بازدید 12874
۱

چرا تبلیغات سینما در تلویزیون متوقف شده است؟

با وجود مطالبه مکرر سینماگران برای تبلیغ آثارشان در تلویزیون و استفاده از این بستر برای بازگرداندن تماشاگر به سالن‌های سینما، خبری از این تبلیغات که کم و بیش در گذشته شامل حال بسیاری از فیلم‌ها می‌شد، نیست و این وضعیت اکران فیلم را در دوران شیوع کرونا چالش برانگیز از دوران پیش از کرونا نموده است؛ وضعیتی که با وجود پیگیری سینماگران و اعتراضات پیاپی ایشان هنوز تغییر نیافته است.
کد خبر: ۱۰۰۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 16 September 2020

چرا تبلیغات سینما در تلویزیون متوقف شده است؟با وجود مطالبه مکرر سینماگران برای تبلیغ آثارشان در تلویزیون و استفاده از این بستر برای بازگرداندن تماشاگر به سالن‌های سینما، خبری از این تبلیغات که کم و بیش در گذشته شامل حال بسیاری از فیلم‌ها می‌شد، نیست و این وضعیت اکران فیلم را در دوران شیوع کرونا چالش برانگیز از دوران پیش از کرونا نموده است؛ وضعیتی که با وجود پیگیری سینماگران و اعتراضات پیاپی ایشان هنوز تغییر نیافته است.

به گزارش «تابناک»؛ سینمای ایران با شیوع کرونا یکی از دشوارترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد و بی‌شک این وضعیت حتی از دوران ورشکستگی سینما در سال‌های 1355 تا پیروزی انقلاب نیز شدیدتر است. البته این بحران در سطح جهان نیز وجود دارد اما در برخی کشورها از جمله ایران، شدت بحران اقتصادی در سینما شدیدتر است، چرا که بخش وسیع‌تری از مردم ترجیح داده‌اند تا عبور از بحران کرونا به سالن‌های سینما قدم نگذارند.

در چنین شرایطی با وجود کوشش برای ایمن سازی سالن‌های سینما، ترس عمومی مانع از بهره برداری از این ظرفیت شده است. به همین دلیل سینماگران بارها درخواست کرده‌اند تا از ظرفیت تبلیغاتی برای آوردن تماشاگران به سالن‌های سینما استفاده شود و وعده‌هایی نیز در این ارتباط داده شده بود. با این حال استفاده از ظرفیت داخلی برای تبلیغات فرهنگی -برخلاف شعارها-  حتی بیش از گذشته محدود و گزینشی شده، به گونه‌ای اساساً امکان تبلیغات نیست.

چرا تبلیغات سینما در تلویزیون متوقف شده است؟

به عنوان نمونه تبلیغات فیلم‌های سینمایی در تلویزیون به برخی محصولات و آن هم در تعداد محدود پخش آنونس خلاصه می‌شد، اکنون به مراتب کمتر از قبل شده و به صورت موردی برخی فیلم‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و عملاً امکان تبلیغات برای فیلم‌ها به شکل فراگیر در تلویزیون فراهم نیست. در واقع اگر هفت خوان رستم پشت سر گذاشته شود و آنونس یک فیلم بتواند مجوز پخش در تلویزیون را بگیرد و در عین حال ستاره فیلم از منظر تلویزیون ممنوع التصویر نباشد و با حذف این ستاره از آنونس، کارکرد تبلیغاتی آنونس بی‌اثر نشود، باید امید داشت که خود فیلم در نهایت تایید شود!

این وضعیت باعث شد تا گروهی از تهیه کنندگان از طیف‌های مختلف فکری نسبت به عملکرد رسانه ملی در این زمینه اعتراض‌ نمایند و  از آن جمله محمدحسین فرحبخش در نامه‌ای خطاب به عبدالعلی علی عسگری رییس سازمان صداوسیما نوشت: «...مگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی این نیست که تلویزیون فیلم‌های سینمای ایران را تبلیغ کند تا مانع از توجه و گرایش مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای معاند شود؟ پس چرا مدیران سازمان به بهانه‌های مختلف از اجرای این مصوبه خودداری می‌کنند؟... در جهت اصلاح امور مردانه وارد صحنه شوید»

در نهایت سیدغلامرضا موسوی دبیر شورایعالی تهیه‌کنندگان طی نامه‌ای به عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما، بابت عدم پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران گلایه کرد. البته این اعتراض‌ها عملاً تاثیری در تغییر وضعیت نداشت و همچنان تبلیغاتی برای فیلم‌های سینمایی به شکل وسیع پخش نمی‌شود. سینمای ایران اکنون نیز به حمایت نهادهای مختلف به ویژه رسانه ملی برای تداوم حیات دارد و شاید گفت اکنون وقت اثبات برادری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
مملکت تعطیله فقط سینما نیست که. مردم فکر نان شب هستند نه سینما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل