
ورود یک محصول شیمیایی به بخش بارگیری مواد معدنی در محوطه اسکله شهید رجایی بندرعباس، آن هم بدون رعایت اصول نگهداری ایمن، چالش ها و خطرات جدی ای را برای اهالی منطقه ایجاد کرده است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، چندی پیش رهاسازی تلی از گوگرد در محوطه ۲۰۰ هکتاری اسکله شهیدرجایی واقع در بندرعباس که محل اختصاصی بارگیری و صادرات فرآوردههای معدنی است، موجب نارضایتی شدید اهالی منطقه شد و حواشی زیادی را به دنبال داشت. تا جایی که پای اداره محیط زیست استان هرمزگان، استانداری و ... سایر بخشهای ذی ربط استان به این چالش باز شد.
به گفته مردم منطقه، این رهاسازی گوگرد در محوطه یاد شده، باعث متصاعد شدن بوی نامطبوع، گازهای سمی و پراکندگی ذرات گوگرد در اثر وزش باد شده که سوزش چشم، مشکلات تنفسی و پوستی را به همراه داشته است. در همین راستا افراد و شرکت های حاضر در منطقه مراتب اعتراض خود به شرایط موجود را ابلاغ کردند که متاسفانه جوابی هم نگرفتند.
کبک سازمان بنادر زیر برف؟
رهاسازی این مواد سمی در محوطه ۲۰۰ هکتاری، بیخ گوش سازمان بنادر رقم میخورد؛ سازمانی که مقصر اصلی رخ دادن چنین فاجعهای است. چرا که به هر ترتیب هرگونه بی قانونی در محوطه اسکله بنادر بر عهده این سازمان عریض و طویل قرار دارد.
پرسش مهمی که در این میان مطرح است این است که علت وجود این مواد شیمیایی آن هم بدون رعایت الزامات و در اختیار یک شرکت خاص، در بخش مواد معدنی چیست؟! آیا صدور مجوزهای لازم برای چنین محصولی بدون اطلاع سازمان بنادر استان هرمزگان و البته اسکله شهید رجایی انجام شده است؟!
از سویی دیگر بررسی نامه نگاریهای مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان نشان میدهد، سازمان بنادر و البته شرکت خاص که مسئول عملیاتی شدن این فاجعه است، بی مسئولیتی را به اوج رسانده و نه تنها پاسخی به نامه تذکر آمیز اداره محیط زیست استان نداده اند، بلکه هیچگونه اقدام اصلاحی نیز در راستای ایمن سازی وضعیت نگهداری تل گوگرد رها شده انجام نگرفته است.
رها در باد...
اینکه ورود این ماده شیمیایی پرخطر به بخش مواد معدنی و البته رهاسازی آن در محیط آزاد بدون رعایت اصول نگهداری چه منافعی را برای چه فرد یا افرادی تامین میکند، سوالی است که بد نیست سازمان بنادر به آن پاسخ دهد!
متخصصان معتقدند، فعالیتهای مرتبط با تخلیه، دپو سازی و بارگیری گوگرد سبب پراکنش ذرات گوگرد در هوا و ایجاد آلودگی هوا و بروز بیماریهای تنفسی و ریوی میشود؛ بنابراین برای انجام فعالیتهای تخلیه و بارگیری گوگرد باید شرایط خاصی مد نظر قرار گیرد.
شرایط نگهداری گوگرد چیست؟/ماجرای نامه ای که بی جواب ماند
طبق اصول کارشناسی تخلیه، دپو سازی و بارگیری گوگرد باید در محیط خنک، ترجیحا کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و با تهویه مناسب و دور از نور خورشید انجام شود و این محصول نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد.
از سویی دیگر، محل دپو سازی فرآورده گوگرد حتما باید به صورت انبار سرپوشیده و با تهویه مناسب و مجهز به تجهیزات لازم جهت جلوگیری از پراکنش ذرات در هوا باشد.
این در حالی است که مسیرهای ورودی و خروجی انبار نیز باید همیشه بسته بوده و در زمان لازم مجهز به تجهیزاتی باشد که از خروج ذرات گوگرد از طریق هوا و انتشار آن در محیطهای اطراف جلوگیری کند. به دلیل ماهیت گوگرد و آتش زا بودن آن، به منظور کاهش خطرات احتمالی باید از وسایل غیر آهنی در انبار استفاده شود. کلیه عملیاتهای مرتبط با تخلیه، دپو سازی و بارگیری باید توسط سیستمهای سرپوشیده انجام شود.
به گواه ساکنین منطقه، متاسفانه عملیات تخلیه و دپوسازی و بارگیری گوگرد در محوطه ۲۰۰ هکتاری اسکله شهیدرجایی که در بخشی متعلق به شرکت لنگر طلایی است، فاقد اصول و استانداردهای زیست محیطی بوده و باید در اسرع وقت متوقف و به مکان استاندارد منتقل شود.
در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان طی نامهای به مدیریت شرکت لنگر طلایی همه موارد تخصصی یاد شده و تبعات این اقدامات پرخطر را متذکر شد که تاکنون پاسخی به این نامه داده نشده است.
 ی نامه دیگر بنویسه
 							         		            ی نامه دیگر بنویسه         		                     		         |
         		                            |         		                             متاسفانه بی کفایتی و سوء مدیریت موج میزنه در بنادر...
 									         		                    متاسفانه بی کفایتی و سوء مدیریت موج میزنه در بنادر...         				                     		                 |
         		                            |         		                             ماجرای اون خبر قبلی (شرکت هیمکو) چی شد و به کجا رسید؟
 									         		                    ماجرای اون خبر قبلی (شرکت هیمکو) چی شد و به کجا رسید؟ اتفاقا کلی توجه پشتش،تا در فرصت مقتضی تل گوگرد،تبدیل ب گود بشه!!!!!
 							         		            اتفاقا کلی توجه پشتش،تا در فرصت مقتضی تل گوگرد،تبدیل ب گود بشه!!!!!         		                     		         |
         		                            |         		                             یعنی چی؟
 									         		                    یعنی چی؟         				                     		                 درسال ببیست و چهار روشهای مکانیزه انبار داری  دقیق بدون پرتی زمان و ضایعات حمل عمری 70 ساله پیدا کرده و روز به روز در حال آپدیت است و ما هنوز در سو مدیریت آن گیر گرده ایم چرا؟
 							         		            درسال ببیست و چهار روشهای مکانیزه انبار داری  دقیق بدون پرتی زمان و ضایعات حمل عمری 70 ساله پیدا کرده و روز به روز در حال آپدیت است و ما هنوز در سو مدیریت آن گیر گرده ایم چرا؟         		                     		         متاسفانه تقریباً هیچ فعالیتی به صورت علمی و طبق مقررات و روال مناسب در کشور انجام نمی گیرد.
 							         		            متاسفانه تقریباً هیچ فعالیتی به صورت علمی و طبق مقررات و روال مناسب در کشور انجام نمی گیرد. انباشت این مواد اشتعال زا ممکن است حادثه ای به مانند بندر لبنان ببار بیاورد
 							         		            انباشت این مواد اشتعال زا ممکن است حادثه ای به مانند بندر لبنان ببار بیاورد         		                     		         نکند رخدادی مثل بندر بیروت(لبنان) روی دهد و سپس سالها به دنبال گناهکار بگردیم؟!
 							         		            نکند رخدادی مثل بندر بیروت(لبنان) روی دهد و سپس سالها به دنبال گناهکار بگردیم؟!         		                     		         بیا اسکله رجایی اراضی منطقه آزاد قشم ترمینال کانتینری باختر بار یا پارس پایا گوگرد دپو میکنن به چه عظمتی در صورتی که در ترمینالهای کانتینری دپو بار فله ممنوع هست
 							         		            بیا اسکله رجایی اراضی منطقه آزاد قشم ترمینال کانتینری باختر بار یا پارس پایا گوگرد دپو میکنن به چه عظمتی در صورتی که در ترمینالهای کانتینری دپو بار فله ممنوع هست امکان ندارد که چنین حجم گوگردی به صورت فله صادر یا وارد شود . گوگرد صادراتی حتما باید در بسته بندی های 50 کیلویی صادر شود. بسته ها و ماشین آلات آن هم در همه پتروشیمی های حتما قصدی در کار است. اگر مورد امنیتی پشت این قضیه باشد که فاجعه به بار آورند که دیگر امر دیگری است که توجه مسئولین به عامل آن باید جلب شود با این وضعیت که ما داریم بدون امدن نیرو هم می توان آتش بازی راه انداخت !
 							         		            امکان ندارد که چنین حجم گوگردی به صورت فله صادر یا وارد شود . گوگرد صادراتی حتما باید در بسته بندی های 50 کیلویی صادر شود. بسته ها و ماشین آلات آن هم در همه پتروشیمی های حتما قصدی در کار است. اگر مورد امنیتی پشت این قضیه باشد که فاجعه به بار آورند که دیگر امر دیگری است که توجه مسئولین به عامل آن باید جلب شود با این وضعیت که ما داریم بدون امدن نیرو هم می توان آتش بازی راه انداخت !          		                     		         |
         		                            |         		                             مجبور نیستی در مورد همه چیز نظر بدید
 									         		                    مجبور نیستی در مورد همه چیز نظر بدید         				                     		                 |
         		                            |         		                             توی این مملکت همه چی امکان داره دپوی گوگرد سالهاست در این منطقه و احتمالا جاهای دیگه با همین روش وحشتناک انجام میشه . جهت اطلاع چند سال پیش یکی از همین ها دچار حریق شدید شد تا جاییکه به دلیل پخش بودن گوگرد در سطح گسترده چند خودرو آتش نشانی که برای اطفاء رفتن بودند کاملا سوختند .
 									         		                    توی این مملکت همه چی امکان داره دپوی گوگرد سالهاست در این منطقه و احتمالا جاهای دیگه با همین روش وحشتناک انجام میشه . جهت اطلاع چند سال پیش یکی از همین ها دچار حریق شدید شد تا جاییکه به دلیل پخش بودن گوگرد در سطح گسترده چند خودرو آتش نشانی که برای اطفاء رفتن بودند کاملا سوختند .         				                     		                 متاسفانه محیط زیست در اسکله رجایی رها شده ،از یه طرف کشتی های بار فله حامل مواد شیمیایی قبیل پودر آلومینیوم و...که حین تخلیه و بارگیری نصف اسکله رو آلوده و مسموم میکنن.مورد بعدی کانتینرهای خطرناک حامل مواد رادیو اکتیو وشیمیایی که بعد تخلیه شناور حدود یک هفته در ترمینال کانتینری معمولی نگهداشته میشوند در صورتیکه باید مستقیم ببرن ترمینال کالای خطرناک،در کنار اینها ترمینالهای فله حاوی پودر گوگرد و...که جان همه بخطرمیافته و بعدا یکی یکی با سرطانهای مختلف بروز میکنه.
 							         		            متاسفانه محیط زیست در اسکله رجایی رها شده ،از یه طرف کشتی های بار فله حامل مواد شیمیایی قبیل پودر آلومینیوم و...که حین تخلیه و بارگیری نصف اسکله رو آلوده و مسموم میکنن.مورد بعدی کانتینرهای خطرناک حامل مواد رادیو اکتیو وشیمیایی که بعد تخلیه شناور حدود یک هفته در ترمینال کانتینری معمولی نگهداشته میشوند در صورتیکه باید مستقیم ببرن ترمینال کالای خطرناک،در کنار اینها ترمینالهای فله حاوی پودر گوگرد و...که جان همه بخطرمیافته و بعدا یکی یکی با سرطانهای مختلف بروز میکنه.         		                     		         ورود کالا به بنادر چه صادرات چه ترانزیت وچه واردات همگی با اجازه وهمگی گمرک منطقه که در تمامی بنادر مستقر هستش صورت می گیرد تشریفات ترخیص یا صادرات نیز با مجوز گمرک می باشد گاهی اوقات صاحبان کالا با نداشتن آگاهی کامل نسبت به ورود کالای خودبا هماهنگی گمرک به بنادر وارد ودچار مشکلات ترخیص  یا صادرات ویاترانزیت میشوند وجهت خروج آن نیاز به مجوز گمرک الزامیست وهرچند پیگیری از طریق بنادر هم در زمان معین صورت می گیرد ولی مجوز گمرک راه گشای اصلی است و بنادر برای خروج این کالاها فقط می تواند دروقت معین قانونی با مکاتبه به مراجع مجوز دهنده دپو کالا در محوطه ها یا انبارهای بندر آنها رامجاب به خروج کالاها از این اماکن کند .
 							         		            ورود کالا به بنادر چه صادرات چه ترانزیت وچه واردات همگی با اجازه وهمگی گمرک منطقه که در تمامی بنادر مستقر هستش صورت می گیرد تشریفات ترخیص یا صادرات نیز با مجوز گمرک می باشد گاهی اوقات صاحبان کالا با نداشتن آگاهی کامل نسبت به ورود کالای خودبا هماهنگی گمرک به بنادر وارد ودچار مشکلات ترخیص  یا صادرات ویاترانزیت میشوند وجهت خروج آن نیاز به مجوز گمرک الزامیست وهرچند پیگیری از طریق بنادر هم در زمان معین صورت می گیرد ولی مجوز گمرک راه گشای اصلی است و بنادر برای خروج این کالاها فقط می تواند دروقت معین قانونی با مکاتبه به مراجع مجوز دهنده دپو کالا در محوطه ها یا انبارهای بندر آنها رامجاب به خروج کالاها از این اماکن کند .