بازدید 5586
با ارزان ترین استان های کشور آشنا شوید:

نرخ تورم چند استان بالای 30 درصد است؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در مرداد ماه 1399 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 235.9 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 3.5 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 3.5 درصد بوده است.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵ 08 September 2020

نرخ تورم از جمله شاخص های مهم اقتصادی محسوب می شود که همواره توسط بسیاری از مردم مورد رصد و بررسی قرار می گیرد. از این رو واکاوی گزارش های مربوط به این نرخ که هم اکنون، دیگر تنها توسط مرکز آمار ایران تهیه و منتشر می گردد می تواند حائز جذابیت های خاصی باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بررسی گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه سال 1399 حائز نکات خاصی است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. از این رو با توجه به همین گزارش حالا می توان به این پرسش ها پاسخ داد که نرخ تورم در چند استان بالای 30 درصد است؟ و کدام استان ها دارای بیشترین نرخ تورم و کدام استان ها دارای کمترین نرخ تورم می باشند؟

قبل از این که به این پرسش ها پاسخ داده شود باید در ابتدا جهت آشنایی هر چه بیشتر با نرخ تورم، آن را تعریف نمود چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در مرداد ماه 1399 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 235.9 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 3.5 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 3.5 درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان لرستان با 5.5 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان های قم و مازندران با 2.3 درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 30.4 درصد بوده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان هرمزگان (34.8 درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان آذربایجان غربی (24.8 درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه 1399 برای خانوارهای کشور به عدد 25.8 درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با نرخ تورم 31.1 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان آذربایجان غربی با نرخ تورم 21.6 درصد می باشد.  این اعداد بیانگر آن است که خانوارهای ساکن استان هرمزگان به طور متوسط 5.3 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان آذربایجان غربی به طور متوسط 4.2 درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. بنابراین در مرداد ماه سال جاری ارزان ترین استان برای زندگی استان آذربایجان غربی و گران ترین استان برای زندگی استان هرمزگان در مقایسه با سایر استان ها بوده است.

همچنین همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد در دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری تنها نرخ تورم در استان هرمزگان بالای 30 درصد بوده است و باقی استان ها دارای نرخ تورمی کمتر از 30 درصد بوده اند.

نرخ تورم چند استان بالای 30 درصد است؟

   

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر