بازدید 12794

حذف دلالان با فروش خودرو در بورس

یک کارشناس اقتصادی گفت: با ورود خودرو به بورس، دلالی از چرخه توزیع خودرو حذف شده و سوددهی کارخانه‌های خودروسازی افزایش می‌یابد؛ همچنین با رشد مالیات، بخشی از کسری بودجه نیز تامین می شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 06 October 2020

به گزارش تابناک، علی سعدوندی در گفتگو با مهر در خصوص ایده فروش خودرو در بورس، اظهار داشت: هر کاری که سبب حذف دلال شود و رابطه مستقیمی بین مشتری و کارخانه شکل دهد، خصوصاً در شرایط فعلی، به نفع اقتصاد کشور است، خصوصاً در موضوع خودرو که در حال حاضر اولویت بالایی نیز در جامعه دارد.

وی افزود: با ورود خودرو به بورس، دلالی و واسطه‌گری از چرخه توزیع خودرو خارج شده و سوددهی کارخانه‌های خودروسازی نیز افزایش می‌یابد، علاوه بر آن، عایدی دولت از مالیات نیز افزایش یافته و بخشی از کسری بودجه نیز تأمین می‌شود.

اعضای شورای رقابت به‌درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری شورای رقابت در این مدت با شیوه نادرستی صورت گرفته است، گفت: متأسفانه اعضای شورای رقابت به‌درستی وظایف خود را انجام نمی‌دهند البته شکی نیست که در حال حاضر انحصار در بازار خودرو وجود دارد اما انحصار قیمت‌گذاری نیز بدعتی است که با سیاست‌گذاری اقتصادی دولت صورت گرفته‌است و این مورد نیز مزید بر علت شده‌است.

سعدوندی افزود: به نظر بنده در موضوع فروش خودرو، قیمت‌گذاری اصلاً معنایی ندارد، وظیفه‌ای که شورای رقابت باید به سرانجام می‌رساند این بود که سیاست‌ها به نحوی اصلاح شود که پنجره واردات خودرو به نحوی منطقی باز باشد تا این انحصار شکسته شود و مهم‌تر اینکه به شرکت‌های خصوصی کوچک اجازه ورود به صحنه تولید و فروش خودرو داده شود که متأسفانه در حال حاضر اینطور نیست و هم‌چنان بازار انحصاری مانده است.

قیمت‌گذاری‌های شورای رقابت سبب تحکیم انحصار در تولید خودرو است

وی خاطر نشان کرد: این نوع قیمت‌گذاری‌ها تأثیر چندانی بر رقابت ندارد و حتی در این چندسال باعث تحکیم انحصار شده‌است. در حال حاضر اگر دقت کنید اهرم فشار شورای رقابت بالای سر شرکت‌هایی که ممکن است بخواهند وارد صنعت خودروسازی شوند نیز وجود دارد و آن شرکت‌ها هم می‌دانند که برای ورود به بازار، شورای رقابت برای محصولات‌شان قیمت‌گذاری خواهد کرد که این مورد مانعی جدی برای ورود به این صنعت است و راه را برای هر نوع اختلاس برای ورود بازیگران جدید در جهت تحکیم انحصار باز می‌کند.

این استاد بانکداری و اقتصاد کلان در واکنش به سخنان رئیس شورای رقابت، درباره اینکه روش قرعه‌کشی فروش خودرو، بهترین راه است، گفت: مطلقاً این روش قابل دفاع نیست، باید از ایشان پرسید با چه منطقی این ادعا را مطرح کرده‌اند؟ در حال حاضر روش فعلی باعث شده که هم خودروساز و هم مصرف‌کننده متضرر شوند، این سیاست‌های مخرب با وجود آزمایش چندساله، هم‌چنان پذیرفته شده است و اجرایی می‌شود ولی سیاست‌های اصلاحی به دلایل غیرمنطقی، کنار گذاشته می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۰
تا زمانی که واردات خود رو آزاد نشود رویه همین است . 40 سال آزمون و خطا کافی است . مردم را با راهکارهای احمقانه آزار ندهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
وقتی خود خودروسازان دلال هستند دیگه چه توی بورس چه توی کارخونه چه نمایشگاه خودرو .....ملت رو فقط بازی می دهند
دست خودروسازان بیشتر در جیب ملت وارد می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بورس که الان پر شده از واسطه گرها و کسانی که از رانت های اطلاعاتی بهره میبرن با این وجود چطور میگی دلالان حذف میشوند؟!
آیا الان آهن در بورس معامله میشه، مشکلش حل شده؟ دلال بازی نداره؟
نیتون رو پشت یکسری حرفهای قشنگ پنهان میکنید. فکرم می کنید بقیه ...
خدا به داد مردم برسد خودرو هم مثل مسکن میشود ودیگر هیچ کس نمیتواند بخرد
تصمیماتی میگیرن که توو عجیب و غریب بودن مختص خودتونه. ببینین توو کل دنیا بهترین خودروها رو چجوری میفروشن بعد شما یه مشت فرغون از رده خارج بی کیفیت رو با هزار داستان و قیمت گرون میندازین به مردم بدبخت ایران. یه روز میگین قرعه کشی، یه روز میگین بورس، یه روز میگین خودرو نیست، یه روز میگین هست ولی ناقصه. بسه دیگه
شما چه كارشناسي هستي كه بديهيات علم اقتصاد را نميداني وقتي تقاضا با عرضه اختلاف فاحش دارد بجز اينكه پرايد در بورس يك ميليارد شود نتيجه اي ديگري نخواهد داشت تازه اونم بورس ايران كه كليد بالا و رفتنش دست دولته و خودروسازها هم دولتي هستند اقاي سعدوندي لطفا دست از سر مردم بيچاره برداريد
اتفاقا یه نوع رانتی هم از این طریق باز میشه
باید گفت هه ،چقدر قشنگ گفت سعدی که: خواجه در بند نقش ایوان است خانه از پایبند ویران است
خود کارخونه وقتی دلال اصلی هست ، خود کارخونه که طمع بی پایانش عامل گرونی هست ، خود کارخونه که کمترین رقیبی برای خودش نمیبینیه و کوچکترین نظارتی بر کارش نیست ، چه فرقی میکنه کنار خیابون ماشین بفروشه و چه توی بورس ، عامل گرونی هرگز باعث ارزونی نخواهد شد ،
دلالان حذف میشوند و کار به دست توانمندتر مافیای بورسی گره میخوره. از چاله میفته توی چاه
هر کاری میخاین بکنین بکنین
حتی مامورای دروازه رو بیشتر کنین
فقط و فقط تو رو بخدا دلال بازی رو تمون کنین
نسل دلال جماعت رو منقرض کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ساده ای دوست عزیز. اینها خودشون دلال هستند. به فکر مردم نیستند فقط میخواند از سهم خودشون را از این خان یغما بیشتر کنند. بورس بهانه است.
چون عرضه و تقاضا برابر نیست هر کاری به غیر از عرضه بیشتر کاری بیهوده و الکی هست
خورده فروشي در بورس!؟
تنها راه آزاد سازی واردات و برداشتن تعرف 120 درصدی است . کدو کشور با مردمش این کار ار میکند که جمهوری اسلامی میکند. چرا باید ما پول بی ام رو بدیم دنا پلاس سوار شیم !!!
خودروسازا دیگه بیشتر از این نمیتونن قیمتاشونو بالا ببرند واسه همین دارند تبلیغ میکنند که وارد بورس بشن تا از این طریق بتونند قیمت محصولاتشون رو به قیمت بازار بفروشند بعدشم میگن دست ما نیست قیمتا همش بستگی به بورس داره خدا لعنتتون کنه که روزگار مردم رو اینجوری سیاه کردید
پس این خودرو وخساپا در بورس چیه؟
خود خودروسازان دلالند . حالا بورس بازان دلالي مي كنند . مملكت مملكت گل وبلبل است .
این همه کالا که رفت تو بورس مشکلش حل شد یا فقط نوع دلالی عوض شد.
کاملا مشخص شما رسانه چی ها با بورس بازها تشریک مساعی دارید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل