
فروشگاه شهروند که در روزگاری با شعار مردمی بودن و حمایت از حقوق مصرفکنندگان شناخته میشود، این روزها با حرکتی فریبکارانه و غیراخلاقی در مرکز توجه انتقادات قرار گرفته است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، با شروع ماه مبارک رمضان و با افزایش تقاضای خرید، این فروشگاه اقدام به فروش محصولات خود با قیمتی بالاتر از نرخ درج شده بر روی برچسبها میکند، حرکتی که نشان از سوء استفاده از اعتماد مشتریان دارد.
ترفندهای ناعادلانه در قیمتگذاری
یکی از روشهای غیراخلاقی که فروشگاه شهروند به کار گرفته است، استفاده از برچسبهای قیمتی نادرست است. به این ترتیب که قیمت پایینتری روی کالا درج میشود، اما در هنگام پرداخت در صندوق، مبلغ بیشتری از مشتری دریافت میشود. به عنوان مثال، قیمت درج شده روی کالای کنسرو ماهی ۱۰۵ هزار تومان است در حالی که در فاکتور نهایی مبلغ ۱۱۵ هزار تومان قید شده است. این اختلاف قیمت نه تنها خلاف اصول اخلاقی و قانونی است بلکه به نوعی بیاحترامی به حقوق مصرفکنندگان است.
سوءاستفاده از برچسب «قیمت قدیم»
فروشگاه شهروند همچنین با سوءاستفاده از شرایط اقتصادی و جو روانی حاکم بر بازار و با استفاده از برچسبهای «قیمت قدیم» سعی دارد مشتریان را فریب دهد. در حالی که این برچسبها این طور القا میکنند که کالاها با قیمتهای قبلی عرضه میشوند، اما با یک جستجوی ساده در فروشگاههای دیگر و برخی پلتفرمهای آنلاین مشخص میشود که قیمتهای اعلامی شهروند همچنان بالاتر از نرخ بازار است.
به طور مثال قیمت این کالا که نوعی مایع شتشوی صورت است در قروشگاه شهروند با برچسب قیمت قدیم ۲۱۲ هزار تومان قید شده است درحالیکه قیمت همین کالا در فروشگاه آن لاین بدون تخفیف ۲۰۶ هزار تومان و با تخفیف ویژه ۱۳۷ هزار تومان فروخته میشود.
یا کالای دیگری از خانوده لوازم بهداشتی در شهروند با قیمت حراج ۲۳۹ هزار تومان فروخته میشود در حالی که در سایر فروشگاهها ۲۰۹ تا ۲۲۰ هزار تومان به فروش میرسد.
    
بسیاری از خریداران به دلیل حجم زیاد خرید متوجه اختلاف قیمتها نمیشوند و حتی در صورت اطلاع، به دلیل روند سخت و زمانبر پیگیری اعتراضات، از حق خود صرفنظر میکنند. این روند باعث شده است که فروشگاه عملاً پاسخگوی تخلفات خود نباشد و به راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
ما در اوضاع قیمت گذاری شهروند خیلی ریز نشدیم و حتما با مقایسه دقیق تر، زوایای بیشتری از تخلفات مشابه پدیدار می شود. به هر حال آنچه که واضح است این است که اقدامات اخیر فروشگاه شهروند نه تنها مغایر با اصول اخلاقی و حرفهای است بلکه به وضوح نشاندهنده بیاحترامی به حقوق مصرفکنندگان است. در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، چنین رفتارهایی نه تنها اعتماد عمومی را از بین میبرد بلکه آسیبهای جبرانناپذیری به اعتبار این فروشگاه وارد میکند. انتظار میرود نهادهای نظارتی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان به سرعت به این تخلفات رسیدگی کنند و مانع از ادامه این روند غیراخلاقی شوند.
 ای کاش با این موارد در همه فروشگاه های زنجیره ای برخورد بشه اینها بخدا دزدی هست
 							         		            ای کاش با این موارد در همه فروشگاه های زنجیره ای برخورد بشه اینها بخدا دزدی هست         		                     		         |
         		                            |         		                             روزی یه ۲۰۷ از کجا در میاد
 									         		                    روزی یه ۲۰۷ از کجا در میاد         				                     		                 بله متاسفانه این ایراد در برخی فروشگاههای زنجیره ای دیگر هم به چشم میخورد.  وظیفه ی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده است که از این تخلف جلوگیری و در صورت وقوع برخورد نمایند.
 							         		            بله متاسفانه این ایراد در برخی فروشگاههای زنجیره ای دیگر هم به چشم میخورد.  وظیفه ی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده است که از این تخلف جلوگیری و در صورت وقوع برخورد نمایند.         		                     		         کی به کیه !!!!!!!!!!!!!!!!!  الان هر کس هر جور که بتونه گوش مردم میبره
 							         		            کی به کیه !!!!!!!!!!!!!!!!!  الان هر کس هر جور که بتونه گوش مردم میبره         		                     		         شهروند هم مانند میادین تره بار زیر نظر شهرداری یا به عبارتی زاکانی است که در میادین میوه های درجه دو وسه را ازبی مغازه ها گرانتر میدهند بطور مثال پیاز را 25 هزار تومان میدهند در صورتیکه بعضی مغازه دارا 18900 تومان وسیب درجه سه رارا 49000 تومان که بی مغازه دارا با کیفیت بهتر از آن را 39500 میدهند ونتیجه اش آینه بعلت عدم خرید بعد از ظهر ها چوب حراج میزنند
 							         		            شهروند هم مانند میادین تره بار زیر نظر شهرداری یا به عبارتی زاکانی است که در میادین میوه های درجه دو وسه را ازبی مغازه ها گرانتر میدهند بطور مثال پیاز را 25 هزار تومان میدهند در صورتیکه بعضی مغازه دارا 18900 تومان وسیب درجه سه رارا 49000 تومان که بی مغازه دارا با کیفیت بهتر از آن را 39500 میدهند ونتیجه اش آینه بعلت عدم خرید بعد از ظهر ها چوب حراج میزنند         		                     		         با سلام
 							         		            با سلام باسلام. بله دقیقا من هم در تاریخ 5 اسفند 1403 به فروشگاه شهروند مراجعه کردم و بعد از خرید و وقتی به منزل رسیدم و قیمت ها رو چک کردم متوجه شدم که کالاها خیلی گرانتر از مغازه محاسبه شده. واقعا درک نمی کنم چرا با این موارد برخورد نمیشه! یعنی چون وابسته به شهرداری هست هر کاری که دلشون خواست باید بکنند و هیچ نهادی هم نباید جلوی این دزدی آشکار رو بگیره؟ واقعا متاسفام برای مسئولین بی مسئولیت کشورم.
 							         		            باسلام. بله دقیقا من هم در تاریخ 5 اسفند 1403 به فروشگاه شهروند مراجعه کردم و بعد از خرید و وقتی به منزل رسیدم و قیمت ها رو چک کردم متوجه شدم که کالاها خیلی گرانتر از مغازه محاسبه شده. واقعا درک نمی کنم چرا با این موارد برخورد نمیشه! یعنی چون وابسته به شهرداری هست هر کاری که دلشون خواست باید بکنند و هیچ نهادی هم نباید جلوی این دزدی آشکار رو بگیره؟ واقعا متاسفام برای مسئولین بی مسئولیت کشورم.         		                     		         یک فروشگاه  زنجیره ای۱ و ۲ اسفند تبلیغ تخفیفات آنچنانی کرد. مثلا پیامک تخفیف ۵۵ درصدی خرما داد. تا ۵۵ نه. پیامک صراحتا اعلام تخفیف ۵۵ درصدی خرما میکند. وقتی مراجعه کردیم همان تخفیف روزهای قبل بود و بیشتر نشده بود. میزان آن هم به مراتب از ۵۵ درصد کمتر بود. از این مدل و مدلهای دیگر تخفیف بسیار در همه فروشگاه ها دیده می شود. گاهی از قیمت روی کالا هم گرانتر. میپرسی چرا. میگویند قیمت جدید است و این بار قبلی است و میفرستیم برای اصلاح قیمت. فعلا خرید نکنید
 							         		            یک فروشگاه  زنجیره ای۱ و ۲ اسفند تبلیغ تخفیفات آنچنانی کرد. مثلا پیامک تخفیف ۵۵ درصدی خرما داد. تا ۵۵ نه. پیامک صراحتا اعلام تخفیف ۵۵ درصدی خرما میکند. وقتی مراجعه کردیم همان تخفیف روزهای قبل بود و بیشتر نشده بود. میزان آن هم به مراتب از ۵۵ درصد کمتر بود. از این مدل و مدلهای دیگر تخفیف بسیار در همه فروشگاه ها دیده می شود. گاهی از قیمت روی کالا هم گرانتر. میپرسی چرا. میگویند قیمت جدید است و این بار قبلی است و میفرستیم برای اصلاح قیمت. فعلا خرید نکنید         		                     		         متاسفانه کلیه فروشگاه های زنجیره با شگرد خاص خودشون اجحاف میکنند.  یکی از همینها که برایش تبلیغ هم کردید قیمت تخفیف میزنه پای صندوق بالاتر حساب میکنه و از پول خودمون قرعه کشی هم میکنه
 							         		            متاسفانه کلیه فروشگاه های زنجیره با شگرد خاص خودشون اجحاف میکنند.  یکی از همینها که برایش تبلیغ هم کردید قیمت تخفیف میزنه پای صندوق بالاتر حساب میکنه و از پول خودمون قرعه کشی هم میکنه  به همه توصیه و پیشنهاد میکنم از سوپرمارکتها خرید کنید چرا که حداقل میدانیم سودش در جیب صاحب آنجاست
 							         		            به همه توصیه و پیشنهاد میکنم از سوپرمارکتها خرید کنید چرا که حداقل میدانیم سودش در جیب صاحب آنجاست به امید روزی که شعبات آمازون در ایران تاسیس بشه تا بساط کلاهبرداری این فروشگاهها برچیده بشه
 							         		            به امید روزی که شعبات آمازون در ایران تاسیس بشه تا بساط کلاهبرداری این فروشگاهها برچیده بشه