بازدید 18093
وزیر صنعت، معدن و تجارت

خودروی اقتصادی یکی از حلقه‌های مفقوده در سبد خودروی ایران است/ تا زمان عرضه انبوه، روی واردات این نوع خودرو حساب می‌کنیم

فاطمی امین گفت: در دی ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت که درحال حاضر با ثبات بخشی به تولید این مشکل رفع شده است و از ابتدای امسال تا کنون حدود ۷ هزار خودرو ناقص تولید شده که این رقم از استاندارد‌های جهانی نیز کمتر است.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶ 02 September 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر صدا و سیمای جموری اسلامی با مهم ارزیابی کردن دو شاخص تولید و تجارت در اقتصاد گفت: در سال ۱۴۰۰ تجارت غیر نفتی کشور رشد قابل توجهی داشته و به رقم ۴۸ میلیارد دلار رسیده است. همچنین در چهار ماهه نخست امسال، این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد.

فاطمی امین با اشاره به اینکه تلاش شده تا تحولات زیرساختی در همه عرصه‌های مربوط به وزارتخانه ایجاد شود، گفت: دولت مردمی عمیقا باور دارد که مسائل کشور داخلی است و خودمان باید این مسائل را رفع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علیرغم وجود تحریم‌ها، چرا در یک سال گذشته تجارت و تولید رشد داشته است، گفت: دلیلش آن است که فکرمان عوض شده و این دولت منتظر نمی‌ماند، ببیند آن طرف چه تصمیمی می‌گیرد، بلکه با اتکا به توان داخل تصمیم‌ها گرفته می‌شود.

وی در ادامه با ارائه آماری از بخش تولید، صادرات و سایر بخش‌های وزارت صنعت معدن و تجارت به تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه در یک سال گذشته پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش صنعت و تولیدات آن روند طی شده را رو به رشد دانست و در خصوص قطعی برق صنعت در تابستان گفت: تلاش شد تا برق به رغم سال‌های گذشته، برنامه ریزی شده و هماهنگ قطع شود تا آسیب کمتری به تولید وارد شود. به همین دلیل، امسال نسبت به سال گذشته بخش صنعت ۱۲ درصد بیشتر برق دریافت کرده و کاهش تولید به دلیل قطعی برق نسبت به سال‌های قبل کمتر بوده است.

فاطمی امین همچنین با اشاره به بازار سیمان و نوسانات آن در سال گذشته و سال جاری گفت: توانستیم بازار سیمان را کنترل کنیم و در سال گذشته پس از یک ماه و نیم افزایش قیمت در این بازار، با اصلاح ساز و کار بازار سیمان، قیمت را به قبل از گران شدن برگردانیم.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اقداماتی که در خصوص کنترل و ساماندهی صنعت خودرو صورت گرفته گفت: در دی ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت که درحال حاضر با ثبات بخشی به تولید این مشکل رفع شده و از ابتدای امسال تا کنون حدود ۷ هزار خودرو ناقص تولید شده که این رقم از استاندارد‌های جهانی نیز کمتر است.

فاطمی امین با بیان اینکه تولید خودرو روند روبه رشدی داشته است، گفت: ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کار‌ها و تامین قطعات از جمله مهمترین عوامل رشد در این صنعت است و با انجام اقداماتی از این دست، قدم در مسیر توسعه صنعت خودرو گذاشته ایم. اقداماتی از قبیل صدور ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری برای قطعات خودرو و ۱۳۰ هزار شناسه که باعث می‌شود جلوی عرضه کالای قاچاق و تقلبی در بازار گرفته شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در هفته نخست شهریور ماه افزود: در این نمایشگاه دیدیم که صنعت خودرو به سمت بن سازه‌ها و پلتفرم‌های مشترک می‌رود که همین هماهنگی و هم افزایی بین شرکت‌های مختلف خودروسازی اعم از خصوصی و دولتی، باعث کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

فاطمی امین افزود: خودروی اقتصادی، یکی از حلقه‌های مفقوده در سبد خودروی ایران است و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو نوعی از این خودرو ارائه شد که با تلاش خودروسازان و نظارت وزارت صمت به زودی به بازار عرضه خواهد شد؛ اما تا زمان عرضه انبوه آن روی واردات این نوع خودرو حساب می‌کنیم و یکی از شروط واردات خودرو را نیز به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه ️سطح روابط اقتصادی کشور بسیار ضعیف‌تر از روابط سیاسی است، افزود: این مساله، نقصی مهم است و تلاش کرده ایم تا روی آن متمرکز شویم؛ از این روی، روابط تجاری و اقتصادی خوبی را با کشور‌هایی از جمله روسیه، بلاروس، عمان و پاکستان آغاز کرده ایم.

فاطمی امین همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع معدن اشاره کرد و گفت: در بخش معدن عقب ماندگی‌هایی وجود دارد که یکی از این اشکالات، موضوع اکتشافات است. اولین کاری که انجام دادیم، شناخت درست و دقیق از ذخایر بود و در همین زمینه بیش از ۶۰۰ پهنه معدنی در خراسان مشخص شد و با برنامه ریزی‌های انجام شده کل کشور را تحت پوشش قرار خواهیم داد، چون با شناسایی دقیق ظرفیت‌ها، می‌توان به بهره برداری مطلوب در این حوزه رسید.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سه ماه آینده ۱۲۰۰ معدن فعال خواهند شد، گفت: در بخش معدن جهش قابل توجهی را در اخذ حقوق دولتی داشتیم که امسال بیش از دو برابر دیگر نیز اخذ خواهد شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه مساله سرمایه در گردش را یکی از مهمترین چالش‌های واحد‌های تولید عنوان کرد و گفت: با تعاملات صورت گرفته بین وزارت اقتصاد و بانک‌ها صورت حساب‌های الکترونیکی طراحی شده که به موجب آن‌ها هزینه و مبالغ به حساب مستقیم فروشنده‌ها واریز می‌شود؛ از این روی، انحراف منابع کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود منابع در تولید نگه داشته شوند.

وی افزود: علاوه بر اینکه بر اساس این ساز و کار ۷۰ درصد تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های الکترونیکی صادر می شود یک ساز و کاری مبنی بر تامین مالی زنجیره‌ای تدوین شده که به جای آنکه تسهیلات فقط به یک بنگاه داده شود، به یک زنجیره اختصاص پیدا می‌کند.

فاطمی امین همچنین با اشاره به سامانه جامع تجارت گفت: روزانه ۵ میلیون تراکنش در این سامانه اتفاق می‌افتد که این سامانه به شفافیت قیمت‌ها و خرید و فروش کمک کرده و اخیرا یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به این سامانه وصل شده و در تلاشیم تا سایر فروشگاه‌ها و خرده فروش‌ها را نیز به این سامانه وصل کنیم که این مسئله باعث می‌شود از اول تا آخر چرخه تولید و فروش تحت کنترل و نظارت باشد و دیگر احتکار و گرانفروشی معنایی نخواهد داشت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۷
امیدی به اصلاح این چرخه معیوب و توام با تقلب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
آقای وزیر صمت شماها اینکاره نیستید!!!! وقتش شده که کامل پایتان را از صنعت خودرو بیرون بکشید و کلا خودرو سازی ها خصوصی شود و آن موقع است که شاهد پیشرفت خودرو سازی خواهیم بود!!! تا وقتی که مدیران خصولتی در خودروسازی هستند و حقوق های نجومی می گیرند فقط به ریش ما می‌خندند!!!
پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
واردات خودرو کار غلطیه، کمترین دانش رو داشته باشیم اینو میفهمیم،
چیزی که نداریم و باید وارد کنیم
مدیران لایقه
که به جناب وزیر توصیه میکنیم مدیران خودروسازی رو با مدیران اجاره ای ژاپنی و حتی چینی عوض کنه، بعد میبینه چه تحولی اتفاق میفته
اسم این ارابه هایی که همه امکاناتش برای ۳۰ سال پیشه بهش می گن خودرو شرم آوره
ما خودرو ساز نبوده و هیچ وقت نخواهیم یود
فقط این وسط با تولید خودروهای غیر ایمن سالی۱۷۰۰۰ نفر را به کشتن و حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر را معلول می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
این خودرو ها از بیماری های واگیر دار هم بیشتر کشته و مجروح می گیرد این ویروسی است به نام خودرو سازی رانتی
جناب وزیر کل تولیدات ایران خودرو و سایپا اقتصادی و حتی زیر اقتصادین فقط معلوم نیست چرا قیمتاشون غیراقتصادین
لاکچری ترین خودروی ایران خودرو که همان دنا پلاس و تارا باشه در دنیا به چشم خودروی اقتصادی دیده میشه!
حالا ببین ما چقدر بدبختیم که برای ما لاکچریه و تازه میخوان خودروی 70 اسب بخاری تحویل مردم بدن!
استاندارد جهانی؟ چقدر شماها روو دارین. اون فرغونی که به اسم خودرو تولید میکنین و مثلا ناقص نیست و دست مردم میدین هم حتی نزدیک استانداردهای جهانی هم نیست بعد دلتون خوش تعداد خودروهای ناقص رو به استاندارد جهانی ربط میدین؟
یعنی الان اینها که تولید می کنیم خودرو لوکس هستند
حلقه مفقوده کیفیت است و عدم نظارت شما
خودروهای فعلی هم به لحاظ فنی اقتصادی تولید میشه ولی گرون به دست مردم میرسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
ببخشید اشتباه مثبت زدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
ارزش واقعی همه انها زیر 100 میلیون است و با توجه به محدودیت واردات و بازار غیر رقابتی به هر قیمتی که دوست دارند به مردم عرضه می کنند
اشتباه می فرمایید
اصلا صنعتی به نام خودرو سازی در ایران وجود ندارد که حلقه مفقوده داشته باشد
پولی را که میخواهید هزینه واردات کنید یک هزارم انرا خرج انتقال تکنولوژی کنید، چند کارشناس و متخصص سطح بالای بین المللی شرکت های خودرو سازی را استخدام کنید با حقوق های میلیون دلاری بعد نتیجه را می بینید که صادرات هم خواهید داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
مشکل اینه الان بخوان متخصص هم استخدام کنن یا در فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق یا حوزه های علمیه دنبال می گردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
به نظر شما 40 سل برای این شیوه شما کم بوده در این 40 سال مانع واردات شدند و هر قراردادی با خارجی ها بستند گفتند با شرط انتقال تکنولوژی بوده در نهایت مشخص شد همه سی کی دی و بوده و فقط انها سرهم بندی می کردند
جناب فاطمی امین میشه بگین اقتصادی یعنی چقد؟ و یه کارمند یا یه ایرانی با درامد ماهی ۷ میلیون چن سال کار کنه میتونه یدونه خودرو اقتصادی بخره؟
این پیشنهاد راهبردی است، وقتی دولت و نظام مکلف به حفظ و افزایش ارزش پول باشد مثلا کوتاه مدت تا پایان سال 10401 بیست هزار تومان برابر یک یورو و هر ده هزار تومان برابر یک یورو برای چهار سال آینده :
الف- مثلا مجبور میشود جلوی چاپ پول بدون پشتوانه بگیرد
ب- ایجاد خلق پول کاذب توسط سیستم بانکی بگیرد
ج- مجبور است با جهان خارج تنشزدایی کند و سیاست تحریم سازی و دشمن تراشی کنار بگذارد
بله، وقتی منافع ملی چاچوبه سیاست حکومت باشد، باید ارزش پول حفظ و افزایش یابد.
همین روند اقتصاد و قدرت خرید عمومی مردم جلو برود به سه چرخه و زیان مهری دو سیلندر می رسیم . خقوق حداقلی 200 دلاری نمی تواند یک دوچرخه ایمن بخرد . الان یک موتور با ایمنی حداقلی شهری سه هزار دلار آب می خورد . بین 80 تا نود میلیون . آقای وزیر خودرو سازی را بخش کوچکی از کار وزارتش می داند .نمی داند چرا اینقدر مهم است . از ادمین می خواهم شرافتا به ایشان برساند چون خروجی ملموس و قابل اندازه وزارت خانه معظم صمت برای مردم خودرو و لوازم خانگی و مصالح و تجهیزات ساختمانی است . وقتی اینها اینطورند و وزیر با افتخار از انداختن ماشین معیوب به مردم به عنوان دستاورد یاد می کند کسی موفقیت سازمانش را در مثلا معدن چگونه بای باور کند ؟ از ایشان می خواهم برنامه مصاحبه اخیر مدیر عامل سایپا و دلیل روی خط ماندن بیست هزار خودروی معیوب به خط برگشته را ببینند . بجای رفغ عیب مشغوا مذاکره با اداره استاندارد هستند . آقای وزیر بروند کامنتها و تحلیلهای خودرو داخلی را ببینند . آنوقت می فهمند جرا اینقدر این بخش کوجک مهم است
پولی را که میخواهید هزینه واردات کنید یک هزارم انرا خرج انتقال تکنولوژی کنید، چند کارشناس و متخصص سطح بالای بین المللی شرکت های خودرو سازی را استخدام کنید با حقوق های میلیون دلاری بعد نتیجه را می بینید که صادرات هم خواهید داشت
شما هایی که منفی میدهید احتمالا از رانت خواران واردات خودرو هستید
حالا که داره واردات تسهیل میشه اول فکر واردات ارزاق اصلی مردم باش دو ماهه فقط دنبال وادرات خودرو هستی چرا یکبار نمیکی بر اثر نبود ذرت گوشت مرغ پرواز کرد میخوایم اول ذرت و غله وارد کنیم به اندازه کافی ماشین کف خیابونا هست
آقای فاطمی آمین تولید خودور و تنظیم بازار خودرو پیش کش ،دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی که معاون شماست دستورالعملی را مبنی بر عدم ثبت نام افرادی که سابقه دو دوره عضویت در هیئت مدیر اتحادیه های صنفی دارند دیگر از نظر قانونی نمی توانند شرکت کنند جالب است که سخنگوی اتاق اصناف ایران و نایب رئیس اتاق اصناف یکی از استانها به صراحت توی دهن قانون زد شرکت کرد و حتی صوتی هم هست که دبیر هییتدعالی نظارت خیلی بیخود کرده لذا شما چهار تا اتحادیه صنفی رانمبتوانی مدیریت کنی آقای فاطمی تنظیم بازار خودرو پیش کش
خودرو اقتصادی کم مصرف وشکیل وارزان قیمت فرعون خودمون هست
واقعا مافیای خودرو با امدن این وزیر سر حال تر شد ودرنده.
سالهاست از خودرو ملی میگن! دیگه حالت تهوع گرفتیم از اینجور اسامی.بس کنید یه حرف تازه بزنید
آقای وزیر شرم نمی کنید؟ این ارابه های مرگتان قیمتش به عرش رسیده! رویای تولید لگن با قیمت ارزان دارید؟ می خواهید بدنه اش رو از پلاستیک درست کنید؟ شما برادر من قاچ زین رو بچسب ، سواری پیشکش! همین آشغالهاتون رو درست تولید کنید ، نمی خواد اقتصادی کار باشید! هر دو خودرو ساز دزد هستند و قاتل و از کیفیت کار می دزدند. هر که هم بداند و داد نزند همدست دزد است!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست