ریزش بورس، به کام حقوقی‌ها به ضرر مردم!

ریزش بازار بورس این روز‌ها به نفع شرکت‌های حقوقی و به ضرر مردم تمام می‌شود و این بین افرادی که اطلاع چندانی از این بازار نداشته اند و به این میدان وارد شدند، بازنده محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۱۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶ 29 October 2020

به گزارش بورس تابناک، از ابتدای سال استقبال مردم به بازار سرمایه به نسبت ساله‌های قبل افزایش پیدا کرده است. در پی رشد بازار سرمایه در ابتدای سال برخی از سرمایه گذاران تازه وارد تمام نقدینگی و سرمایه خود را وارد بورس کرده اند که با اُفت شاخص کل در ماه‌های اخیر دچار ضرر شده اند.

در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل کم کاری‌های مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد سرمایه های خود را از بورس خارج کرده اند. مسئولان بارها اعلام کرده اند تمام نقدینگی سهامداران به سمت تولید هدایت می شود اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

رشد ۳۱۰ درصدی شاخص بورس تا اواسط مرداد ماه

فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحات فعلی بازار سرمایه صحیح است یا خیر؟ اظهار کرد: از ابتدای سال تا اواسط مرداد ماه شاخص های بازار سرمایه ۳۱۰ درصد رشد داشت، اما  به دلیل اینکه رشد شاخص کل شارپی بود، بازار به اصلاح جدی نیاز داشت.

آقابزرگی گفت: در حال حاضر با اصلاح بازار، قیمت سهام بیشتر شرکت های فعال در بازار سرمایه واقعی شده است. اینکه ما بخواهیم عامل اُفت بازار را فقط اشخاص حقیقی بدانیم درست نیست زیرا اشخاص حقوقی هم تا حدودی در اُفت بازار مقصر هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با میزان اثر گذاری تثبیت قیمت فولاد و افزایش نرخ سود بانکی روی بازار سرمایه بیان کرد:در شرایط فعلی که بورس با اُفت روبه رو است، هر تصمیمی که گرفته می شود باید به صورت واحد  و با درنظر گرفتن تمام جوانب گرفته شود تا اینکه هرکسی بیاید و طرحی بدون برنامه ارائه دهد که به نفع بازار نباشد.

آقا بزرگی گفت: تشویق مردم به منظور سرمایه گذاری در بورس بهترین کاری بود  که مسئولان می توانستند انجام دهند اما ابتدا باید ساختار سرمایه گذاری و میزان ریسک پذیری هر فرد در بازار سرمایه بررسی  و آموزش های لازم به سرمایه گذاران تازه وارد داده می شود.

او بیان کرد: تشویق مردم به سرمایه گذاری در بورس توسط دولت بدون آموزش مانند این بود که نیمی از مردم جامعه را به مطب یک پزشک ببرندو برای همه یک نسخه بنویسند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رسالت بازارگردانان رساندن قیمت یک سهام به ارزش ذاتی آن، افزایش نقدینگی و افزایش حجم معاملات است، در بازه زمانی که قیمت‌ها بیش از حد رشد کرده بود و به اصلاح نیاز داشت نباید از بازارگردانان انتظار جلوگیری از اصلاح بازار داشته باشیم.

شرکت های خصولتی عامل اصلی سقوط بازار

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا ریزش بورس طی چند ماه گذشته طبیعی است یا خیر؟ اظهار کرد: زمانی که شاخص بورس در حال رشد در بازه‌های زمانی مشخص نیاز به اصلاح داشت، اما متاسفانه بعضی از شرکت های خصولتی موافق اصلاحات نبودند به همین منظور اجازه اصلاح  به بازار را ندادند.

او افزود: زمانی که شاخص به دو میلیون و هشتاد هزار واحد رسید دیگر مورد حمایت قرار نگرفت، در این رابطه می توان به صحبت های واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اشاره کرده که گفته بود شاخص اصلاحی بازار رقم یک میلیون و ششصد و پانصد هزار واحد است، اما شاهد بودیم که شاخص  کل نتوانست نقطه حمایتی آقای واعظی را هم  حفظ کند و وارد مرحله نزولی شد که عامل اصلی این مسئله را می توان سوء مدیریت مسئولان دانست.

او درباره اثر افزایش سود بانکی روی بازار سرمایه گفت: مسئولان هر زمانی که می‌خواهند مانع رشد بازار شوند سودهای بانکی را افزایش می هند، زیرا یک عده از مدیران بانکی فکر می کنند که بازار سرمایه رقیب آنها است در حالی که این طور  نیست این تصورات از عدم آگاهی  در خصوص  تفاوت  بازار سهام با بانک نشات می گیرد.

عباسی گفت: در حال حاضر مردم سرمایه های خود را از بورس خارج و در بانک ها سرمایه گذاری می کنند که اگر این روند ادامه پیدا کند به بدنه بازار آسیب می زند.

او در رابطه با تشویق دولت برای سرمایه گذاری افراد در بازار سرمایه در بازار سرمایه بیان کرد: سرنوشتی که الان سهامداران در بازار سرمایه با آن مواجه هستند نتیجه ورود هیجانی و بدون آگاهی آنها به بورس است که این عامل هم به تشویق های بی جهت دولت برای ورود تمام افراد به بازار سرمایه باز می گردد.

 حقوقی ها الگوهای خوبی برای خرید و فروش سهام

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: شاکله بازار سرمایه براساس رشد و نزول است و سهامداران باید حقوقی ها را الگوی خود قرار دهند زیرا اگر سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه بی ارزش بود هیچ زمان حقوقی ها در روز دوشنبه پنجم آبان ۹۹  هزار و هشتصد میلیارد سهام نمی‌خریدند.

با وجود نظرات کارشناسان همیشه هم نباید ما مردم را در اُفت بازار سرمایه مقصر بدانیم و سوال اینجاست که چرا یک بار مسئولان نباید پاسخگوی کم کاری هایشان در مدیریت بازار باشند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی