بازدید 4651

مردان، کم‎تر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه مردان، کم‎تر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم با اطلاع رسانی، مردان را به مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و دریافت خدماتی که اغلب رایگان هستند، تشویق کنند.
کد خبر: ۱۰۱۴۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰ 10 November 2020

به گزارش «تابناک»، ناصر رهبری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: مردان به دلیل مشغله‎هایی که دارند، سلامتی را جزو اولویت‌هایشان قرار نمی‌دهند، مردان به دلیل در اختیار داشتن بیشترین مشاغل، تحت تاثیر مرگ و میر ناشی از حوادث، عوارض بیماری‌های شغلی و ارتباطات اجتماعی و مشاغل سخت و زیان آور هستند.

وی افزود: همه‎ی مردان چه آن‌هایی که در کارخانجات رنگ و سیمان کار می‌کنند و چه آن‌هایی که کارمند هستند، هر یک به نوعی در معرض عوارض خاص آن شغل قرار دارند، عوارض مربوط به گوش، چشم، آرتروز و دیسک کمر از عوارض نشستن پشت میز است که کارمندان را درگیر می‌کند.

وی، سرطان پروستات را یکی از شایع‌ترین سرطان در مردان، عنوان کرد و گفت: غربالگری مردان از نظر ابتلا به سرطان پروستات یکی از برنامه‌های مراکز بهداشت به ویژه در هفته‌ی سلامت مردان در اسفند ماه است، با معرفی علایم، سرطان تشخیص داده شده و سپس سیستم ارجاع برای ادامه‌ی روند درمان فعال می‌شود.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: بسیاری از آقایان تصور می‌کنند بزرگی پروستات طبیعی است، اما بزرگی با برخی علایمی مانند کم‌تر شدن فشار ادراری، ادرار قطره قطره، تکرر و سوزش ادرار و کاهش قطر ادرار همراه باشد، باید پیگیری شوند، هر چند این علایم به معنای بدخیم بودن پروستات نیست، اما این علایم قابل پیگیری بوده و بزرگی پروستات می‎تواند به بدخیمی تبدیل شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‎ی سلامت مردان، اظهار کرد: صدور کارت بهداشتی برای اماکن یکی از راه‌های شناسایی گروه هدف مردان و ارائه خدمات به آنان به ویژه آموزش و خود مراقبتی شامل ارزیابی سلامت روان، ارزیابی فعالیت بدنی، بررسی الگوی تغذیه، بررسی مصرف دخانیات، مصرف الکل و مواد مخدر و اندازه‌گیری فشار خون است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز 32.2 درصد از مردان تحت پوشش مراکز بهداشتی آذربایجان شرقی را از نظر الگوی تغذیه و تن سنجی غربالگری کرده است که این آمار در زنان 43.6 درصد بوده، در حالیکه این آمار در کشور برای مردان 22.3 درصد و برای زنان 32.2 بوده و وضعیت استانمان از میانگین کشوری هم بهتر است.

‌رهبری خاطرنشان کرد: انتظار می‌‎رود مردان از نظر فعالیت بدنی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند، اما به دلیل مراجعه‌ی کم‌تر، مردان در این حوزه هم کم‌تر از زنان ارزیابی شده‌اند، 31.4 درصد از مردان و 40.6 درصد از زنان از این نظر مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که در این مورد هم از میانگین کشوری جلوتر هستیم.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: 32.7 درصد از مردان و 41.7 درصد از زنان از نظر بررسی مصرف دخانیات، مصرف الکل و مواد مخدر و 31.9 درصد از آقایان و 23.5 از آقایان به ترتیب از نظر سلامت روان و اندازه‌گیری فشار خون مورد بررسی قرار گرفته‌اند که این آمار در زنان استان، 41.8 و 34.1 است؛ در مجموع به علت مراجعه‎ی بیشتر زنان، خانم‌ها بیشتر از آقایان غربالگری شده و مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی