آخرین خبر‌ها از صندوق‌های ETF دولت؛ معاملات پالایشی یکم از کی آغاز می‌شود؟

در ساعت ۲۴، سی شهریورماه سال جاری بود که مهلت پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولت با نماد پالایشی یکم به پایان رسید. از آن تاریخ به بعد بسیاری پیگیر این موضوع بودند که از چه زمانی معاملات پالایشی یکم آغاز خواهد شد؟
کد خبر: ۱۰۰۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵ 14 October 2020

در اردیبهشت ماه سال جاری بود که دولت پذیره نویسی اولین صندوق ETF خود که شامل سهام باقیمانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود را با ۲۰ درصد تخفیف آغاز کرد.

به گزارش بورس تابناک، آخرین مهلت پذیره نویسی ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام و در نهایت واحد‌ها اولین صندوق ETF دولت با نماد دارایکم در تیرماه سال جاری قابل معامله شد. با بازگشایی و انجام معاملات واحد‌های دارایکم سود بسیاری نصیب کسانی شد که این واحد‌ها را خریداری کرده بودند.

آغاز پذیره نویسی دومین صندوق ETF دولت که شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بود پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام در ۵ شهریورماه ۱۳۹۹ آغاز و اعلام شد این پذیره نویسی تا ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. نماد در نظر گرفته شده برای دومین صندوق ETF دولت پالایشی یکم بود.

وضعیت نامساعد بازار سرمایه و ابهام‌های موجود در مورد آینده این بازار، موجب شد تا مشارکت چشمگیری از سوی مردم برای خرید واحد‌های دومین صندوق ETF دولت دیده نشود. از این روی، با نزدیک شدن به پایان مهلت پذیره نویسی، حسن علایی معاون سازمان خصوصی سازی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در نخستین ابلاغیه منتشر شده برای پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق ETF تا ۱۹ شهریور ماه به فعالان بازار فرصت داده شد تا در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت کنند، اما اکنون براساس تصمیمات و برنامه‌های صورت گرفته، تصمیم گرفته شد تا زمان پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) جهت مشارکت بیشتر مردم یک هفته تمدید شود.

بنابراین مهلت شرکت در پذیره نویسی پالایشی یکم تا ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۹ تمدید شد. با پایان مهلت پذیره نویسی دوباره، رئیس سازمان خصوصی سازی از تمدید مهلت پذیره نویسی صندوق پالایش یکم تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ شهریور خبر داد.

آخرین خبرها از صندوق های ETF دولت؛ معاملات پالایشی یکم کی آغاز می شود؟

معاملات پالایشی یکم کی آغاز می شود؟

طبق مصوبه شورای عالی بورس در سی ام اردیبهشت ماه سال جاری، محدودیت معاملاتی شدن واحدهای صندوق‌ ETF از دو ماه به یک ماه کاهش یافت؛ بنابراین طبیعتاً باید یک ماه بعد از پایان آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق ETF معاملات واحدهای این صندوق آزاد شود. در نتیجه معاملات پالایش یکم طبق مصوبه شورای عالی بورس باید از اول آبان آغاز گردد.

در همین رابطه راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس امروز چهارشنبه مورخه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ طی مصاحبه ای اعلام کرد: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود. با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا سی ام شهریور ماه ادامه داشت؛ بنابراین باید از اوایل آبان ماه امکان معامله برای این صندوق فراهم شود.

صباغیان خاطرنشان کرد: اکنون منتظریم تا اقدام‌های لازم جهت نقل و انتقال‌ سهام پالایشی‌ها از سوی دولت به نام صندوق انجام و اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری به روز شود تا از این طریق، این صندوق قابلیت بازگشایی نماد و مجوز فعالیت را پیدا کند.

از دیگر صندوق های ETF دولت چه خبر؟

دولت سه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) برای واگذاری های خود در نظر گرفته بود که این سه صندوق عبارت بودند از؛

1-صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری های مالی (دارایکم)

این صندوق شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت بود.

2-صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش و پتروشیمی (پالایشی یکم):

این صندوق شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بود.

3- صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی

این صندوق شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در ایران خودرو، سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه.

تاکنون دولت دو صندوق را واگذار کرده است و باید منتظر آغاز پذیره نویسی صندوق ETF سوم باشیم. محسن غفوری، مدیر روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی درباره زمان آغاز پذیره نویسی این صندوق گفت: گرچه هنوز زمان عرضه سومین صندوق دولتی که شامل سهام خودرویی‌ها و فلزی‌هاست، مشخص نشده، طبق قانون همه صندوق‌های ETF وعده داده شده باید تا پایان سال در بورس عرضه شوند و این موضوع قطعی است. وی افزود: بخشی از سهام شرکت‌های خودرویی به دلیل وام‌هایی که گرفته‌اند، در وثیقه بانک‌هاست و باید آن را آزاد کنند تا بتوانند در بورس عرضه شوند.

گفتنی است پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت و عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرده بودند که مرحله سوم واگذاریETF از طریق صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، باقی‌مانده سهام دولت در «ایران‌خودرو»، «سایپا»، «فولادمبارکه» و شرکت «ملی صنایع مس» است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده باید در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ انجام شود.

4- صندوق سرمایه گذاری قابل معامله شامل سهام باقی‌مانده بانک های دولتی (داراسوم)

البته به تازگی صحبت‌هایی در مورد یک صندوق ETF دیگر معروف به داراسوم نیز مطرح است. در این باره روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه ۱۳۹۹ فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد طی مصاحبه‌ای گفت: باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات عرضه خواهد شد و امیدواریم این موضوعات تداوم داشته باشد تا به ثبات بازار سرمایه کمک کند. البته هنوز سازمان خصوصی‌سازی جزئیات عرضه این صندوق را رسانه‌ای نکرده است.

نتیجه آن که احتمالا تا پایان سال دولت پذیره نویسی دو صندوق ETF دیگر را نیز آغاز کند که یکی مربوط به سهام خودروساز‌ها و صنایع فلزی است و دیگری مربوط به سهام باقی‌مانده سه بانک ملت، تجارت و صادرات می‌باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
رونق بورس یعنی رونق بازار.البته به شرطی که واقعی باشه.تا تولیدات در کشور افزایش پیدا کنه.متاسفانه تغییرات سیاسی و انتخابات در بعضی از کشورها یه جواریی ما رو چشم انتظار نگه داشته تا فکر کنیم همه امیدها اون طرف آبه.
خدای برنامه ریزی و مدیریت.
یکی از افات مدیریت در ایران تمدید هست.
کاش این تمدید را کلا از مدیریت ایران حذف کنند
آقا این بورس را ولش کنید تا اهل فن مرتبط با بورس تصمیم در مورد آن بگیرندو به جای دخالت در بورس که فایده ای هم ندارد و بالا بردن نرخ ارز کمکی به بورس نمی کند فکری به حال مهار تورم و جلوگیری از سفته بازی دربازار ارز و سکه و مسکن باشید تا مردم هم احساس خوبی داشته باشند مطمین باشید بورس هم دریک محیط آرام و شفاف رشد می نماید
دلار شده ۳۲۰۰۰ تومان و سکه ۱۶٫۵ میلیون پراید شده ۱۳۰ میلیون مسکن هم که سربه فلک کشیده قیمت مایحتاج زندگی مردم روزانه درحال افزایشه ارزش سرمایه مردم دربورس هم هرروز تحلیل میره خوب دیگه چه اتفاقی باید بیافته که به غیرت مسوولین بخصوص مسوولین اقتصادی بربخوره وازمردم بخاطر ناتوانی در اداره کشور عذرخواهی کنند و استعفابدن ؟؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
عزیز من تازه دولت محترمتون با افتخار داره میگه اگه من نبود وضع مردم بدتر میشد
من نمیدونم دیگه چه گندی اینا میتونستن بزنن که نزدن این خودش یکی از عجایب دنیاست
واقعا جالبه
کاری که این مسئولین با مردم خودشون می کنند هیچ کسی تو دنیا نمی کنه. مثل روباه مکار شدند به مردم می گن بیایید تو بورس و 24 ساعنه تبلیغ می کنند بعد اینجوری بورس رو زمین می زنند. پشت پرده یک حرفی می زنند و عمل می کنند و در ظاهر اینجوری
خدا مردم ما را از شر نفاق خلاص کن که بدترین آفت است
سلام
اضافه پرداختیها بابت خرید سهم پالایشی علیرغم وعده استرداد از طرف دولت تاکنون پرداخت نشده است ...حداقل اضافه دریافتی ها را بر گردانید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل