بازدید 11328

امضای توافقنامه ساخت راه‌آهن بین ایران و روسیه با سخنرانی رئیسی و پوتین

ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند. این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰ 17 May 2023

امضای توافقنامه احداث راه‌آهن بین ایران و روسیه با سخنرانی رئیسی و پوتین

تابناک _ ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند. این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را به امضا رساندند.

گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستورکار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است، به طوری که روسای جمهور ایران و روسیه در ماه های گذشته در تماس های تلفنی و گفت وگوهای دوجانبه بر این موضوع تاکید داشته اند.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستاراست که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می شود.

رئیس جمهور: توافق راه آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است

رئیس جمهور گفت: امضای توافقنامه راه آهن رشت - آستارا، گام مهم و راهبردی در جهت همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

سید ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت -آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور روسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، با قدردانی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دولت و مردم این کشور اظهار داشت: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است؛ همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوه های همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می خورد.

رئیس جمهور، امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می برند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.

رئیسی یادآور شد: مذاکرات اولیه این توافق، مربوط به دو دهه قبل است که به دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می گرفت؛ اما امروز با اراده ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ بین دو کشور در حال شکل گیری است و حتما کمک بسزایی به تجارت و اقتصاد و ترانزیت در منطقه می کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: این دولت وظیفه الهی، ملی و تاریخی خود می داند در جهت سیاست همسایگی، احیای ظرفیت هایی که جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است و امکاناتی که می تواند در نظام بین الملل ما را در جایگاه شایسته و بایسته خودمان قرار دهد، گام بردارد.

حذف تعرفه بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا گام بلندی است

 رئیسی اظهار داشت: کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر، همه می دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است. بر هیچکس پوشیده نیست که امروز جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد، به اروپا متصل کند و امروز با این توافق نامه، مسیر شمال - جنوب مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: با جدیتی که همکاران من در ایران خواهند داشت، سریع این کار آغاز می شود و منافع آن برای کشورهای منطقه و احیای ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی بین دو کشور و کشورهای منطقه خواهد بود.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت احیای ظرفیت‌های اقتصادی و ترانزیتی منطقه، ابراز امیدواری کرد که این گام در جهت احیای روابط بین دو کشور و کشورهای منطقه تاثیر بسزایی داشته و در جهت احیای ظرفیت های اقتصادی بسیاری که وجود دارد، موثر باشد.

وی ادامه داد: در گام بعدی با اوراسیا، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواهد بود؛ گامی که حتما به زودی رقم خواهد خورد، حذف تعرفه بین شش کشور است که می‌تواند گام بلندی بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا باشد.

رئیس جمهور گفت: در این کریدور ریلی سه بخش مورد توجه است؛ بخش نخست، بخش شرقی این مسیر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که امروز این مسیر با تلاش هایی که شده، مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ بخش مرکزی شامل دریای خزر است که در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی کنیم.

رئیسی به بخش غربی این مسیر اشاره کرد و گفت:در  این بخش، نقصان ریل بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافقنامه این نقص برطرف می شود و می تواند کریدور شمال - جنوب، همه جانبه مورد توجه قرار گیرد، زیرا یک مسیر بسیار با صرفه و ارزان و نزدیک است.

وی ابراز امیدواری کرد که با این توافق و آغاز کار، همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، از آن بهره مند شوند.

رونمایی از طرح‌های دولت سیزدهم برای تقویت جایگاه ایران در اقتصاد منطقه 

رئیس جمهور در ادامه با برشمردن برخی از طرح های دولت سیزدهم برای نقش آفرینی بیشتر ایران در اقتصاد منطقه اظهار داشت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بین الملل با اقداماتی که انجام شده و توافقنامه امروز یکی از آنهاست، در جهت تقویت قرار دارد.

رئیسی تقویت مسیر پاکستان - ایران - ترکیه، مسیر ریلی شلمچه  - بصره و نیز راه آهن چابهار - زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیج فارس با اروپا را از جمله مسیرها و بسته های تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران نام برد که با قوت دنبال می شود.

وی ابراز امیدواری کرد، با اجرای این طرح ها، سهم و جایگاه ایران در منطقه و نیز در روابط اقتصادی دو جانبه، چندجانبه و نیز نظام بین الملل احیا شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران و روسیه ظرفیت اقتصادی بالایی برای همکاری ها دارند، اراده دو کشور را بر همکاری و تبادل این ظرفیت ها دانست و گفت: امیدواریم با همکاری هایی که وجود دارد و پیگیری آقای پوتین و مسئولان روسیه و نیز مسئولان جمهوری اسلامی ایران ـ که مامور اجرای این کار شده اند ـ این توافقنامه هرچه زودتر به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.

پوتین: خط آهن رشت - آستارا فرصت تحول در حمل و نقل جهانی است

رئیس‌جمهور روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا با اشاره به اهمیت این مسیر، تصریح کرد: مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی می‌دهد که مسیر‌های جهانی حمل و نقل را متحول و متنوع کنیم و سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت بخش ترانزیت می‌شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: این کریدور حمل و نقل، سهم ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس دارد.

وی ابراز امیدواری کرد، با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشور‌های حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، تصریح کرد: مسیر‌های دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد.

پوتین بیان کرد: ایجاد این مسیر مستقیم و بدون وقفه حمل و نقل بسیار مهم است که هدف آن اتصال بنادر روسی با بنادر ایرانی در حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند است. تصمیم اصولی درخصوص این کار مشترک ایران و روسیه در طی مذاکرات در سطح عالی در ژولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد یین رشت و آستارا عملیاتی شده است و یک راه آهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر احداث خواهد شد.

رییس جمهور روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در سطح عالی دنبال می‌شود. روسیه توجه خاصی به تهران دارد و به دنبال توسعه ارتباطات دوجانبه هستیم.

پوتین با تشکر از مقام‌معظم رهبری خاطر نشان کرد: رهبرمعظم جمهوری اسلامی همواره توجه دائمی نسبت به همکاری ایران و روسیه داشته است.

پوتین بیان کرد: افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایه گذاری و صادرات استان‌های روسی و ایران می‌شود و به اشتغال هم‌ کمک خواهد کرد. معتقدم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود. کریدور ترانزیتی شمال جنوب به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را می‌دهد.

ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیر‌های اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می‌رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است، به طوری که روسای جمهور ایران و روسیه در ماه‌های گذشته در تماس‌های تلفنی وگفت وگو‌های دوجانبه بر این موضوع تاکید داشته اند.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشور‌های روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستاراست که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس، ارتباط ریلی برقرار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۳
چرا خط آهن را از جنوب البرز عبور نمی دهید؟ برای ایران مطلوبیت بیشتری دارد.
زمین مرغوب شمال برای منابع طبیعی و کشاورزی بسیار باارزش است. اسیر طرح های روس ها نشوید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
دوباره یک طرح نون و آب دار برای بعضیا درست شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
همانطور که نیروگاه اتمی بوشهر را بجای دو سال در بیست .
سال و بجای یک میلیارددلار با 100 میلیارد دلار ساختند این راه آهن را هم خواهند ساخت ! بزک نمیر بهار میاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
چه پولی بابت هزینه ساختش به جیب.مثل نیروگاه اتمی بوشهر
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
آیت راه آهن به آستارا میرسه !! و از آستارا وارد آستارا جمهوری آذربایجان و سپس وارد روسیه میشه و از این منظر استراتژیک و ایران به قفقاز ، روسیه و اروپا از طریق ریلی وصل میشه اگر سیاست های تورکیه و اسرائیل اجازه بده حمهوری آذربایجان روابط حسنه با ایران داشته باشه
طرحهای حیاتی و استراتژیکی که با تاخیر بیش از دو دهه درحال اجراست
اون زمان که این طرح برای ایران خوب بود اجرا نشد
حالا که روسیه با هزاران تحریم رو به رو شده و آینده اقتصاد و ارتباطاتش نامعلوم هست توافقنامه امضا میکنید ؟!
مسیر راه آهن جنوب شمال اگه تا دو سه سال پیش تکمیل می شد برای ایران اهمیت راهبردی داشت نه الان که چینی ها مسیر راه ابریشم جدید را از پاکستان و جنوب خلیج فارس و از شمال هم از ترکمنستان آذربایجان ترکیه ادامه دادند و عملا ایران و روسیه را دور زدند. دنیا با سرعت در حال همکاری برای توسعه است و مسئولان ما هم در خواب خوش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
واقعیت رو نمی شه دور زد . همین که زیر ساختهای ایران محیا بشه همه شیفت می کنند این طرف .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
به نظرت چین به کدام یک از کشورهایی که نام بردی اعتماد داردبه دلایل مختلف
اینهمه حرف و گزارش و تبلیغ؛ آخرش نفهمیدیم تعهدات دو طرف در این توافقنامه چیه؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
این قسمت را پیچوندند که ایران باید کلی پول بابت ساخت آن بدهد
دولت قبلی راه آهن رو به رشت رسوند. شما چیکار کردید که مدعی هستید با جدیت بیشتر پیگیر هستید!! فقط با تاکید کاری پیش نمیره و تاکید نشانه جدیت هم نیست!
همکاری اقتصادی با روسیه هیچ نفعی برای ایران نداره . اقتصاد روسیه قبل از جنگ اوکراین از ایتالیا هم کوچک تر بود . چه برسه به امروزش که تو شدید ترین تحریم ها قرار گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
ایتالیا هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا است و روسیه یازدهمین منظور شما از این گفته را درک نمی کنم
من نفهمیدم که رشت مال روسهاس یا آستارا
آخه ریل گذاری راه اهن ،اونم بین دو نقطه از ایران
چه ربطی به روسها و سخنرانی و موافقت پوتین داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
دوست عزیز منظور آستارای ایران نیست، روسیه هم یک شهری داره به اسم آستارا
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
ناشناس 19:00 یعنی شما هنوز در خواب هستید و نمی دانید که سی سال قبل شوروی فرو پاشیده و آستارا متعلق به جمهوری آذربایجان است نه روسیه!!!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
مجید جان دلبندم او آستراخان میباشد
همکاری اقتصادی با روسیه و هر کشور دوست و دشمن میتواند برای کشور و اقتصاد مفید باشد اگر مسولین دلسوزانه واگاهانه تصمیم های سیاسی بگیرند و فقط منافع کشور در نظر گرفته شود ؛ نه احساسات!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
توی ایران هر کاری که می کنند .فقط خسارت به بار می آورد.مانند ساخت نیروگاه اتمی. ساختن سد.
اگر عزم جدی پشت این سخنرانیها بود باید تاریخ شروع و پایان این پروژه را هم اعلام میکردند ؟؟
ساخته نشدن فقط 160 کیلومتر برای چند دهه وقتی به ضرر روسیه است و شروع به ساخته شدن آن وقتی روسیه نیاز دارد یعنی استعمار !
ساخت راه آهن خیلی خوب است ولی الان من 56 سالم است وفکر کنم این پروژه هم مثل خیلی از پروژهای دیگر به عمر من کفاف نده مثل بزرگراه تهران شمال. بازار میوه وتره بار شهریار. سند زدن مجتمع تجاری ابریشم بوسیله شهرداری تهران. وکلان هر پروژهای به درد مردم می خورد. ولی پروژه‌هایی که برای آقازاده ها نون دارد یک ساله می سازند.
فقط محیط زیست را نابود می‌کنیم تا کنون تو ایران که جنس روسی دیده
من تعجب می‌کنم که چرا همیشه در کامنت زیر خبرها تحلیل های منفی نوشته می‌شود. آیا همه ما لجباز شده ایم؟ با هر کاری حتی اگر به نفع خودمان باشد هم مخالفیم؟ واقعا جامعه شناس ها باید این پدیده را بررسی کنند.
این روسها فقط به فکر خودشونند ..............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
همه به فکر خودشون هستند .
ما فقط به فکر بقیه هستیم و به فکر خودمون نیستیم
تو دنیا کسی دیگه پوتینو‌ تحویل‌ نمیگیره‌ امده‌ راه‌ اهن‌ رشت تا آستارا را برامون‌ بسازه‌ مگه‌ مهندسین‌ و شرکتهای‌ ساختمونی‌ خودمون‌ نمیتونند‌ این کار را بکنند‌ که برای روسیه‌ متجاوز‌ کار ایجاد‌ کنیم‌ ؟!
( نه‌ شرقی‌ نه‌ غربی‌ ....... )!!!!!!
یادش‌ بخیر‌ این شعار‌ انقلاب‌ ۵۷‌ .....
به نام ایران به کام روسیه.
خدا این همه کشور چرا ایران آخه چه‌گناهی کردم
۲ تا ۶ کلاسه ۱۷ درصدی
اعلام نکردن زمان شروع و پایان پروژه نشانه فقدان اراده لازم برای انجام این کاراست. حتی اگر این پروژه عملی شود تجربه‌های گذشته نشان می دهد مواضع سیاسی ما انعطاف پذیری لازم برای تامین منافع کشور را ندارد و به راحتی از منافع کشور به نفع منافع ایدیولوژیک می گذریم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار