تولید تیبا، سمند و ساینا به پایان خط رسید/ خودروهای جایگزین مشخص شدند/ قیمت خودرو در بازار کاهش یافته است/ حذف قرعه کشی خودرو به کجا رسید؟

چهارشنبه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۰، سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان در بازدید از پیش اعلام نشده از ایران خودرو، دستورهای مهمی در حوزه خودرو صادر کرد. رئیسی در این بازدید تاکید داشت در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی، متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ با شروع سال جدید، یکی از برنامه های وزارت صمت، توجه به تولید خودروهای با کیفیت و افزایش عرضه به بازار خودرو بوده است؛ بنابراین، دو روز قبل سید رضا فاطمی امین در گفتوگویی اظهار داشت: کیفیت یکی از پنج هدفی است که ما در همه محصولات باید به آن توجه کنیم و طبیعتاً این موضوع به واسطه کارکرد و ایمنی در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی افزود: سلسله جلساتی را با سازمان ملی استاندارد برگزار و موضوعات مختلفی را در تمامی محصولات از جمله خودرو بررسی کردیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در مورد خودرو چندین موضوع مطرح است که یکی از آنها کنار گذاشتن خودروهای قدیمی یا پلت پلتفرمهایی است که معادل فارسی آن بن سازه است. در این راستا، تولید تیبا با توافق کاملی که با سازمان ملی استاندارد داشتیم، کاملا متوقف شد که البته تعهداتی از قبل بوده با شرایطی. ما برای خودروهایی که تولید و برای آنها تعهدی ایجاد شده و مشتریان در واقع ذیحق هستند، تدابیری اندیشیده ایم که تحویل داده شوند.
به گفته فاطمی امین، خط تولید تیبا، ساینا و سمند متوقف شده و در آینده نیز خط تولید پژو ۴۰۵ به تدریج متوقف میشود. قطعاً استاندارد و کیفیت یکی از اصولی است که قابل خدشه و کوتاه آمدن نیست که ما بخواهیم به خاطر منافع بنگاههایی، راحتی و آرامش امنیت مردم را زیر سوال ببریم. این یک اصل است که هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم سازمان ملی استاندارد ایران روی آن توافق دارد.
فاطمی امین گفت: سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت هر دو سازمان حاکمیتی است که تلاش میکنیم همه محصولات از جمله خودرو که کیفیت آن مورد دغدغه مقام معظم رهبری است و عموم مردم، این حقوق مردم رعایت شود و از آنجایی که استاندارد حداقل کیفیتها را بیان میکند، خودرو حداقل کیفیت را داشته باشد که البته ما باید انشاءالله قدمهای بالاتری در جهت ارتقای کیفیت برداریم.
چند خبر خودرویی از سخنگوی صمت
امید قالیباف امروز در گفتوگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: گزارش های مالی شرکتهای خودرویی نشان میدهد این صنعت در خرداد ماه با ۱۸ درصد رشد رکورددار رشد بخش تولید در اقتصاد بود.
وی افزود: همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا از ابتدای مرداد متوقف میشود و به جای آن خودروهای شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S8 و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند جایگزین خواهند شد.

سخنگوی صمت، نتایج اقدامات کمی و کیفی این وزارتخانه در صنعت خودرو را قابل مشاهده دانست و گفت: این صنعت طبق ابلاغ هشت ماده ای ریاست محترم جمهور در حال گذار پلت فرمی از شکل سنتی به مدرن است و طبق سند تحول خودرو مسیر کیفی سازی در سال آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.
قالیباف در مورد تعهدات خودروسازان برای سه خودرویی که تولید نمیشوند، گفت: جمع این تعهدات کمتر از ۵۰ هزار دستگاه است و طبق هماهنگی با سازمان استاندارد شماره گذاری خواهند شد.
وی با اشاره به خروج پانزده طرح خودرویی از شمول قرعه کشی در مرحله اول تخصیص یکپارچه گفت: در مرحله دوم تخصیص یکپارچه (که در حال انجام است) و با افزایش رشد تولید، ۵۰ درصد طرح های فروش خارج از قرعه کشی عرضه خواهد شد و این روند تا حذف کامل قرعه کشی ادامه خواهد یافت.
سخنگوی صمت گفت: هدفگذاری امسال ایجاد جریان پایدار تولید و ساماندهی عرضه و مدیریت التهاب بازار خودروست و رصد قیمتها در بازار نشان می دهد شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.
قالیباف در پایان گفت: در ماه آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو به اطلاع مردم خواهد رسید.
الان هم توقف سمند و پژو که صفر تا صدش دست خودمون هست و ارزان قیمت هستند اشتباه است.
خودروسازها اینها رو حذف میکنند برای اینکه مشمول قیمت گذاری هستند و اونهایی رو نگه میدارند که هر قیمتی دلشون خواست میتونن بفروشند....
توی خیابان می چرخیدند .برای داشتن خودرو اصل وجود داشتن اصل اول است ولی شرط دوم داشتن حدی از پول است که با توجه به شرایط فعلی ایران تعداد خودرو دارها را به ده درصد افراد بالای 18 سال محدود می کند بقیه باید از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
مگه کوییک خیلی استاندارد تر از تیبا یا سمند است؟یا شاهین خیلی بهتر از ساینا است؟.
یا ساینا پلاس چقدر کیفیتش از ساینا معمولی بالاتر است؟
خلاصه پشت پرده خودرو سازها با پلیس و استاندارد بستند که به ترتیب خودروهای پرتیراژ و ارزانتر رو از رده خارج کنند تا مافیای خودرو بهتر بتونه فرغون های گرانترشو به ملت قالب کنه (حذف پراید به عنوان پرتیراژترین خودرو کشور در اوج تقاضا و بحران عرضه خودرو بزرگترین خیانت به مردم بود به طوری که بعد از عدم تولید پراید بود که قیمت خودرو سر به فلک کشید)
ما خیلی ملت مظلوم و بدبختی هستیم. تاریخ در مورد ما چه خواهد گفت؟
حسن حبیبی بود و کنار گذاشتن آن پشت پا زدن به ارزش های ملی و میهنی است ضمن آنکه مصرف کننده باید نظر بدهد نه آقای وزیر که حتی سوار سمند هم نشده
دقیقاً دو خودرویی که طراحی داخلی بودند حذف شدند.
پیکان انگلیسی رو چهل سال تولید کردید، چرا سمند به بیست سال هم نرسید؟
این خیانت به ملت ایران را هرگز نخواهم بخشید.
والسلام





