
به گزارش تابناک اقتصادی؛  محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص اصلاحاتی در فصل ۹۸ کتاب مقررات صادرات و واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودروی سواری با حجم موتور ١٠٠٠ تا ١٥٠٠ سی سی را ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه آمده است: هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱۰/۶ به پیشنهاد شماره ۱۷۲۰۲۴۳. مورخ ۲۷.۹.۱۴۰۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد؛
۱- در شماره تعرفههای فصل (۹۸) کتاب مقررات صادرات و واردات، عبارت به استثنای لاستیک از ستون شرح کالا حذف میشود.
۲- سود بازرگانی انواع خودروی سواری با حجم موتور از (۱۰۰۰) تا (۱۵۰۰) سی سی به شرح جدول پیوست شماره (۱) این تصویب نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، تعیین میشود.
۳- اصلاحات تعرفههای قطعات منفصله خودروی سواری کشنده وانت موتورسیکلت و دوچرخه به شرح جدول پیوست شماره (۲) این تصویب نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین میشود.
۴- اصلاحات تعرفههای قطعات خودروی سواری کشنده وانت و موتورسیکلت به شرح جدول پیوست شماره (۳) که تأیید شده به مهر دفتر هیات دولت است تعیین میشود.


بر اساس این گزارش، پیوست شماره یک مبنی بر کاهش سود بازرگانی انواع خودروی سواری با حجم موتور بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی نشان میدهد با مصوبه جدید دولت، سود بازرگانی خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی از رقم ۶۶ درصد به ۵۱ درصد کاهش یافته است. همچنین برای خودروهایی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی و با شرط مصرف سوخت "بنزین/هیبرید" سود بازرگانی از ۱۱ درصد به صفر درصد رسیده است.
به بیان دیگر، با توجه به اینکه حقوق ورودی از مجموع سود بازرگانی و حقوق گمرکی حاصل میشود، حال با در نظر گرفتن حقوق گمرکی ۴ درصد مصوب مجلس و کاهش نرخ سود بازرگانی در اختیار دولت، شاهد کاهش معنادار حقوق ورودی خودروهای مذکور خواهیم بود. به گونهای که حقوق ورودی خودروهای بنزینی با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی از رقم ۷۰ درصد به ۵۵ درصد کاهش مییابد.
همچنین حقوق ورودی برای خودروهای هیبریدی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی از رقم ۱۵ درصد به ۴ درصد کاهش خواهد داشت؛ رویکردی که مسلما در تعدیل قیمت تمام شده چنین خودروهایی موثر خواهد بود و همچنین افزایش ورود خودروهای هیبریدی، اقدام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین است.  

در حالی که دولت سیزدهم در راستای کاهش قیمت تمام شده خودروهای بنزینی و هیبریدی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی، اقدام قابل تقدیری داشته است، روز گذشته نیز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مصوبه ای در راستای تسهیل ورود خودروهای برقی داشت. به گونهای که با تصمیم این کمیسیون، مصوب شد: در اجرای ماده ۹ قانون هوای پاک به منظور کاهش آلایندههای شهری در کلان شهرها، واردات انواع خودروهای سواری برقی به داخل کشور مجاز بوده و حقوق ورودی آن برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کلان شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل ۰.۵ درصد و برای سایر متقاضیان ۴ درصد و حقوق ورودی خودروهای تمام هیبریدی ۱۵ درصد تعیین میشود.
با توجه به ابلاغ آیین نامه جدید واردات خودروهای صفرکیلومتر و اصلاحات بعدی در زمینه کاهش نرخ سود بازرگانی برخی خودروها، حالا باید منتظر تعیین تکلیف آیین نامه واردات خودروهای کارکرده توسط هیات وزیران باشیم؛ آیین نامهای که ماه هاست در هیات وزیران معطل مانده و تا به امروز صرفا وعده وعیدهایی مبنی بر ابلاغ آن به زودی و هفته آینده شنیده شده است؟! قانونی که مجلس در اوایل تابستان تصویب شد و به دولت ابلاغ کرد با افزایش ورود خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال به کشور، شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمتها در بازار خودرو باشیم؛ بازاری که حالا مدتی است در نبود عرضه مناسب از سوی خودروسازان و نبود خودروهای اقتصادی وارداتی، در مسیر افزایش قیمت در حال حرکت است و ضرورت دارد تا مسئولان وزارت صمت برای مدیریت آن، چاره اندیشی کنند.
 سلام
 							         		            سلام |
         		                            |         		                             داداش اگه اینا به فکر ما مردم بودنند که ، به گفته خودشون سالانه 15 میلیارد دلار سوبسید اضافه مصرف بنزین خودروهای داخلی رو غیر مستقیم تو جیب خودروسازها نمیریختند. هر روز هم سر ما ملت منت میزارن که بهتون بنزین مفت میدیم. در حالی که به خودروسازها دارن این لطف میکنند
 									         		                    داداش اگه اینا به فکر ما مردم بودنند که ، به گفته خودشون سالانه 15 میلیارد دلار سوبسید اضافه مصرف بنزین خودروهای داخلی رو غیر مستقیم تو جیب خودروسازها نمیریختند. هر روز هم سر ما ملت منت میزارن که بهتون بنزین مفت میدیم. در حالی که به خودروسازها دارن این لطف میکنند         				                     		                 پیمایش ماشین برقی توو ترافیک چقدره؟ چنتا ایستگاه شارژ وجود داره؟ تعمیرکار اینا چند نفرن؟ واردات ماشین برقی فقط یه حرکت پوپولیستی و برای رانتخوری ی  هست
 							         		            پیمایش ماشین برقی توو ترافیک چقدره؟ چنتا ایستگاه شارژ وجود داره؟ تعمیرکار اینا چند نفرن؟ واردات ماشین برقی فقط یه حرکت پوپولیستی و برای رانتخوری ی  هست         		                     		         |
         		                            |         		                             خودرو برقی تو حالت توقف مصرفش دقیقا صفر میشه. بر خلاف خودروبنزینی که تو ترافیک مصرف بنزیم داره
 									         		                    خودرو برقی تو حالت توقف مصرفش دقیقا صفر میشه. بر خلاف خودروبنزینی که تو ترافیک مصرف بنزیم داره         				                     		                 |
         		                            |         		                             تازه برای تولید برق این ماشین ها هم مازوت می سوزونند!!!!
 									         		                    تازه برای تولید برق این ماشین ها هم مازوت می سوزونند!!!!         				                     		                 وقتی مسئولیت اجرای مصوبات بر عهده خودرسازان قرار می گیرد یعنی فقط در حد حرف و نوشته در نظر گرفته شود همانطور که طی این سالها مشخص شده مافیایی خودرو و سودجویان خاص کشور اجازه ورود هیچ رقیبی به بازار ایران نمی دهند
 							         		            وقتی مسئولیت اجرای مصوبات بر عهده خودرسازان قرار می گیرد یعنی فقط در حد حرف و نوشته در نظر گرفته شود همانطور که طی این سالها مشخص شده مافیایی خودرو و سودجویان خاص کشور اجازه ورود هیچ رقیبی به بازار ایران نمی دهند         		                     		         همش یرکاریه ...یکسال دیگه هم با این بخشنامه ها سر مردم را گرم میکنند .
 							         		            همش یرکاریه ...یکسال دیگه هم با این بخشنامه ها سر مردم را گرم میکنند .         		                     		         باید واردات خودرو برای همه مردم بدون مالیات و گمرکی آزاد شود
 							         		            باید واردات خودرو برای همه مردم بدون مالیات و گمرکی آزاد شود         		                     		         انشالله که این صفر شدن تعرفه و ابلاغ آیین نامه دست دوم ها قیمت های خارجی ها رو کاهش بده
 							         		            انشالله که این صفر شدن تعرفه و ابلاغ آیین نامه دست دوم ها قیمت های خارجی ها رو کاهش بده         		                     		         |
         		                            |         		                             اول ببین به مرحله اجرا میرسه بعد منتظر اثراتش باشیم.
 									         		                    اول ببین به مرحله اجرا میرسه بعد منتظر اثراتش باشیم. هی تصویب کنید و اجرا نکنید چه فایده داره؟ وقتی قرار باز کوشا خودرو و سایپا و ایران خودرو متولی واردات باشند یعنی گوشت را داده اید دست گربه
 							         		            هی تصویب کنید و اجرا نکنید چه فایده داره؟ وقتی قرار باز کوشا خودرو و سایپا و ایران خودرو متولی واردات باشند یعنی گوشت را داده اید دست گربه         		                     		         دولت اگر رایگان هم خودرو وارد کنه نمایشگاه دارا و گروه بهمن تا هزاردرصد سود نگیرن از مردم ول کن نیستن
 							         		            دولت اگر رایگان هم خودرو وارد کنه نمایشگاه دارا و گروه بهمن تا هزاردرصد سود نگیرن از مردم ول کن نیستن         		                     		         فقط سودبازرگانی نیست .خودروهای وارداتی انواع واقسام مالیات وعوارض دارند.بجای بازی با کلمات بطوردقیق بگویند مالیات ورودی خودرو چقدراست؟ ضمنا جالا که براساس حجم موتور میزان مالیات تعیین میشود محدودیت غیرموجه وبی هیچ منطق ممنوعیت بالای 2500 راهم  لغوکنند هم به نفع دولت است که درامدش بیشترمیشودهم به نفع ملت که حق انتخابشان سلب نمیشود
 							         		            فقط سودبازرگانی نیست .خودروهای وارداتی انواع واقسام مالیات وعوارض دارند.بجای بازی با کلمات بطوردقیق بگویند مالیات ورودی خودرو چقدراست؟ ضمنا جالا که براساس حجم موتور میزان مالیات تعیین میشود محدودیت غیرموجه وبی هیچ منطق ممنوعیت بالای 2500 راهم  لغوکنند هم به نفع دولت است که درامدش بیشترمیشودهم به نفع ملت که حق انتخابشان سلب نمیشود         		                     		         متاسفانه از خرداد ماه 1402 تعرفه را از 55 به 70 درصد بالا بردند و الان باز به قیمت قبلی برگرداندند. که نشان می دهد غیر کارشناسی بوده است. همین افزایش تعرفه جرقه صعودی شدن بازر شد. لازم است مسولین افزایش دریافت خودرو ها در این چند ماه اخیر را به خریداران برگردانند
 							         		            متاسفانه از خرداد ماه 1402 تعرفه را از 55 به 70 درصد بالا بردند و الان باز به قیمت قبلی برگرداندند. که نشان می دهد غیر کارشناسی بوده است. همین افزایش تعرفه جرقه صعودی شدن بازر شد. لازم است مسولین افزایش دریافت خودرو ها در این چند ماه اخیر را به خریداران برگردانند