بازدید 30543

چرا ما ایرانی‌ها مدام فقیرتر می‌شویم؟

طمع، هیجان و ترس یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذاریم باعث ایجاد صف‌های طولانی برای خرید دلار، سکه، طلا و خودرو و یا خرید ملک و زمین می‌شود و روحیه سفته‌بازی و دلال صفتی ما همیشه و در کوتاه‌مدت برای ما ظاهری موفق و پیروز و ثروتمند می‌سازد اما در درازمدت و در برآیند کلان اقتصاد ما همیشه دچار ناامنی ذهنی، احساس عقب‌ماندگی و ترس از فردا هستیم.
کد خبر: ۱۰۰۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 16 September 2020

فرنود حسنی طی یادداشتی در عصرایران نوشت: قبل از اینکه از کلیدواژه نخ نمای تحریم و مشکلات حاصل از آن بر پیکره اقتصاد ملی و مردمی ایران برای پاسخ سریع به این پرسش استفاده کنیم که البته حائز توجه و بررسی در جایگاه و نقش خود است اجازه دهید موضوع را از جنبه‌ای مهم‌تر موردبررسی قرار دهیم.

درواقع به‌جای استفاده از رویکرد تحلیل برون‌زای مشکل و فرافکنی و تطهیر و توجیه ذهنی که همه مشکل و مسئله از بیرون و خارج از کنترل و اختیار ماست، برای پاسخ به این پرسش قصد داریم به خودمان مراجعه کنیم و علت و ریشه را در فضای اقتصادی و فرهنگی کشور جستجو کنیم.

نگاهی به انواع بسترها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بی اندازیم. ملک، دلار، سکه، طلا و خودرو سال‌های زیادی است که در اقتصاد ایران به‌عنوان کالای سرمایه‌ای مبادله می‌شوند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم موثر از هم یا متأثر بر هم هستند. اما در صورت بررسی اجمالی همه این اقلام می‌بینیم که سرمایه‌گذاری در آن‌ها به‌هیچ‌وجه زمینه‌ساز ایجاد ارزش‌افزوده نیست و تاثیر مثبتی بر تولید ناخالص ملی ندارد و درست به همین دلیل مهم و ساده علی‌رغم اینکه خیلی از ایرانی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری خود همه یا تعدادی از اقلام یادشده را دارند باز احساس فقر و عقب‌ماندگی اقتصادی دارند.

دقیقاً به همین دلیل است که در کشوری با این وسعت و امکانات و زیرساخت‌های متعدد خدادادی اعم از نفت و گاز و معادن و گردشگری و .. بسیاری از ایرانی‌ها در خانواده‌های خود فرزند بی‌کار دارند و یا در هنگام خرید یک کالای مصرفی یا لوازم منزل نوع خارجی آن را به نوع داخلی آن ترجیح می‌دهند. درست به همین دلیل است که بسیاری از ایرانیان جهانگردی را که در محدوده ترکیه و دبی و ارمنستان است قبل از ایران‌گردی تجربه می‌کنند. اتفاقاً به همین دلیل است که در کوتاه‌ترین تعطیلات هم جاده چالوس و هراز با کیلومترها ترافیک به سمت شهرهای شمالی بسته می‌شود. به همین دلیل است که ایرانی‌ها مدام در فکر افزایش متراژ خانه خود هستند و هیچ‌گاه فرصتی برای لذت بردن از زندگی ندارند. به همین دلیل است که خانه‌های ایرانی‌ها تبدیل به گاوصندوق‌های نگهداری دلار و طلا شده است و به همین دلیل است که ما ایرانی‌ها هیچ‌گاه آرامش را تجربه نمی‌کنیم، موضوعی که در همه طبقات و دهک‌های اجتماعی و با هر سطح درآمدی جاری و ساری است. دلیل ظهور و بروز بسیاری از مفاسد اقتصادی اعم از پیدایش سلاطین خودرو و سکه و... نیز همین بستر معیوب و چرخه باطل است که غایتش جر ناکجاآباد نیست.

طمع، هیجان و ترس یا هر چیز دیگری که اسمش را بگذاریم باعث ایجاد صف‌های طولانی برای خرید دلار، سکه، طلا و خودرو و یا خرید ملک و زمین می‌شود و روحیه سفته‌بازی و دلال صفتی ما همیشه و در کوتاه‌مدت برای ما ظاهری موفق و پیروز و ثروتمند می‌سازد اما در درازمدت و در برآیند کلان اقتصاد ما همیشه دچار ناامنی ذهنی، احساس عقب‌ماندگی و ترس از فردا هستیم.

نقطه‌ضعف مشهود مدیریت کلان اقتصادی ایران فارغ از دولت‌ها و گرایش‌های مختلف نیز همراهی و همدلی با این نگرش بوده و هست که در دوره‌های مختلف با ترویج فروش تراکم، سهمیه ارز برای هر کد ملی، قرعه‌کشی خودرو و فروش سکه به مردم درجه توجه و حساسیت مردم را نسبت به این موضوعات بالابرده‌اند و طبیعتاً مردم هم برای عقب نماندن از گردونه این رقابت ناخواسته وارد این بازی شده‌اند.

همه موارد ذکرشده حاصل یک فرآیند طولانی است که در گذر زمان و از پس جنگ‌ها و ناامنی‌ها شکل‌گرفته است و به دلیل بی‌ثباتی‌های تاریخی زمینه و بستر تولید را از جامعه ایرانی سلب کرده است و باعث ساخت‌وساز کاروانسراهای حاشیه جاده ابریشم شده است. جاده‌ای که بستر تعامل چین و اروپا بوده است و به‌مرور دلالی و تجارت را تبدیل به رفتار قالب و پسندیده اقتصاد ایران کرده است و در جان‌مایه فرهنگ اقتصادی ایرانیان نشو و نما کرده است و امروزه به رفتار عادی و عادت پرتکرار ایرانی‌ها تبدیل‌شده است.

درواقع ما میراث دار یک پلتفرم و بستر ناقص و یک‌سویه اقتصادی هستیم که وقتی در اقلامی مثل زمین و ملک و ویلا و ارز و سکه و طلا و خودرو بروز می‌کند نتیجه‌ای جز بر هم زدن آرامش روانی جامعه و بی‌ارزش کردن پول ملی ندارد. درواقع دلیل و موضوع اصلی شکل‌گیری شبهه پول و یا افزایش نقدینگی ذات خود پول نیست بلکه ریخته شدن و هدایت آن به سمت بازارهای غیرم ولد و فاقد ارزش‌افزوده مثل خودرو و طلا و ملک و...است که اسباب همه گرفتاری‌های ریشه‌ای ماست.

اما راه گریز و یا راه‌حل عبور از این شرایط و بازگشت به مسیر و ریل صحیح اقتصادی چیست؟ راه‌حلی که بتواند بازار نا شفاف و سفته‌بازی را در این حوزه‌های غیرم ولد جمع کند و پول یا نقدینگی موجود در کف جامعه را به سمت اقدامات ارزشمند و اصلاحات ساختاری و شفاف اقتصادی پیش ببرد.

به نظر می‌رسد برای رسیدن به چنین راه‌حلی نیازمند اقدامات و رفتارهای فرهنگی متعددی در حوزه اقتصاد کلان و مدیریت بازار هستیم به‌گونه‌ای که مردم به نقش مهم خود به‌عنوان عضوی از جامعه بیشتر واقف شوند و منتظر بروز همه اتفاقات خوب از سوی یک ناجی و حامی در قامت دولت و مجلس و...نباشند. البته که دولت‌ها به‌عنوان مجریان و متولیان اقتصاد کلان می‌توانند در تبیین و هدایت این پتانسیل‌ها و سرمایه‌های اجتماعی نقشی مهم و جدی داشته باشند اما درنهایت این مردم هستند که باید به درک روشنی از تاثیر مخرب رفتارهای اقتصادی دلال‌مابانه و سفته‌بازانه در فردای نه‌چندان دور زندگی خود و فرزندانشان باشند.

در این میان دو بستر بانک و بورس می‌توانند جایگزین‌های بسیار خوبی برای گذار از اقتصاد کف خیابانی و نا شفاف و سلطان ساز به‌سوی اقتصاد مدرن، عادلانه و شفاف باشند.

دو بستری که همه‌چیز در آن‌ها مبتنی بر ثبت و ضبط اطلاعات است و درنهایت شفافیت و کنترل و نظارت پیش می‌رود و با هدایت جریان‌های پولی به آن‌ها و جلوگیری از سفته‌بازی در بازارهای غیرم ولد می‌توان زمینه تأمین مالی کسب‌وکارها و کارخانه‌ها و استارت‌آپ‌ها را فراهم کرد.

بی‌تعارف در شرایط کنونی اقتصاد که مدام دچار نوسانات و حواشی بازارهای غیرم ولد و شرایط هیجانی و منفعت‌طلبانه است وجود یک سیستم ساختاریافته بانکی و بورسی برای بازسازی اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است و این دو رکن مهم می‌توانند در کنار یکدیگر به‌عنوان دو موتور مدیریت کننده و محرک اقتصاد ایران را در مسیری صحیح و اصولی قرار دهند.

دولت می‌تواند با صیانت از دو رکن بانک و بورس و جلوگیری از هجمه‌های علاقه‌مندان به ماهیگیری از آب گل‌آلود در بازارهای هیجانی زمینه را برای فعال‌تر شدن نقش بانک و بورس در اقتصاد ملی و مردمی ایران فراهم کند. بازسازی فرهنگ اقتصادی مردم ایران و تغییر نگرش آن‌ها از نگرش کوتاه‌مدت به بلندمدت و اندیشیدن به منفعت شخصی به منافع ملی زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران باشد.

با داشتن سیستم بانکی و بورسی قوی است که ما می‌توانیم شاهد رشد تولید داخلی و کارآفرینی، کاهش نقدینگی غیر مولد، افزایش صادرات و پویایی درون‌زای اقتصاد و جلوگیری از وابستگی به نفت باشیم. در این شرایط مردم ایران می‌توانند با تغییر جدی در روحیه و تگرش خود به فعالیت اقتصادی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از فعالیت‌های تولید محور حمایت کنند و قطعاً این موضوع تاثیر بسیار خوب، مستقیم و اثرگذاری بر تولید ناخالص ملی خواهد داشت و در اندک زمانی مردم به‌جای انتظار برای مشاهده پول نفت یا یارانه بر سفره‌های خود اثر ماندگار و اصولی رفاه و آرامش را در زندگی خود احساس خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۸۰
بنام خدا - چون مسئول لایقی بر سر کار نداریم!
ایران بهشت مرفهین و دو دهک ثروتمندان و جهنم دهکهای دیگست.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
! مدیران برعکس روز بروز مرفه تر شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
حالا ما شدیم مقصر؟ برید ببینید همون کشورهایی که بهشون فحش و مرگ بر فلان میدید، چطور از پولدار و و وزیر و وکیل و پزشک گرفته تا نظافت چی دستشویی عمومی بصورت عادلانه مالیات میگیره. نصف درآمد پزشکا رو دولت ورمیداره میگه مال منه. مسوولانی که جایگاه مردمی نداشته باشند و خودشون هم جز مفسدین باشند، هر کور و کچلی میاد سمت دلالی. آدرس غلط نده. کسی از دوستان به ما هدیه نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
کی میگه مردم ایران فقیرتر شده اند.امکان نداره.اگه جزو اولین ثروتمندان دنبا نباشیم حتما دومی هستیم.باور ندارید از روسای جمهور فعلی و گذشته بپرسید.اگه جواب ندادند از صدا و سیما هم می تو نید بپرسید
چرا فقیرتر میشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب معلومه. به خاطر تصمیمات نادرست حسن آقا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
آره. معلومه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
فقط حسن آقا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
فقط حسن آقا؟ چرا مثل کبک سرمان را کردیم زیر برف؟؟
ناشناس
| Canada |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
حالا تو این 7 سال بنداز تقصیر حسن آقا. قبلش که دیگه اون نبود چرا باز فقیر میشدیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
حسن آقا بنده خدا فقط مجری هست و بس
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
شما حسین آقا. چه کاری میتونستی مثلا بکنی؟
کاملا چرت و پرت
اقا جان نتیجه دشمنی با دنیا فقر و فلاکت است . فقر و بیکاری دشمنی سخت تر از داعش و یا هر دشمن خارجی است . دو سال خشکسالی دیگر ایران را به ورطه نابودی خواهد کشاند و تر و خشک با هم خواهند سوخت
چه سوال مسخره اي!!!!!!!!!!!!!!
همش تقصیر مردمه
وقتی رشد اقتصادی منفی هست در حالت کلان به صورت میانگین همه داریم فقیر تر می شویم، وقتی در این میانه بعضی ها ثروتمند تر می شود به معنی آن است که افراد بیشتری دارند فقیرتر می شوند که میانگین منفی است.
به خاطر جنگ با قدرت برتر اقتصادی و نظامی دنیا
چون با همه دنیا فرق داریم چون حجاب اجباری باعث فرار سرمایه میشود فرار سرمایه باعث بسته شدن کارخانه ها و فساد میشود
ای کاش میفهمیدند
کاملا روشن است! کشوری که منابعش به صورت یک طرفه و بدون بازگشت از آن خارج شود، فقیر و فقیرتر خواهد شد! مردم هم در همین کشور و تحت همین سیاست زندگی می کنند! پس فشار به آنها وارد می شود!
نیروی کار: فراوان و ارزان
تقاضا برای سرمایه گذاری: در حد انفجار
تخصص: نسبی وجود دارد
تقاضا برای خرید: سرسام آور.
ایراد کجاست؟
ما فقیر تر نمی شویم بلکه حرکت سینوسی در اقتصاد داریم
یعنی چند سالی با سرکوب بخشی از اقتصاد فکر می کنیم داریم قیمت ها را نگه می داریم ودر دور دوم انتخابات ان بخش سرکوب شده را رها می کنیم و می زند ان بخش های دیگر اقتصاد را هم داغون میکند و این روند در 20 سال گذشته تکرار شده ومثل یک ادم نمی اییم با ریتم ارام اگر تورم داریم با شیب ملایم هر ساله قیت ها را افزایش دهیم تا شوک به اقتصاد زده نشود
جواب مشخص است:
همیشه مردم بدبخت مقصر هستند. بیچاره مردم
خب عزیز جان مردم چندین ساله دلال مآب تربیت شده اند. زمانی که حاکمان دلال و بساز بفروش و کارگریز باشند چه انتظاری از مردم زیردست آنها دارید که به فکر تولید باشند و .... . پس بهترین راه حل دلالی هستش که مردم را به این سمت سوق داده اند. پول های بادآورده ای که وبال گردن جامعه شده. طرف تا دیروز هیچی نداشت بجز دو سه تا زمین کشاورزی. الان با فروش میلیاردی زمین کشاورزی افتاده تو معاملات بازارهای مختلف و همه جا را به گند میکشه. جالب اینه که خودش را هم خیلی باهوش فرض می کنه. و کسی هم که کلی وقت گذاشته تحصیلات عالیه درستی در دانشگاه های معتبر داشته مسخره می کنه که اینها عقب افتاده ذهنی بودند که تحصیل کردند.
هر که به سیستم وصل باشه عالیه
مسئولان از وضع موجود ناراحت هستند و نزدیک است به خیابان بیایند و ما مردم را بیرون بیاندازند , مردم به فکر خودتون باشید و یه فکری و کاری بکنید , مسئولان خیلی ناراضی هستند
چون شیعه ایم
بخاطر وجود مدیران و کارشناسان نالایق و فاسد و ناکارآمد .
تا به حال به این سوال فکر نکرده بودیم!!! واقعا فقیریم؟!!!
به حسن جون بگو که امروز تبریک فرستاد
چه سوال مسخره ای یعنی شما نمی دونید چرا؟
مهم اون دنیاست که هر ایرانی چند تا کاخ اونجا داره!!
واقعا نمی دونی؟ تو کتاب اجتماعی سال نهم ما نوشته بود تا دره های فقر و فلاکت نباشد کوههای ثروت و مکنت ایجاد نمی شود...به همین سادگی......
برای اینکه ملتی هستیم که فقط غر میزنیم و فحش میدیم
چون فقط در بند این هستیم که مردم فلسطین و لبنان را به نان و نوا برسانیم، تاج و تخت بشار اسد را حفظ کنیم، ویرانی های عراق را از جیبمان ترمیم کنیم، در افغانستان و یمن و جیبوتی و بورکیتافوسو فقر زدایی کنیم و هزاران نمونه دیگر از این دست که متاسفانه همگی برای بیگانگان هستند و نه خودمان.
همون استفاده از عبارت « واژه نخ نمای تحریم » سطح شعور و شرف نویسنده رو مشخص کرده . کسی که خودشو زده به خواب و اصرار داره دیگران رو هم مثل خودش به خواب بزنه . وقتی اصل داستان از نظر شما واژه نخ نما هست بیخود می کنی به خودت جرئات میکنی قلم به دستت می گیری و چرت و پرت از ذهنت تخلیه می کنی رو کاغذ
چطوری روتون میشه چنین متنهایی بزارید ،اینکه داریم فقیرتر میشیم هم انداختید تقصیر خودمون ؟؟!!
کاش این متن رو هم کار کنید که چطور میشه تو ایران پولدارتر شد ...
با رانت خواری ، زمین خواری ، وامهای کلانِ بدون پرداخت حتی یک قسط(که به من و امثال من تعلق نمیگیره )
آقازاده بودن ، رشوه گرفتن ، اختلاس و .....
ما مردم محکوم به فنا هستیم. مگر اینکه معجزه ای رخ بده.
چون از امریکا خوشمون نمی یاد
همه میدونن جز شما
واژه نخ نمای تحریم !! کسی که اینو می نویسه بقیه متنش خوندن نداره .
تیتر نادرست است. ثروت همیشه افزایش می یابد. ما ایرانی ها مدام فقیرتر نمی شویم. به همان نسبتی که اکثریت ایرانی ها فقیرتر می شوند جمع قلیلی سوپر ثروتمند می شوند این یک معادله ساده است.
وقتی دارایی پس انداز شما در بانک یک دهم شده است بدانید جمع قلیل و خاص ی، ثروت آنها ده ها هزار برابر شده است دو طرف معادله دستکم باید برابر باشد (با فرض ثابت بودن ثروت کل)
هر ننه قمری جواب این سوال رو میداند همه چیز است غیر اینی که تو مقاله نوشته شده !!!!
قصه نگو اینقدر.
لجبازی وانزوای جهانی
برای اینکه تو مملکت ما همیشه افراد برای مردم تصمیم می گیرند نه خود مردم.
ظاهرا آزادی، ظاهرا اسلامی و ظاهرا دموکراسی.
این روند در مسیر جهان سرمایه داری است .. و ماحصل آن پولدار تر شدن ثروتمندان و فقیر تر شدن فقراست
مقصر حکومته که مردم را به اون سمت هدایت میکنه
اینهمه چرت و پرت نوشتی بجای اون مینوشتی از بی عرضگی مسئولین تمومش میکردی !!!!!
ایران ذاتا مردمی پرطمع و حریص اند و دلالی همیشه بخش از زندگی ایرانیان بوده است قدیمی ترین حافظه تاریخی به هخامنشیان بر می گردد که دائما به فکر اشغال سرزمینهای اقوام دیگر و دستیازی به منابع شان بودن که نهایتا همه چیزشان را ازدست دادن دلیل حمله مغول باز طمع ورزی ایرانیان بود غیر از این است پاسخ دهید
چون خودمان را در تلاتم موج دلار طلا و غیره می اندازیم و سقوط می کنیم اقتصاد ما ازاد است دولت یا حسن آقا دست مارا نمی گیرد برو دنبال معمله گر و بعد سقوط فقر پس کرم از خود ما مردم است نه دولت
قسمت اول مقاله که در مورد بدیهیات اقتصادی کشور بود، اونم از نگاه یه آدم شکم سیر،
قسمت دوم تبلیغ بورس و بانک

واقعا تو این مقاله چی دیدی تابناک که باز نشر دادی
اخ حسن چه نکردی
چون آغازاده مدام پولدارتر میشوند
چون مومن و متدین هستیم و بیشتر در اندیشه آخرتیم. خانه آخرت را آبادان ساخته ایم. این سرا پلی است برای گذار به آخرت. مسئولین محترم دنیای بی ارزش ما را با آخرت گران بهای خود معاوضه کرده اند؛ انقوت ما قدرناشناسانه اعتراض هم می نماییم
چرا ما با این همه پتانسیل اقتصادی و عقبه تاریخی بیش از افراد سایر کشورها برای حفظ امنیت و سرپایی کشورمون هزینه جانی، مالی، حیثیتی و ... میدیم و مسئولین بازم از ما طلبکارن؟
دلیل بسیار واضح، سیاست های کلی در این سالهاست است نه مردم. هر ملتی را در چنین شرایطی قرار دهید همین عکس العمل ها را خواهید دید. این موضوع اینقدر واضح است که نیاز به تحلیل اینچنینی ندارد. مگر بخواهیم ذهن ها رو منحرف کنیم و مقصر را خود مردم جلوه دهیم
مقاله ی تحلیلی بود با دیدگاه ایدئولوژیک!
خیلی بینتیجه اس که بخای موضوعی رو آسیب شناسی کنی اما نگاهت ایدئولوژیک باشه و در حقیقت از قبل پاسخ توی ذهنت باشه.
همچین کارشناسی جز حروم کردن وقت خودت و خوانندهات، نتیجه ای نداره عزیز دلم...!
از اول هم قرار بود حکومت مستضعفین باشیم، مردم دیر فهمیدن
برای اینکه دولت بیش از حد دستش تو جیب مردم هستش
از بس در پرورش دزد تبحر یافته اند ..دولت ها و ارگان ها..کلا چندسالی است ک دزد پرورش می دهیم ..بهتر نیست چندتاییرهم به خارج صادر کنیم...فقیر می شویم چون دزد داریم ..دزد ...مملکت پر از دزد شده
سياست غلط خارجى ايران
چون با کل دنیا سرشاخیم، چون مسوولامون نمیدونن باید چکار کنن. چون فساد و دزدی توو همه جا رسوخ کرده. ولی همش تقصیر مردمه ها!
بانک و بورس را دو بستر مناسب برای گذر از اقتصاد ناسالم خیابانی به اقتصاد سالم و مدرن معرفی کردید! کدام بانک و بورس. بانک هایی که خود موجب تورم هستند. بنگاه داری می کنند، سکه، طلا، مسکن و زمین می خرند؟ بانکی که در خدمت تولید نباشد به چه کاری می آید؟ وقتی با پس اندازهای مردم، به اسم حمایت از تولید، به یک عده چپاولگر وام کلان می دهد ولی پول وام به سمت دلالی میرود نه تولید، به چه دردی میخورد. ارزش پس انداز مردم با سود اندکی که بانک میدهد هر روز کم و کممتر میشود ولی این وسط سودش تو جیب عده خاص میرود و بانک. با این شرایط چه آدم عاقلی حاضر است در بانک سرمایه گذاری کند؟
بورسی که شده محل چاپ پول واسه حقوقی های نوسانگیر و صدها حقیقی دارای رانت، فکر کردید کارکرد درست دارد؟ تو بورس هم سفته بازی بیداد می کند. وقتی قیمت سهام شرکتهای ورشکسته (ولی نور چشمی) بی حساب و کتاب بالا میرفت سازمان بورس و ناظرش چشم بروی همه چیز بسته بودند و کارشناسان مواجب بگیری که یک شبه کارشناس بورس و بازار سرمایه شدند به به و چه چه میکردند. دیدید که چه کردند با سرمایه ملت!!! چه حمایتی کردند از بورس با بزخری سهام مردم از همه جا بی خبر. حالا حنجره پاره می کنند که مردم سهام شرکتهایی را بخرند که بنیادی باشد و ارزش خرید داشته باشد. آن موقع که باد میکردند مهم نبود، چون سودش را خودشان بردند....

هر وقت سازوکار بانک و بورس و شرکتهای سرمایه گذاری درست شد، مردم میتوانند بجای خرید کالاهای مصرفی که نقش سرمایه ای شدند بیایند در بازار سرمایه. درضمن، خیلی ساده میشود جلوی دلالی را در ملک، طلا و ارز گرفت. همه چیز قابل رهگیری است امروزه. چه میخرید و پولش چگونه جابجا میشود. خوب با قوانینی ساده میشود مالیات هنگفت از دلالان گرفت. درآمد مازاد بر تورم یک دلال ملک، خودرو یا طلا و ارز را میشود ظبط کرد. کاری که اغلب کشورهای دنیا دارند انجام میدهند تا جلوی دلالی در بازار کالاهای مصرفی را بگیرند. منتهی چون خود قانون گذاران از همین روشها ارتزاق میکنند نمیشود محل درآمدی خودشان را قطع کنند که!!!!

بی کم و کاست منتشر کنید لطفاً
کسی که تحریم رو واژه ای پوسیده می دونه بقیه حرفاشم ارزش وقت گذاشتن نداره
وقتی آمریکایی ها رییس جمهور هایی مثل جرج واشنگتن داشتن ما امثال ناصرالدین شاه را داشتیم .. جرج واشنگتن تلاش می کرد برای رشد و تعالی وطنش و هموطنانش ولی ناصرالدین شاه تکه تکه وطنش را می فروخت که هزینه عیاشی هایش در اروپا جور بشه

وقتی روسها پتر کبیر را داشتن که فرمان انقلاب صنعتی و علمی میده ما شاه های قاجار را داشتیم که مغزاشون اینقدر کوچک بود که اوج خواسته هاشون از دنیا ، عیاشی در اروپا بود

وقتی حاکمان اروپایی برای دموکراسی سینه چاکی میکردن ما محمدعلی شاه را داشتیم که مجلس ملی را به توپ بست تا خوی کثیف دیکتاتوری خودش را ارضا کنه

وقتی آمریکایی ها امثال کلینتون و اوباما را داشتن ، ما امثال احمدی نژاد را داشتیم که بجای اینکه به فکر ملت ایران باشه به فکر جهیزیه دختران آفریقایی و بازسازی لبنان بود

وقتی آلمانی ها شیرزن دلسوزی مثل مرکل را دارن که او را همانند مادرانشون دوست دارن و بهش میگن مادر ، ما روحانی را داریم که با حرف هاش مردم را دست میندازه و نمک بر زخم های مردم میندازه

وقتی حاکمان چینی مسوولین فاسد فراری را در کشورهای دیگه دستگیر میکنن و اعدام می کنند ما مسئولانی داریم که بزرگترین صادراتشون به خارج ، مفسدان اقتصادیه ....

با وجود چنین مسئولانی باید سوالتو تغییر بدی و بپرسی

"چرا ما ایرانی ها نباید مدام فقیرتر شویم"
مسوول آمریکایی و اروپایی و کانادایی دزدی نمیکنه که بره یه جای بهتر چون جایی بهتر از کشورای خودشون توی دنیا وجود نداره پس میچسبه به کارش و باعث رشد و اعتلای کشورش میشه ولی مسوول جهان سومی مسوول میشه که دزدی کنه بره آمریکا و اروپا و کانادا

پس نتیجه میگیریم همش تقصیر آمریکا و اروپا و کاناداس .. اگه این کشورها نبودن یا پیشرفته و مرفه نبودن هیچکدام از مسوولین جهان سومی دزدی نمیکردن که باعث عقب ماندگی کشوراشون و فقیر شدن مردمشون بشن

پس بیایید با هم یک صدا بگیم "مرگ بر آمریکا و اروپا و کانادا" و بریزیم توی خیابون و پرچماشونو به آتش بکشیم
چون با همه دنیا دعوا داریم به غیر از ونزوئلا
با این مسئولانی که ما داریم توقع دارید هر روز فقیرتر نشویم؟تمام هم و غم شان این است که در مقابل امریکا کم نیاوردند ... هیچگونه عقلانیتی در ارتباط با دنیا دیده نمی شود.
مگه مجبوری با هر سطحی از دانش مقاله بنویسی؟ مرد حسابی خلق پول و چاپ اسکناس و تورم متعاقب اون و فقیر تر شدن مردم دست کیه ؟ تو اصل داستان رو نرگفتی یا خوتو زدی به خواب ؟ تحریم هم واژه پوسیده و چهار تا ورق پارست حتما !! واقعا آدم نویسندگان چنین مقالاتی شک می کند . انشالله که صرفا ناشی از نادانی باشد
مسولین بی عرضه
اقتصاد كشور ما "اقتصاد دلالي" است . وقتي كشاورز و باغدار محصولي رو با عرق جبين و صرف سرمايه زندگي اش توليد ميكنه و بعد با ده برابر قيمت در بازار فروخته ميشه ، يعني دلال 9 برابر بيشتر از آن باغدار و كشاورز زحمتكش سود مي بره ، چه انتظاري داريد تا اقتصادي شكوفا داشته باشيم ؟!!!! متاسفانه اين دلال ها هم هميشم مورد حمايت پنهاني دولت و حاكميت هستند . تا زمانيكه دست دلال بازي بطور عملي و نه شعاري ، از اين كشور قطع نشود ، آش همين آش است و كاسه همين كاسه .
چون تصمیمی است که حاکمان ما گرفتند.
ضعف مسئولین..اختلاص..تحریم..پارتی بازی..وای امان از پارتی بازی.. تحریم
چون مردم نما ز دوروزه نمیتوانند وبه علما توجهی ندارن
دست پا ملت میبندی ملت چکارمیتواندبکند
دلایل زیاد هستن. اما مهمترین آنها:
1- دزدی و اختلاس های فراوان از بیت المال
2-حق خوری و رانت بازی در تمامی ارگانها
3-نداشتن ارتباط با کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن و آلمان
4-نبودن نظارت بر قیمتها و دلالی و سودجویی برخی افراد
بانک و بورس خودشون عامل بدبختی هستند
با سلام
احتراما این روند یک برنامه ریزی طویل در سنوات جنگ و تا الان است دنبال مقصر نگردید
دانشگاه نماهایی مثل علمی کاربردی ، پیام نور، آزاد ، غیر انتفاعی هم نقش بزرگی در کنترل پیشرفت ایران گسترش فقر و عقب نگه داشتن ایران داشته اند.
هرچی از دهنش دراومده بار مردم کرده طماع دلال صفت .. دیگه نمی گه مردمی که با یه سرفه رئیس جمهور آمرکا زندگیشون زیررو میشه مجبورن صف بکشن تا زنده بمونن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار