بازدید 14044
در یک جنگ تمام عیار اقتصادی

میلیاردها دلار‌ صادراتی را به داخل کشور برگردانید/ ارز‌های صادراتی بازنگشته، معادل بودجه عمومی سال ۹۹

روز گذشته، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد، حدود ۱۶ میلیارد یورو از تعهدات صادراتی تجار در سال‌های ۹۷ و ۹۸، تاکنون پرداخت نشده که در حال پیگیری برای بازگشت آن هستیم. این میزان عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات، تقریباً معادل بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ است.
کد خبر: ۱۰۰۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳ 07 October 2020

میلیاردها دلار‌ صادراتی را به داخل کشور برگردانید/ ارز‌های صادراتی بازنگشته، معادل بودجه عمومی سال ۹۹

تابناک اقتصادیمحمدرضا مقامی فرد؛ در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ بود که سرانجام آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت‌ها تحریم‌ها علیه ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه را داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، در تحریم‌های ۱۸۰ روزه، تحریم‌های نفتی ایران گنجانده شده و هدف آمریکا از این تحریم‌های نفتی، به صفر رساندن صادرات نفتی ایران بود. آمریکا از روزی که از برجام خارج شد، تلاش‌های خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران انجام داد. این تلاش‌های آمریکا موجب شد تا رفته رفته دولت از دلار‌های نفتی دل بکند و تصمیماتی را برای دخل و خرج ارزی کشور بگیرد.

پس از بازگشت تحریم‌های نفتی، این ارز‌های صادراتی بود که به مهمترین منبع تامین ارز کشور تبدیل شد؛ اما این ارز‌های صادراتی تکافوی پوشش تمام ارز‌های مورد نیاز برای واردات کشور را نمی‌داد؛ از این روِی، جهت تراز شدن فعالیت‌های تجاری از تیرماه سال ۱۳۹۷، واردات برخی اقلام ممنوع اعلام شد. سپس با روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، از مرداد ماه ۱۳۹۷ تلاش شد تا تمام ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به کشور باز گردند.

بانک مرکزی پنج روش را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به کشور در نظر گرفت که این پنج روش عبارت بودند از: فروش ارز در سامانه نیما، عرضه ارز در صرافی ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری ارز به بانک مرکزی.

علاوه بر روش‌های متنوع برای بازگشت ارز‌های صادراتی به کشور، بانک مرکزی بعضاً از روش‌های قهری نیز استفاده کرد.

حتی در پایان تیرماه سال جاری، بخشی از کارت‌های بازرگانی متعلق به صادرکنندگانی که تعاملی با بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی نداشتند، تعلیق شد و این روند در پانزدهم شهریورماه برای تجاری ـ که تا آن زمان کمتر از ۳۰ درصد از ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده بودند ـ تکرار شد.

برای سایر صادرکنندگان دارای واحد‌های تولیدی نیز تا دهم آبان ماه فرصت داده شد تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و طبق اعلام‌های قبلی هیچ کارت بازرگانی مربوط به این دسته از صادرکنندگان تاکنون تعلیق نشده است تا چرخه تولیدی آن‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا از فعالیت باز نماند.

چقدر ارز صادراتی تا به امروز به کشور بازنگشته است؟

تمام روش های بالا باز هم موجب نشد تا برخی از صادرکنندگان که از امکانات این کشور برای صادرات استفاده کرده بودند، قصد بازگشت ارزهای خود به کشور را داشته باشند.

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران روز گذشته مورخه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ با اشاره به آخرین آمار و اطلاعات بانک مرکزی در خصوص تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان تا هفتم مهرماه سال جاری، اظهار داشت: حدود ۱۶ میلیارد یورو از تعهدات صادراتی تجار در سال های ۹۷ و ۹۸، تاکنون پرداخت نشده که در حال پیگیری برای بازگشت آن هستیم، البته این میزان بدهی باقی مانده، از تعهدات بخش‌های دولتی تفکیک شده است.

وی با اشاره به بازگشت ۳۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور با احتساب ۲۰ درصد تخفیف بانک مرکزی در سال های یاد شده به صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: تجار به سه دسته ۱۰۰ درصدی ها، صفر درصدی ها و کسانی که از ۱ تا ۹۹ درصد اقدام به پرداخت ارز صادراتی خود کرده اند، تقسیم می شوند.

وی افزود: ۲ هزار و ۳۳۲ تاجر، ارز حاصل از صادرات خود را معادل ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به طور کامل پرداخت کرده اند که این رقم نسبت به آمار اعلام شده پایان تیرماه در تعداد ۱۳ درصد و در میزان ارز برگشتی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، از تعداد کل صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود را کامل ایفا کرده اند، یک هزار و ۶۵۸ واحد تولیدی هستند که ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو تعهد ارزی خود را ایفا کرده اند و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی محسوب می شوند که یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات خود را به کشور پرداخت کرده اند.

وی تصریح کرد: ۱۵ هزار و ۹ صادرکننده شامل ۲ هزار و ۳۸۵ واحد تولیدی و ۱۲ هزار و ۶۲۴ واحد غیرتولیدی برای ایفای تعهدات ارزی خود هیچ اقدامی نکرده اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۷۲ نفر فاقد کارت بازرگانی بوده و از روش های دیگری از جمله کارت پیله وری و مرزنشینی برای صادرات بهره برده اند.

زادبوم تاکید کرد: حدود پنج هزار تاجر که ۱ تا ۹۹ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند در سه دسته تقسیم‌بندی شدند که بر اساس آن، ۷۷۱ صادرکننده ۱ تا ۳۰ درصد، یک هزار و ۲۶۷ تاجر ۳۱ تا ۷۰ درصد و یک هزار و ۸۸۷ بازرگان ۷۱ تا ۹۹ درصد اقدام به پرداخت ارز حاصل از صادرات خود کرده اند.

ارزهای صادراتی بازنگشته معادل بودجه عمومی دولت در سال ۹۹

همان گونه که ملاحظه شد ۱۶ میلیارد یورو از تعهدات صادراتی تجار در سال‌های ۹۷ و ۹۸، تاکنون پرداخت نشده است. شایان ذکر است که قیمت هر یورو، امروز مورخه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ در صرافی ملی ۳۴ هزار و ۲۵۰ تومان بوده است؛ بنابراین با این اوصاف می‌توان گفت میزان ارز صادراتی بازنگشته به کشور حدود ۵۵۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد. بد نیست بدانیم که میزان بودجه عمومی دولت برای سال جاری رقمی در حدود ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بوده است. این یعنی میزان ارز صادراتی بازنگشته به کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸، تقریبا برابر بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ می‌باشد!

تاکید رئیس جمهور به بازگشت ارزهای صادراتی/ رئیس قوه قضائیه دستور پیگیری داد

عدم بازگشت ارز‌های صادراتی آن قدر اهمیت دارد که بار‌ها سران سه قوه و مسئولین به بازگشت این ارز‌ها تاکید کرده اند.

به عنوان نمونه رئیس جمهور روحانی در جلسه ستاد اقتصادی مورخه یکم تیرماه ۱۳۹۹ با اشاره به لزوم کنترل قیمت‌ها در بازار سرمایه بویژه بازار ارز، ادامه داد: مطابق سیاست ارزی کشور و مجموعه مصوباتی که در خصوص سیاست تجاری-ارزی کشور برای توسعه صادرات غیر نفتی و بازگشت ارز آن تعریف شده، باید تعهد ارزی همه فعالان بخش صادرات و واردات اعم از دولتی، عمومی و خصوصی در چارچوب این قانون و مقررات مشخص باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: بانک مرکزی باید به همه بدهکاران عمده برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اخطار داده و زمان پرداخت برای آنان مشخص شود و در صورت تخطی، با معرفی آنها به افکار عمومی و مراجع ذیصلاح، به تخلف آنها رسیدگی شود.

همچنین وی در نهم مهرماه ۱۳۹۹  طی صحبت هایی به موضوع "صادرات غیرنفتی و اهمیت آن در دوران تحریم نفت" اشاره کرد و گفت: صادرات نفت  و گاز و میعانات نفتی در سال های گذشته، تامین کننده ارز مورد نیاز کشور بودند اما  اکنون که با مشکلاتی مواجهیم این وظیفه بر دوش صادرات غیرنفتی است.

ارز اگر بیشتر بود، بهتر بود

دکتر روحانی امروز (شانزدهم مهرماه ۹۹) نیز در جلسه هیات دولت گفت: «در این شرایط داریم مقاومت و ایستادگی می‌کنیم. اینکه بگوییم بانک مرکزی ضعیف است و ارزش پول ملی کم و زیاد شده. بانک مرکزی چه کار کند شما راه‌حل بدهید. بانک مرکزی در این شرایط بسیار سخت، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون فقط برای کالا‌های اساسی در این شش ماه پرداخت کرده است. بانک مرکزی در این شش ماه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی، ارز را تأمین کرده است. ارز اگر بیشتر بود، بهتر بود. همه می‌دانیم در شرایطی که می‌توانستیم در سال ۵۰، ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی ما بود؛ البته کم بود حالا یک سالی بود که اصلاً درآمد نفتی ما ۱۲۰ میلیارد بود. سال ۹۰ تقریباً ۱۱۸، ۱۲۰ میلیارد در یک سال بوده. حالا سال‌هایی که کم بوده ۵۰، ۶۰ میلیارد بوده است. در شرایط کنونی، آن‌هایی که نقد می‌کنند، می‌دانند شرایط ما چیست و این حرف‌ها را می‌زنند.»

همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی مصاحبه‌ای در مورخه ۲۵ شهریور ۹۹ با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشور با مقررات پیچیده‌ای روبه‌روست، گفت: صادراتی که ارز حاصل از آن به چرخه اقتصاد کشور برنگردد برای کشور مفید نیست.

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز در سیزدهم مردادماه سال جاری، با اشاره به گزارش سخنگوی قوه‌قضاییه مبنی بر اعلام تنها ۲۵ درصد از اسامی واردکنندگان و صادرکنندگان متخلّف ارزی از سوی دولت به دستگاه قضا، اظهار کرد: آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید، ۷۵ درصد مابقی شرکت‌های متخلّفی که اقدام به اجرای تعهدات ارزی خود و بازگرداندن ارز نکرده‌اند، شرکت‌های عمده دولتی همچون شرکت‌های نفتی و پتروشیمی‌ها و امثال آن است که جا دارد سازمان بازرسی با شناسایی آن‌ها، با مدیران متخلّف برخورد کرده و حقوق ملت را استیفا نماید. وی اظهار کرد: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد دلار تخلّف ارزی صورت گرفته؛ اما فقط یک چهارم متخلّفان به قوه قضاییه معرفی شدند و سه چهارم معرفی نمی شوند؛ لازم است سازمان بازرسی کل کشور موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات توسط شرکت‌های دولتی را با جدیت پیگیری و گزارش اقدامات خود در این زمینه را ارائه کند.

 

چرا باید ارزهای صادراتی به کشور باز گردند؟

به دو دلیل عمده باید این ارزها به کشور بازگردانده شوند: شاید اولین دلیل بر اصرار بازگشت ارزهای صادراتی این باشد که تولیدکنندگان برای تولید کالاهای صادراتی از امکانات و تسهیلات و یارانه های پرداخت شده در حوزه های مختلف استفاده و کالاهای صادراتی خود را تولید کرده اند؛ بنابراین این ارزها متعلق به اقتصاد ایران است و باید به کشور بازگردانده شوند.

دومین دلیل این است، همان گونه که رئیس جمهور در صحبت های خود عنوان کرد، بعد از تحریم های نفتی، این ارزهای صادراتی بود که برای پوشش نیازهای وارداتی کشور مورد استفاده قرار می گرفت. عدم بازگشت این ارزها، هم اکنون موجب ناترازی ارزی می شود.

به گفته مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک در شش ماهه نخست سال جاری، با حدود سه میلیارد دلار کسری تراز تجاری رو به رو بوده ایم. این کسری جهت تامین به بازار آزاد ارز، فشار وارد می کند و موجب افزایش قیمت ارز می گردد؛ افزایش قیمتی که می تواند یک موج تورمی را به اقتصاد کشور تحمیل کند و از این طریق همه ایرانیان متضرر شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
کسانیکه لوایح ftafرا رد کردن جواب بدبختی ملت را بدهند
اقای همتی که فرمودند برگشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
همین سخنان متناقض دولتیها باعث از بین رفتن اعتماد تجار به بازار شده
انفجار بعدی در راهه؟؟؟
اارز برگردانید اقازاده ها تورهاشون عقب افتاده!!!!!!!!!
متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
این عدم بازگشت دلار صادرات غیر نفتی به کشور از ان حرفها انحرافی و تبلیغاتی در حد راندمان بهتر اقتصاد ایران در زمان کرونا نسبت به المان است! صادر کننده غیر نفتی حتی اگر دولتی باشد که این دلارها را در خارج از ایران زیر درخت سیب خاک نمی کند. تمام این دلارهای غیر نفتی تا دلار اخر ان شاید به نیمای اقای همتی بر نگشته باشد ولی قطعا تا سنت اخر ان به سیستم و چرخه اقتصادی کشور باز گشته و اگر باز نگشته بود قیمت دلار الان صد هزار تومن بود. پس این همه حواله که توسط صرافیها در ایران صادر می شود ارزش از کجا می اید؟ نکند دولتهای امریکا و انگلیس و اتریش و کانادا از مالیات شهروندان خودشان ارز این حواله ها را تامین می کنند. ...البته شاید مسئولان بانک مرکزی متوهمانه، شهریه فرزندان دانشجو و مقیم برخی مسوولان یا هزینه تفریح و درمان و سرمایه گذاری و خرید ملک و اپارتمان خارج از ایران را جزو چرخه اقتصاد ایران ندانند! اما تنها تفاوت این است که اقای همتی می گوید همه دلار ها باید به سیستم نیما من بیاید تا من تصمیم بگیریم به چه کسی ارز بدهم ولی صادر کننده غیر نفتی ائم از دولتی و خصوصی و خصولتی می گوید من می خواهم با نظر خودم دلاری را که صادر کردم خرج کنم و مثلا بدهم به فرزند یا برادر یا دفتر خود در اربیل و استانبول و هرات و دبی و... تا انها تصمیم بگیرند این دلار را به چه کسی بفروشند یا چه وارد کنند نه اینکه هزینه سفرهای دور دنیا برخی شود و سایر هزینه هایی که اگر بیاوریم امکان انتشار کامنت از بین خواهد رفت شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
هیچ وقت آقای همتی نگفته برگشته. گفته قسمتی از ارزها برگشته. حرفش هم درست بوده. افرادی که ارزها را برنمی گردانند باید از چرخه اقتصادی و دریافت یارانه های انرژی و ... حذف بشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
چرا باید تنها مبارزه و برخورد مشهود و سخت و جدی فقط با حجاب زنان و اراذل و اوباش باشد ؟
چرا یکبار هم که شده با این تجار بزرگی که اکثرا هم از وابستگان و نزدیکان مسولان هستند
بصورت کامل و جدی برخورد قاطع نمی گردد ؟
البته مردم اکثرا دلایل آنرا میدانند و بشدت عصبی و بی اعتماد شده اند
عباسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
مشکل بتوان حرفهای این دولت را باور کرد دولت دنبال بهانه تراشی برای افزایش قیمت ارز و فشار بیشتر بر مردم است سو مدیریتها از جمله خوراک دام هم عمدی است چرا انها که میتوانند استینی بالا بزنند تماشاچی شده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
هر چیزی قیمتی دارد
قیمت دلار این نیست و این همه باارزش نیست
الان مردم هیجانی شده اند و دنبال حفظ پولشان هستند و با این هیجان به خودشان لطمه می زنند
قمیت واقعی دلار این نیست خیلی پایین تر از این ها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
پادوها کنار تحریم آمریکا همه کار برای ضربه زدن به اقتصاد ایران انجام میدهند . کجا همتی گفته همه ارزها برگشته
یه طنز گریه دار:طرف تو ایران با نیروی کار ارزان،آب و برق و ...سوبسید دار،با بعضی معافیت ها،جنسش را تولید میکند،بعد با استفاده از این همه مزیت،جنسش را صادر میکند،بعد حاظر نیست دلار دریافتی را داخل کشور بیاورد وخرج آبادانی مملکت خود کند،طلبکار هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
حاضر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
و بدتر آنکه مسولان حتی حاضر نیستند تا اسامی آنها را رسانه ای کنند !!؟؟؟
دیگر چطور میشود ، مردم اعتماد داشته باشند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
همینکه برای امثال شما اشتغال ایجاد می کنه کافیه اگه تولید با هزینه بالای انرژی همراه باشه یک کارخانه هم سر پا نمی مونه
تنگه هرمز رو ببندین به روی کشتی های کشورهایی که ما رو تحریم کردن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
دردسرش زیاد است. همان ویروس یاب را به انها صادر نکنیم حساب دستشان می اید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
بهتری ؟؟؟این طرح شما شبیه اقتصاد مقاومتی است
خب این ارزها رو دست امثال من و شما و داداش و خواهرای ما ندادند که پس اول بگن با توصیه کدام مقام و دست چه کسانی دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
چی میگی عامو
اصلا نفهمیدی موضوع چی هست
در خبرها امده بلیط رفت و برگشت تهران به امریکا توسط هواپیمایی قطر و سایر هواپیمایی ها به 400 میلیون تومن رسیده! انوقت انتظار دارید ارزش پول ملی سقوط نکند و قیمت دلار گران نشود و مردم ایران فقیر نشوند. همان یک قلم شرکت هواپیمایی قطر روزانه دو تا سه میلیون دلار از ارز نفت ملت ایران را با گرانفروشی ناشی از قطع پروازهای شرکتهای هوایی دنیا که دلیل اصلی ان تنها کرونا نیست بلکه روابط بد سیاست خارجی است دارد از کشور خارج می کند. تازه قطر لاف دوستی با ایران هم میزند. حالا سایر شرکتهای هوایی بماند. همین یک قلم شرکتهای هواپیمایی خارجی و ایرانی برای سفر به خارج از کشور روزی 8 تا 10 میلیون دلار از درامد کشور را می کنند و می برند و ما نظاره گر هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
شخصی که 400 میلیون میده میره امریکا مطمئن باش درآمدش از ایران نیست، و درآمد خارجی داره، و بیش از 10000 دلار میده که البته خیلی گران است و قیمت واقعی حدود 2500 دلاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
حالا اگر دولت بیاد بر سفرهای خارجی مالیات سنگین بذاره، اولین کسی که مخالفت میکنه خود شما هستی
اثرات دلار سی هزار تومنی چند ماه دیگر در بازار و معیشت و قدرت خرید خانواده ایرانی تخلیه می شود . ولی کسی هوشیار نیست و کسی حاضر نیست خطر کند و با صدای بلند هشدار دهد که خیلی زود دیر می شود.
نمی دونم مسئولان و مقامات و حتی مردم از چه زاویه ای به این اخبار و واقعیتها ورود می کنند. ولی این را خیلی خوب می دانم که سال و حتی ماه و حتی هفته ادامه سیاست انفعالی کنونی و ادامه تحریمها باعث می شود بابت هر سال چند سال نیاز به زمان فقط برای جبران فرصتهای از دست رفته باشیم . سی سال است که جنگ هشت ساله تمام شده ولی ما هنوز از اثرات اقتصادی ان فاجعه مانند کسری بودجه مزمن و تورم دو رقمی چند ده ساله نتوانستیم رها شویم. هزینه های انسانی ان به کنار. این تحریمها به مراتب بدتر از ان جنگ است. چون در جنگ می توانستیم نفت خود را صادر کنیم ولی در هیچ جنگی در دنیا سابقه ندارد که کشوری توانسته باشد که بدون شلیک حتی یک گلوله به بنادر و تاسیسات نفتی و سکوهای بارگیری کل درامد اصلی صادرات یک کشور را مانند انچه دارمد صادرات نفت ایران قطع شده را قطع کند و هنوز با ادعا به دنبال فرار از واقعیت هستیم.
واسه چی باید برگردونه؟؟
یه زحمتی کشیده یه تولیدی انجام داده موفق شده صادر کنه جاش ارز بگیره! حالا چرا باید بیاد ارز رو مفتو مجانی بده به دولت جاش ریال با قیمت کمتر نیمایی بگیره ؟ اصلا کی حاضره دیگه با پول بی ارزش ایران کار کنه که صادر کننده اینکارو انجام بده؟؟
اقتصاد مملکت رو به فنا دادین حالا میخواین دستوری درست شه؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
اینکه نباید دستوری برگردونه درست است. چون در اقتصاد واقعی چیزی به نام دستور نداریم. ولی اینکه فلان برند ماکارونی یا مرغدار و... که ادعا کارافرین نمونه هم دارد گندم و ارد را به قیمت دلار 4200 تومنی و کمتر در بازار ایران تهیه می کند و بعد ان را به ماکارونی تبدیل می کند و می خواهد ان را به قیمت جهانی به ملت ایران بفروشد دیگر اسمش تولید نیست بلکه شارلاتانی اقتصادی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
اکثر صادر کننده ها با همین ارز 4200 مواد اولیه رو از خارج وارد میکنند. تمامی نهاده های دامی مثل کنجاله مرغ رو با 4200 وارد کردند ولی تخم مرغ رو به کشورهایی مثل عراق به دلار فروختند و پولش رو هم نگردودند.کدوم زحمت ؟؟؟ خواب تشریف دارین ؟؟؟ کدوم تولید ملی آخه ؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
عمو جون این حرف وقتی صحیح است که صادر کننده از انرژی
و مواد اولیه سوبسید دار استفاده نکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
کدوم زحمت؟با خون دل کارگر ارزان ایرانی و....جنسشونو صادر می‌کنند و بعد ننه من غریبم بازی در میارن،اگه عضو سازمان تجارت جهانی بودیم بهت میگفتم که این به ظاهر تولید کننده ها و صادرکننده ها،دربازار رقابتی سالم،چه جوری مثل کف روی آب محو میشدن
تاجر؟
فولاد و پتروشیمیهات ارزو برگردوندن الان؟
اقای مدیر دولتی که سر شرکت دولتی با اب و برق و گاز مفتکی حق الناس تولید کردی جون مادرت پول رو برگردون و معطل نکن تا بازی کنی باهاش و سود تپل ببری بعد ریالشو برگردونی نیما
نور چشمی ها ارزهای دولتی را در خارج خرج میکنند
ارز رو به نور چشمی ها دادید. خودتون هم پس بگیرید.
اقتصاددرایران:
ترامپ کروناگرفت دلار۲۹۷۰۰
ترامپ بستری شد دلار۲۸۷۰۰
ترامپ دچارکمبوداکسیژن شد دلار۲۸۰۰۰
ترامپ ازپنجره بیمارستان بیرون رانگاه کرد دلار۲۸۷۰۰
ترامپ ازداخل اتوموبیلش برای طرفداراش دست تکون داد دلار
۲۹۰۰۰
ترامپ بزودی به کاخ سفید برمیگردد دلار۲۹۳۰۰
بچه های مسولین این ارزها گرفتند نه من شهروند عادی
پس انقدر تو رسانه حرف مفت نزنید و روی اعصاب مردم راه نرید
آقازاده‌ها خرج‌دارن عزیز !!
دلار ها برگشته ولی از طریق صرافی ها، اگه این بانک مرکزی با دلار کاری نداشته باشه وضعیت بهتر میشه.
آقای ترامپ در وضعیت خطرناک کرونایی آمریکا درصحنه ماند وبه امورکشورش پرداخت تا میزان تورم وبی کاری افزایش نیابد وملتش زندگی شرافتمندانه داشته باشند متاسفانه روحانی به بهانه کرونایی شدن در اجتماع نیست وامورکشوررابه حال خودش واگذارکرده وگرانی وبی کاری بی سابقه گریبان اکثریت ملت راگرفته و
آیا مردم این کشور حق داران مفسدان اقتصادی و ارزی کشورشان را بشناسند یا نامحرم هستند دلایل عدم انتشار اسامی اینگونه افراد چیست وپشتشان به کدام مقام و مسئولی گرم است تا کی ممشات با این افراد ،خیلی جالب است ارز و وام را دو دستی تقدیم این حضرات کرده اید و با خواهش وتمنا میبایست پس بگیرید شما مسئولین پیروکدام مکتب اقتصادی هستید بفرمائید به ما نیز یاد دهید تا مردم نیز یاد بگیرند وخرج خانواده اشان را فراهم کنند جالب تر از همه نیز در کشور این است که هیچ کس نباید به اینگونه افراد آخ بگویدو دستوذر هم میدهند مالیاتشان را نیز برگردانند.
میشه بفرمایید چطوری؟؟
وفتی FATFرو رد میکردن فکر الان نبودن ؟؟؟
بانک مرکزی چیکار کنه توباید کار کنی اقای روحانی کلید
در این شرایط دولت باید برای کالاهایی که ناچاراً باید از خارج وارد شوند شرایط ویژه ای در نظر بگیرد مثلاً در خصوص روند دریافت مجوز تولید آنها در داخل نهایت تساهل را در نظر بگیرد و حتی وام های کم بهره و آب و برق و سوله یا زمین با تخفیف بالا به آنها بدهد و در مقابل کالا را خود دولت خریداری و در کشور توزیع کند. و حتی دولت باید شهرک هایی را با سوله و برق و آب ایجاد و بصورت اجاره ای به تولیدکنندگانی بدهد که می خواهند کالاهایی را تولید کنند که امکان تولید آن در داخل دشوار است. البته از قبل باید ناظران ضد رانت و حسابرسان مالی وجود داشته باشند که برخی افراد که به مقامات مرتبط هستند از این وضعیت استفاده رانتی نکنند ....
واقعاً زور دارد که ما ضربه ای که از خودی ها می خوریم از بیگانه نمی خوریم در این وضعیت بجای اینکه دلالان و تجار به حق خودشان قانع باشند و دست از سر انباشتن دلار بردارند بر عکس بدتر از دشمن به مردم ضربه می زنند. ما در جنگ افرادی را داشتیم که به خاطر دین و وطن و راحتی اینگونه افراد جان خود را فدا کردند و اینها حتی حاضر نیستند به حق خود قانع باشند و البته انتظار فداکردن جان و ایثارکردن از آنها نداریم فقط و فقط به حق خود قانع و مطیع قانون باشند. و قرآن در خصوص این افراد می فرماید: جمع مالاً و عدد ...: مال را جمع می کنند و آنرا مورد شمارش قرار می دهند و گمان می کنند که این مال آنها را جاودانی می کند نه چنین است و این مال آنها را به سمت جهنمی به نام حطمه رهنمون می کند
اینها مافوق قانون هستند .؟قدرت اینها از سیستم اجرائی کشور زیادتره ؟اصلا اینها این دلارهای یرا که گرفتند برند کالای اساسی برای کشور بیارند ،آوردند؟ واقعا چه شرکت هایی ارز ناشی از صادرات رانتی که توی قیمت تمام شده محصولی که اونها صادر کردند انواع اقسام یارانه انرژی و......نهفته بوده است را به داخل کشور اون هم توی این شرایط سخت بر نمی گردانند. اینها به کدام کانونهای قدرت وصل هستند.؟
عربز صرف نظر ار احتمال بیش اظهاری صادرات عمده این ارز صرف واردات قاچاق و خروج سرمایه شده است
اقتصاد دستور بردار نبست افراد متمول هم خروج سرمایه دارند مثل همه دنیا چون پول در نیاورده اند که در ایران زندانی شوند پس برای خود و خانواده شان دنبال زتدگی با استاندارد بالاتر در ان ور اب هستند و هم متقاضی کالاهایی هستند که وارداتش ممنوع است پس باید از طریق قاچاق تامین وجه شوند واقعیت همین است
سوالم اینه اگه در جنگ اقتصادی هستیم چرا دلارهای خزانه بقیمت ۴۲۰۰تومن به نور چشمیها برای واردات داده شد که نه جنسی وارد شد و نه دلاری پس گرفته شد الان هم بانک مرکزی برای سرپوش گذاشتن به این افتضاح دنبال مجرم می گرده نه آقای همتی اگه قراره دلار صادراتی برگرده با قیمت نیمایی هیچکس صادرات نمیزنه چون صرف نمی کنه بعضی‌ها میگن انرژی و سوبسید اگه ادعاشون درسته موقع خروج کالا از گمرکات عوارض نقدی گرفته بشه نه دلار رو پول ملی اعلام کنند مگه اینجا آمریکاست که دلار مال دولت باشه
خوب چرا ارز نمیاد چون دارنده کارت بازرگانی کارتش رو اجاره میده بعد یک سال ولش میکنه.باید کسانی که محصولات رو تحویل اینا میدن سامان دهی کنن و تسویه حساب ۳ الی ۶ ماه باشه نه ۱ سال.
کاسبی خوبیه کارت اجاره بده سالی کمش ۱ میلیارد کاسبی فقط بعدش باید نباشی
تمام دلارها و ارز در داخل ایران نوش جان شده اند
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا # ورزقان
وب گردی