بازدید 11188

ایمپلنت دندان و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

ایمپلنت یکی از روش های درمانی است که برای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دسترفته توسط دندانپزشک استفاده می شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸ 06 October 2020

ایمپلنت دندان با کاشت ریشه مصنوعی دندان آغاز می شود.این ریشه مصنوعی که درون استخوان فک شما پیچ می شود این اجازه را به دندانپزشک و یا متخصص جراحی دندانپزشکی می دهد تا قسمت رویه ایمپلنت یا به اصطلاح تاج را به عنوان جایگزین دندان از دست رفته شما قرار دهد.

ایمپلنت یکی از روش های درمانی است که برای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دسترفته توسط دندانپزشک استفاده می شود. 

این دندان مصنوعی به گونه ساخته می شود تا ظاهر ، احساس و عملکردی همانند دندان های طبیعی را برای شما داشته باشد.

ایمپلنت دندان و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

ایمپلنت دندان به چه روشی انجام می شود؟

ایمپلنت یک روش برای جراحی دندان است که در آن بیمار نیازی به مراجعه بیمارستان ندارد و به جای آن می توان این جراحی را در کلینیک دندانپزشکی انجام داد.قسمت ریشه ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم و سایر عناصری ساخته می شوند که سازگاری  را با استخوان فک داشته باشند و نقش یک ریشه واقعی دندان را ایفا کند این ریشه ها زنگ نمیزنند.ریشه ایمپلنت این امکان را به دندانپزشک می دهد.

تا دندان جایگزین شما را در محل مورد نیاز ثابت کند و ظاهر و حسی مانند دندان واقعی برای شما ایجاد کند.

ایمپلنت دندان به چند جلسه درمانی نیاز دارد از جمله یک جلسه برای مشاوره با دندانپزشک کلینیک دندانپزشکی و تشخیص روش متناسب برای شما و در ادامه جلسه ای برای جراحی و کاشت ایمپلنت ها و در ادامه جلساتی برای نصب پروتز های ایمپلنت بر روی ریشه ایمپلنت.

چه افرادی به روش ایمپلنت نمیتوانند بی دندانی خود را درمان کنند؟

اولین دسته از افرادی که نمیتوانند از این روش برای رفع بی دندانی خود استفاده کنند ، کودکان هستند چرا که در سن رشد قرار دارند و با رشد کودک ، سایز استخوان های فک و همچنین تراکم استخوانی تغییر می کند.

دسته دوم افرادی هستند این با تشخیص دندان پزشک قادر به استفاده از ایمپلنت خواهند بود.  افرادی که دارای بیماری های بدون درمان قطعی مانند سزطان خون هستند و افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند دیابت هستند جز این دسته می باشند.چرا که این روش رفع بی دندانی می تواند با پروسه درمانی بیمار آنها تداخل داشته باشد.

دسته سوم کسانی که ایمپلنت دندان به آنها توصیه نمی شود ، افرادی هستند که دخانیات مانند سیگار استعمال می کنند.چرا که اینکار باعث طولانی شدن طول دوره بهبودی این روش می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه آیا این نوع دندان مصنوعی برای شما مناسب است صحبت کنید و درباره سبک زندگی و سابقه پزشکی خود او را مطلع سازید تا کاملا مطمئن شوید که برای این روش درمان بی دندانی کاندیدای مناسبی هستید.

ایمپلنت دندان و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

هدف از کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

این روش برای جاگزین کردن دندان های از دست رفته به سبب آسیب دیدگی،بیماری لثه و یا عفونت مناسب می باشد.

هنگامی که با دنداپزشک خود در جلسه مشاوره اولیه صجبت می کنید ممکن است روش های دیگری مانند دندان مصنوعی و یا بریج دندان را به شما پیشنهاد کنند.دندانپزشک در باره این موضوعاتی شامل اینکه آیا شما درناحیه بی دندانی فضای کافی و تراکم استخوان مناسب برای این روش دارید صحبت خواهند کرد.

اگر شما مدت طولانی دندان را از دست داده باشید ممکن است تراکم استخوانی شما در ناحیه بی دندانی کم شده باشد و به پیوند استخوان نیاز داشته باشید تا جراحی لازم برای ایمپلنت دندان انجام شود.

از کجا باید برای ایمپلنت دندان شروع کرد؟

اولین قدم برای اینکار مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و مشاوره درباره همه جوانب و همچنین سابقه بیماری ها در اولین جلسه مشاوره با دندانپزشک می باشد.در این جلسه آنها با استفاده از دستگاه عکسبرداری X-Ray از فک شما عکسبرداری کرده و درباره گزینه ها و روش های ایمپلنت ، مانند ایمپلنت معمولی یا ایمپلنت یک روزه به شما راهنمایی خواهند کرد.

هنگامی که یک برنامه برای درمان شما طراحی شد و به اثبات رسید که شما سلامتی لازم برای این روش را دارید، کلینیک دندانپزشکی یک برنامه ملاقات برای انجام جراحی ها  شما ایجاد می کند.در جلسه جراحی دکتر دندانپزشک همانند سایر جراحی ها از آرامش بخش استفاده می کند که ممکن است دوز دارو کمی بیشتر باشد ، پس بهتر است در این جلسه یک همراه با خود داشته باشید تا در صورت نیاز شما را در راه بازگشت به خانه همراهی کند.

مکان مناسب برای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به طور معمول در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود.در این کلینیک ها این کار توسط یک تیم متخصص و آموزش دیده در زمینه جراحی های مربوط به دهان و دندانپزشکی ترمیمی انجام می شود.

توصیه ما به شما اینست که اینکار را تا حد امکان در مطب های دندانپزشکی و یا کلینیک های با تجربه و تجهیزات کم انجام ندهید.

رژیم غذایی قبل از عمل جراحی

اگر برای جراحی شما از بی حسی موضعی استفاده شود می توانید چند ساعت قبل از جراحی ، یک وعده غذایی سبک داشته باشید.

اما اگر برای جراحی شما دکتر قصد استفاده از آرامبخش را داشته باشد به شما توصیه می کند که شب قبل از جراحی ، بعد از نیمه شب هیچگونه مواد خوراکی مصرف نکنید تا در روز جراحی از خالی بودن دستگاه گوارش شما مطمئن باشد.

داروهای مصرفی قبل از جراحی ایمپلنت

دندانپزشک شما برای جلوگیری از عدم موفقیت کاشت ریشه ، چند روز قبل از جراحی مقداری آنتیبیوتیک تجویز می کند.همچنین در کنار این کار لازم است حتما دهان خود را با دهان شویه های مخصوص آنتی-باکتریال مانند chlorhexidine شست و شو دهید.

تغییر سبک زندگی

کارهایی از جمله کشیدن سیگار همانطور که گفته شد درصد موفقیت ایمپلنت دندان را کاهش می دهد.دلیل این امر افزایش زمان بهبودی بخیه های جراحی است چرا که ممکن است ریشه ها جا به جا و یا از حالت لازم برای نصب پروتز یا تاج ایمپلنت خارج شود.

مراحل درمان به روش ایمپلنت چگونه است؟

این روش درمان بی دندانی چندین جلسه وقت لازم دارد که طی چند ماه انجام می شود.

در اولین جلسه جراحی ، دهان شما بوسیله داروهای بی حسی موضعی و یا آرامبخش ها به طور کامل بی حس می شود تا هیچگونه درد و ناراحتی را احساس نکنید.

در مرحله بعد لثه شما برش داده می شود تا ریشه های مصنوعی دندان یا فیکسچر ها در محل بی دندانی داخل استخوان فک قرار بگیرد.زمانی که کاشت فیکسچر به پایان رسید پزشک جراح لثه شما را بخیه می زند تا روی فیکسچر را بپوشاند.

مراحل بهبودی شما در خانه طی خواهد شد و احتمالا به فاصله یک یا چند ماه برای فاز دوم درمان ایمپلنت دندان باز میگردید.دلیل این فاصله زمانی هم اینست که استخوان فک زمان کافی را برای احاطه فیکسچر و محکم شدن این قطعه فلزی در جای خود داشته باشد تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

این پروسه زمانی برای ادغام و احاطه تیتانیوم به وسیله استخوان می باشد.

هنگامی که دندانپزشک تشخیص دهد که ریشه ایمپلنت دندان محکم شده است فز دوم درمان شروع می شود.در این مرحله یک قطعه اتصال دیگر به نام اباتمنت بر روی فیکسچر بسته می شود.این همان قطعه ای است که دندان جدید را نگه می دارد.

زمانی که بخیه لثه شما بهبود یافت ، دندانپزشک قالب دهان شما را می گیرد و طبق آن دندان های سفارشی و خاص شما را می سازد.که به این دندان های سفارشی مخصوص شما تاج یا پروتز ایمپلنت می گویند.این تاج ها به اباتمنت ها نتصل می شوند.

بهبودی پس از استفاده از ایمپلنت دندان

بعد از جراحی و قرار دادن فیکسچر ها ممکن است عوارضی مانند کبودی ، تورم ، خونریزی جزئی و درد داشته باشید.در این زمان بهتر است که غذا های نرم مانند سوپ بخورید تا بهبودی سریع تر باشد.همچنین برای کمک به کاهش درد داروهای مسکن برای شما تجویز می کند.

درمان بلند مدت با کمک روش های ایمپلنت دندان

پس از بهبودی و رفع بی دندانی به این روش دندانپزشک توصیه می کند که بهداشت دهان و دندان خود را به روش معمول برای دندان های طبیعی انجام داده و جدی بگیرید ، یعنی دو بار در روز مسواک بزنید ، از نخ دندان استفاده کنید و به صورت دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

ایمپلنت های دندان گرچه دچار پوسیدگی نمی شوند اما ممکن است از جای خود تکان بخورد و یا لق شود.پس به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید تا استفاده بلند مدتی ببرید.

جمع بندی

اگر مایل به استفاده از روش های مختلف ایمپلنت دندان هستید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و  با دندانپزشکان صحبت کنید.چرا که مدت زمان لازم برای ایمپلنت دندان از فردی به فرد دیگر متغییر است و وابسته به شرایط سلامت و تراکم استخوان فک و دیگر المان های لازم دارد.

در صورت صلاحدید دندانپزشک برای استفاده از این روش برای رفع بی دندانی ، بهترین روش انجام اینکار را به شما پیشنهاد می دهد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار