداخت هزینه کم، اقدام به اجرای تاتو بنماییم، قطعاً یک روز پشیمان شده و مجبور می‌شویم آن را پاک کنیم.

گاهی وقت‌ها نیز در زندگی شرایط شغلی پیش می‌آید که محدودیت‌های خاصی- از جمله منع داشتن تاتو- دارند و ناچار به پاک کردن تاتو هستیم.

در حال حاضر، دو راهکار قطعی و اساسی برای پاک کردن تاتو صورت و بدن وجود دارد و هر راهکار دیگری خارج از این دو مقوله غیراصولی است. انتخاب هر یک از این دو روش نیز خود معیارهای خاصی دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

روش‌های پاک کردن تاتو صورت و بدن

  • لیزر
  • مواد ریموور (تاتو ریمووال)

همواره باید دقت داشته باشیم که در تاتو، رنگدانه در زیر پوست (لایه دوم) کاشت شده و نیاز به تکنیکی دارد که بتواند آنها را از زیر پوست خارج کند. نکته مهم دیگری نیز در استفاده از هر یک از دو روش وجود دارد و آن اینکه؛

چه با مواد ریموور و چه با لیزر، در هر دو صورت رنگدانه‌ها از بین نمی‌روند بلکه، از زیر پوست بیرون کشیده می‌شوند و چیزی به نام پاک شدن بی‌معنی است.

پاک کردن تاتو با لیزر

لیزر اشعه قدرتمندی است که بخوبی در بافت سلولی نفوذ می‌کند و کاربردهای متعددی در علم بالینی و... دارد. یکی از کاربردهای جالب آن در حیطه زیبایی، پاک کردن تاتو است.

هنگامیکه اشعه لیزر به رنگدانه‌های زیر پوست برخورد می‌کند، ساختار مولکولی آنها را می‌شکند. در این حالت، ساختار رنگدانه خرد و شکسته شده و در زیر پوست پخش می‌شود. قسمت عمده‌ای از این دانه‌های خرد شده همراه با پوست رویی که سوخته شده (بخاطر تابش لیزر) بیرون می‌آید. بعد از چندین جلسه تقریباً 90% رنگ بیرون کشیده می‌شود.

لیزر روشی مؤثر برای پاک کردن اکثر تاتو بدن‌های بزرگ، عمیق و تیره است اما اگر شخص؛

  • پوستی تیره داشته باشد (افراد سیاه پوست)،
  • بیماری لوپوس داشته باشد،
  • سرطانی باشد یا تازه شیمی درمانی کرده باشد،
  • در حال مصرف قرص راکوتان باشد،
  • دچار بیماری روحی و روانی و... باشد،

نمی‌توان از لیزر برای پاک کردن تاتو بدن وی استفاده کرد.

عوارض جانبی لیزر

برای پاک کردن تاتو، از اشعه‌های لیزر قدرتمند و فرکانس بالا استفاده می‌شود. بنابراین، برای پاک کردن تاتو ابرو، پاک کردن تاتو خط چشم و یا لب لیزر، روشی ایمن نیست. چرا که، احتمال آسیب به بافت مغزی و سلول‌های بینایی دور از نظر نیست. ریزش موی ابرو و مژه بر اثر تابش اشعه لیزر را هم نباید نادیده گرفت!

همانطور که اشاره کردیم، بر اثر برخورد لیزر به رنگدانه‌ها، آنها خرد و شکسته می‌شوند. بخشی از این ذرات ریز در غدد لنفاوی جذب شده و به کبد ارسال و در آنجا تسویه می‌شوند. اما احتمال رسوب این ذرات در غدد لنفاوی نیز محتمل است و احتمال بروز انواع سرطان‌ها خطرساز می‌گردد. با این وجود، هیچ تحقیق مستند و علمی در این زمینه به عمل نیامده است.

پاک کردن تاتو با مواد ریموور (تاتو ریمووال)

پاک کردن تاتو ابرو، خط چشم و لب و کلاً هر تاتویی در ناحیه صورت نیاز به توجه و دقت بسیار بالایی دارد، چرا که صورت هر فردی تنها قسمتی از بدن اوست که نمی‌توان آن را پوشاند و نقایص آن را از نظرها پنهان کرد.

اما و اگرهای پاک کردن تاتو صورت و بدن

به عوارض تاتو صورت با لیزر نیز اشاره کردیم، پس راه پیش رو در این موارد استفاده از ریموور تاتو است.

اما سوال اینجاست که؛

ریموور چیست و چگونه می‌تواند باعث خروج رنگ از زیر پوست شود؟

ریموور محلولی شیمیایی یا اورگانیک است که تا حدی خاصیت اسیدی دارد. همین ویژگی سبب می‌شود که بر اثر تماس با رنگدانه (پیگمنت)، ساختار مولکولی‌شان را بشکند و آنها را به ذرات بسیار ریزی خرد کند.

اگر ریموور اسید شیمیایی باشد، طبعتاً قدرت بالاتری برای شکستن پیگمنتها و خروج رنگ دارد اما، باعث بروز اسکار، گودی و اضافه گوشت روی پوست می‌گردد و ظاهر بسیار ناخوشایندی پیدا می‌کند.

امروزه کمپانی‌های معتبری همچون چیک ، کالرلیفت، رجوی و... مواد ریمووری تولید نموده‌اند که منشاء گیاهی و اورگانیک دارد و غالباً حاوی اسیدهای آلی ضعیف و بی‌خطر برای پوست هستند. با این مواد حتی می‌توان براحتی تاتو خط چشم را نیز پاک کرد.

اما و اگرهای پاک کردن تاتو صورت و بدن

نحوه استفاده از ریموور

مراحل کار با ریموور دقیقا مثل تاتو است با این تفاوت که بجای رنگ از مواد ریموور استفاده می‌شود. ریموور همراه سوزن تاتو به لایه زیرین پوست نفوذ می‌کند، در آنجا در تماس مستقیم با رنگدانه‌های حبس شده قرار می‌گیرد و آن ها را می‌شکند.

بر اثر ورود سوزن خونابه شکل می‌گیرد و همراه با آن ذرات خرد شده رنگ نیز بیرون کشیده می‌شوند.

عوارض جانبی ریموور

با وجود اینکه ریموورها کارایی بالایی برای پاک کردن تاتو دارند اما اگر:

  • تاتوکار مهارت کافی نداشته باشد؛
  • ریموور اورجینال و اورگانیک نباشد؛
  • فرد مراجعه‌کننده بخوبی مراقبت بعدی را رعایت نکند؛

در این صورت، بایستی انتظار عوارضی همچون ایجاد کلوئید و گوشت اضافه، گودی و اسکار را داشته باشیم.

تعداد جلسات موردنیاز برای پاک شدن تاتو با مواد ریموور

اگر تاتو سطحی و کمرنگ باشد و مواد ریموور اورجینال باشند شاید در یک جلسه بتوان تاتو را پاک کرد. اما اگر تاتو تیره و عمیق باشد پاک کردن تاتو در یک جلسه امری محال و خیالی است و به 2 تا 3 جلسه تکرار نیاز دارد.

اگر در گوگل سرچ کنید بدون شک با انواع روش‌ها برای پاک کردن تاتو مواجه می‌شوید. مثلاً؛

  • پاک کردن تاتو با سرکه
  • پاک کردن تاتو با سیر و سرکه
  • پاک کردن تاتو با نمک و آبلیمو
  • پاک کردن تاتو با کرم اسکراب و...

یکبار دیگر خیلی خوب تاتو را تصور کنیم؛ "رنگی که در زیر پوست جبس شده" درست است؟

چطور ممکن است این رنگ که به جزئی از لایه‌های زیرین پوست تبدیل شده براحتی با سیر و سرکه، کرم اسکراب و سنگ پا و... بیرون کشیده و پاک شود؟!

پس، فریب روش‌های واهی و بی‌اساس را نخوریم و متناسب با شرایط پوست و نوع تاتو یکی از دو روش شرح داده شده را انتخاب نماییم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم