بازدید 4067
کارشناس اقتصادی در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد؛

متغییرهای برون زا از عوامل اصلی تورم است

متغییرهای بیرونی  از جمله تحریم ها که خارج از سیاست گذاری بانک مرکزی است ، قطعاً انتظارات تورمی ایجاد خواهند کرد و این عامل در بازار ارز و نوسانات قیمتی تاثیر فراوانی دارد.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 18 October 2020
مهدی پازوکی در گفتگو با تابناک اقتصادی، با بیان اینکه بخش عمده ای از تورم کنونی حاصل متغییرهای بیرونی و غیربنیادین اقتصادی است گفت: اگرچه بانک مرکزی در این مدت با سیاستگذاری متناسب با شرایط تا حدی توانسته است از شوک های مخرب در اقتصاد جلوگیری کند لیکن راه کار اصلی در سیاست خارجی و نحوه تعامل با جهان است.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به طلب ایران از کره جنوبی گفت: به عنوان یک متغییر غیراقتصادی و صرفاً سیاسی می توان به بحث نقل و انتقال ارزی در شرایط تحریمی اشاره کرد که برخی کشورهای خریدار نفت ایران به بهانه اعمال تحریم ها و جریمه از سوی ایالات متحده امریکا جرات انتقال ارز حاصل از فروش نفت به ایران را ندارند و همین عامل سیاسی و نه اقتصادی ، تنگنای ارزی ایجاد کرده است و بالطبع اثر تورمی بر کشور دارد.
 
پازوکی در بخش دیگر از سخنان خود به مبحث  مقررات مبارزه با پولشویی پرداخت و گفت: علاوه بر شرایط حاکم بر سطح جهان و اعمال تحریم ها برخی نیز در داخل با مخالفت با مقررات و دستورالعمل های بین المللی همچون fatf شرایط را برای تعامل جهانی اقتصاد بویژه پولی و بانکی دشوار می کنند و همین متغییر نیز بر اقتصاد کشور موثر است.
 
وی افزود: ما باید سعی کنیم با ایجاد شفافیت در نظام بانکی و انضباط در سیستم پولی زمینه را برای مبارزه با پولشویی و فساد فراهم کنیم چرا که در نتیجه آن متغییرهای برونی و غیربنیادین اقتصادی از میان خواهند رفت و شرایط اقتصادی به ثبات خواهد رسید.
 
مشاور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه ارزیابی بازار ارز در ایران، بر این مهم دلالت دارد که نوسان های نرخ ارز تحت تأثیر رویدادهای سیاسی از جمله تحریم های بین الملی است افزود: یکی از ریشه های این تأثیرگذاری، اقتصاد تک محصولی و وابستگی شدید دریافتی های ارزی به فروش نفت بوده است  و با کوچکترین مانع در فروش نفت اقتصاد و بازار ارز به شدت مورد حمله و تکانه های شدید قرار می گیرد.
 
وی در خصوص عامل دیگر برونزا موثر بر بازار و نرخ تورم به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: شیوع کرونا از ابعاد مختلف تاثیرات نامطلوب بر اقتصاد کشور داشته است. جدای از افزایش هزینه‌های جاری دولت و تعمیق بحران کسری بودجه می توان انتظار داشت در حوزه رشد اقتصادی نیز اهداف لحاظ شده برای سال 99 محقق نشود.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: با تشدید انتظارات تورمی در اثر کرونا و افزایش کسری بودجه دولتی نرخ تورم مجددا در مدار افزایشی قرار گرفته است.
 
پازوکی با تشریح انتظارت تورمی و ایجاد تقاضا در برخی بازار ها گفت: در ماه های اخیر هجوم همه جانبه نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله خودرو، سکه و همچنین بورس باعث افزایش شدید قیمتها بیش از ارزش ذاتی آنها شده است و این در واقع معلول انتظارات تورمی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار