بازدید 22009
پیمانه اقتصادی

بازگشت بارقه‌های امید به سهامداران بانکی و خودرویی/ یارانه معیشتی امشب در حساب میلیون‌ها ایرانی/ تضعیف اقتصاد عربستان با کرونا/ افزایش ۴۰ درصدی تولید وانت / ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون برای تحقق جهش تولید، چند هزار میلیارد تومان نیاز است؟ روند نزولی جهانی دلار متوقف شد، قیمت سبد نفتی ۱۵ سنت کاهش یافت، بدترین عملکرد اقتصاد آمریکا در ۷۳ سال گذشته به ثبت رسید و روز‌های خوش در انتظار بورس را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۰۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 01 October 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون برای تحقق جهش تولید، چند هزار میلیارد تومان نیاز است؟ روند نزولی جهانی دلار متوقف شد، قیمت سبد نفتی ۱۵ سنت کاهش یافت، بدترین عملکرد اقتصاد آمریکا در ۷۳ سال گذشته به ثبت رسید و روز‌های خوش در انتظار بورس را در بر دارد.

بازگشت بارقه‌های امید به سهامداران بانکی و خودرویی

روز چهارشنبه پس از آنکه مدت‌ها شاهد قفل نقدینگی در سهام زیرمجموعه بانکی و خودرویی‌ بودیم، ورق برگشت و شاهد افزایش قیمت سهام این دو گروه به محدوده سبز بودیم، به‌ طوری که میزان افت شاخص صنعت گروه خودرو به ۲/ ۰ درصد محدود و بانکی‌ها پس از ۸ افت متوالی، با رشد ۳۶/ ۰ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود مواجه شدند. در گروه خودرو سهام ایران خودرو صف خرید را تجربه می‌کرد و خساپا از صف فروش به سطوح مثبت رسید. اولین مناظره انتخاباتی آمریکا در سحرگاه روز چهارشنبه را شاید بتوان مهم‌ترین دلیل بازگشت صعود به دو گروه مزبور عنوان کرد. شرکت‌هایی که بیشترین آسیب را از تحریم‌ها پذیرا هستند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این مناظره از نظر اغلب تحلیلگران ترامپ ضعیف عمل کرد و یک قدم دیگر از ریاست جمهوری کاخ سفید دور شد.

برای تحقق جهش تولید، چند هزار میلیارد تومان نیاز است؟

وزیر امور اقتصادی و دارایی و دارایی طی سخنانی در دویست وچهل و پنجمین نشست هیات سرمایه گذاری خارجی، بر لزوم تعیین ضمانت ها و مشوق های لازم برای سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و تصویب این مشوق ها در قالب قوانین رسمی، تاکید کرد. فرهاد دژپسند با اشاره به جلب ۳.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب پروژه های مصوب هیات سرمایه گذاری خارجی طی شش ماه اول سال ۱۳۹۹، عملکرد همکاران سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و اعضای هیات سرمایه گذاری خارجی در این خصوص را با توجه به محدودیت ها و تنگناهای موجود، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه خارجی به مراتب بهتر از دریافت وام است، تاکید کرد: سرمایه گذاری خارجی به معنای دریچه ورود فنآوری، ایجاد اشتغال و افزایش تولید است، لذا دستگاه های اجرایی باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا "جلب" سرمایه گذاری خارجی را به "جذب" تبدیل کنند. یکی دیگر از مزایای جذب سرمایه گذاری خارجی این است که با پذیرش یک سرمایه، عملا فرد سرمایه‌گذار تبدیل به سفیر و حافظ منافع ما در کشور فرستنده سرمایه می شود، زیرا مطالبه او از دولت خود این خواهد بود که از تصمیماتی که سرمایه وی در ایران را به خطر بیندازد خودداری کند و به این شکل، به استحکام روابط دو کشور نیز کمک می کند. یکی از راه های جذب سرمایه گذاری خارجی، رفع مشکلات و تسهیل رویه ها برای سرمایه گذاران داخلی است. وی یادآور شد: کشور برای تحقق جهش تولید، حداقل ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان در سال نیاز به سرمایه گذاری دارد و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز می تواند در این زمینه نقش آفرین باشد.

یارانه معیشتی امشب در حساب میلیون‌ها ایرانی

یازدهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰  روز پنجشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۰به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. همانند دوره های قبل، خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.

روند نزولی جهانی دلار متوقف شد

پس از دو ریزش متوالی شاخص دلار سبز شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۹۷۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۴ دلار اعلام شد. به نقل از رویترز، در ادامه سیگنال دهی متناقض به بازارهای مالی، این بار یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا از احتمال طولانی شدن روند احیای اقتصادی این کشور خبر داده است. پاتریک هارکر، مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در فیلادلفیا گفته، فرض غالب این است که تا اواخر سال آینده، واکسن کرونا به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

تضعیف اقتصاد عربستان با کرونا

طبق اطلاعات رسمی روز چهارشنبه، اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم ۷ درصد کاهش یافت، این نشانه ای از تاثیر عمیق ویروس کرونا در بخش های نفتی و غیر نفتی است. بزرگترین صادرکننده نفت جهان پس از همه گیری COVID-۱۹، با رکود عمیقی روبه رو شده است. تقاضای جهانی نفت خام مهار شده و اقدامات مهار ویروس کرونا به فعالیت های داخلی آسیب رسانده است.

مرکز کل آمار گفت: "بخش خصوصی و بخش دولتی به ترتیب  رشد منفی ۱۰.۱ درصد و ۳.۵ درصد را ثبت کردند." در سه ماهه اول، عربستان سعودی یک درصد انقباض اقتصادی داشت، اما این تنها بخشی از سقوط قیمت نفت و تأثیر همه گیری را به خود اختصاص داد، که در ماه مارس افزایش یافت. آن زمان، بخش نفت ۴.۶ درصد سقوط کرد، در حالی که بخش غیر نفتی نرخ رشد مثبت ۱.۶ درصد را داشت، اما تعطیلی های ناشی از ویروس کرونا، در سه ماهه دوم تاثیر زیادی بر اقتصاد عربستان گذاشت. مرکز آمار اعلام کرد: بخش غیرنفتی که تمرکز اصلاحات سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد فارغ از درآمد نفت خام است، ۸.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که بخش نفتی ۵.۳ درصد کاهش یافت. مونیکا مالک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی گفت: تعجبی در سرعت نزول نیست. تولید ناخالص داخلی غیرنفتی با این تعطیلی ها بیشتر ضربه می خورد. در عوض، انباشت نفت تا حدودی با افزایش چشمگیر تولید نفت در آوریل محدود شد.

وی گفت: مهم تر از آن، تاثیر مداوم کووید ۱۹ و ادامه قیمت پایین نفت خواهد بود. تعدیل مالی و تشدید مالی منجر به ضعف در زمینه اقتصادی داخلی و چشم انداز ضعیفی برای ایجاد شغل در بخش خصوصی برای شهروندان خواهد شد.

روزهای خوش در انتظار بورس

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه امور مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به خبرنگاری تصریح کرد: رشد بازار سرمایه فقط  رشد شاخص نیست. وقتی حجم ارزشی پایه بازار را گسترش می دهیم یا وقتی تعداد فعالان بازار سرمایه افزایش پیدا می کند، یعنی رشد بازار رخ داده است. ارزش معاملاتی که در بازار انجام می گیرد یا عرضه های اولیه ای که صورت می گیرد که از نظر تعداد و دامنه گسترش پیدا کرده است به معنای رشد بازار سرمایه محسوب می شود. ابزارهایی که در بازار سرمایه معرفی می کنیم و تعدد و تنوع می بخشیم هم جزئی از رشد بازار است؛ پس حتما رشد بازار سرمایه را خواهیم داشت. البته شاخص تابع عواملی است و شاید با وجود ریزش بازار سرمایه، فعالیت و معامله و رونق در بازار وجود داشته باشد. دژپسند گفت: با تداوم برنامه های توسعه ای که برای بازار سرمایه داریم، بورس با رونق و حیات بخش به کار خود ادامه خواهد داد. /باشگاه خبرنگاران جوان

قیمت سبد نفتی ۱۵ سنت کاهش یافت

به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی این سازمان دیروز ۴۱ دلار و ۴۶ سنت بود، در حالی که روز دوشنبه (هفتم مهرماه) ۴۱ دلار و ۶۱ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل سیزده نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگوست.

بدترین عملکرد اقتصاد آمریکا در ۷۳ سال گذشته به ثبت رسید

رویترز: دولت آمریکا امروز تایید کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۴ درصد سقوط کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که به خاطر شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن این بدترین سقوط اقتصادی آمریکا در ۷۳ سال گذشته به شمار می‌رود. پیشتر پیش بینی می‌شد که تولید ناخالص داخلی این کشور بین ماه‌های آوریل تا ژوئن ۳۱.۷ درصد منفی شده است. بنا به آنچه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده، درواقع با توجه به آنکه آمریکا روند ثبت عملکرد اقتصادی خود را از سال ۱۹۴۷ آغاز کرده، سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بدترین عملکردی است که این کشور در تاریخ ثبت روند اقتصادی خود تجربه کرده است. در حالی بسیاری از کشور‌ها از جمله چین در حال بلند شدن و کمر راست کردن از بحران اقتصادی کرونا هستند، گسترش شیوع ویروس کرونا در ایالات‌ مختلف آمریکا، نه تنها روند بهبود اوضاع اقتصادی این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، که حالا برخی ایالت‌ها تصمیم گرفته‌اند که نه تنها محدودیت‌های کرونایی را لغو نکنند، بلکه دوباره به دنبال اجرای شدیدتر آن‌ها بروند.

افزایش ۴۰ درصدی تولید وانت

بنا بر گزارش اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شش ماه نخست امسال ۴۶۸ هزار و ۶۹۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳.۴ درصد رشد داشته است. به گزارش روز چهارشنبه وزارت صنعت، در این مدت ۴۲۵ هزار و ۹۲۵ دستگاه انواع سواری در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۱.۹ درصدی را نشان می دهد. در این مدت، تولید وانت به ۳۹ هزار و ۵۱۹ دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰.۴ درصد رشد داشته است. تولید مینی‌بوس و میدل‌باس نیز در شش ماهه امسال به ۴۱۲ دستگاه رسید که حاکی از رشد ۲۳.۷ درصدی است.

ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

در پایان معاملات دیروز چهارشنبه، نهم مهر ماه ۱۳۹۹ ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۶۲۵ هزار و ۴۱۷ تومان رسید. این رقم در روز گذشته ۱۴ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۴۴۵ تومان گزارش شده بود که بر این اساس سود ۱۱۵ هزار و ۹۷۲ تومانی طی یک روز کاری عاید مشمولان سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی شده است. بدین ترتیب، ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت برای فروش با افزایش ۰.۷ درصدی به ۸ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افزایشی ۶.۲۲ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲۰ هزار و ۱۰۲ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۴ میلیون و ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با ۹.۲۷ درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل به ۲۰ هزار و ۶۷۹ تومان افزایش یافت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
بورس وارد رکود ۸ ساله شد
فعلا و طبق روال همیشه که از ابتدای تاریخ تا الان همین بوده طلا حرف اول را می زند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
مهمترین دلیل رشد بورس در ایران کاهش ارزش پول ملی و تورم است. تا زمانی این دو عامل وجود دارد بورس هم رشد می کنه. مدتی رشد بورس از رشد تورم پیشی گرفت. حالا اصلاح کرده و دوباره رشد خواهد کرد. فقط کافیه بسیاری از سهام را با سه سال پیش مقایسه کنید تا ببینید خیلی از سهم ها حباب خاصی نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
ماههاست که بورس کاری به اقتصاد و قوانین اقتصاد نداره و شرایطش بستگی به جلسات پشت درهای بسته دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اگر حمایت دولت از بورس از جیب مردم نبود بورس اصلا رشد نمی کرد که بخواد سقوط کنه
الان هم دولت خودشو گرفتار کرده با بورس نه را پیش داره و نه را پس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
13.18
دقیقاً شرایطی مثل مؤسسات اعتباری درست کردند
مردم، لطفا جور بورس و ثروت های بادآورده دیگران را بکشید
عباسعلی
| France |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
راستی قرار بود ما اگه نفت صادر نکنیم هیچکس صادر نکنه وتنگه بسته بشه واز این کارا ....چی شد ...نکنه یادشون رفته تنگه رو ببندن
اغازسقوط تاریخی بورس بسیارنزدیکه فقط ۴۰ روزدیگه صبرکنیدتا ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
خواب دیدی خیر باشه با این قیمت نجومی دلار و تورم و ... بورس همچنان مطمئن ترین گزینه برای سرمایه گذاری است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
ناشناس 11:59

شما خواب دیدی

حتی با دلار 30 هزار تومن و 3 سال رشد منفی 5 و 8 و 11 درصدی شاخص باید روی 650 هزار واحد باشه و بقیش مسلما حبابه

حالا پس صبر کن سهام عدالت استانی آزاد بشه، ببین صف فروش رو گوگل و مایکروسافت هم نمی تونن جمع کنن چه برسه به حقوقی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
قیمت نجومی دلار فقط بهانه ای برای افزایش شاخص بورس است وگرنه نه تنها کمکی به بورس نمیکند بلکه زیانبار هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
معلوم نیست این تفکر که تورم بسود بورس است از کجا آمده؟
رشد بورس در گرو فروش واحدهای تولیدی است آنهم به قدرت خرید مردم نیاز دارد که هر روز خرانتر میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
باانتخاب مجدد ترامپ بورس به خاطره ها میپیونده !!!
به نظرم سهام داران باید پول های خود را موقت از بورس خارج کنند و وقتی بازار به ثبات رسید بازگردند .
از یک طرف مردم رو با این گرونیها میکشین از طرف دیگه هی اعلام میکنین یارانه واریز شد یا میشود . اونم چی پول یک کیلو گوشت نمیشه .
افتاب لب بومه
بورس کارش تمومه
علت چیه که همه رسانه ها تلاش دارن که همه چیز اقتصاد را به انتخابات آمریکا گره بزنند بعد خودشون بیان بگن چرا همه چیز را به آمریکا گره می زنیم.
آیا سهام خودرویی به خاطر خبر شروع بازگردانی و حمایت ایران خودرو در هفته اینده بالا نرفت؟ ایا حداقل احتمال این نیست؟ چرا فقط به مذاکره دیشب ترامپ و بایدن گره می زنید. خودم سهام ایران خودرو دارم و علت نفروختن و نگهداریش برای من همین بود.
تنها بورس است که می تواند سیل نفدینگی را در اقتصاد ایران مهار کند و تولید را شکوفا سازد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
منظورت جیب سهامداران طماع هست دیگه ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
اکثر کشورهای دنیا سال به سال نقدینگی شون اضافه میشه، هیچ سیلی هم راه نمیفته
چون نقدینگی در زیرساخت اقتصادی خرج میشه
در ایران این نقدینگی از یه بازار به بازار دیگه جابجا میشه و در هرجا تورم ایجاد میکنه
در بورس هم به نظرم داره ازین جیب به اون جیب میشه، چه حقیقی چه حقوقی. سفته بازی فقط
چیزی در تولید و اقتصاد عیان نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
رشد نقدینگی حساب و کتاب دارد حدود 5% بشرطی که رشد اقتصادی وجود داشته باشد
اینجا رشد اقتصادی منفی است رشد نقدینگی هم 35% درصد است
پنجشنبه ۱۰ مهرساعت ۱۲:۱۰
بسلامتی و مبارکی و میمنت
دلار شد ۳۰۱۰۰ تومان
سکه ۱۵ میلیون تومان ناقابل !!!!
مملکت به حال خودش رها شده وهیچکس پاسخگونیست
علی برکت الله !!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
رها نشده
دارن عادت مون میدن به این وضع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
سکه الان ۱۵۲۰۰ هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
۶م۱۶میلیون ناقابل۱۶
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
با شیب ملایم داره بالا میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
شد۱۵۳۰۰
آخجون یارانه!!!
میلیون ها ایرانی میلیاردر شدند
...
با 50 هزار تومن نهایت بشه یک شونه و نیم تخم مرغ خرید
مایه خجالت و شرمساریه
بازگشت بارقه امید به بورس ؟؟؟؟
دیگه رعد و برق هم فایده نداره . بورس رو الکی باد کردن . همه هم میدونن . هر کسی زودتر خارج بشه از بورس برده .
روزهای خوش برای بورس فقط درگروه رونق اقتصادی است که درحال حاضر هیچ چشم اندازی نه برای کشور ما و نه برای هیچ کشور دیگری وجود ندارد
بالا بردن دلار و بدنبال آن طلا یک تیر و چندین نشان است یکی اینکه کسانی که میخواهند سرمایه شون از بورس خارج کنند بفهمند که پولشان دیگر ارزش سابق را ندارد و کسانی هم که میخواهند دلار یا طلا بخرند باید هزینه بالایی را بپردازند و .......
البته بهای ای سیاست را طبق معمول عمدتا اقشار کم درامد باید بپردازند
در فروش سهام عدالت هم بی نظمی وجود دارد مشحص نیست سهام فروخته شده یانه ، اگر فروش رفته پولش کجاست اطلاع رسانی وجود ندارد و نظارتی هم نیست
بازار بورس بیشترین بازدهی و سوددهی را دارد به شرطی که.....باسواد و باهوش و علاقه مند و صبور باشید و انتخاب درست رو در زمان مناسب انجام بدید.
خوشا به حال کشورهایی که تنها مشکل اقتصادی شان کرونا است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر