بازدید 38649
در میان خیل انتصاب‌های فامیلی، جناحی، اقتصادی، سلیقه‌ای، رابطه‌ای و حتی مالی در ورزش ایران

نخستین مدیرعامل کاملا فوتبالی در لیگ برتر ایران! / تغییر تاکتیک در صندلی‌های مدیریت بعد از جوانگرایی در نیمکت‌ مربیان / علی دایی هم مدیر می‌شود؟

شاید بعد از خطاها و فساد اسفبار مدیریتی اخیر که باعث خسارات چندمیلیون یورویی به کشور شده و البته موج جوانگرایی مربیان در لیگ برتر، وقت آن رسیده باشد که باشگاه‌های داخلی و فدراسیون به فوتبالی‌های تحصیلکرده هم فرصت اداره فوتبال بحران‌زده را بدهند؛ موجی که با اکبر محمدی شروع شد و شاید به علی دایی برسد!
کد خبر: ۱۰۰۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 11 September 2020

در ادامه پوست اندازی نیمکت‌های لیگ برتر و روی کار آمدن مربیان جوانی که بعضا هنوز دوران فوتبال حرفه‌ای شان به پایان نرسیده است، موج تغییرات به اتاق های مدیریت هم رسید و اکبر محمدی، رییس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال ایران، به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه پیکان انتخاب و منصوب شد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ در حالی که کارخانه ایران‌خودرو به دلیل بازنشستگی حمیدرضا گرشاسبی ناچار به پایان همکاری‌اش با این مدیر قدیمی و پرسابقه بود، جانشین او را بلافاصله انتخاب کرد و در اقدامی منحصر بفرد یک چهره فوتبالی و دانشگاهی ۴۶ساله را از درون خانواده این رشته به مدیرعاملی برگزید که در نوع خود در فوتبال رابطه مند و پرحاشیه ایران کم سابقه است.

اکبر محمدی که از سال گذشته، عهده دار ریاست کمیته جوانان فدراسیون شده بود و حدود دو ماه پیش با حکم مدیرعامل کارخانه ایران خودرو به عنوان تنها عضو فنی هیات مدیره به پیکان پیوسته بود، از این پس به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه پیکان فعالیت خواهد کرد.

این مدرس رسمی ای‌اف‌سی و مربی ۴۶ساله فوتبال که غیر از کسب مدرک حرفه‌ای مربیگری از فیفا، سابقه هدایت تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان فوتبال ایران و همچنین سابقه سرمربیگری تیم‌های پاس همدان و خونه‌به‌خونه بابل را دارد، قرار است در لیگ بیستم به عنوان مدیرعامل باشگاه پیکان در این پست فعالیت کند.

اولین مدیرعامل کاملا فوتبالی در لیگ برتر ایران! / تغییر تاکتیک در صندلی‌های مدیریت بعداز جوانگرایی در نیمکت‌ مربیان / علی دایی هم مدیر می‌شود؟

تغییر تاکتیک در صندلی‌های مدیریتی بعد از جوانگرایی روی نیمکت‌ها

فوتبال ایران طی چندماه گذشته پوست اندازی را با کنار گذاستن مربیان تکراری و امتحان پس داده از راس تیم های سطح اول خود آغاز کرده است و در کمتر از یک سال تقریبا به جز یک مورد استثنا، هیچ مربی قدیمی و سالخورده‌ای نتوانسته جای خود را حفظ کند. اما این روند در پست‌های مدیریتی که منشا اصلی تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌هاست رخ نداده بود.

اولین مدیرعامل کاملا فوتبالی در لیگ برتر ایران! / تغییر تاکتیک در صندلی‌های مدیریت بعداز جوانگرایی در نیمکت‌ مربیان / علی دایی هم مدیر می‌شود؟

این انتصاب در حالی از سوی مقیمی، رییس بزرگترین کارخانه خودروسازی ایران در امور ورزشی صورت گرفته که طی سال های اخیر، سیل انتصاب های عجیب و غریب و غیرمرتبط از سوی وزارتخانه‌های مختلف به خصوص وزارت ورزش، در فوتبال ایران پیامدهای زیانباری به همراه داشته و عواقب صدور احکام غیرتخصصی برای مدیران ناکارآمد از حوزه‌های اقتصادی و سیاسی گرفته تا شهری و عمرانی، اکنون دامن فوتبال کشور را در محافل بین المللی گرفته است.

فوتبال به حیاط خلوت مدیران دولتی و مجلسی و شورای شهری بدل شده است و مدیران گمنام در ویترین فوتبال، مثل قارچ در راس باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها سبز می‌شوند!

دو تیم دولتی استقلال و پرسپولیس اکنون با میلیون‌ها دلار بدهی به مربیان و بازیکنان خارجی در بحران ورشکستگی به سر می‌برند و هر روز خبر محرومیت و محدودیت آنها به دلیل ضعف مدیریت به افکار عمومی مخابره می‌شود. انتصاب‌های بحث‌برانگیز وزیر ورزش و عزل‌ونصب‌های پرتعداد او در هیات‌مدیره سرخابی اکنون رکوردی بی‌سابقه بر جای گذاشته است و بیش از ۶۰ مدیر جدید و ناشناخته سر از کرسی‌های مدیریتی محبوب دو باشگاه درآورده‌اند. مدیرانی بی‌حاصل و بدون بازده که چندصباحی خود را در رسانه‌ها معروف می‌کنند و مسافر سفرهای خارجی دو تیم می‌شوند و سپس جای خود را به مهره بعدی سلطانی‌فر و مدیران بالادستش در دولت می‌دهند.

آیا انتصاب مدیران فوتبالی باسواد هم مثل مربیان جوان، مد می‌شود؟

اکبر محمدی، جزو معدود چهره‌های برجسته فوتبال ایران است که تحصیلات دانشگاهی اش را تا رده دکترا در دانشگاه معتبر تربیت مدرس دنبال کرده است و به رغم جوانی در کارنامه کاری‌اش، قهرمانی آسیا با کشف استعدادهایی نظیر سردار آزمون و علیرضا جهانبخش به چشم می‌خورد.

باید دید محمدی به عنوان یک مدیر کاملا فوتبالی، در این آزمون چه کارنامه و عملکردی از خود به جای خواهد گذاشت و آیا فرصت کافی برای پیاده‌سازی ایده‌ها و برنامه‌هایش خواهد داشت یا خیر؟

به نظر می‌رسد توفیق وی می‌تواند دروازه ورود سایر تحصیلکرده‌های فوتبال به عرصه مدیریت را فراهم کند؛ هرچند باید توجه داشت محمدی پیش از این در سازمان ورزش شهرداری تهران و فدراسیون فوتبال تجارب مدیریتی پایه را گذرانده و یکباره مدیرعاملی یک باشگاه لیگ برتری را بر عهده نگرفته است؛ نمونه‌ای که قبلا درباره ابراهیم شکوری رخ داد و این جوان بدون هیچ گونه سوابق مدیریتی جدی، سرپرست غیرقانونی دبیرکلی فدراسیون فوتبال شد که دوره سیاهی را در فوتبال ایران به اتفاق تاج و ساکت رقم زدند.

سال هاست که از چهره‌ برجسته‌ای همچون علی دایی خواسته می‌شود، به جای سروکله زدن کنار زمین چمن، به سطوح مدیریتی کوچ کند تا شاید اعتبار پایمال شده فوتبال ایران در آسیا و دنیا را برگرداند، ولی دایی گویا هنوز به این نتیجه نرسیده و بیکاری یک فصل اخیر هم او را برای تغییر شیوه مجاب نکرده ‌است. او البته بابت حمایت و اعتقاد مدیران ارشد هنوز مطمئن نیست و شاید با تضامین جدی راضی شود.

تخصص به جای توصیه، ضابطه جایگزین رابطه

در این میان از اقدام متفاوت مقیمی هم نباید غافل شد که برخلاف رویه روال مرسوم مدیران گذشته ایران خودرو، اداره باشگاه قدیمی و ریشه‌دار پیکان را به گزینه‌های تکراری و گردشی نسپرد و تخصص را به رابطه و توصیه‌های قابل پیش‌بینی ترجیح داد.

متاسفانه در ترکیب هیات مدیره باشگاه‌های پرتعداد دولتی، گاهی حتی یک چهره ورزشی هم دیده نمی‌شود و این تاسفبار است. در لیگ برتر فوتبال ایران، به غیر از پرسپولیس و استقلال، تیم های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن از استان اصفهان، نفت آبادان، فولاد، نفت مسجدسلیمان از استان خوزستان، مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان از استان کرمان، پارس جنوبی جم از استان بوشهر، آلومینیوم اراک از استان مرکزی، پیکان و سایپا از استان تهران و ... ، همگی دولتی محسوب می‌شوند و بودجه شان از بیت المال تامین شده است؛ اما متاسفانه پیش از این انتصاب‌ها این مجموعه‌ها تابع اصول و نظام مدون و شایسته‌سالار نبوده اند، به نحوی که شانس به ندرت به ورزشی‌ها رو می‌کرد و مدیران ناآگاه و بیگانه با فوتبال و ورزش، جایگاه‌ها را اشغال می‌کردند. خرید بازیکنان و مربیان بنجل و درجه چندم خارجی و عقد قراردادهای استعمارگونه، تنها بخشی از زیان هایی است که به خاطر غیبت فوتبالی‌ها در سطوح مدیریت به باشگاه‌ها و فدراسیون ما تحمیل شده است.

باید دید آیا از ضربات گذشته درس گرفته‌ایم و با به کارگیری مدیران جوان و پرانگیزه فوتبالی، در صدد جبران برآمده‌ایم یا این مورد تنها یک جرقه است و سیاسیون اجازه تقسیم کرسی‌های مدیریتی فوتبال را به فوتبالی‌ها نخواهند داد؟!

نویسنده: بهنام شریفی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
پس ماسک کجاست؟ فاصله اچتماعی چی میشه؟ انگار کرونا بی کرونا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
ول کن بابا
چقدر ادم سمجی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
عکس قدیمی است عزیز دل برادر اخوی
اول متن خبرفکرکردم کارخانه ایران‌خودرو به کارخود پایان داد...یعنی تو آینده نزدیک میبینم
حیف آدم با شرفی مثل علی دایی اگر بخواهد دوباره وارد بشود.
علی دایی که هیچ اگررییس فیفا هم مربی فوتبال مابشودبااین همه فسادبی پرواووسیع دراین فوتبال کاری ازپیش نخواهد برد
در دانش و سواد فوتبالی آقای اکبر محمدی شکی نیست (با توجه به استعدادیابی ایشون در رده جوانان میگم، ایشون نقش زیادی در کشف و پرورش بازیکنانی مثل سردار آرمون و علیرضا جهانبخش داشتند) اما...
حتما به یه جایی وصله که هیچوقت بیکار نمی مونه و ماشالا هزار ماشالا پست های کلیدی و مهم بهشون میرسه
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
درسته رفیق، الان نوبت جوانان رانتیه
چند تا جوون با پارتی و رانت و خویشاوند سالاری میشن مدیر بعد اسمش رو میگذارن جوانگرایی
نه عزیز جوانگرایی اونکه به تمام جوونها فارغ از القاب خانوادگی، قومیت ، مذهب و ... فرصت رشد و خدمتگذاری به کشور داده بشه، در تیر زدن و خبر رسانیتون دقت بیشتری بکنید این مردم دیگه به راحتی بازیچه قرار نمیگیرن
یه روزهایی آدم لیگ رو که می دید همه سردار بودند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
الانم هستند نگران نباش
سلام مگر محمد حسن انصاریفرد غیر فوتبالی بوده که اکبر محمدی شد اولین مدیر
کشوری که دران جای تعهد وتخصص اشتباهی میباشد
لطفا برای اینکه یه اتفاق مثبت رو بزرگ کنید ، بزرگنمایی آزاردهنده به وجود نیارید. در ابتدا باید بگم قبل از ایشون هم مدیران فوتبالی در لیگ برتر بودند ، سیف اله دهکردی در فولاد خوزستان ، از قدیمی ترین فوتبالیست ها و مربیانی بود که سالها مدیرعامل فولاد خوزستان بود ، انصاری فرد ها فارغ از عملکرد ، کاملا فوتبالی بودند!
پس علی علیزاده مدیر مس رفسنجان چی؟
آها ایشان عکس با شورت ورزشی داره: ))
باید فرد در مدیریت تخصص داشتته باشن ‌.مالی نتورکینگ..ساختار سازمانی ..مذاکره استراتژی...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان