حمایت از بورس یا مداخله در بازار؟

ممنوعیت فروش سهام خریداری شده در همان روز، جدیدترین قانون سازمان بورس است که از روز شنبه اجرایی شده و تا اطلاع ثانوی ادامه دارد. قانونی که مخالفان و موافقان زیادی دارد.
کد خبر: ۱۰۰۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 30 September 2020

به گزارش بورس تابناک، علی جبل عاملی با اشاره به قانون ممنوعیت فروش سهام خریداری شده در همان روز، اظهار کرد: درمورد این قانون بین فعالان بازار دوگانگی ایجاد شده است. برخی آن را برای دخالت و برخی دیگر برای حمایت می دانند.

وی ادامه داد:  بررسی بازارهای مالی دنیا نشان می دهد نوسانات شدید قیمتی گاهی می تواند منجر به بحران شود. اتفاقی که در دهه ۸۰ میلادی در آمریکا رخ داد و برای آن شروع به طراحی مکانیزم هایی کردند. بر این اساس، زمانی که بحران های مالی ایجاد می شود، مکانیزم هایی برای کنترل نوسان به کار گرفته میشود، مخصوصا زمانی که نوسانات غیر نرمال هستند. در این شرایط، تصمیماتی گرفته می شود که این تصمیمات قابل برگشت هستند و عموما دائمی نیستند.


این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مکانیزم ها اقداماتی محسوب می شوند که مداخله گرانه هستند اما برای حمایت از عمده سهام داران اجرا می شوند، گفت: درواقع این مکانیزم ها با هدف جلوگیری از بحرانی تر شدن بازار سرمایه و همچنین جلوگیری از تسری این بحران به کل اقتصاد  به کار گرفته می شوند. بنابراین به نظر من در همه بازارهای دنیا، مخصوصا بازارهای مالی این امکان وجود دارد که از مکانیزم های کنترل نوسان قمیتی استفاده شود.


جبل عاملی در ادامه با بیان اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و به عنوان کسی که در قبال همه سرمایه گذاران مسئول است، در این مدت اقدامات زیادی در جهت تعادل بخشی به بازار انجام داده است، عنوان کرد: برخی اقدامات دستوری و برخی دیگر توصیه ای بوده است. برای مثال درمورد حمایت حقوقی ها از بازار هیچ اجباری نبود و حقوقی ها قانونأ ملزم به حمایت نبودند. اما شاهدیم که بسیاری از حقوقی ها درحال حمایت از سهم ها هستند.


وی با تاکید بر اینکه اعمال این محدودیت فروش سهام در همان روز که خریداری شده است، در جهت حفظ منافع کل سهام داران، مخصوصا سهام داران خرد بوده است، اظهار کرد:  گاهی اتفاقاتی می افتد که برخی افراد سودجو که در بازار حرفه ای هستند، در یک روز باعث نوسان ۱۰ درصدی قیمت یک سهم شوند و سهام دار خرد  که با اطلاعات کم وارد بازار شده است را سردرگم کنند.


این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: البته امیدوارم تصمیمات تکمیلی دیگری مانند افزایش دامنه نوسان و یا حذف آن گرفته شود و از ابزارهای متنوع تری مانند فروش استقراضی استفاده شود اما در مجموع فکر می کنم اقدام خوبی است و امیدوارم در کوتاه مدت کمک کند.


جبل عاملی درمورد کاهش شاخص بورس بعد از تصمیم مذکور سازمان نیز گفت: به نظر من درمورد این اتفاق، عوامل دیگری مانند وضعیت بازارهای موازی  در بازار دخیل هستند. این اتفاق باعث شده است سهام داران بترسند و غیرمنطقی تصمیم بگیرند. درحالی که درمورد اینکه افزایش نرخ ارز چه تاثیری روی سودآوری شرکت ها دارد، آگاهی ندارند. بنابر این  این تصمیم می تواند  بخشی از تنش هایی که در برخی سهم هایی که نوسانات زیادی دارند را کنترل کند و اجازه دهد و کمک کند بازار به سمت ارامش برود. گرچه هر دستورالعملی موافقان و مخالفان خود را دارد و ممکن است عملکرد آنها به صورت مقطعی بر بازار تأثیر گذارد.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان