بازدید 107845

دختربچه ۱۱ ساله اهوازی در سنت «فصلیه» معامله شد

هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین «فصل و خون‌بس» نگذشته که خبرهایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان «فصلیه» منتشر شده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 06 September 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، فعالان اجتماعی و فعالان حقوق زنان در اهواز، دیروز با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی از توافقات قبیله‌ای برای دادن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و خون‌بس در شهر اهواز خبر داده و نسبت به آن اعتراض کردند. این در حالیست که پرونده ثبت آیین «فصل و خون‌بس» در میراث معنوی کشور، که با مخالفت‌های گسترده روبرو شده بود، هنوز به طور کامل بسته نشده است. از سوی دیگر این اتفاق ادعای موافقان ثبت آیین فصل و خون‌بس مبنی بر منسوخ شدن آن در جامعه را رد می‌کند.

«فصل» و «خون‌بس» در واقع نوعی‌ دیه عشایری‌ برای رفع نزاع‌های فردی و جنگ‌های طایفه‌ای است که بر اساس آن در صورت وقوع قتل، هتک ناموس، ضرب و جرح و هر گونه انحراف و کج روی‌های اهالی با پادرمیدانی ریش سفیدان و بزرگان طایفه به حل آن مبادرت می‌ورزند. برای پایان دادن به دعوای خونین میان دو قوم، زنی از طایفه‌ قاتل به طایفه مقتول داده می‌شود که عرب‌ها به آن زن «فصلیه» می‌گویند و در سایر اقوام نیز «خون‌بس» نامیده می‌شود. حالا خبر رسیده که این سنت تقبیح شده، دوباره سربرآورده و یک دختر ۱۱ ساله، در یکی از مناطق حاشیه شهر اهواز، قربانی جدید آن است.

یکی از بستگان این دختر ۱۱ ساله در گفت وگو با ایرنا روایت فصلیه شدن او را اینگونه توضیح داد: «ماجرا از ازدواج برادر این دختر با زنی از طایفه دیگر آغاز شد، سه روز بعد از ازدواج، پسرعموهای عروس تحت عنوان «نهوه» نسبت به این وصلت اعتراض می‌کنند و منزل خانواده داماد را به رگبار می‌بندند. بعد از آن، طایفه داماد واسطه‌هایی برای مذاکره با طرف مقابل (طایفه عروس) می‌فرستد و بعد از مهلت ۱۶ روزه (در دو مقطع) نشست‌هایی با حضور شیوخ و بزرگان برگزار می‌کنند. در این جلسات طایفه عروس مطالبه سه میلیارد ریال جریمه مالی و دادن دختری به عنوان فصلیه می‌کنند.»

طبق سنت «نهوه»، پسرعموهای یک دختر برای خود حق تصمیم گیری درباره ازدواج آن دختر قائل هستند و می‌توانند از ازدواج دختر با یک فرد از طایفه دیگر ممانعت و به اصطلاح آن را "نهی " کنند.

این شخص که خواست نامش فاش نشود، افزود: در نشست بعد، عموزاده‌های عروس از گرفتن جریمه مالی صرفنظر کرده اما برای گرفتن دختری به عنوان فصلیه اصرار می‌ورزند، طبق خواسته عموزاده‌ها، این دختر ۱۱ ساله قرار است بعد از اربعین حسینی به ازدواج مردی از طایفه مقابل درآید، این در حالیست که خانواده دختر به شدت با فصلیه مخالفت و از آن امتناع کردند اما در نهایت به دلیل تصمیم گیری قبیله‌ای و از ترس بروز تبعات و مشکلات یا کشته شدن فردی از طایفه، به آن رضایت می‌دهند.

وی اضافه کرد: شیخ طایفه عروس با فصلیه گرفتن مخالفت کرده اما عموزاده‌ها حرف شیخ طایفه خود را نپذیرفتند و همچنان بر گرفتن فصلیه پافشاری می‌کنند. در حال حاضر شیوخ دو طایفه و برخی طوایف دیگر به این مساله ورود کرده و خواستار حل آن و پایان فسخ قرار فصلیه و جایگزین کردن آن با جریمه مالی هستند.

این فعال اجتماعی خواستار پایان دادن به سنت فصلیه شد و تاکید کرد: باید خودمان را به جای دختران فصلیه بگذاریم، دختران فصلیه قربانی این رسم غلط هستند و این رسم، غیرانسانی و ظالمانه و جرم است و باید از جامعه حذف شود.

اعتراض دوباره زنان خوزستانی به فصلیه

دخترانی که به صورت «فصلیه» ازدواج می‌کنند در واقع قربانی خطای مردان طایفه می‌شوند. آنها به شدت زیر فشار روحی و تحقیر قرار دارند و مرتبه اجتماعی‌شان در عشیره بسیار پایین است.

فعالان حقوق زنان که با طرح پرونده ثبت معنوی فصل و خون‌بس با راه اندازی هشتگ های «#من_خون‌بس_نمیشوم» و «#من_ فصلیة_نمیشوم» در شبکه های اجتماعی، نسبت به آن اعتراض کرده بودند، از دیروز با راه اندازی هشتگ « #لا_للفصلیة» مخالفت های خود را دوباره اعلام کرده اند.

زینب محمداوی دبیر کارگروه فرهنگی موسسه مردم نهاد «آوای زنان ریحانه اهواز» در این باره به ایرنا گفت: چهار روز است که توسط یکی از مردان طایفه دختر، از تصمیم گیری قبیله‌ای برای دادن این دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و برای پایان دادن به اختلاف این دو طایفه مطلع شدیم و در این روزها از هر دو طایفه مساله را پیگیری کردیم.

موسسه مردم نهاد «آوای زنان ریحانه اهواز» به عنوان تنها تشکل مردمی ثبت شده حوزه زنان در خوزستان، ۲۸ تیر ماه ۹۹ در نامه‌ای به حجت الاسلام رییسی رییس قوه قضاییه، خواستار توقف روند ثبت پرونده «فصل و خون‌بس» شده که از سوی رییس دادگستری شوش مطرح شده بود اما با وجود وعده شفاهی برای ملغی شدن این پرونده، هنوز به صورت رسمی پاسخی منتشر نشده است.

محمداوی افزود: بر اساس شنیده‌ها این دختر ۱۱ ساله، خواهر یا دختر عموی مردی است که زنی از طایفه دیگر را خواستگاری کرده اما پسرعموهای این زن به اسم «نهوة» نسبت به این ازدواج اعتراض و از آن ممانعت کرده اند ولی به رغم این مخالفت ازدواج مزبور صورت گرفته است. بعد از مطالبه فصلیه از سوی خانواده عروس، این دختر ۱۱ ساله برای این امر پیشنهاد می‌شود که با توجه به مخالفت خانواده دختر، مساله افشا شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته خانواده طایفه مقابل، صبر می‌کردند تا دختر بزرگتر شود و به سن ازدواج برسد اما این طایفه نپذیرفتند و در روزهای نزدیک می‌خواهند این ازدواج سر بگیرد و دختر 11ساله را را ببرند، طبق اطلاعاتی که تاکنون به ما رسیده، شیوخ و بزرگان هر دو طایفه با دادن فصلیه مخالفت کرده‌اند و خانواده دختر نیز تا ۱۰ میلیارد ریال را به عنوان جریمه مالی برای جایگزینی فصلیه پیشنهاد داده‌اند اما طرف مقابل آن را نپذیرفته و بر گرفتن فصلیه اصرار دارند.

محمداوی تصریح کرد: «فصلیه» رسم بسیار زشت و زننده، غیرانسانی و غیرقانونی و غیرشرعی است و در این مورد با توجه به اینکه دختر ۱۱ سال دارد، نیز مصداق کودک همسری است، چگونه می‌شود به جای یک کودک که چیزی از اختیار نمی‌داند تصمیم گیری کرد؟ ازدواج یک مساله شخصی است و حتی اگر هم قرار به عهده گرفتن تبعات یک ازدواج باشد، این دختر ۱۱ ساله نباید تاوان خطای دیگران را بدهد زیرا طبق آیات قرآن هیچکس نباید به جای دیگری مجازات شود.

وی گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که داشتیم مشخص شده است که تلاش و وساطت بزرگان و شیوخ طوایف برای حل شدن این مشکل و لغو فصلیه، تاکنون موفق نبوده است.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: برای اعتراض به پرونده ثبت فصل و خونبس، اعتراضات بسیاری به ما شد که این رسم منسوخ شده و نباید بیش از اندازه به آن پرداخته شود، اکنون نیز انتقادات بسیاری کرده‌اند که انتشار این خبر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ممکن است به لجبازی طایفه مقابل منجر شود و تلاش‌ها برای لغو شدن فصلیه به ثمر ننشیند اما ما معتقد هستیم این مساله باید منتشر و قبح آن بیش از پیش مشخص شود، زیرا زنان در مضیف و گعده‌های شیوخ و قبایل هیچ جایی ندارند که بتوانند صدای اعتراض خود را برسانند و همه تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می‌شود، بنابراین اصرار داریم که همه زن‌ها نسبت به این سنت در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را بیان کنند و نگذارند این دختر ۱۱ ساله در سکوت قربانی رسوم غلط شود زیرا سکوت کردن نسبت به این اتفاق باعث می‌شود که مطالبه فصلیه برای اختلافات مشابه به یک سنت تبدیل شود.

وی اظهار داشت: رسم فصلیه حدود ۴۰ سال است از قوانین طوایف عرب برداشته شده و اکنون از نظر عشایر حتی مطرح کردن آن قبح دارد، به همین دلیل ما می‌گوییم منسوخ شده اما ممکن است در روستاهای دورافتاده این رسم همچنان اجرا شود و کسی از آن مطلع نباشد، البته در این مورد شاهد وقوع آن در شهر اهواز هستیم.

محمداوی افزود: این اتفاق حتی مغایر عرف رسوم «فصلیه» و «نهوه» بوده و مشابهی نداشته زیرا طبق عرف عشایر، رسم فصلیه در زمان وقوع قتل و ریختن خون استفاده می‌شود و نهوه نیز با جریمه مالی حل می‌شود، مساله دیگر این بود که در این مورد به حرف شیوخ و بزرگان هم اعتنایی نشده، این در حالیست که در گذشته مواردی بوده که بخاطر بزرگان و یا سادات، حتی حکم قصاص هم بخشیده شده است.

وی به تلاش فعالان اجتماعی برای مخالفت با رسم فصلیه و برچیدن آن اشاره کرد و گفت: بعد از اطلاع از ماجرا دنبال شفاف سازی بیشتر بودیم به همین دلیل خبر و نام طوایف را در صفحه اینستاگرام موسسه منتشر کردیم تا نخبگان هر دو طایفه به مساله ورود کنند، اکنون گروهی با حضور فعالان اجتماعی و شیوخ و بزرگان طوایف و وکلا تشکیل دادیم، اما خانواده دختر که امید دارند تلاش‌های شیوخ نتیجه بدهند با ورود افراد دیگر به مساله مخالفت کرده‌اند و ما به خواسته آنها احترام می‌گذاریم، همچنین اجازه نداده‌اند که وکلا بر اساس قانون مساله کودک همسری را مطرح کنند زیرا معتقد هستند که امکان حل مساله از مجرای طایفه‌ای موثرتر است.

محمداوی خواستار موضع گیری و اعتراض همه نخبگان و فرهیختگان عرب نسبت به این اتفاق شد و گفت: متاسفانه در این ماجرا هنوز نتوانستیم اسم کوچک و آدرس دقیق خانه دختر ۱۱ ساله را پیدا کنیم زیرا واسطه‌ها نگران بودند با ورود افراد دیگر به مساله، حل آن دشوارتر شود از سوی دیگر انتظار داشتیم که زنان هر دو طایفه به کمپین مخالفان بپیوندند و درباره این مساله اطلاع رسانی و آن را محکوم کنند اما این انتظار ما هم برآورده نشد.

زنگ خطر بازگشت سنت‌های کهنه

یک حقوقدان نیز نسبت به رایج شدن دوباره سنت‌های غلط هشدار داد و گفت: سنت فصلیه که بسیاری می‌گفتند منسوخ شده با فصلیه شدن این دختر ۱۱ ساله مشخص شده که هنوز وجود دارد، در مورد نهوه نیز حدود ۱۵ سال پرونده‌ای نداشتم اما دو هفته پیش دختر تحصیلکرده‌ای از شهر اهواز که می‌خواست پیشنهاد ازدواج خواستگار خود را قبول کند با تهدید پسرعموها مواجه شد که گفته بودند در صورت ازدواج سر او و خواستگارش را می‌برند، اینها نشان می‌دهد که این سنت‌های غلط هنوز پابرجاست و ما به عنوان زنان روشنفکر عرب و فعال اجتماعی باید نسبت به این رسوم ناپسند روشنگری کنیم.

نوال نزاری افزود: فصلیه شدن دختر ۱۱ ساله مصداق کودک همسری است، از سوی دیگر فصلیه بر اساس شرع حرام است زیرا شرع می‌گوید اگر رضایت در ازدواج نباشد، آن ازدواج باطل است، بنابراین با توجه به اینکه عشایر اعتقادات مذهبی قوی دارند، باید قانون و شرع را برای مردم روشن و این مساله را تبیین کرد که رفتار خلاف شرع، در واقع مخالفت با امر خداست.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین نقش‌ها در این زمینه را روحانیون برعهده دارند، وظیفه روحانیان منحصر به خطابه بر منبرهای روضه خوانی در زمان محرم نیست بلکه با توجه به جایگاه آنها و حرف شنوی که مردم و بخصوص عشایر از خطیبان دارند، باید این سنت‌های غلط را در سخنرانی‌های خود تشریح و با آن مقابله کنند.

نزاری با بیان اینکه این سنت‌ها ناشی از زندگی قبیله‌ای است و تنها به عشایر خوزستان محدود نمی‌شود و در سایر نقاط کشور و دنیا نیز اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: وظیفه رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما این است که در این زمینه فرهنگسازی و برنامه سازی کنند زیرا حتی در روستاهای دورافتاده نیز مردم تلویزیون تماشا می‌کنند.

وی با اشاره به خلاءهای قانونی در دفاع از حقوق زنان گفت: لایحه مقابله با کودک همسری چند سال است که در مجلس مانده و تصویب نشده است، همچنین فصلیه طبق لایحه منع خشونت علیه زنان جرم محسوب می‌شود اما این لایحه نیز با وجود دعوت از وکلا و نخبگان برای جمع آوری مطالب و اظهارنظرها هنوز بی‌نتیجه مانده است، که تصویب این قانون‌ها می‌تواند به اجرای حقوق زنان تا حدودی کمک کند.

جای خالی مدرسه

با بازگشایی مدارس، همه دانش آموزان دوباره به کلاس‌های درس رفته‌اند، اما دختر ۱۱ ساله اهوازی، در کابوس پایان ماه‌های عزاداری است تا به عنوان «فصلیه» تاوان ازدواج برادر را بدهد.

در روزهای اخیر صفحه توییتر ریحانه، بخش زن‌ و خانواده پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، به بازخوانی نظر رهبر انقلاب اسلامی در خصوص سنت «خون‌بس» پرداخت: «اگر کسی از قبیله‌ای، برای اینکه اختلافات خود را با قبیله‌ٔ دیگر حل کند - فرض کنید دعوا و اختلاف و خونریزی بوده است - حل این اختلاف و فصل این نزاع را به این قرار دهد که دختری را از این قبیله به آن قبیله بدهند؛ بدون این‌که از خودِ دختر اجازه بگیرند، این کار خلاف شرع است. البته یک وقت از خودِ دختر اجازه می‌گیرند؛ اشکالی ندارد. دختری خودش مایل است با جوانی از قبیله‌ دیگر ازدواج کند که ضمناً با این ازدواج، اختلاف و نزاع هم از بین برود. این، مانعی ندارد؛ اهلاً و سهلاً. اما اگر بخواهند دختری را به این کار مجبور کنند، خلاف شرع و خلاف احکام اسلامی است.»

آیا سنت فصلیه از میان عشایر خوزستان رخت برمی‌بندد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۰۷
آخه تا کی باید از این اخبار بد بشنویم؟اقوام ایرانی تا کی قرار است که به دنبال این آداب و رسوم غلط گذشته باشند؟این یعنی چه که پسرعموهای یک دختر درباره ازدواج اون دختر نظر بدن؟بابا نظام برده داری و این تحوش گری ها سالها و بلکه قرن هاست که منسوخ شده است.هم وطنان عرب،فارس،ترک،کرد،لر،بلوچ و ... توجه کنید که ما وارد قرن 21 میلادی شدیم.دنیا به دنبال پیشرفت های روزافزون است در حالی که ما به این رسوم دوره جاهلی می پردازیم

لطفا نهادهای قانون گذار و قوه قضائیه درباره این طفل معصوم ورود پیدا کرده و عمو زاده های عروس خانم سریعا مجازات بشوند.(به دلیل حمل اسلحه و تیراندازی و ...)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
من یکی جز این عادت های جهل شده بودم وب نام نهوه بدبختم کردن ونذاشتن ازدواج کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
من تهران به دنیا آمدم و در تهران زندگی میکنم ، الان 5 ساله که توی یه شرکتی کار میکنم که خیلی ماموریت میرم اهواز و شهر های اطرافش ، واقعا آدم وقتی میره اونجا و پای صحبت های مردمش میشینه متوجه میشه که بیشتر مردم از امکانات رفاهی و فرهنگی عاجز هستند ،وقتی امکانات فرهنگی وجود نداشته باشد چجوری میخواهی فرهنگ مردم را اصلاح کنید؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
برادرای من ما بعنوان قوم عرب ایرانی شدیدا مخالفیم، و تا بحال نفهمیدیم کدوم عشیره ی از قوم ما (عربها) چنین کاری را می‌خواهند انجام دهند و احتمال شایعه بودن این خبر هم هست،، از عقده‌ای های وطنی خواهش میکنم به قوم عرب ایرانی احترام بگذارند ، واینقدر بی احترامی نکنند، فقط منتظریدیه تقی به توقی بخوره به ما توهین کنید و عقده هاتونو بریزید _ تابناک خواهشا انتشار بده چرا فقط توهین‌ها رو میزاری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
دستگاه قضایی باید جلوی این حیوانات را بگیرد هیچ فرقی هم نمیکند عضو چه قبیله و قومی هستندیا در کدام استان زندگی میکنند یا چه وضع اقتصادی دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
علی سلام
من خرمشهری هستم عربی بلدم اما عرب نیستم در خرمشهر که عرب زیاده این مسائل نیست اما در اهواز همیشه بوده ..چندتا عشیره هستند که هنوز به سنتهای عهد بوقی وابسته هستند سالها پیش مرحوم شاهرودی هم اومد با روسای عشیره ها صحبت کرد اونا شاید قانع شده باشند اما بعصی مثل پسرعموهای فصول قصه ی بالا حرف رییس
عشیره ها هم گوش نمیدن
اين سنتهاي جاهلي مايه خجالت هست در اين دوره واقعا كه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
خب تحفه خودشان را بردارند ببرند این دیگه چه رسمیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
خب چرا دخترشان دادن اگه نهوی هست حالا که دادید چرا فصل میخوایید
چه مسخره... یعنی یکی نیست به این عموزاده ها بفهمونه الان سال 2020 شده
یاد فیلم عروش آتش افتادم آدم باورش نمیشه که در عصر فضا و کامپیوتر و مدرنیته توی کشوری با هزاران سال قدمت هنوز رسومات دوران اعراب جاهلیت بین یه عده از اقوام ایرانی جریان داره باز جای شکرش باقیه دختره رو زنده به گور نکردند
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
همین فیلم هم تو اهوازبود یا آبادان وقتی اکران شد سینما رو آتیش زدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
این کارشون کم از زنده به گور کردن نداره ...........واقعا چرا اقدامیی برای این برخوردها نمیشه ؟؟؟؟؟؟/دختر بچه بی گناه ...جای تاسف داره ..
در برخی فرهنگها دختر که باشی تاوان گناه مردان را می دهی، چه سخت است فروخوردن بغض دخترکانی معصوم که بجای بازی و کودکی بزنجیر فرهنگهای منحوس بدوی کشیده می شوند .دولتمردان کاری کنید.
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
لعنت خدا بر تمام نامردهایی که از روی جهل ونفهمی وتعصب کورکورانه روزگار زنان ودختران را سیاه میکنند ....ننگ بر این فرهنگ .....اوج نامردی وحماقت
ههه ....عرب جاهلی هنوز هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
اگر می گفتی سنن جاهلی باهات موافق بودم ولی اسم بردن از یک قوم که خود من انسانهای بسیار شریف و بزرگواری را از آنها می شناسم درست نیست
اینها الان اینطوری هستند ببین هزار سال پیش چی بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
فکر کردی داعش از زیر بوته سبز شده! نه داداش، داعش همون تفکریه که مجموعه کامل این اعتقادات رو داره و مربوط به قرن 21 است نه 1000 سال قبل
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
تو هم درست بحرف همه عربها رو نیار چون الان بیشتر این عربها هستن ک با این امر مخالفن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
لطفا توهین نکنید ما همه هموطن هستیم، عرب فارس، بلوچ، کرد، لر، ترک و...این رسم اشتباه هست ، باید فرهنگ سازی بشه
واقعا" تا انسانیت چند میلیون سال فاصله داریم
ضعف در تدوین قوانین بازدارنده باعث تداوم سنت های اشتباه در جوامع قبیله ای می شود.
مگه اهواز دادگستری و پلیس نداره ؟
پاسخ ها
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
متاسفانه در اهواز اینجور دعواهای طایفه ای رو پلیس دخالت نمیکنه که واقعا جای تاسف داره آدم نمیدونه چی بگه و چکار کنه که التیام این زخمها باشه
هامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
متن رو کامل نخوندی برادر...
خلاء قانونی یعنی همین دیگه
ناشناس
| Czechia |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
چرا پلیس و دادسرا دخالت نمی کنه؟؟باید این افراد دستگیر و مجازات شوند این نوعی برده داری است.
بر خلاف داشتن ردیفی از مدارک دانشگاهی و دست گرفتن گوشی آخرین مدل چند میلیونی و اظهارنظر در موضوعات روز، ایرانیان به شدت تأثیرپذیر، زودباور و خرافاتی هستند. عمق فاجعه رو فقط با دیدن عکس پروفایل نسل به ظاهر مدرن و تحصیلکرده میشه فهمید ...
خاک بر سر هر چی کودنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
عالی بود . دستت درد نکنه.
جناب علم الهدي حداقل موافقت فرمائيد تبلت در اختيار اين طايفه ها قرار گيرد كه به روز شوند و رشد فرهنگي پيدا كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
خیلی از سنتها و قوانین غلط در بین عشایر و قبایل و مخصوصا قبایل عرب متاسفانه وجود دارد و منسوخ نشده است. البته در قبایل و در میان اعراب همیشه احترام و قبول حرف بزرگترها و ریش سفیدان بوده است که مثل اینکه متاسفانه با پیشرفت علم و تکنولوژی این احترام هست که از میان قبایل داره رخت بر میبنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
علم الهدی چیکارست این وسط؟
بابا اینجا ایرانه نه عربستان ، تا کی باید تاوان عربها رو بدیم ؟ آقای علم الهدی کجایی ؟ پس چرا صداتون در نمی یاد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
نظرت رو درست بگو،توهین نکن لطفا.فعلا ایران هرچی داری از اهواز و نفتش داره...من خودم ب شخصه با این موضوع کاملا مخالفم اما بحث ما با افرادیه ک خلاف عرف رفتار میکنن نه با همه عربها....لطفا مودب تر باشین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
لطفا هنگام نظر دادن ادب رو رعایت کنید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
من ساکن اهوازم.این تفکرات قدیمی در اهواز و آبادان و حتی عرب های شهرنشین دیگه مدتهاست که برچیده شده.برادران عرب هم اکثرا تحصیل کرده و بروز شدند.این موارد معمولا در دهات دور افتاده و درگیر با رسوم عشایری پیدا میشه.
آدم یاد قبایل فیجی و گینه می افته. مگه در ایران قبیله داریم؟!
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
بله داریم.تازه هر قبیله ی حاکم و پرچم مخصوص هم دارن
خدا رو صدهزار مرتبه شکر که طایفه ی من پُر از دکتر و مهندس قاضی و ورزشکار و و و و

ونه فقط از این اعمال شنیع کاملا دوریم و هرگز انجام نمیدیم بلکه دنبال درگیری هم نیستیم
امیدوارم الگو باشیم برای بعضی از اینگونه طوائف
پاسخ ها
لاریسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
خدا روووو شکر اما ببین برادر صرف مهندس بودن و دکتر بودن فلان دلیل بر با شعوری نیست ...دکتر و ورزشکار خائن و مهندس فلان و قاصی مفسد هم زیاد داریم ...اینجا جای نظر دادن نه تمجید از خود
فقط ادعا داریم که متمدنیم فقط بلدیم اروپا و غرب و نقد کنیم و بگیم اونا فرهنگ بدی دارند و ما خوبیم... توهم خوب بودن تو ذات ما ایرانی‌هاست.. واقعا متاسفم برای خودمون و مسئولان بی لیاقت که گند زدن به تاریخ و فرهنگ ایران..
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
شمایی که تمام دکتر ومهندسی وفضانورد.. وکاشف این وانی از خود گفتن خوب نیست... مشک آن است که خود ببوید.... نه آن که عطار بگوید اگه نظری داری بگو وگره نه اینترنت و... حدر نده
این همه نهاد مدنی وقانونی داریم.پسرعموهاشو دستگیر کننن تاازاین فکرا به ذهنشون نرسه
بعد میگن چرا شما مردم مرکز ایران پیشرفت کردید ما نه!!!
این قبایل با قبیله آدمخواران هیچ فرقی ندارند. چرا دولت و محاکم قضایی جلوی این رسوم جاهلیت را نمیگیرد؟ حالا اگر همین کودک 11 ساله روسری از سرش میافتاد حداقل 5 ارگان در خوزستان پیگیر قضیه میشدند.
با چه صراحتی خبر رو نقل میکنید بعد مینویسید: به گفته یکی از اقوام. اینقد چرند نبافید برا مردم. اگه قصد تخریب قومیتی هم دارید خیلی واضح بگید، نه اینکه کلی دروغ سرهم کنید. قانون فصلیه حداقل 15ساله به اتفاق عشایر دیگه اجرا نمیشه و نداریم توی اهواز. مایه تأسفید با این اخبارتون
هرچی میکشیم از این شیخ و شیوخ میکشیم....
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
والله شیوخ ازکار خودشون دارند میزنندکه فقط سازگاری کنند میان طوایف،اون هم فقط برای رضای خدا،،اون موقع شما راحت میگید تقصیر شیخ هاست،اونا برای صلح وسازش ازهیج مسئله ای دریغ نمیکنند،تا مبادا خونی ریخته بشه،اونوقت شماها میگید تقصیر شیخ هاست،به شیخ ها چه مربوطه وقتی من اشتباه میکنم،
این رسوم توی همه اقوام وجود داره،توهین به قوم اصیل عرب رو تموم کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
توهین به اقوام عرب نیست آدمهای نادان در همه اقوام وجود دارند باید از اعمال ناهنجار آنها جلوگیری کرد نه حمایت
شما که به اقوام دیگه میخندی
واقعا چه برتری به اونها داری
دوستان آرامش خودتون رو حفظ کنید که کارها با آرامش پیش میره
آموزش دهه ها زمان میبره
باید صبور بود
واقعا دل همه باید برای این دخر 11 ساله بسوزه. به عنوان شیرینی آشتی کنون ازش استفاده ابزاری میشه... خیلی ناراحت کننده هست. کاش یه قانونی بود برای استفاده ابزاری از پیرمردهای قبیله، اون وقت خیلی زود این رسوم جاهلیتی برچیده میشد.
ای خدااااا
گناه اون بچه چیه؟؟؟
مگه اون طفل معصوم آدم نیست؟؟؟
خاک هر دو عالم بر سر هر چی بی مغز و زبان نفهم.
ای بابا انگار هنوزم نژاد پرستی میان اقشار و قبیله ای هست وجودداره.
در جواب اونکه گفته اهواز مگه دادگستری نداره بره قوانین را درمورد حق وحقوق زن درخانواده که مجلس تصویب کرده رامطالعه کنه ببینه
چه برسر زنان ودختران آمده . یک مورد ازتصویب قانون در مجلس
...مرد می تواند زن وفرزند خود را از منزل شخصی خود بیرون کند وفقط نفقه آنها که نفری سیصدهزار تومان هست راماهانه پرداخت کند واین سیصد تومان برای مسکن وخورد وخوراک وپوشاک همه را در بر می گیرد وهیچکس هم نمی تواند بر مرد خورده بگیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
قانونی که ادعا کرده اید وجود ندارد. تأمین نفقه (خوراک، مسکن، پوشاک و درمان) «در حد شأن همسر» برعهدۀ شوهر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
خرده بگیرد صحیح است . امیدوارم بقیه متن اصالت داشته باشد.
واقعا متاسفم واسه این رسوم مسخره و ظالمانه.وقتی بین جنسیت دختر و پسر فرق گذاشته میشه همین میشه دیگه وگرنه چرا باید یه عده بیشعور واسه زندگی دو تادختر بیگناه تصمیم بگیرن تازه حرف هیچکسی رو هم گوش نمیدن و خودسرانه هر کاری میخوان میکنن گناه اون کودک ۱۱ ساله که قراره به خاطر کاری که نکرده تاوان بده چیه؟؟؟؟مگه اونا خودشون خانواده ندارن که واسشون تصمیم گیری میشه. واقعا عدالت کجاست اگه یه درسی به این از خدا بی خبرها بدن عبرتی میشه واسه بقیه که دیگه اینحور مسائل زشت تکرار نشه.
وقتی دو نفر با هم دعواشون میشه چه دلیلی داره که یه آدم بیگناه تقاص پس بده؟
مگه اون بدبخت حق انتخاب نداره؟خودش باید برای زندگیش تصمیم بگیره.توی اون سن باید بچگیشو بکنه نه اینکه به شوهر اجباریش برسه.الآن به جای آرامش و رویا های کودکانه همیشه باید وحشت رو توی زندگیش داشته باشه.دیگه آرامشی در کار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
تقاص دعوای مردها رو زنها باید پس بدن.حتی آقایانی که خیلی هم ادعای روشنفکر دارند وقتی عصبانی می شن بجای شخصی که اونها رو عصبانی کرده به زنهای خانوادش فحش می دن. چرا؟؟؟
هر چه سریعتر این پدیده شوم را باید از این
کشور حذف کرد
قربانی شدن کودکان کشورم تا کی
قانون بیرون بیا از دل کاغذ ها....
خاك بر سر پسر عموهاى نفهم وبى مغز اميدوارم جز غاله بشيد
من مطمئنم اون پسرعموهای..... طرف مقابل نیت خیلی خیلی بدی دارند که فقط اون دختر رو میخوان و هیچ رقم پولی رو قبول نمیکنند
متاسفم که با وجود این همه پیشرفت باز هم زنان باید قربانی اداب و رسوم غلط باشند
تا زمانیکه قبیله و عشزره است اخبار احمقانه هم هست .......
بودجه درنظر بگیرید برای درمان افراد جاهل باید رسم درست زندگی کردن را بیاموزند
دوستانی که میگید قرن ۲۱اینکارا معنی نداره،
آره اینکارا کلا توی هیچ قرنی معنی نداره،
اما شماها نفستون از جای گرم بلند میشه .... ما رها شدیم به حال خودمون، نفت زیر پای خودمون رو بردن و هررلحظه امکان رانش زمین هست، دود نفت هم میره توی ریه های ما آخرش درامدش میشه برای بقیه شهرها، اهواز قرن ۲۱نیست بفهمید اینو، توی خوزستان هنوز دیوارایی هست که روش جای ترکش خمپاره هست، جای پوکه گلوله هست، اما هیچکسی اهمیت نداد، الانم دیگه دیره، این زخم خیلی وقته رو تن مردم خوزستانه و الان چرکی شده، بهتره خودتون رو تو کاری که بهتون مربوط نیست دخالت ندید، همونطور که تا الان خوزستانی ها له شدن و سکوت کردید الانم ساکت بمونید
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
احسن
بخدا کلی قلبم شکست گوشی در دست چای آوردم بخورم و حالا هم چای سرد شده و با باز کردن درِ قندون میبینم قندونه اشتباهی آوردم و قندی در کار نیست، ان شاء الله به حق امام حسین عزیزم به اربعین نرسیده این پسر عموها یا پشیمون بشن و فکر شومشون برباد بره بخدا یازده ساله خیلی کوچیکه
دولت و قوه قضائیه چرا در این مورد دخالت نمیکنند و شیخ های یک طایفه باید برای دختران و زنان معصوم این کشور تصمیم بگیرند
شما که ادعای روشنفکری وبادانش بودن میکنید . اکثر برادران طوایف عرب ولر و بختیاری با این امر مخالفند ..
دوما شما انگار خبر ندارید که روشنفکرای کشورمون چقدر آمار ازدواج محارم دارند و چقدر آمار تعویض همسر داریم
برگشتند به دوران تمدن ...؟
واقعا درعجبم جهالت تا کی
خدایا برسان آن منجی بشریت که با شمسیر خود سرجهل و نادانی را بزند و روشنایی را بهمراه خودبیاورد
وقتی میخواهید نظر بدید لطفا مودبانه وبا منطق بگید توهین نکنید عربهایی در خوزستان داریم که اینجور تعصبات ندارن وخیلی هم روشنفکرن ،لطفا همه را جمع نبندید وقتی که شما اینجوری درمورد همه قضاوت میکنید یعنی شما هم جاهل هستید ،مراقب حرفاتونم باشید متشکرم
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
این فارس زبان های از خود راضی اینجوریند اگر کار اشتباهی از یکی از اقوام غیر فارس سر بزنه شروع می کنند به توهین به آن قوم ولی هزاران اشتباه خودشان را فقط محدود به آن اشتباه کننده می کنند و از فضائل نداشته خودشان قوم شان دم می زنند. چاره ای جز تحمل این خود بزرگ بین ها نداریم.
ببخشید وقتی سن ازدواج دختران را جناب حضرات از 18 به زیر 13 میکشانند چه انتظاری دارید
در همه قومها تفکرات ناهنجاری وجود داره که به نظر آنها سنت و عرف بوده و حتی تقدس داره. ولی من نفهمیدم نهوه چه سنتی ؟ به چه علتی عموزاده این اختیار رو دارند. چرا دخترها نباید بدون اجازه پسر عموها حق ازدواج داشته باشند. چرا خانواده دختر (پدر و برادرانش) اجازه چنین کاری رو به پسر عموها میدن. چرا قانون در چنین مواقعی بی طرفه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
این کارها عین بی غیرتی است .....همچین پدر وبرادرانی که لال میشوند دراین مواقع بویی از انسانیت وجوانمرد نبرده اند
پیشنهاد میشود فعالان وهموطنان عزیز در حمایت از حقوق این دختر مظلوم کمپین سراسری ایجاد کنید
سلام خدمت دوستان این اخبار به کلی دروغ و غیر واقعی اس فقط و فقط برای منحرف کردن اذهان مردم از مشکلات خوزستانی ها س تا هیچ کس پیگیر حل مشکل بیکاری ، کمبود آب و غیره نشه
من از اقوام وظایف عرب هستم شدیدابااین امرمخالف هستم ولی باهم چه چیزی د عشایرعرب نداریم و نخواهیم داشت این شایعه است و امکان نداردشیخه هاباای جورمساله پادرمیانی گذاری کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
حرف مفت نزن. هر چه بدبختی در خوزستان هست زیر سر شماست.
یعنی الان زن میخوان بخاطر اینکه خونشون رگبار بستن؟
یعنی چه نهایتش همون خسارت مالی باید بشه
خداکنه خبرواقعیت نداشته باشه وگرنه باید به حال فرهنگ قوم عرب گریست!!البته همه عربها اینجور نیستن ولی ما کشوری هستیم که فرهنگهای مختلف داریم ومتاسفانه بعضی رفتارها دربعضی اقوام بدوراز شان انسانی است.تا وقتی بعضی آداب ورسومهای غلط ازبین نره پیشرفت درجامعه امکان پذیرنیست!بقول شهیدمطهری نیمی ازجامعه زن ونیم دیگرهم زنان تشکیل میدهند.درجامعه ای که زن حرمت نداشته باشه متاسفانه شاهدبی بندوباری وفساد،قتل وخیلی چیزهای دیگرباید باشیم.عربهای غیوروبزرگوارخواهش میکنم دراین مورد دخالت کنیدوخیلی از رسمهای غلط رو برداریدسپاسگذارم
سلام میخواستم بدونم سرنوشت اون دختر 11ساله چی میشه یعنی باش چکار میکنن؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
به عقد عشیره ای درمیاد که ازش خونی ریخته شده به این نوع عقد خون بس هم میگن
سلام.خود من را خون بس دادند به یک چوپان بعدش طلاق گرفتم رفتم دکتری خوندم بعدش دادند به یک دکترگاوچران یک ذره عقل تو مخش نیست،انگار ما حمال اینهاییم.سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
دکتری خوندی؟؟؟دکتر گاوچران ؟؟؟؟تابلوی دروغ میگی
این مسئله خیلی وقته برداشته شده...وهیج حقیقت ندارد،این فقط برای انحراف اذهان است،من پدرم شیخ عشیره است،من هم باهاش مادام میرم،اصلاً چنین مسئله ای ما نشنیدیم،خواهشاً نظر من وپخش کنید،فصلیه مال اجدادمون هست که اون موقع مردم برای خون بس زن میدادند،تا خونریزی ادامه پیدا نکنه،اصلاً فصلیه دیگه بین شیوخ معنا نداره ونخواهد داشت،رسوم غلط در هر طایفه ای هست،اینقدر نگید قرن ۲۱ هست،ما ازقرن ۲۱ فقط گرسنگی کشیدیم،ما کربلای امام حسینیم،بسم الله لشکر امام حسین...فقط انتشار لطفاً
دادستان کجاست؟
سلام، جای مدعی العموم خالی است......
بهترین دوست من شمالی یک عرب اهل اهوازه بسیار فهمیده و جوانمرده من بعید میدونم که مردمان اهواز اینچنین وصله هایی بهشون بچسبه اگر چه اقوام ایرانی دارای سلایقی در گذشته بوده اند اما با توجه به قوانین حقوقی یکپارچه بسیاری از این کج فهمی ها از بین رفته است و اگر هم باشه فقط قوانین حقوقی و نیروی انتظامی حق ورود برای یکسره کردن موضوعات قومیتی را دارند و نه رگبار مسلسل ها وگرنه کشور میشه جنگل....
درود و سلام بر مردم اهواز مخصوصا عرب های عزیز و مهمان نواز.انشالله با وساطت بزرگان هر دو طایفه مساله به خوشی تمام بشه .عرب های خوزستان مردمی راستگو و عزیز و صادق هستند.این رسم و رسوم هم به این عزیزان ذیگه نمیچسبه.دور از شان این عزیزانه این رسوم.
همیشه در هر زمان و در هر طایفه ابن زنان بودنن ک مورد ظلم قرار میگرفتن .چه زمانی که زنده به گورشون میکردنن،چه زمانی که زن خطائی کنه کشته میشه ،چه زمانی ک حق نداره پسرعموشو رد کنه ،چه زمانی ک بعنوان خون بس داده میشه .هیچکس و هیچ قانونی به دادمون نمیرسه ..
ما که در اینجا زندگی میکنیم و یکی از شیوخ ووبزرگان یکی از عشائر هستیم
(البته من خودم کوچکتر از آن میدانم که بگم شیخ عشیره فلان من خادم فامیل و عشیره هستم)

تا لحظه ی انتشار این خبر چنینین چیزی نشنیدیم و صحت ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
من هم نشنیدم..دروغ و شایعه درست میکنن تا سرپوش بزارن روی تبعیض و ظلم در خوزستان
خوزستان با عرب بختیاری و لر میماند و خواهد ماند به کامنت شهرها دیگه مربوط نیست خود بزرگان قضات حلش میکنن .پیازداغشم زیاد نکنید به کسی ربط نداره یا علی
اسم این کار غیرت میذارن جهل نادانی واسشون تصمیم میگیره
اولا اگر از نظر انسانی نگاه کنیم این کار غلط ه... دوم آن دسته که توهین یا حرف نامربوط زدن به اقوام یا خوزستان خیلی غلط کردید چرا که ما خودمون بلدیم چگونه درستش کنیم یا با وساطت یا قانونی در ظمن اگر کسی کار اشتباهی میکنه گردن دیگری نباید بیفته تا جایی که من خوندم کار خلافی هم صورت نگرفته که بخوان فصل (خون بها) بدن خدا را شکر برادران عرب چندین ساله که دیگه این رسم ورسومات قدیمی را برچیدن حالا شاید بین این چند هزار نفر یکی هم اشتباه کنه بعد از آن هم ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اکثر استان هایش چنین رسم ورسوماتی را دارند خیلی بدتر از این که بنده خیلی مخالفم چرا که انسانیت حکم میکنه که جای کس دیگری تصمیم نگیریم وحتی باید راهنماییش هم بکنیم زیر بار چنین خفتی نره تازه یک بچه 11ساله من از جناب آقای ریسی ریس قوه قضائیه خواهش میکنم چنین پرونده های خاص را خیلی سریع تر پی گیری کنند نه فقط قوه قضائیه بلکه تمام مسوولان این بچه ها رافرزندان خودشون ببینند در کل کشور چرا که کودک همسری در کشور ما بیداد میکنه چه برای اختلافات بین طوایف وبیشتر وضعیت اقتصادی خانواده ها که مجبور میشن دختران را در کودکی شوهر بدن..... در ظمن توهین به هر قوم ایرانی وهر انسانی در کره خاکی ممنوع فقط تلاش و مخالفت ودعا
واقعا نمیدونم چی بگم دیگه شورشو درآوردن این چه وضعشه .یعنی تو این کشور یه نفر پیدا نمیشه این مشکلات رو حل کنه .چرا هیچی سر جاش نیس .چرا هیچ عدالت برابری و انسانیت تو کشوری که دم از اسلام میزنه نیستتتتت .
بدبختی اینه که اگر دولت در کار اقلیتها دخالت قانونی بکنه، تجزیه طلبها و حامیان خارجیشون خیلی راحت سوء استفاده میکنند
اين خبر صحت ندارد و ناشر و يا هر كسي اين خبر را انتشار ميدهد مغرض و براي بدنام كردن قوم عرب همچين خبرهايي منتشر ميكند. چرا كه اين سنت تقريباً 30 است كه حرام شمرده شده و هيچ شيخي يا بزرگ خاندان يا قومي در اين أمر دخالت نميكند.
پس اين خبر دروغ محز است.
خون‌بس رسمی قدیمی در غیاب قوانین مدنی بوده الان دیگر منسوخ شده
ای انسانهایی که خودرامسلمان میدانید؛ماچون مقلدهستیم بایدبه فتاوای مجتهدین توجه کنیم، آیاسنت فصلیه شرعی است؟؟آیااگرما پدرانمان ویااجدادگذشته مان احمق وجاهل بودندماهم بایداحمق باشیم؟ مسلم هرگز، من نمیگویم بیان قران واحادیث است.
صددرصد دروغ من عرب هستم اهوازی هم هستم
خیلی پرس وجو کردیم همچین چیزی هیچ کس خبر نداره نمیدونم شما از کجا اوردین
در طوایف دیگر هم هست ولی به شکلی دیگر .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی