بازدید 7043
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خبرداد:

آغاز اصلاح تعرفه‌های دفاتر پیشخوان شهرسازی مشهد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: پس از گذشت حدود ۹ سال، اصلاح تعرفه‎های خدمات دفاتر پیشخوان شهرسازی اجرایی و در گام نخست تعرفه خدمات نقشه‌برداری به‌روز شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱ 08 September 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمدهادی مهدی‌نیا در حاشیه یکصد و هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد به تشریح دستورکار‌های این نشست پرداخت و اظهارکرد: در ابتدای این جلسه موضوع بهای اصلاحی خدمات آیین‌نامه اجرایی برونسپاری خدمات (تبصره ۲۰ مصوبه بودجه سال ۹۹ شهرداری) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهدی‌نیا با بیان اینکه از سال ۹۱ تعرفه‌های خدمات دفاتر پیشخوان شهرسازی اصلاح نشده بود و همین امر نارضایتی بسیاری را به همراه داشت، گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم تاکنون چندین جلسه و نشست مشترک در قالب‌های مختلف با نمایندگان دفاتر برگزار کردیم و خوشبختانه امسال راه حلی برای اصلاح این تعرفه‌ها، وفق تبصره ۲۰، شکل گرفت.

وی در ادامه افزود: امروز و در جلسه مشترک کمیسیون شهرسازی و معماری با کمیسیون بودجه، درباره تعرفه‌های بازدید و نقشه‌برداری صحبت شد.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: در بحث تعرفه بازدید، با توجه به اینکه برخی موارد با کارشناسان حدنگار مشترک بود، قرار شد جلسات مشترک دیگری شهرداری با این کارشناسان و نظام مهندسی و ثبت اسناد برگزار کند و سپس در کمیسیون مشترک تصمیم‌گیری شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد درخصوص تعرفه نقشه‌برداری شهرداری گفت: این تعرفه‌ها اصلاح شد و مورد تصویب قرار گرفت که به زودی به شهرداری ارسال می‌شود تا ملاک عمل قرار گیرد.

مهدی‌نیا تصریح کرد: در گام نخست اصلاح این دو تعرفه در دستورکار قرار گرفته و سایر تعرفه‌ها نیز در دست اقدام شهرداری است که به فراخور، لایحه آن به کمیسیون شهرسازی و معماری ارسال می‌شود و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مهدی‌نیا با بیان اینکه دستورکار دوم به ارائه گزارش شهرداری مشهد درباره اراضی ۲۷ گانه آستان قدس رضوی که درصدد دریافت پروانه هستند اختصاص پیدا کرد، گفت: در این زمینه دغدغه‌ها و سوال‌هایی مطرح بود که آیا این اراضی جزو اراضی باغی آستان قدس هستند؟ وضعیت آن‌ها در طرح‌های شهری پیشین، طرح جامع و طرح تفصیلی کنونی چگونه بوده و چه کاربری برای آن‌ها درنظر گرفته شده است؟ و چندین سوال دیگر.

وی افزود: برهمین اساس مقرر شد شهرداری گزارش مفصل‌تری را به تفکیک پلاک برای هر قطعه از زمین‌ها تهیه و به کمیسیون شهرسازی و معماری ارائه دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد از بررسی نحوه محاسبات عوارض بر افزایش بهره برداری اعیان یا همان تجاری در این جلسه خبرداد و گفت: نحوه محاسبه میزان افزایش بهره‌برداری اعیان در بحث تجاری‌ها سال گذشته توسط شهرداری سیستمی شده بود، ولی این فرآیند ایرادات و اشکالاتی را به همراه داشت که در برخی نقاط محاسبات کمتر و یا بیشتر از بهای تجاری واقعی بود.

مهدی‌نیا با بیان اینکه در این جلسه مقرر شد شهرداری اصلاحات لازمه درخصوص نحوه محاسبه را ارائه دهد، اظهارکرد: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود پیوسته به‌دنبال تحقق شهر هوشمند بوده و این مهم را به‌عنوان یکی از شعار‌های اصلی خود مطرح کرده است تا در حوزه محاسبات و اعلام ضوابط حتی‌المقدور مکانیزم‌ها سیستمی باشند و عامل انسانی در این زمینه حذف شود.

وی افزود: در همین راستا، در حوزه‌های مختلفی، چون هیات‌های فنی، هیات‌های پارکینگ و نحوه محاسبه افزایش بهره‌برداری اعیان سیاست ما حذف عامل انسانی و پیشبرد امور برپایه فرآیند‌های سیستمی و سیستم یکپارچه شهرسازی بوده که در برخی از این موارد اهداف محقق شده است.

مهدی‌نیا با بیان اینکه ایجاد زون و ناحیه فناوری و نوآوری شهر مشهد دستورکار آخر امروز جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری بود، گفت: کارخانه نوآوری در محل قدیم کارخانه کوکا در حال احداث است و ظرف چندماه به بهره‌برداری خواهد رسید؛ برهمین اساس، با توجه به همجواری با دانشگاه فردوسی، این محدوده قطب علمی و فناوری مشهد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مشابه چنین پهنه‌هایی را در عرصه بین‌المللی همچون silicon valley و در کشور‌های غربی و ... شاهدیم، ضمن اینکه در تهران هم با همکاری شهرداری و دانشگاه شریف، زون فناوری در طرشت شکل گرفته است.

مهدی‌نیا گفت: برهمین اساس، شهرداری مشهد با توجه به نزدیک بودن زمان بهره‌برداری از کارخانه نوآوری و همجواری آن با دانشگاه فردوسی به‌عنوان قطب علمی شرق کشور، بدنبال ایجاد زون فناوری در بافت پیرامونی این دو کاربری بزرگ و مستعد است.

وی افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد از منظر تخصصی خود این لایحه را بررسی خواهد کرد. کار، کار مبارکی است، ولی دغدغه‌ها و نکاتی از منظر شهرسازی در این خصوص وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: بافت پیرامون این زون، بافت ارزشمند مسکونی است و حتی‌المقدور حوزه سکونت نباید لطمه بخورد و آرامش این بخش خدشه‌دار شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان