بازدید 18392
۸
جای خالی «توضیح» در وزارت آموزش و پرورش
در شرایطی که باید آموزش و پرورش به وظیفه اساسی و کلیدی خود در این برهه حساس بپردازد، ترجیح داده که همان عناوین درسی را به شیوه سابق تدریس کرده و به مسئولیتش در حوزه آموزش و حتی پرورش دانش آموزان پشت نماید. بی توجهی به تربیت دانش آموزانی که حالا گوشی‌های هوشمند به ابزار تحصیلشان تبدیل شده و سرگردانی در هزارتوی اینترنت، کار روزمره شان.
کد خبر: ۱۰۰۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲ 09 September 2020
تابناک اجتماعی
وزارت خانه‌ای که تصمیماتش برای ۱۵ میلیون نفر لازم الاجراست، مدت هاست که ترجیح می‌دهد امور را دستوری پیش ببرد و حتی برای تصمیمات ابهام آفرینش توضیحی ندهد.

به گزارش «تابناک»؛ این شرح حال وزارت آموزش و پرورش کشورمان است که در هفته اخیر به واسطه تصمیماتی که گرفته، به صدر اخبار سنجاق شده است. از تصمیم ناگهانی برای بازگشایی مدارس سراسر کشور با حضور دانش آموزان و ندید گرفتن الزامات کرونایی تا بازگشت از این تصمیم و تاکید بر الزامی نبودن حضور دانش آموزان.

همین تصمیم گیری یکباره و برگشت از آن کافی است تا به اشکالاتی بزرگ در راس هرم مدیریتی این مجموعه پی ببریم. اشکالاتی که به هیچ وجه برای این مجموعه و نقشی که در تربیت آینده سازان این کشور دارد، قابل قبول نیست، اما در ابعاد مختلف و تعداد پرشمار در زیرمجموعه آن به چشم می‌خورد و در این روز‌های کرونایی برخی از آن‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

به عنوان مثال می‌شود به فقدان طراحی آموزشی ویژه برای دانش آموزان برای پرهیز از ابتلا به کووید ۱۹ و از آن فراتر، انواع بیماری‌ها دریافت که به ضرورت این روز‌های زندگی بشر تبدیل گشته و سایه شوم آن بر سر حوزه آموزش و پرورش نیز گسترده شده است؛ تهدیدی که راه فرار از آن، آموزش به دانش آموزان است و بهترین مکان برایش، مدارس.

از ندید گرفتن کرونا تا تغییر عجیب جلد و محتوا‌های کتاب درسی!

به تعبیر بهتر، در شرایطی که می‌بایست آموزش و پرورش به وظیفه اساسی و کلیدی خود در این برهه حساس بپردازد، ترجیح داده که همان عناوین درسی را به شیوه سابق تدریس کرده و به مسئولیتش در حوزه آموزش و حتی پرورش دانش آموزان پشت نماید. بی توجهی به تربیت دانش آموزانی که حالا گوشی‌های هوشمند به ابزار تحصیل شان تبدیل شده و سرگردانی در هزارتوی اینترنت، کار روزمره شان، بی آنکه در این خصوص هم آموزشی بگیرند.

نکته عجیب ماجرا آنجاست که حتی آموزش و پرورش برای حضور خودش در دنیای مجازی هم طرح و تدبیر مشخصی ندارد تا جایی که می‌بینیم چند ساعت قبل از شروع سال تحصیلی جدید، نسخه جدید نرم افزار آموزشی خود را منتشر کرده و به فاصله چند روز از شروع مدارس، هنوز کلاس بندی‌ها در این نرم افزار را به اتمام نرسانده است؛ چه برسد به آموزش دانش آموزان و اولیای ایشان برای کار با نرم افزار شاد!

وضعیت عجیبی که به ارائه هیچ توضیحی هم منجر نشده تا این باور تقویت شود که مشکلات این وزارت خانه وسیع‌تر و بنیادی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. وضعیت وزارت خانه‌ای که بعد از شکل گیری موج بزرگ مخالفت‌ها با دایرکردن کلاس‌های درس با حضور دانش آموزان در مدارس و حتی سرپیچی جمعی از خانواده‌های دانش آموزان از این تصمیم، بر تداوم آموزش غیرحضوری تاکید دارد، اما کیست که نداند این آموزش برای کسر بزرگی از دانش آموزان در کشورمان در دسترس نیست.

درباره دانش آموزان مناطق محروم و حتی دانش آموزان کم بضاعت ساکن در مناطق غیرمحروم کشورمان سخن می‌گوییم که به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند و لذا بر سر دو راهی حضور در مدرسه و به جان خریدن خطر کرونا و رها کردن تحصیل مانده اند؛ دانش آموزانی که گویی مسئولیت آموزش به آن‌ها و حفظ سلامت شان متوجه آموزش و پرورش نیست که اگر بود، توضیح می‌دادند برایشان چه کرده‌اند و اگر قصوری دیده می‌شود ـ که دیده می‌شود ـ ناشی از چیست و چه تدبیری برای رفعش اندیشیده شده؟

اما آیا این موارد تنها اشکالاتی هستند که در عملکرد این وزارت خانه به چشم می‌خورد و جای خالی توضیح درباره شان خودنمایی می‌کند؟ بیایید یکی دو نمونه از پاسخ کاربران شبکه‌های اجتماعی به این سوال را مرور کنیم که در روز‌ها و ساعات اخیر بارها دست به دست شده، ابهام آفریده و احتمالا مانند خیلی سوالات دیگر، قرار نیست به توضیح و پاسخی منجر شود. به این تصویر نگاه کنید:
 
از ندید گرفتن کرونا تا تغییر عجیب جلد و محتوا‌های کتاب درسی!

بله! تغییری ابهام آفرین در جلد یکی از کتاب‌های درسی که معلوم نیست علت پدید آوردنش چه بوده است، همان گونه که معلوم نیست چرا کتاب ریاضی پایه اول مدارس پر شده از تصاویر انجام فرایض دینی، همان گونه که مشخص نشد چرا چوپان دروغگو جایش را به چوپان راستگو داد یا درس حسین فهمیده از کتاب‌ها حذف شد و برگشت و همان گونه که مشخص نیست چرا تغییرات کتاب‌های درسی پایانی ندارد و اینقدر سلیقه‌ای است؟!
 
اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
خخخخخخخخخ
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
اﻳﺮاﻥ ﺭﻭ ﺳﻠﻴﻘﻪ اﻱ اﺩاﺭﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺣﺎﻻ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﺳﻠﻴﻘﻬﺎﻱ ﻋﻮﺽ ﺑﺸﻮﻧﺪ اﺗﻔﺎﻕ ﺧﺎﺻﻲ ﻧﺨﻮاﻫﺪ اﻓﺘﺎﺩ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
جالبه همه در خصوص عدم دسترسی مناطق محروم به اینترنت و گوشی هوشمند صحبت میکنند ولی واقعیتش اینه که در بهترین مناطق هم یا اینترنت دایم قطع میشه یا ارتباط بسیار ضعیف میشود یا تجهیزات دبیران و مدرسه بسیار بی کیفیت است و عملا آموزش مناسبی صورت نمیپذیرد. کار عاقلانه این بود که حجم کتابهای درسی نصف میشد و دروس حاشیه ای حذف میگردید
ناشناس
|
France
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
کسانی که نشستند وبه این نتیجه رسیدند که تصاویر دخترها از روی جلد کتاب ریاضی حذف شود باید بخاطر انچه هستند متاسف باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
اون ها چیزی نیستند که متاسف شوند.
زنبورک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
بخاطر اینکه اسم این نهاد آموزش و پرورش نیست،بلکه آموزش پٌر روشه. مدام روش ها رو تغییر میده. محتوای کتاب ها رو مدام تغییر میده. یادمه وقتی ما بچه بودیم، هرعضو خانواده که به کلاس بالاتر میرفت، کتابهاشو میداد به فرزند کوچکتر خانواده. گاهی وقتها هم مردم کتاب های بچه های فامیل رو میگرفتن. با اینکه اینقدر هزینه خرید کتاب پایین بود ولی مردم برای کتاب احترام خاصی قائل بودن. مدام به بچه ها یادآوری میکردن خانواده ها که مواظب کتاب هات باش که بعدش بمونه برای فلانی.اما حالا مدام محتوای کتاب ها رو عوض میکنن که به درد سال بعد نخوره و دوباره چاپ کنن و مردم بخرن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
ان وقت چرا حذف شدن قران در خانه را نمی گذاری؟
ناشناس
|
Romania
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
خصومت بازنها نوعی بیماری است
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
قرارداد الجزایر الهام چرخنده دوره شبانه دانشگاه مکانیسم ماشه هفته دفاع مقدس