بازدید 71784

خواص ژل رویال چیست؟

ژل رویال به عنوان یکی از خاص‌ترین و شگفت انگیزترین مواد طبیعی در دنیا شناخته می‌شود که ویژگی‌های منحصربفردی دارد. این ماده طبیعی نه تنها برای زنبور عسل نقش یک ماده حیاتی را ایفا می‌کند، بلکه ژل رویال برای ما انسان‌ها نیز به عنوان یک ماده شفابخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید اگر به تمامی خواص ژل رویال پی ببریم، دیگر تا این اندازه نگران ابتلا به برخی بیماری‌ها نخواهیم بود!
کد خبر: ۱۰۰۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ 29 September 2020
خواص ژل رویال چیست؟
به گزارش «تابناک»،  ژل رویال را با نام‌های دیگری نیز می‌شناسیم. در گذشته، ایرانیان به آن شاه انگبین می‌گفتند. این نام اشاره مستقیم به کاربرد این ماده در کندو دارد؛ چراکه ژل رویال تنها غذای ملکه کندو زنبور عسل است و یکی از دلایل تفاوت‌های او با دیگر زنبور‌ها نیز همین خوراکی دلچسبی است که میل می‌کند. ژله سلطنتی یا ژله زنبور نیز از دیگر نام‌هایی است که به این خوراکی شگفت انگیز داده اند.

خواص ژل رویال آنقدر خاص است که هیچ ماده جایگزینی برای آن وجود ندارد. بسیاری از مواد و ترکیبات شناخته شده درون ژل رویال، موادی هستند که به صورت اختصاص در ژل رویال پیدا شده و در هیچ ماده دیگری وجود ندارند. به همین علت نامگذاری این ترکیبات نیز بر اساس اسم ژل رویال و خواص آن درون این ماده تبین شده است.

همه این‌ها یعنی ما با یک ماده خاص و پرخاصیت مواجه هستیم که هنوز بسیاری از خواص آن شناخته نشده است. در این مطلب قصد داریم به برخی نکات بپردازیم که در جواب به این سوال است که ژل رویال چیست و چه خواصی برای ما انسان‌ها دارد؟ اگر شما هم می‌خواهید قبل از خرید ژل رویال با این ماده پر خاصیت بیشتر آشنا شوید، می‌توانید مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را مورد بررسی قرار دهید. از کاربرد ژل رویال در کندو گرفته تا تاریخچه استفاده از آن و همچنین انواع و روش‌های مصرف ژل رویال را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد
 


ژل رویال چیست و چه کاربردی در کندو دارد؟

ژل رویال نه ماده خالص گیاهی و نه ماده خالص حیوانی است. اگرچه ژل رویال از بدن زنبور عسل ترشح می‌شود، اما تحقیقات نشان داده که منشاء تولید این ماده گرده گل و شهد و عسلی است که زنبور از آن تغذیه می‌کند. گرده گل نقش حیاتی در تولید ژل رویال ایفا می‌کند و همین موضوع باعث شده تا زنبوران عسل برای جمع آوری گرده گل تلاش زیادی انجام دهند. با این حال، غدد زیر حلقی زنبور عسل است که ژل رویال را ترشح می‌کند و به همین علت این ماده تا این اندازه خاص و نایاب است. به غده‌ای که وظیفه تولید ژل رویال را دارد، هیپوفارنژیال گفته می‌شود.

نکته جالب توجه تولید ژل رویال این است که هر زنبور تنها در مدت محدودی قادر به تولید ژل رویال است و پس از چند روز این غده کارایی خود را از دست می‌دهد. زنبور‌های ماده تازه به دنیا آمده پس از اینکه از حالت شفیرگی خارج شده و به زنبور تبدیل می‌شوند، هنوز توانایی پرواز ندارند. به همین علت وظایف دیگری بر عهده آن‌ها قرار دارد. در این زمان، پرستاری از لارو‌ها و همچنین حمایت ملکه از مهمترین وظایف زنبوران ماده است. به همین علت در این دوران به آن‌ها زنبور پرستار نیز گفته می‌شود. در بین ۳ تا ۲۰ روزگی، زنبور عسل قادر به تولید ژل رویال است. البته اوج میزان تولید ژل رویال در ۹ روزگی زنبور اتفاق می‌افتد و بعد از آن به مرور کم و کمتر شده تا دیگر به طور کامل قطع شود.

اگر بخواهید دقیقا به این موضوع پی ببرید که ژل رویال چیست و اصلا چرا زنبور عسل آن را تولید می‌کند، باید به کاربرد آن در کندو بیشتر توجه کنید. همانطور که گفته شد، زنبوران ماده تنها در چند روز اول زندگی خود توانایی ترشح ژل رویال از غده هیپوفارنژیال خود دارند. این ویژگی به این علت در زنبوران ماده قرار داده شده تا بتوانند به رشد لارو‌ها و همچنین تغذیه ملکه کمک کنند.
 


به طور کلی ژل رویال در کندو دو کاربرد عمده دارد:

تغذیه لارو‌ها
تغذیه ملکه زنبور عسل
کاربرد ژل رویال برای تغذیه لارو‌ها

یکی از کاربرد‌های  ژل رویال در کندو، تغذیه لارو‌ها است. پس از اینکه ملکه زنبور عسل تخم ریزی می‌کند، زنبوران پرستار سلول‌های تخم گذاری شده را با ژل رویال پر می‌کنند. این لارو، با مصرف ژل رویال رشد کرده و دوران لاروی و شفیرگی خود را طی می‌کند. تحقیقات محققان نشان داده که اگر لارو‌ها از ژل رویال تغذیه نشوند یا ماده ژل رویال خاصیت کافی را نداشته باشد، امکان رسیدن به یک زنبور کامل را نخواهند داشت. همچنین ژل رویال سرعت رشد لارو‌ها را افزایش می‌دهد؛ به گونه‌ای که یک لارو تنها در مدت چند روز از یک نطفه کوچک به زنبور تبدیل می‌شود.

زنبوران پرستار وظیفه دارند به نوزادان زنبور نیز ژل رویال بدهند. این نوزادان با مصرف ژل رویال آمده می‌شوند تا خودشان هم در قالب یک پرستار ظاهر شده و به خواهر‌های نوزاد خود کمک کنند. البته زنبور‌های نوزاد علاوه بر ژل رویال، عسل و گرده نیز مصرف کرده و پس از چند روز دیگر تا پایان عمر خود از ژل رویال استفاده نمی‌کنند و تنها با مصرف گرده و عسل تغذیه خود را تامین می‌نمایند.
 


ژل رویال، غذای اصلی ملکه زنبور‌ها

مهمترین کاربرد ژل رویال در کندو که اعجاب فراوان این ماده را نشان می‌دهد، تغذیه زنبور ملکه است. زنبور ملکه همانند لاروها، در دوران شفیرگی و روز‌های ابتدایی زندگی خود از ژل رویال یا شاه انگبین مصرف می‌کند. تفاوت از اینجا شروع می‌شود که زنبوران دیگر پس از یک دوره چند روزه، مصرف ژل رویالشان قطع می‌شود. این در حالی است که ملکه زنبور عسل تا پایان عمر خود از ژل رویال مصرف می‌کند. بسیاری از دانشمندان علت تفاوت‌های مختلف زنبور ملکه با دیگر زنبوران ماده را همین نوع تغذیه او می‌دانند.

زنبور ملکه از یک نژاد با زنبور‌های کارگر متولد می‌شود؛ اما زنبور‌های کارگر عمر کوتاه چند ماهه دارند و زنبور ملکه تا ۶ سال هم می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. علاوه بر این، زنبور ملکه جثه‌ای بزرگتر از زنبوران کارگر پیدا می‌کند تا برای وظایف محول شده به خود آماده شود. زنبوران کارگر همگی عقیم بوده و اصلا قدرت تخم ریزی ندارند؛ اما ملکه زنبور عسل قدرت بسیار بالای باروری داشته و تنها با یک بار جفت گیری با زنبور نر، تا آخر عمر خود می‌تواند تخم ریزی داشته باشد. همه این ویژگی‌های زنبور ملکه و ایجاد تفاوت‌ها بین این زنبور با خواهران خود، به دلیل مصرف ژل رویال است. همه این موارد، اهمیت تغذیه زنبور عسل با ژل رویال را نشان می‌دهد.
 


قدمت استفاده از ژل رویال توسط انسان 

انسان‌ها از گذشته توجه زیادی به زندگی زنبورعسل داشته اند. یکی از مهمترین مواردی که ذهن انسان‌ها در دوران باستان را به خود جلب کرده بود، تفاوت‌های زنبور ملکه با دیگر زنبور‌ها بود. با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زنبورداری دوران باستان به ویژه در روم، اثری از کشف خواص ژل رویال وجود نداشته است. تنها ابهاماتی وجود دارد که در مورد جثه بزرگتر زنبور ملکه و عمر بیشتر او مطرح شده؛ اما جواب درستی در منابع به جا مانده وجود ندارد.

در دوران موسوم به عهد عتیق، اولین نشانه‌ها برای استفاده از ژل رویال به چشم می‌خورد. هرچند دقیق مشخص نیست که آیا افراد در این زمان دقیقا پی به خواص ژل رویال برده بودند یا خیر، اما نشانه‌هایی از کاربرد ژل رویال برای روشن نگه داشتن مشعل‌ها وجود دارد. همچنین در این دوران از ژل رویال برای درمان سوختگی استفاده می‌شده است. البته شواهد در این زمینه‌ها بسیار اندک بوده و ممکن است با عسل اشتباه گرفته شده باشد.

پس از این زمان، کم کم انسان‌ها توجه بیشتری به ژل رویال پیدا می‌کنند. از این ماده برای برطرف کردن مشکلات پوستی استفاده می‌شود. با این حال تا سال‌ها گزارشی از مصرف خوراکی ژل رویال وجود نداشته است. البته ناگفته نماند که بسیاری از انسان‌ها ناخواسته و در هنگام برداشت عسل طبیعی، ژل رویال را نیز درون عسل مخلوط کرده و از خواص فوق العاده این ماده به صورت خوراکی نیز بهره می‌برده اند.  

در قرون وسطی استفاده از ژل رویال در کشور‌های اروپایی به شدت محدود می‌شود. با این حال طب سنتی شرقی توجه بیشتری به ژل رویال پیدا می‌کند. در آن زمان طب شرقی به ویژه چین، از شاه انگبین به عنوان یک ماده درمانی به ویژه برای حفظ جوانی و افزایش طول عمر بهره می‌برد. با این حال به دلیل برخی موانع، اروپا که مهد تمدن و پیشرفت است، از خواص این ماده محروم می‌ماند.

یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که ژل رویال در قرن ۱۸ دوباره به مرکز توجه باز می‌گردد. با این حال، اطلاعات در مورد خواص ژل رویال مخفی نگه داشته می‌شود تا این ماده به عنوان یک ماده دارویی خاص، تا سال‌ها تنها برای پاپ و در دربار پادشاهان به ویژه برای سلامت ملکه انگلستان مورد استفاده قرار گیرد.

به مرور زمان اطلاعات مختلفی در مورد خواص ژل رویال به بیرون از کاخ پادشاهان درز پیدا می‌کند و مردم نیز از این خواص آگاه می‌شوند. با این حال قیمت بالا و کمبود منابع ژل رویال، مانع اصلی برای رشد استفاده از این ماده در بین مردم می‌شود.

برخلاف بسیاری از فراورده‌های طبیعی که شاید در گذشته مصرف بالاتر و بهتری داشته است، امروزه به لطف آگاهی مردم و پیشرفت تکنولوژی برای برداشت ژل رویال از کندو و همچنین افزایش تعداد کلنی‌های زنبور عسل، استفاده از ژل رویال در اوج خود قرار دارد. همچنین تحقیقات زیادی بر روی خواص ژل رویال در جریان است که روز به روز به شناسایی خواص بیشتری از این ماده طبیعی منجر می‌شود. به نظر می‌رسد امروزه شاهد رشد استفاده از این ماده طبیعی در بین مردم هستیم و در سال‌های آتی با شناخت بیشتر نسبت به این ماده، افراد مختلف برای درمان بیماری‌های خود به سراغ ژل رویال خواهند آمد.
 


ویژگی‌های فیزیکی و ترکیبات ژل رویال

ژل رویال ویژگی‌های فیزیکی خاص خود را دارد. به همین علت به راحتی می‌توانید این ماده را تشخیص دهید. به طور کلی رنگ ژل رویال، زرد کمرنگ است. البته ممکن است آن را به رنگ شیری هم بیابید. اما آنچه که در مورد ژل رویال خام وجود دارد، حالت ژلاتینی بودن این ماده است.  

از دیگر ویژگی‌های ژل رویال می‌توان به طعم ترش آن اشاره کرد. یکی از دلایلی که در گذشته کمتر به سمت مصرف خوراکی ژل رویال می‌رفتند، طعم ترش آن بوده است. البته نمی‌توانیم از بوی تند و بسیار زیاد این ماده نیز بگذریم. چراکه همین حالا با دانش بر روی خواص ژل رویال هم ممکن است افرادی حاضر به تحمل این بو نباشند.

ویژگی دیگر ژل رویال که باید به آن توجه داشت، حالت فیزیکی آن است. ژل رویال به صورت عادی مایع است. با این حال پس از اینکه از کندو خارج شد، باید حتما در دمای زیر صفر نگهداری شود. در غیر این صورت یا به مرور زمان فاسد می‌شود و یا در بهترین حالت، خواص خود را از دست می‌دهد.

از ویژگی‌های فیزیکی ژل رویال که بگذریم، نوبت به ترکیبات این ماده می‌رسد. قبل از هرچیز باید بدانید که ترکیبات ژل رویال هنوز به صورت کامل کشف نشده است. بخشی از مواد درونی ژل رویال ناشناس باقی مانده و تحقیقات بر روی آن‌ها ادامه دارد. به همین علت است که گفته می‌شود ممکن است روز به روز به آگاهی ما انسان‌ها نسبت به خواص ژل رویال افزوده شود.

آنچه در مورد ترکیبات ژل رویال مشخص شده این است که تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد این ماده را آب تشکیل داده که هیچ کاربردی ندارد. شاید به همین علت باشد که محققان تلاش کرده اند تا آب ژل رویال را بدون از دست رفتن خواص جداسازی کنند. به طور میانگین ترکیبات تشکیل دهنده ژل رویال در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

    آب – ۶۰ تا ۷۰ درصد

    پروتئین – ۱۰ تا ۱۵ درصد

    مواد قندی – ۱۰ تا ۱۵ درصد

    چربی – ۳ تا ۶ درصد

    ویتامین ها، نمک‌ها و آمینواسید‌ها – جمعا ۲ تا ۳ درصد

    دیگر مواد – ۵ تا ۱۰ درصد

این ترکیب بالا وابستگی شدیدی به نژاد زنبور عسل و همچنین منطقه جغرافیایی استقرار کندو دارد. البته به نظر می‌رسد میزان مصرف گرده گل نیز در این ترکیب اثرگذار باشد. انچه که مشخص است، ماده خشک ژل رویال که تنها ۳۰ درصد از وزن و حجم ژل رویال را تشکیل می‌دهد، اثرات درمانی برای ما به ارمغان می‌آورد. به همین علت دانشمندان بر روی جداسازی مواد موثر ژل رویال بدون از دست رفتن خواص کار کرده اند.
 


انواع ژل رویال را بشناسیم 

ژل رویال یک ماده خوراکی است و سیستم گوارش انسان نیز قابلیت هضم این ماده را دارد. در نتیجه نیازی به فراوری ژل رویال نیست و می‌توان این ماده را به راحتی مورد استفاده قرار داد. با این حال، همان طور که گفته شد، مشکل اصلی ژل رویال دمای نگهداری آن است. ژل رویال در دمای محیط و حتی دما‌هایی سردتر از محیط، فاسد شده و خواص خود را از دست می‌دهد. به همین علت تلاش شده تا با فراوری ژل رویال به شکل‌های مختلف، از فساد آن جلوگیری شود.
 

 

خواص ژل رویال چیست؟


ژل رویال مایع (خام)

ژل رویال مایع یا همان ژل رویال خام، ماده خامی است که به روش‌های مختلفی از کندو استخراج می‌شود. همین ماده ساده هم به دلیل استخراج بسیار دشوار، با سرعت کمی در زنبورستان‌ها تولید می‌شود. البته به دلیل اینکه زنبور عسل هم به این ماده نیازمند است، زنبورداران در برداشت آن کمال احتیاط را به خرج می‌دهند. اصولا برداشت ژل رویال خام از کندو‌های یتیم یا بدون ملکه انجام می‌شود.

ژل رویال خام اگرچه قابلیت مصرف خوراکی دارد؛ اما به دلیل احتمال فاسد شدن، باید در فریزر نگهداری شود. اگر قصد خرید ژل رویال خام را داشته باشید، باید حتما فکری برای نگهداری آن بکنید. فرقی نمی‌کند قصد دارید از این ماده به صورت خوراکی استفاده کنید یا برای مصارف موضعی از آن بهره می‌برید؛ در هر صورت باید به نگهداری آن به صورت ویژه توجه کنید.
 


ژل رویال یخ زده

اولین راهکار برای جلوگیری از فاسد شدن ژل رویال خام، به انجماد رساندن آن است. ژل رویال در دمای تقریبی منفی ۱۸ درجه سانتی گراد به انجماد می‌رسد. به همین منظور، فروشندگان ژل رویال سعی می‌کنند تا این ماده را به این دما رسانیده و سپس در فریزر‌های مخصوص نگهداری کنند. در این صورت خطر فاسد شدن یا از دست رفتن خواص ژل رویال، کم می‌شود.  

شما می‌توانید ژل رویال یخ زده خریداری کنید. اگر شاه انگبین یخ زده بخرید، دیگر نگرانی از بابت انتقال این ماده از فروشگاه تا منزل را نخواهید داشت. بعد از اینکه به منزل رسیدید، کافی است ژل رویال را در دمای ۰ تا منفی ۵ درجه نگهداری کنید. این کار در فریزر‌های معمولی نیز امکان پذیر خواهد بود.
 


پودر ژل رویال

بهترین روش برای استفاده از ژل رویال، تبدیل این ماده به پودر است. البته تولید پودر ژل رویال نیاز به تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد که خواص این ماده از بین نرود. قطعا برای خارج کردن رطوبت و آب ژل رویال، حرارت دادن گزینه مناسبی نیست. برای این منظور، ژل رویال در دستگاهی به نام فریز درایر به دمای منفی ۷۵ درجه سانتی گراد برده می‌شود، آب از ژل رویال جدا شده و ماده موثر باقی می‌ماند. به همین علت هیچ گونه تغییری در خواص ژل رویال ایجاد نمی‌شود و تنها آب از آن خارج می‌گردد.  

این اتفاق دقیقا شبیه به زمانی است که با حرارت دادن آب نمک، آب این محلول را تبخیر کرده و به نمک موجود دسترسی پیدا می‌کنید. در این صورت هیچ گونه تغییری در خواص و ماهیت نمک ایجاد نمی‌شود. پودر کردن ژل رویال در دمای سرد نیز شباهت زیادی به این مثال دارد. شما با یک ماده موثر از ژل رویال مواجه هستید که هیچ تغییری در خواص آن ایجاد نشده است. کافی است کمی از پودر ژل رویال را با بزاق دهان خود ترکیب کنید تا دوباره به ژل رویال اولیه تبدیل شود.

مزایای پودر ژل رویال در مقایسه با ماده خام یا حتی یخ زده را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

پودر ژل رویال می‌توان در دمای محیط بدون افت کیفیت نگه داشت. در واقع علت اصلی فسادپذیری ژل رویال، ترکیب آب با مواد موثر این ماده است. حذف رطوبت از ژل رویال، احتمال فسادپذیری آن را در دمای محیط کاهش می‌دهد. البته پودر ژل رویال باید دور از نور خورشید نگهداری شود. همچنین بهتر است به هیچ وجه با هوا تماس نداشته باشد. چراکه خیلی سریع رطوبت هوا را جذب کرده و دوباره به سمت فاسد شدن پیش می‌رود.
میزان ماده موثر پودر ژل رویال مشخص است. در ژل رویال خامدقیقا نمی‌توانیم میزان آب موجود را در هر ۱ گرمی که مصرف می‌کنیم تشخیص دهیم و ممکن است هر بار مصرف، میزان متفاوتنی از ماده موثر را به بدن ما وارد کند.  
ماده موثر پودر ژل رویال یا همان HAD۱۰ حدودا ۳ برابر ژل رویال خام یا مایع است. در نتیجه می‌توان با مصرف کمتر ژل رویال، به خواص مد نظر دست یافت.
امکان مصرف خوراکی آن راحت‌تر است. البته در پودر ژل رویال هم همچنان، بوی تند و طعم ترش وجود دارد؛ اما قابل تحمل‌تر از ژل خام است.
پودر ژل رویال به عنوان یک ماده موثر بسیار مناسب برای تولید دیگر محصولات نیز شناخته می‌شود. در واقع این نوع از ژل رویال هم برای مصرف خوراکی و هم برای استفاده در تولید محصولاتی مثل محصولات مراقبت از پوست مناسب و کارآمد است.
 


کپسول ژل رویال

یکی دیگر از انواع ژل رویال، کپسول ژل رویال است. شاید بیشتر بتوان کپسول ژل رویال را به عنوان یکی از روش‌های عرضه این ماده به حساب آورد. کپسول ژل رویال به دو صورت تهیه می‌شود.  

در یکی از روش‌های تولید کپسول از پودر ژل رویال استفاده شده و آن را به صورت تنها یا در ترکیب با دیگر مواد، عرضه می‌نمایند. با توجه به اینکه در تولید این نوع ژل رویال خوراکی، پودر ژل رویال به کار می‌رود، مشکلاتی از قبلی نگهداری و از بین رفتن خواص وجود ندارد. در نتیجه به راحتی می‌توان از کپسول ژل رویال در دمای محیط نگهداری کرد.

نوع دیگر کپسول خوراکی ژل رویال که بیشتر در کشور‌های اروپایی تولید و عرضه شده است، کپسول‌های تولید شده با ژل رویال مایع هستند. متاسفانه برای تولید این نوع کپسول‌ها از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. به همین علت، بسیاری از خواص اصلی ژل رویال در ترکیب این ماده با مواد نگهدارنده از بین رفته و به نحوی بی فایده می‌شود. با این حال هنوز هم برای خرید کپسول ژل رویال از داروخانه‌های اروپایی بیشتر به این نوع کپسول‌ها دسترسی خواهید داشت.  
 


عسل ژل رویال

یکی از شگفتی‌های عسل طبیعی، نگهداری این ماده از ژل رویال است. در واقع عسل نوعی ماده مکمل برای ژل رویال محسوب می‌شود تا از فساد ان جلوگیری کند. کافی است به ازای هر ۲ تا ۳ گرم ژل رویال خام، ۱۰۰ گرم عسل اضافه کنید. میزان ۲ تا ۳ درصدی ژل رویال در ۱۰۰ گرم عسل، به هیچ وجه فاسد نمی‌شود. اگر میزان ژل رویال از این مقدار فراتر رود، عسل تخمیر شده و ممکن است ژل رویال نیز آسیب ببیند.

برای درست کردن معجون عسل ژل رویال می‌توانید خودتان دست به کار شوید. همانطور که گفته شد، کافی است ۲ تا ۳ گرم ژل رویال را با ۱۰۰ گرم عسل مخلوط کنید. البته باید دقت داشته باشید که این دو ماده به صورت همگون با هم مخلوط شوند تا خطر فاسد شدن شاه انگبین به صفر برسد.  

خوشبختانه در حال حاضر، امکان خرید ترکیب عسل با ژل رویال نیز وجود دارد. محصول عسل ژل رویال می‌تواند کمک بزرگی برای درمان بیماری‌های سخت و غیرقابل درمان باشد. شرکت شهدینه گل‌ها با توجه به نیاز مشتریان خود به این محصول، اقدام به تولید اختصاصی عسل ژل رویال با بالاترین کیفیت کرده است.  
 


طریقه مصرف ژل رویال 

آشنایی با انواع ژل رویال به شما کمک می‌کند تا از این ماده به روش صحیح خود استفاده کنید. روش‌های متنوعی برای مصرف ژله رویال وجود دارد. با توجه به دلیل مصرف این ماده باید انتخاب کنید که بهترین طریقه مصرف ژل رویال برای شما کدام روش است. برخی از روش‌های مصرف را در ادامه آورده ایم.
 


مصرف خوراکی ژل رویال

قطعا پرکاربردترین روش مصرف ژل رویال در دنیای امروز، مصرف خوراکی این ماده است. به ویژه با توجه به شناخت خواص ژل رویال در مصرف خوراکی، افراد بیشتری برای این نوع مصرف ترغیب می‌شوند. در این طریقه مصرف ژل رویال هم می‌توانید از ماده خام و هم از پودر و کپسول و عسل ژل رویال استفاده کنید.  

تعیین میزان و دوز مصرف خوراکی این ماده بسیار مهم است. در این زمینه باید با پزشک یا طبیب طب سنتی مشورت کنید. به هیچ وجه از دوز‌های توصیه شده برای دیگران پیروی نکنید. ممکن است دوز مصرفی عسل ژل رویال برای باردار شدن بانویی یک مقدار باشد و برای بانویی دیگر متفاوت تعیین شود. برای خوصا دیگر ژل رویال نیز همین موضوع صادق است. در نتیجه در این زمینه حتما نظرات طبیب طب سنتی را جویا شوید.
 


مصرف موضعی ژل رویال

یکی از روش‌های متداول برای استفاده از ژل رویال، کاربرد موضعی این ماده است. هم می‌توانید از ژل خام و پودر شده برای این منظور استفاده کنید و هم محصولات مراقبت پوستی تولید شده با ژل رویال را خریداری کنید. امروزه بسیاری از کرم‌های مراقبت از پوست و حتی پاک کننده‌های پوست با استفاده از ژل رویال تولید می‌شوند. شیر پاک کن ژل رویال از جمله جدیدترین محصولات تولید شده با ژل رویال به منظور مراقبت از پوست است. کرم‌های سوختگی و برطرف کننده زخم نیز با استفاده از ژل رویال تولید می‌شوند که می‌توانند مورد مصرف قرار گیرند. در مصرف موضعی حساسیت چندانی برای دوز مصرف وجود ندارد؛ اما با این حال به دلیل دوری از حساسیت‌های احتمالی، بهتر است با پزشک یا طبیب مشورت کنید.
 


تزریق ژل رویال

یکی از روش‌های خاص استفاده از ژل رویال، تزریق این ماده است. از این روش به ندرت و در شرایط خاص و عموما برای بانوان استفاده می‌شود. درمان برخی بیماری‌های زنانه به کمک تزریق محلول‌هایی که ماده موثر بسیار ناچیزی از ژل رویال دارد، امکان پذیر است. البته این خواص بیشتر در شرایط آزمایشگاهی تست شده و هنوز جنبه علمی ندارد. با این حال می‌تواند به عنوان یک روش مصرف موثر شناخته شود.
 


دیگر روش‌ها

روش‌های دیگری نیز برای مصرف ژل رویال وجود دارد. این روش‌ها مثل تولید دارو‌های مختلف، گاهی به عنوان روش‌های اثبات شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال به دلیل عدم شناسایی برخی عوارض استفاده از ژل رویال، ممکن است منابع علمی نتوانند نظرات قطعی خود را ابراز کنند. به همین علت است که برخی از این روش‌ها تنها در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پرداختن به تمامی خواص ژل رویال کمی سخت به نظر می‌رسد. اینکه دقیقا خواص ژل رویال چیست و چه کاربرد‌هایی برای سلامتی انسان دارد را باید در مطلبی مجزا مورد بررسی قرار دهیم. با این حال تلاش کرده ایم تا به صورت خلاصه به برخی از نکات در مورد خواص ژل رویال بپردازیم. شاید این ماده لیمویی رنگ در ابتدا آنقدر‌ها ماده‌ای خاص محسوب نشود؛ اما خواصی از خود بروز می‌دهد که بسیاری از پزشکان را حیرت زده می‌کند. برخی این ماده را به عنوان یک ماده معجزه گر در درمان برخی بیماری‌ها مثل ناباروری می‌نامند.

ژل رویال که سرشار از انواع ویتامین، پروتئین، اسید‌های آمینه و آنتی اکسیدان است. همین ترکیبات ژل رویال باعص شده تا این ماده هم به عنوان یک ماده دارویی ارگانیک و هم به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد. ژل رویال می‌تواند در نقش پیشگیرانه به عنوان مکمل غذایی در سفره خانواده‌ها اضافه شود. همچنین این ماده در نقش یک داروی موثر نیز عمل می‌کند. در ادامه به برخی از خواص درمانی مهم ژل رویال که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اشاره می‌کنیم.
 


ژل رویال و درمان ناباروری

به جرئت می‌توان گفت که شناخته شده‌ترین کاربرد و خاصیت ژل رویال، کاربرد این ماده برای درمان ناباروری است. شاید بسیاری از افراد دقیقا ندانند که ژل رویال چیست، اما اگر در مورد خاصیت این ماده بپرسیم، حتما تعداد بیشتری از خاصیت این ماده برای درمان ناباروری مطلع هستند. امروزه در بسیاری از کلینیک‌های ناباروری و نازایی از ژل رویال برای درمان ناباروری استفاده می‌شود و به عنوان یک داروی رسمی شناخته شده است.

البته این تصور که ژل رویال فقط برای مردان خاصیت دارد، یک تصور اشتباه است. درست است که ژل رویال برای درمان ناباروری و برطرف کردن مشکلات زنانه بسیار عالی است؛ اما خواص این ماده برای درمان ناباروری مردان نیز نباید فراموش شود. از انواع ژل رویال می‌توان برای دسترسی به این خاصیت استفاده کرد و نتایج شگفت انگیز آن را لمس نمود.
 


جنگ با فراموشی

آلزایمر و فراموشی یکی از مشکلات بسیار سخت برای افراد مسن است. افرادی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند، اگر حافظه خود را نیز از دست بدهند، احتمالا شرایط دشواری را برای زندگی تجربه خواهند کرد. به همین علت بهتر است تا جای ممکن از بروز این بیماری پیشگیری به عمل آید. یکی از خواص ژل رویال که خوشبختانه مراحل علمی آن نیز طی شده، خاصیت آن برای پیشگیری و حتی درمان آلزایمر است.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ژل رویال کمک می‌کند تا احتمال بروز آلزایمر در افراد مختلف به شدت کاهش پیدا کند. همچنین برخی از مشاهدات نشان داده که افراد مبتلا به آلزایمر با مصرف شاه انگبین، بهبود پیدا کرده اند یا روند پیشرفت بیماری‌های آن‌ها کند شده است. تمامی این مطالعات، از کاربر ژل رویال برای مبارزه با آلزایمر و فراموشی حکایت دارند. البته این به شرطی است که از این ماده به صورت منظم استفاده شود.
 


رویای درمان سرطان با ژل رویال

درمان سرطان از آن دست آرزو‌هایی است که انسان هنوز نتوانسته به صورت قطعی و کامل به آن دست پیدا کند. با این حال برخی روش‌های مکمل برای درمان بیماری‌ها وجود دارد که می‌توان از آن برای درمان سرطان استفاده کرد. ژل رویال یکی از موادی است که در درمان‌های سرطان مورد استفاده قرارمی گیرد. از این ماده به صورت ویژه برای درمان سرطان‌های زنانه مثل درمان سرطان رحم یا درمان سرطان پستان استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود؛ اما تحقیقات کنونی نیز برای اضافه کردن ژل رویال در کنار دیگر روش‌های درمانی کافی است. درنگ نکنید! ژل رویال مصرف کنید و اثرات آن را بر روند درمان سرطان خود ببینید.
 


تقویت استخوان بندی و مقابله با پوکی استخوان

یکی دیگر از خواص ژل رویال که می‌تواند به ویژه برای افرادی که در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند مفید باشد، مقابله با پوکی استخوان است. ژل رویال به تقویت استخوان بندی بدن انسان کمک کرده و در درجه اول از بروز بیماری‌های استخوانی مثل پوکی استخوان پیشگیری به عمل می‌آورد. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده افرادی که مکمل ژل رویال را به عنوان یک مکمل دارویی به روند درمان پوکی استخوان خود اضافه کرده اند، اثرات فوق العاده‌ای از ژل رویال گرفته اند.
 


افزایش انرژی به کمک ژل رویال

ژل رویال یک ماده انرژی زا است. این موضوع نیاز به اثبات علمی ندارد. کافی است برای یک مدت زمان کوتاه شروع به مصرف مداوم ژل رویال کنید. حتما بعد از مدتی شاهد افزایش قوای جسمی و انرژی خود خواهید بود. با استفاده از شاه انگبین انرژی مورد نیاز روزانه خود را به دست آورده و با کمبود انرژی مواجه نخواهید شد. البته زیاده روی در مصرف این ماده نیز می‌تواند باعث عادی شدن آن برای بدن شود. در نتیجه بهتر است پس از دو ماه مصرف، یک ماه از مصرف این ماده دست بکشید و دوباره آن را مصرف کنید. البته این توصیه تنها برای کسانی است که به هدف افزایش انرژی از ژل رویال استفاده می‌کنند. برای درمان بیماری‌ها باید در مورد روند مصرف، از پزشک سوال بپرسید.  
 


تنظیم فشار خون

یکی از مواد طبیعی فوق العاده عالی برای تنظیم فشار خون، ژل رویال است. همانطور که می‌دانید فشار خون بالا، خود عاملی برای بیماری‌های قلبی و عروقی است. مصرف ژل رویال هم به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کند و هم می‌تواند از بروز انواع سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری به عمل آورد. حتما برای مبارزه با فشار خون بالا که یکی از بدترین بیماری‌ها در عصر حاضر است، ژل رویال را با مشورت پزشک به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
 


برطرف کردن کم خونی

یکی از مهمترین دلایل بروز کم خونی، کمبود مواد معدنی مثل آهن خون است. متاسفانه بسیاری از افراد به جای مصرف مواد طبیعی برای رفع این کمبودها، به سراغ قرص‌های شیمیایی مثل قرص آهن می‌روند. این در حالی است که استفاده از مواد طبیعی به راحتی می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. ژل رویال یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان کم خونی است. کافی است این ماده را به صورت منظم مورد استفاده قرار دهید تا شاهد نتایج شگفت انگیز برطرف شدن کم خونی خود باشید.  
 


دیگر خواص ژل رویال

خواص ثبت شده در علم و خواصی که از ژل رویال در طب سنتی ایرانی و شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آنقدر زیاد هستند که نتوان در این مطلب که تنها به قصد معرفی ژل رویال و پاسخ به سوال ژل رویال چیست نوشته شده، پاسخ داد. سعی کرده ایم در یک مطلب مجزا به نکات دقیق تری در مورد خواص ژل رویال اشاره کنیم تا اطلاعات شما در مورد این ماده خاص و پر خاصیت بیشتر شود.  
 
منبع: سایت ایران عسل
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر