بازدید 8679

انتخاب سه باره مدیرعامل خانه سینما با هدف به مخاطره انداختن خانه سینما؟!

همانگونه که تغییرات در اساس‌نامه خانه سینما به دولت احمدی نژاد بهانه داد تا خانه سینما را به تعطیلی بکشاند و با ایستادگی اهالی سینما و پس از تغییر دولت خانه سینما بازگشایی شد. بنابراین باید در این زمینه نیز با تدبیر و دوراندیشی عمل کرد و حساسیت‌ها را با نگاهی بلندمدت مورد ارزیابی قرار داد.
کد خبر: ۱۰۱۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 20 October 2020

انتخاب سه باره مدیرعامل خانه سینما با هدف به مخاطره انداختن خانه سینما؟!انتخاب مدیرعامل خانه سینما برای سومین دوره پیاپی، این پرسش را پیش آورده که آیا قرار است از این طریق بهانه لازم برای به مخاطره انداختن دوباره خانه سینما فراهم شود و یا بدون در نظر گرفتن این ملاحظات درباره جامعه اصناف سینمای ایران چنین تصمیمی اخذ شده است؟

به گزارش «تابناک»؛ هیات مدیره تازه خانه سینما در نهایت منوچهر شاهسواری را برای سومین دوره به عنوان مدیرعامل این نهاد صنفی سینمای ایران انتخاب کرد؛ خبری که «تابناک» دو هفته پیش از وقوعش و موانع بر سر راه این اتفاق خبر داده بود. چالش اصلی، تبصره ۳ ماده ۳۷ اساسنامه خانه سینما بوده و است که در آن تاکید شده است: «تجدید استخدام مدیر عامل حداکثر برای دو دوره متوالی بلامانع است» که تمرکز بر این گزینه را با منع قانونی مواجه خواهد نمود و با توجه به اتفاقات اخیر، می‌تواند واکنش قانونی برخی صنوف را در پی داشته باشد.

منوچهر شاهسواری در دوره هیات مدیره سیزدهم خانه سینما جانشین رضا میرکریمی و در دوره هیات مدیره چهاردهم خانه سینما نیز برای یک دوره دیگر برای همین پست انتخاب شد و بدین ترتیب، دومین دوره مدیرعاملی‌اش را پشت سر گذاشت؛ هرچند شاهسواری در دوره اول کامل مدیرعامل نبود و بخشی از آن دوره بر عهده میرکریمی بود، قانون تفکیکی میان این دو موضوع قائل شده و به لحاظ قانونی، او دو دوره مدیرعاملی‌اش را پشت سر گذاشته است. قانون گذاران، این اقدام را با هدف چرخش قدرت در مدیریت خانه سینما طراحی کردند تا چهره‌های متعددی بتوانند امور صنوف را بر عهده بگیرند.

انتخاب سه باره مدیرعامل خانه سینما با هدف به مخاطره انداختن خانه سینما؟!

اگر قرار بر حفظ شاهسواری باشد، قاعدتاً می‌بایست اساسنامه خانه سینما ـ که مدتی پیش در فضایی چالش برانگیز تغییر و تصویب شد ـ دوباره دستخوش تغییراتی می‌شد و به تصویب مجمع عمومی می‌رسید؛ اما همراه کردن صنوف سینمایی با این تغییرات زودهنگام به قصد حفظ مدیرعامل کنونی خانه سینما دور از انتظار بود و طبیعتاً تصور می‌شد این تغییرات در مجمع عمومی نیز رای نیاورد. با این حال انتخاب سه باره مدیرعامل خانه سینما بدون در نظر گرفتن ملاحظات پیرامون اساسنامه جامعه اصناف سینمای ایران، بحث برانگیز شده است.

علی قائم‌مقامی، علیرضا نجف‌زاده، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری‌پور، محمدعلی نجفی، بهمن اردلان و آتیلا پسیانی به عنوان اعضای هیات مدیره و کامران ملکی نیز به عنوان بازرس خانه سینما در فرآیند انتخاب مدیرعامل جدید خانه سینما نقش داشته‌اند که بر اساس شنیده‌ها به واسطه همین اختلاف نظر پیرامون اساسنامه خانه سینما، بر سر انتخاب شاهسواری برای سومین دوره پیاپی اختلاف نظر وجود داشته و این انتخاب با اجماع نظر همه اعضای هیات مدیره همراه نبوده است.

مهدی کوهیان کارشناس حقوق در همین رابطه در نوشته‌ای نسبت به مخاطرات احتمالی چنین تصمیمی هشدار داده است: «طبق تبصره ۳ ماده ۳۷ اساسنامه #خانه_سینما تجدید استخدام مدیر عامل حداکثر برای دو دوره متوالی بلامانع است. انتخاب #منوچهر_شاهسواری برای سومین دوره متوالی، برخلاف اصول مسلم حقوقی و میثاق اعضا خانه سینماست. بهانه جدیدی برای تعطیلی خانه سینما در دولت آینده درست نکنید.»

دور از انتظار نیست که سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت کار در این دوره با خانه سینما همراهی کند اما این تصمیم می‌تواند با تغییر دولت برای خانه سینما چالش‌زا شود، همانگونه که تغییرات در اساس‌نامه خانه سینما به دولت احمدی نژاد بهانه داد تا خانه سینما را به تعطیلی بکشاند و با ایستادگی اهالی سینما و پس از تغییر دولت خانه سینما بازگشایی شد. بنابراین باید در این زمینه نیز با تدبیر و دوراندیشی عمل کرد و حساسیت‌ها را با نگاهی بلندمدت مورد ارزیابی قرار داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر