بازدید 8103
رییس سازمان بهزیستی:

باید تکلیف حاکمیتی مهد‌های کودک روشن شود

رییس سازمان بهزیستی گفت: سازمان ما آمادگی دارد تا موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه که در قانون آمده است به آموزش و پرورش سپرده تا آموزش و پرورش علاوه بر تعیین شاخص‌های آموزشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهد‌های کودک این موضوع را نیز انجام دهد تا از این طریق یک متولی برای مهد‌های کودک وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۰۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ 01 September 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مهد‌های کودک گفت: امروز شاهد بودیم که مقام معظم رهبری در گفتگویی که با اجلاس مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین دوره این اجلاس داشتند فرمایشات مهمی را فرمودند.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که ایشان به آن اشاره کردند در ارتباط با مهد‌های کودک و پیش دبستانی‌ها بود. ایشان ابراز تاسف کردند از رها بودن مهد کودک‌ها به دلیل اختلافات فی مابین برخی دستگاه‌ها و همچنین فرمودند که وضعیت مهد‌های کودک خوب نیست و نباید نگاه ما به مهد کودک‌ها نگاه به مرکزی خدماتی باشد بلکه مهد‌های کودک مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب درباره مهد‌های کودک خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب از نفوذ دشمن در مجموعه‌های آموزشی و پرورشی ابراز نگرانی کرده و استفاده این جریان نفوذ از راه‌هایی مانند سند ۲۰۳۰ و از این مجموعه اقدمات ابراز نگرانی کردند.

قبادی دانا با بیان اینکه بیانات رهبر انقلاب برای ما راهگشا بوده و تصریح کرد: طبق تبصره ۲ ماده ۲ قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهد‌های کودک از حیث آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش و پرورش است و فقط موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: البته آیین نامه اجرایی این ماده قانونی نیز توسط هیات وزیران مصوب و ابلاغ شده و تقسیم وظیفه بر اساس آن صورت گرفته است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: به صورت سنتی یک اختلاف نظری برای مدیریت مهد‌های کودک بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی وجود داشته است که مقام معظم رهبری به طور دقیق به این موضوع اشاره فرمودند. طبیعتا باید تکلیف حاکمیتی مهد‌های کودک مشخص و یکسره شود و یک دستگاه مسئولیت مدیریت مهد‌های کودک را بپذیرد و پاسخگوی اقدامات مختلف در این زمینه باشد.

قبادی دانا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مسئله کودک و نوجوان یادآور شد: با توحه به اینکه فقط موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه برای مهد‌های کودک با سازمان بهزیستی است در سال‌های گذشته اختلاف نظر و چالشی بین این دو دستگاه وجود داشته است. اگر به مهد‌های کودک به عنوان مراکز خدماتی نگاه شود، تعرفه مصوب برای شهریه مهد‌های کودک را سازمان حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان در وزارت صمت تعیین می‌کنند. در حالی که اگر مهد‌های کودک را مراکز آموزشی و پرورشی بدانیم موضوع متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین باید بازنگری و یک تغییر نگاه را مسئولان و متولیان امر نسبت به موضوع مهد‌های کودک داشته باشند. در حال حاضر حدود ۷ درصد از کودکان زیر ۶ سال کشور در مهد‌های کودک حضور دارند که این رقم حدود ۶۶۱ هزار کودک می‌شود که در قالب ۵۶۰۰ مهدکودک شهری و ۷۲۰۰ روستامهد و ۱۵۰۰ مهدکودک در حاشیه شهر‌ها می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز ۵۷ هزار مربی در مهد‌های کودک مشغول فعالیت هستند. سازمان بهزیستی پیشنهاد خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کرده است مبنی براینکه یک متولی مسئول مهد‌های کودک باشد و ما اعلام می‌کنیم که اگر آموزش و پرورش بپذیرد به عنوان متولی اصلی اداره و مدیریت مهد‌های کودک صفر تا صد مسئولیت را بپذیرد ما به عنوان سازمان بهزیستی آماده هستیم تا موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه که در قانون آمده است به آموزش و پرورش بسپاریم تا آموزش و پرورش علاوه بر تعیین شاخص‌های آموزشی و تدوین محتوا و نظارت بر مهد‌های کودک این موضوع را نیز انجام دهد تا یک متولی برای مهد‌های کودک وجود داشته باشد تا بتوانیم نگرانی مقام معظم رهبری را در این موضوع سریعتر رفع کنیم.

قبادی دانا تاکید کرد: اگر این موضوع به سازمان بهزیستی نیز محول شود ما طرح خودمان را برای تحول بنیادین مهد‌های کودک به عنوان کانون‌های تربیتی فرهنگی رشد و تعالی همه جانبه کودکان به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کردیم و این نیازمند توانمندسازی و ایجاد شایستگی در ارکان مهد‌های کودک است. ما آماده هستیم تا برای جلوگیری از تداخل مسئولیت‌ها و ایجاد وحدت مدیریت و فرماندهی در روند کلی حرکت تحولی مهد‌های کودک این موضوع را به عهده بگیریم یا اگر مسئولین امر تشخیص دادند مهد‌های کودک را به طور کامل واگذار کنیم به وزارت آموزش و پرورش یا هر نهاد یا دستگاهی که متولی این امر است.

وی با اشاره به طرح تحول بنیادین مهد‌های کودک نیز گفت: طرح تحول بنیادین مبتنی است بر ارتقای شایستگی‌های مهد‌های کودک و تبدیل آن‌ها به مرکز فرهنگی تربیتی رشد و تحول همه جانبه کودکان، تسهیل رشد و تحول اولیه کودک در همه ابعاد براساس معیار‌ها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، ایجاد و تامین محیط امن، عاطفی و حمایتی برای نگهداری از کودکان، افزایش مشارکت پویای همگانی و ارتقای اثربخشی و کارآیی مهد‌های کودک، پرورش کامل استعداد‌های کودک به ویژه در سال‌های اولیه که نیاز به محیطی محرک و برانگیزاننده برای رشد استعداد‌های آن‌ها است. همچنین حمایت از خانواده‌هایی که فرزندانی که در سنین مهدکودک دارند بویژه حمایت از خانوار‌های کم درآمد و پرجمعیت از دیگر بخش‌های این طرح تحول بنیادین در مهد‌های کودک است.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طبیعتا مدنظر قرار دادن سیاست‌های ابلاغی جمعیتی مقام معظم رهبری با توجه به مسئله‌ای که در ارتباط با جمعیت داریم در مهد‌های کودک می‌تواند موثر باشد. موضوع فرزندآوری و حمایت از خانواده‌هایی که بتوانند فرزندانشان را در مهد‌های کودک قرار دهند نیازمند رشد و توسعه مهد‌های کودک است و می‌تواند در این زمینه موثر باشد و این مراکز را از یک مرکز خدماتی به یک کانون فرهنگی، تربیتی رشد و تعالی همه جانبه کودکان تبدیل کند. براین اساس نیز جلساتی با مسئولان آموزش و پرورش برگزار شده است و تفاهم خوبی صورت گرفته است و درصورت ابلاغ نهاد‌های بالادستی ما آماده هر گونه همکاری در این زمینه هستیم تا انشالله بتوانیم این دغدغه مقام معظم رهبری را به نحو شایسته در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل