بازدید 35910
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

چگونه رئیس شورای رقابت آرامش بازار خودرو را برهم زد؟ / آیا شیوا از چسبندگی قیمت خودرو خبر دارد؟ / چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آقای رئیس چه فایده‌ای دارد؟

در حالی که چند ماهی بود بازار خودرو به ثبات نسبی رسیده بود، یکباره مقام مسئول در شورای رقابت، در یک نشست خبری، با رونمایی از فرمول جدید قیمت گذاری خودرو، تمام معادلات بازار را تغییر داد. به فاصله یک روز، قیمت‌ها با افزایش همراه شد و حالا با افزایش قیمت خودرو، به دلیل وجود چسبندگی قیمت ها، باید ماه‌ها تلاش شود تا روند قیمت خودرو کاهشی شود.
کد خبر: ۱۰۲۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 02 January 2021

این روز‌ها با اعلام فرمول قیمت گذاری جدید هجده خودرو، روند قیمت در بازار خودرو افزایشی شده است، حال آنکه سازمان بازرسی کل کشور با این فرمول مخالف بوده و کتبا ایرادات آن را قبل از رسانه‌ای شدن فرمول برای شورای رقابت ارسال کرده است. امروز ۱۳ دی ۹۹ رئیس شورای رقابت در پاسخ به این واکنش سازمان بازرسی کشور، صحبت‌هایی را مطرح کرده است که این صحبت‌ها ابهامات و سوالاتی را پیش روی خوانندگان باز می‌کند!

چگونه رئیس شورای رقابت آرامش بازار خودرو را برهم زد؟ / آیا شیوا از چسبندگی قیمت خودرو خبر دارد؟ / چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آقای رئیس چه فایده‌ای دارد؟

در ۲۳ آذرماه سال جاری بود که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی اعلام کرد، رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودرو‌های هم‌کلاس، درخواست آزادسازی قیمت این خودرو‌ها را مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از گذشت دو هفته از این مصاحبه، در ۹ دی ماه ۹۹ بود که شیوا با اشاره به اینکه از مهرماه مرکز ملی رقابت بررسی مجددی در مورد فرمول قیمت گذاری خودرو انجام داد، گفت که طی تصمیات گرفته شده قرار نیست آزاد سازی صورت بگیرد و فقط خودروها تقسیم بندی شده است؛ بنابراین، قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ و به گونه ای که برای عامه مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی محاسبه می شود.

وی گفت: در مورد بخشی از خودروها فرمول جدید پیش بینی شده است که طی آن دیگر تورم بخشی که در فرمول قبلی سهیم بود در فرمول جدید قرار نگرفته و قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.

این فرمول جدید قرار بود برای قیمت گذاری ۱۸ خودرو (۴۵ درصد از خودروها) اعمال شود و رئیس شورای رقابت اعلام کرد: به نظر نمی‌رسد، فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود.

هر چند رئیس شورای رقابت معتقد بود که این تصمیم نمی‌تواند به افزایش قیمت در بازار منجر شود، پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که این مساله شوک قیمتی را به بازار خودرو وارد خواهد کرد. در حالی که قیمت خودرو‌ها با شروع فصل پاییز، روند نزولی به خود گرفته بودند و تنها در آبان ماه با ۳۰ درصد کاهش قیمت خودرو‌ها رو به رو بودیم، با این تصمیم شورای رقابت یکباره روند افزایش قیمت خودرو به بازار بازگشت، به طوری که سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها اثر روانی بر بازار خودرو داشته است، اظهار داشت: مصوبه این شورا باعث نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است؛ هر چند با توجه به ثبات نرخ ارز پیش بینی می‌کنیم این نوسان موقتی باشد.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ تا ۳۲ درصدی قیمت خودرو در بازار در اوایل آبان ماه، تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار خودرو تقریبا به ثبات رسیده بود و فروشنده و خریدار خود را به این قیمت‌ها عادت داده بودند، ولی با فرمول جدید شورای رقابت شاهد نوسان در قیمت‌ها هستیم.

چگونه رئیس شورای رقابت آرامش بازار خودرو را برهم زد؟ / آیا شیوا از چسبندگی قیمت خودرو خبر دارد؟ / چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آقای رئیس چه فایده‌ای دارد؟

ورود سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای فرمول جدید قیمت گذاری خودرو

بعد از این تصمیم شورای رقابت و بازگشت روند افزایش قیمت به بازار خودرو، سازمان بازرسی کل کشور، مخالفت خود را با آن اعلام کرد و حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس این سازمان طی مصاحبه‌ای در دهم دی ۹۹ با اشاره به اینکه این سازمان مخالف مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت خودرو کارخانه به قیمت خودرو در بازار است، گفت: ما نگران افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار در پی این تصمیم هستیم.

همچنین نادر شکربیگی، معاون نظارت امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز گفت: با اعلام مخالفت صریح سازمان بازرسی کل کشور با تصمیم اخیر شورای رقابت، مبنی بر افزایش قیمت تعدادی از خودرو‌های تولید داخل گفت: اطلاع پیدا کرده ایم که تصمیم اخیر شورای رقابت با اصرار بیش از حد وزارت صمت اتخاذ شده است. دلیل این مصوبه این گونه اعلام شده که ما می‌خواهیم خودروساز‌ها را ترغیب کنیم تا تولید بیشتر داشته باشند و به افزایش تولید ۵۰ درصدی برسند و شورای رقابت را هر سه ماه رصد می‌کنیم تا به میزانی که افزایش تولید داشته باشند، افزایش قیمت هم داشته باشند.

وی افزود: اما سوال اصلی این است که چند درصد مردم کشور ما توان خرید خودروی داخلی را دارند که ما به بهانه ترغیب خودروساز به فکر افزایش قیمت آن هستیم؟! همین محصول تولید داخلی به پایین‌ترین سطح کیفیت ارائه می‌شود و جناب وزیر هم بار‌ها اعلام کرده اند که شان مردم این نیست. با توجه به این موضوع در نظر داشته باشید که خودروساز یکباره ۵۰ درصد به تولید خود بیفزاید، این موضوع از یک جهت جای خوشحالی دارد، ولی از جای دیگر آیا نظارتی بر حفظ کیفیت خودروی داخلی می‌شود؟! شورای رقابت از خودروساز تضمینی گرفته است که همزمان با افزایش تولید، کیفیت این خودرو‌ها نیز افزایش پیدا کند؟!

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور قبل از رسانه ای شدن تصمیم اخیر شورای رقابت کتبا به این شورا مکاتبه داشته و ضمن مخالفت با آن ایرادات این مصوبه را اعلام کرده است؛ اما متاسفانه رییس شورای رقابت، اقدام به رسانه ای کردن این موضوع کرد که سازمان بازرسی خواستار بازنگری در آن است.

رئیس شورای رقابت پاسخ سازمان بازرسی کل کشور را داد!

رئیس شورای رقابت امروز ۱۳ دی ۹۹ طی مصاحبه‌ای درباره افزایش قیمت خودرو در بازار بعد از اعلام فرمول جدید قیمت گذاری گفت: پیش‌بینی می‌کردیم که در کوتاه مدت این افزایش رخ دهد اما مساله اینجاست که ما هنوز هیچ افزایش قیمتی در خودروها و با فرمول جدید اعمال نکرده‌ایم بلکه فعلا در حال دریافت نظر کارشناسان در این رابطه هستیم و از بهمن ‌ماه رسما اعمال خواهد شد که اگر مشکلی پیش بیاید یا کارشناسان نظر دیگری درباره فرمول داشته باشند، در شورای رقابت مورد بررسی قرار می‌گیرد اما این شعارها و انتقادات در صورت عدم ارائه‌ پیشنهاد کارشناسی شده پذیرفته نیست.

رئیس شورای رقابت در ادامه با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته در مورد فرمول جدید تصریح کرد: این فرمول الزاما به معنی افزایش قیمت نیست و در برخی خودروها ممکن است کمتر از تورم بخشی افزایش قیمت داشته باشد یا در برخی دیگر بیشتر؛ بنابراین، نمی‌فهمم دلیل این همه حمله در رابطه با این فرمول چیست، شاید برخی هنوز دقیق متوجه نشده‌اند که سازوکار و ابعاد آن چگونه است.

وی در مورد انتقاد سازمان بازرسی به فرمول جدید درباره افزایش قیمتی که به دنبال آن رخ خواهد داد، یادآور شد که احتمالا طی جلسه‌ای از مسئولان سازمان بازرسی دعوت و با آنها صحبت خواهیم کرد و فرمول جدید را توضیح می دهیم تا با دریافت نظریات کارشناسی تصمیم‌گیری شود.

چند نکته درباره تصمیم اخیر شورای رقابت!

نکته مهم در تصمیم اخیر شورای رقابت این است که شیوا در مصاحبه ۹ دی ۹۹ گفته بود که این فرمول به افزایش قیمت خودرو‌ها منجر نخواهد شد؛ اما در مصاحبه اخیر خود با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرده است، پیش بینی می‌کردیم که در کوتاه مدت این افزایش رخ دهد!

باید به رئیس شورای رقابت گفت که کاهش قیمت ماه‌ها به طول خواهد انجامید؛ اما این افزایش قیمت است که در این شرایط حساس که واردات خودرو ممنوع است و صنعت خودرو در تحریم است و تولید و عرضه کاهش یافته است با یک تلنگر و شوک یک شبه اتفاق خواهد افتاد. با افزایش قیمت خودرو، به دلیل وجود چسبندگی قیمت‌ها، حالا باز باید ماه‌ها تلاش شود تا روند قیمت خودرو به ثبات و سپس کاهشی شود.

نکته دیگر این ناهماهنگی بین نهاد‌هاست که دود آن به چشم مردم می‌رود. همان گونه که ملاحظه شد سازمان بازرسی کشور اعلام کرده است که این سازمان قبل از رسانه‌ای شدن تصمیم اخیر شورای رقابت کتبا با این شورا مکاتبه داشته و ضمن مخالفت با آن ایرادات این مصوبه را اعلام کرده است. اما شورای رقابت گویا به این مکاتبه توجهی نداشته و این مساله را قبل از مشورت و یا توجیه سازمان‌های نظارتی رسانه‌ای کرده و حالا به گفته رئیس شورای رقابت و بعد از آن که کار انجام شده است و قیمت‌ها افزایش یافته اند، قصد دارد در یک جلسه به توجیه مثلا سازمان بازرسی کشور بپردازد. نمی‌شد قبل از اینکه این فرمول رسانه‌ای شود نظریات کارشناسانه را گرفت؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۲
... نمیخوایم مثل بقیه کشورها به صورت سالیانه بازار خودرو ثبات داشته باشد حداقل 10 روز هم که شده قیمت ها را نگه دارید دیگه از روز رسید به افزایش ساعتی قیمت ها
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
همچین مدیران با تدبیری در بورس هم هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
یکی کلمه مافیا رو به من توضیح بده
سلام. بررسی کنید و ببینید احتمالا این آقای رئیس چه خودرو یا خودروهایی دارد؟ واقعا از وضع عامه مردم خبر ندارند که این چنین در تنور داغ بازار خودرو می دمند!!
پاسخ ها
جواب به علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
علی جان پراید چند کیلو و کیلو چند باید حساب کرد ، اگر با پفک برابری میکنه راضی میشه ۹۰۰ کیلو پفک بده پراید ببر قبول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
والا اگه مجبور نبودیم حاضریم سوار پفک هم بشیم ولی 120 ملیون جای پراید ندیم ...
دوستان کسی هست پاسخ بده بگه ما اگه شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان تعزیرات و ... رو نخواهیم باید چه کسی رو ببینیم؟
پیش‌بینی می‌کردیم که در کوتاه مدت این افزایش رخ دهد اما مساله اینجاست که ما هنوز هیچ افزایش قیمتی در خودروها و با فرمول جدید اعمال نکرده‌ایم
.... وقتي قيمت در بازار بالا بره پس شما طبق قيمت موجود قيمت گذاري مي كني
واردات خودرو را آزاد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اونوقت كيا وارد ميكنند؟يكسري آقازاده؟ چه خودروهايي وارد ميشه؟ خدمات و قطعات بعد از فروشش چي ميشه؟ با اين شرايط خودش مشكلات ديگه درست نميكنه؟
یه بنده خدا
| Germany |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
برای کی؟
شما توان خرید ملشین 20 هزار دلاری رو داری؟
من که ندارم
داری برای قشر مرفه نظر میدی یا عامه مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
واردات همه اقلام را آزاد کنید.من نان میوه پزشک و مدرسه و دانشگاه و مسکن خارجی میخواهم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
مدیران با لیاقت را سر کار بیاورید.
تنها راه اصلاح آزاد شدن واردات خودرو با تعرفه نزدیک به صفر هست.اگه خودرو ساز میتونه بسم الله اگه نه لطفا دستتون رو از جیب مردم بکشید بیرون.این نشد وضع مملکت.از یه طرف واردات رو بستن از طرف دیگه هر چه قیمت دلشون خواست میدن به مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
موافقم به شرط اینکه سوبسید نفت را از دلار بردارند. تقریبا دلار میشود 100 هزارتومان. بسم الله بروید و اگر میتوانید بخرید و سوار شوید. تا بحال به این فکر کردید که چرا فقط خودرو مورد حمله و هجمه فرهنگ ایرانی است؟؟؟ چون ایران نباید خودرو ساز بشود و مردم بهترین دستاویز این سیاست هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
تنها را انتخاب مدیران لایق است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
خودرو سازی که تعهد می دهاگرقیمت ها ازاد بشه تولید را می تونه 50 درصد افزایش بده این یعنی تا حالا هم می توانسته این چنین تولید داشته باشه و نکرده و در این شرایط کشور خیانت کرده و مدیران ان باید جواب گو باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
ناشناس 7.46 حقوق هم بر اساس دلار پرداخت میشه، در ظمن بنزین تقریبا بدون سوبسید 1 دلار بعد مصرف سوخت ماشین استاندارد 100 بر 4 ، مردم رو از آزاد سازی میترسونید ، در حال حاضر فقط مردم از سوبسید نون بهرمند هستند بقیه برای شما 4 درصد هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
ناشناس 9.59
حق با شماست ولی آیا خودرو ساز متولی درآمد مردم باید باشد.یعنی به نظر شما خودرو ساز باید بنگاه خیریه باشد؟
در 20 سال گذشته قیمتها بین 100 تا 200 برابر شده است در حالی که قیمت خودرو کمتر از 10 برابر شده است. شما حاضرید با حقوق 20 سال قبل زندگی کنید و فقط خودرو را با قیمت 20 سال قبل بخرید.
این کشور متعلق به همه مردم است. حتی اموال بخش خصوصی مادامی که از کشور بیرون نرود متعلق به همه است.... درست و منصفانه قضاوت کنید و ببینید چه کسانی را له میکنید.
آیا مردم همه صاحب خودرو نشدند؟ به نظرم در همه امور چه مردم و چه دولت باید تصمیمات عادلانه بگیرند. مردم درامدشان کم است قبول. خودرو ساز مگر مسئول این موضوع است. پس مخارج خودروساز ها چی؟
چرا کارخانجات باید ضرر بدن ، ضرر این کارخانه از جیب کی و به جیب کی باید بره، حرف و اعتراض کردن کاری نداره ولی خدا وکیلی در جهان ماشین صفر همردیف پراید چند است ؟ چند دلار ایا ماشین ۲ هزار دلاری در دنیا وجود دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
آیا حقوق صد دلاری و گوشت قرمز کیلو ۶دلاری د جایی از دنیا وجود داره
آیا در جایی تورم 58درصدی وجود داره
آیا بانکداری ربوی در جایی جز ایران وجود داره
آیا اینکه برای خریدن یک اپارتمان 100متری با حقوق ۴ میلیونی باید نزدیک 200سال با فرض ثبات 200ساله قیمت ها باید کار (بردگی) کرد جایی وجود داره
در ضمن خودرو غیر استاندارد که باعث مرگ انسان بشه رو مسیولین جاهای دیگه نمی گذارند تولید بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
اگر معتقد به ارزان بودن خودرو داخلی هستید چرا این همه هراس از آزاد شدن واردات خودرو دارید
حقگو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
مگه اون کارگری که ایران خودرو یا سایپا کار می کنه با دلار حقوق میگیره یا سایپا و ایران خودرو هزینه های انرژی و... رو با قیمت جهانی پرداخت می کنند که شما مدعی قیمت اتومبیل تولید داخل با دلار هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
آقا اگر راست میگید چرا این ماشین 2 هزار دلاری رو به کشورهای دیگه صادر نمی‌کنید.
چرا از واردات خودرو میترسید
چرا از رفع انحصار می ترسید.
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
کارخانه ها ضرر ندن ، ضرر و فقط مردم بدن که تیکه تیکه میشن تو این چهارچرخ هایی که تو ضعیف ترین کشورهای جهان هم ترددشون ممنوع هست و با مصرف سوخت چند برابر استاندارد جهانی یکی ریه ها رو به باد میدن و یکی مصرف سوخت مملکت رو چند برابر میکنن و جیب ملت رو خالی ، بماند که هر وقت حقوق شد دلاری بیا اینجا تز قیمت دلاری رو بده
خبر خوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
خجالت نمی کشی این حرف ها رو می زنی ،آیا حقوق هم بر اساس دلار مشخص می شه که کالا های داخلی رو بر حسب دلار تعیین می کنی...
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
با این حساب هیچ مدیری لازم نیست حساب پس بدهد.
سازمان های نظارت و بازرسی باید دیگه چیو ببینند که عکس العمل نشان بدهند
از این عیان تر؟
خنده دارش این است که این چیزها چند بار در 10 و 20 سال پیش، اتفاق افتاده ولی وقتی یا از عمد و یا دوباره می خواهند چرخ را اختراع کنند...!
پس چرا پولی که مردم برای مشارکت در تولید به خودروساز سپرده اند را به قیمت روز جساب نمیکنند.نصف پول خودرو را موقع ثبت نام گرفته اید و حالا باید 5 تا 6 برابر پول پیش را برای تحویل خودرو بدهیم.مگر حقوق من 6 برابر شده که بتوانم این افزایش را بپردازم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
متریال ارزون و برق و آب ارزون و مالیات و حمل و نقل ارزان بیار و ماشین ببر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
دوست 07:48
وقتی مشارکت در تولیده یعنی چی؟یعنی در زمانی که پول رو دادی در همان زمان شما باید متریال رو تهیه کنی مثل پیش خرید اپارتمان که چون پول رو پیش پیش میدی،به همون قیمت توافق شده پات حساب میشه و ممکنه بعلت تورم شدید مقداری تعدیل بشه اما نه اینجوری که 5 تا 6 برابر بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
دوست 7.48
. بیست درصد توقعات شما قابل بررسی است
ولی پتک هشتاد درصدی شما مجالی برای سروسامان دادنها نمیکند. این کشور متعلق بهمه مردم است و همه میدانیم که در جهان سوم همه به قطار در حال حرکت سنگ میزنند. قصد من از نوشتن فقط فرهنگ سازی است و بعد دفاع.
من هم ناراحتم از گرانی ها
تابناک خواهشا این مساله رو رها نکنید و هر روز گزارش ازش تهیه کنید. چرا بازاری که خودش داره به تعادل میرسه دستکاری میکنن تا قیمت ها زیاد بشه؟ چه کسی سود میبره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
بخاطر فساد سیستمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
براي اينكه توليد كننده داره ورشكست مي شه و مصرف كننده هم به كالاي خودش نمي رسه
لطفاٌ از ایشان سئوال بفرمائید ماهیت ایجاد شورای رقابت چه بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
مدیریت افزایش قیمت خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
رقابت با كي؟
بگوييم شوراي رفاقت بهتره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
ماهيت شوراي رقابت، ايجاد شرايط رقابتي براي توليد بوده نه سركوب هزينه ها
هيچوقت از خودتان سوال كرده ايد كه چرا هيچكس حاضر به سرمايه گذاري در حوزه خودرو نيست؟
هيچوقت سوال كرده ايد كه چرا از 25 شركت توليد كننده يا مونتاژ كننده خودرو فقط شركتهاي نيمه دولتي باقي مانده اند؟
سوال كرده ايد كه چرا بخش زيادي از قطعه سازان ورشكست شده و كار خود را رها كرده اند؟
اسم واقعی این شورا را باید بزارن شورای رفاقت با خودرو سازها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
بابا تو این کشور چه خبر این همه مسول کارمند سازمان که نصفی آنها اضافه هستند چه کار می کنند قانون جنگل بهتر است تا اقتصاد بازارهای ایران بس کنید تا که بی عدالتی ظلم هوا زمین زندگی سلامتی را از نود درصد جامعه گرفتید
سلام
یعنی تعیین عادلانه قیمت خودرو در ایران اینقدر مشکل و لاینحل است؟
بدیهی است که اقایان تعرفه خودرو را صفر نمی کنند
ولی حداقل قیمترا برای چند ماه ثابت نگه دارید
نهادهای نظارتی ورود کنند. این تصمیمات باعث آشفتگی در بازار شده
ممنون از تابناک بابت طرح این موضوع مهم
درد این است خودرو های ایران قابل رقابت با قبرستان هم نیستند نمی دانم شورای رقابت برای چیه برای گرن کردن و رقابت با ملت
من ۵۵ سالمه مهندسم دوماه دیگه بازنشست میشم دارم برای همیشه میرم کانادا حاضرم اونجاکارگری کنم ولی حاضرنیستم دیگه اینجازندگی کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
خوش بگذره، اميدوارم بعد از مدتي برنگردي بگي چه اشتباهی كردم.
شعار از این به بعد: مرگ بر ارزانی!
شاید این بار مسولین به این سمت حرکت کردند از لج مردم!
از ماست که بر ماست .تمام
جدی باید پاسخگو باشند بازاری که اروم اروم داره کاهش پیدا میکنه قیمتها یک مرتبه نا متلاطم می کنند به نفع دلال جماعت
بالا بودن قیمت خودرو برای افرادی که خودرو ندارند خیلی بده، اما برای کسی که خودرو داره فاجعه هستش چون واسه یک مشکل کوچیک باید 5 میلیون پیاده بشه

هزینه روغن و لاستیک و ... هم که بسیار بسیار بالا رفته
این فرمول الزاما به معنی افزایش قیمت نیست و در برخی خودروها .......

خوب بابا مگه بیکارید هرچند وقت میاید بازار خودرو را اشفته تر میکنید ؟؟؟؟؟؟
هرکی ماشین میخواد تا بهمن ماه صبر کن
اونوقت بهتون میگم ساعتی میره قیمت بالا یعنی چی (یه جوری میاد پایین که تصورشم نکنید)
خودرو و مسکن حداقل تا 5 سال دیگه از دید سرمایه گذاری کاملا اشتباهه
ضمنا من نه بورسی ام نه آقازاده نه دلال نه کسی که توان خرید نداشته باشم نه کاهشی ام نه افزایشی
ولی پور زور نمیدم
شورای رقابت در ایران یعنی چه؟؟؟
مگر درکشور ما چند کارخانه خودروسازی وجود دارد که بخواهند با رقابت کنند ؟؟؟
رقابت غیر از این است که وجود کارخانه خودروسازی در یک کشور زیاد بوده آن وقت کیفیت خودرو و تولید آنرا را افزایش و قیمت را کاهش دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
که ایران خودرو ساز نشود. این دستور فرامرزی است و بهانه آن مردم هستند. خداراشکر الان همه ماشین دارند و دعوا سر نوع آن است. جلوی سود دهی خودروسازی را میگیرند که مبادا این جریان به فکر تولید خودروهای لاکچری و با کیفیت بیفتد و بازار جهانی را نامتعادل کند. کوووودکان سرزمین من
خداوکیل این چه وضعشه اخه مگه ما جوون ها گناهمون چیه که گیر کسانی افتادیم که فقط تو فکر جیب خودشونن
بی خیال سال آینده این اتومبیلها را به یک چهارم قیمت هم کسی نمی خرد بعد از مرداد همه میدانند واردات آزاد می شود می خواهند حالاحالاها گرمی کنند جنس‌ها را آب کنند
جای تاسف است که ارگانها و مسولین رده بالای کشور از جمله رسانه هاو شبکه های ملی و غیرآن بجای پرداختن به مشکلات کللان کشور و بزطرف کردن نیازهای ضروری مردم در این شرایط سخت و ایجاد ازامش حد اقلی برای آنها با اعمال سیاستهای غیر علمی و کارشناسی و لحظه ای بزای رفع مسولیت خود تمرکزشان راروی اینگونه اموری گذاشته اند که دلایل وجودی انها مانند روز روشن است و خود نیز خوب میدانند که یافتن راهی برای رفع آن با این شرایط و محدودیتهای موجود کشور بسار مشکل است بنا بر این ارایه چنین راهکارها و شنیدن و دیدن و یا خواندن آنها حز تنش و فشار روحی برای مردم و تلاطم بازار نتیجه دیگری ندارد .ایا آزاد کردن و افزایش قیمت تولید را افزایش میدهد یا اینکه کاهش تولید تابع عوامل دیگر است. آیا اگر همین امروز تولید کنندگات خودرو قیمت تولیدات خود را ده برابر فینت رایح بازار کنند مشکلات خودو متقاضیان حل خواحد شد .بدون فراهم شدن شرایط و امکانات بزای بالا بردن تولید وعزضه انبوه در یک بازه زمانی مغین وقابل اطمینان هرگز تعادلی در بازار ایجاد نخواهذ شد .خود روز سازی که در بهار 97 شصت در صد بهای روز کار خانه را از متقاضی دریافت کرده و پس از گذشت 15 ماه از موعد مقرر به تعهد خود عمل نکرده با کدام امکانات و شرایط مناسب فادر است با افزایش فیمت بین عرضه و تفاضا تعادل بر قرار کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
مشكل خودروساز الان اينه كه پول نداره به قطعه ساز بده، قطعه ساز هم تا پول نداشته باشه نمي تونه قطعه توليد كنه
کدوم چسبندگی ؟؟ چرا مردم رو گول میزنید ؟

اگر خودروساز عرضه کند قیمت های بازار با سر میخورن زمین

وقتی مردم نیاز به خودرو دارن و مجبورن از کف بازار تهیه کنند همین میشه دیگه !!

انحصاری که دست این دو لگن ساز هست مردم رو بیچاره کرده
...با جنگ روانی و اخبار نادرست قیمت خودرو که هیچ سایر اقلام را هم افزایش می دهند
بهتر است گفته شود شورای رفاقت.چی می شد که مردم مظلوم هم یک چنین رفیقی برای روزهای سخت خود می داشتند خودشان مبرند وحودشان می دوزند وبه زور به تن مردم مظلوم می پوشانند
با سلام،
متاسفانه بدلیل انحصاری بودن تولید خودرو و ممنوعیت واردات، وضعیت به اینگونه بی سر و سامان شده و مشکل اصلی اینجاست که مردم هیچ جایی در افکار و تصمیمات مسیولین ندارند...و این منحصر به تولید و توزیع خودرو نیست، در همه صنایع همینگونه است.
به پیر به پیغمبر شورای رقابت که هیچ کل سازمان های دولتی را هم که منحل کنید در اداره ی این کشور اختلالی پیش نمیاد
همه چیزمون باید به همه چیمون بیاد! وقتی کار رو اساسی انجام نمیدیم و واردات رو ممنوع کردیم و تولید داخل هم محدود است و هم انحصاری٬ هی میاییم صد تا شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و ... ایجاد میکنیم که هم از حقوق مصرف کننده حمایت کنن و هم از حقوق تولیدکننده! ولی هیچ فایده ای نداره که نداره!
واردات اتومبیل دست دوم را ازاد کنید تا عموم مردم عادی بتوانند بخرند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
دوست عزیز واردات خودرو دست دوم میدونی یعنی چی با این گرانی و هزینه های بالا یتعمیران و قطعات اصلاً خودرو دست دوم به صرفه نیست . آیا کشوری با اینهمه ثروت مردمش باید فلاکت بکشند چرا به ذلیل بودن تن میدهید
سلام و درود
در این دوره قیمت دلار و طلا کاهش یافته حداقل ۱۰ درصد. پس باید قیمت کارخانه ۱۰ درصد کاهش یابد. اما حتما ۲۰ درصد قیمت زیاد میکنن!
بل سیاست پیچیده خودشون قیمت خودرو در بازار بالا کشیدند تا به افزایش قیمت جدید منطق بدهند.
در واقع اول دلیل ایجاد میکنند سپس طبق اون دلیل گرون میکنند ما را هم .. فرض کردند.
باحرف این اقای شیوا مردم ایران همه باید بسمت بدبخت و بیچاره تر شدند برندپراید برو بسمت 200 میلیون ...
سوال اصلی این است که اگر من بخواهم یک خودروی صفر کیلومتر بخرم ،
در نمایندگی های فروش رسمی آن را پیدا نمی کنم ولی به تعداد فراوان در دست دلال هاست ؟
اصلا چرا باید ابتدا از مردم پول بگیرید و بعد خودرو بسازید ؟
کدام شرکتی در ایران چنین امتیازی دارد که در قبال جنس نساخته ، پول از مردم بگیرد ،
این مشارکت در تولید و پیش فروش را باید تعطیل کنند ،
فروش خوددرو فقط در نمایندگی های مجاز و با قیمت قطعی و بصورت به روز باید انجام شود ، همانجا هم می توانید برسی کنید که خریدار پلاک فعال نداشته باشد تا نتواند چند خودرو خریداری کند
توروقران نزارید بازم افزایش بدن قیمت کارخونه رو مردموفلج کردین ازکجابیاریم مثلا یه سایناساده که الان نودودوتومنه بازم بالاترپول بدیم
احتمالن از خودروهایی که تو پارکینگ داره ضرر می‌کنه گفته یه ترفند. جدید بزنم تا متضرر نشم.کی به کیه .حق ما همینه .
یه چی بگم بخندین؟
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.آرامش بازار خودرو!
همیشه می شنویم سو مدیریت و درسته در اغلب امور سو مدیریت اخر چرا با تلنگری التهاب میدی به جامعه ؟ اخر ما مردم چقدر ضرر ندانم کاریها را پاسخ بدیم ؟ تابناک اقتصادی شمارا به شرفتون این قضیه قیمت خودرو را کامل دنبال و گزارش روزانه بخصوص الان دلال ها در عقب ماجرا خوابیده اند برای فشار و التهاب قیمت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
اتفاقا دلالها طرفدار وضع موجود هستند، هر وقت تفاوت قيمت كارخانه با بازار زياد شد سرو كله دلالها هم پيدا مي شد، در شرايط فعلي اين تفاوت بيش از 100% هست، طبيعيه كه دلال نمي گذاره اين وضعيت به هم بخوره
این آقایان مسئول چرا متوجه نیستند که بازار دلالان و کلاه برداران فقط منتظر یک شک هستند که بلافاصله آب رو گل آلود کنن و از آن ماهی بگیرند چرا کاری که هنوز در مرحله کارشناسیه در رسانه اعلام می کنید ...
مردم نخرید انها مجبور خواهند شد که همه انها را حراج کنند حتی پراید را بگویند 7 تومان هیچ کس نمی خرد ...مردم ایران به یک عادت زشت عادت کردند که هرچه قیمت بالاتر برود ..بیشتر می خرند البته حریصان . پول دارها و دلال هها نه مردم عادی ... البته عادت فوق العاده زشت است .....اما این تو بمیری از ان تو بمیری نیست ..می دانید چرا ...ته جیب مردم یک ریال هم نمانده ......که بخواهند مسکن و خودرو بخرند ..... ولال هها هم بین خودشان معامله کردند الان مسکن وخودرو روی دست انها مانده خریدار ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
آفرین مردم اگر هوشمندانه عمل میکردند وضع این نبود . وقتی گران میشود حجوم میارن و این یعنی پذیرش گرانی
سپاس شورای رقابت همان شورای رفاقت می باشد.مردم را هیچ حساب می کند.
برادر .. خواهر .. عزیز: سزای گرانفروش نخریدنه. شمارو بخدا یکسال نخرین. بعد ببینید که همین خودردوسازان انحصار طلب به پای مردم میافتند یا نه!
همه ما باور داریم که در این 40 سال تورم میانگین 24 درصد بوده است. بنابراین دلار بدون نفت میشود 100 هزارتومان.
بسم الله دلار بدون نفت تهیه کنید هر چه می خواهید وارد کنید. دارو/ مواد غذایی. حبوبات. گوشت قرمز و سفید. خودرو- انبوه ساز. دانشگاه . مدرسه

البته که باید رقابت ایجاد کرد. ولی به روش دست.
با بودجه تیم ملی میتوان یک تیم درجه 3 از برزیل دعوت و آماده سازی کرد. آیا این کار صحیح است؟بهتر هم نتیجه میگیریم.

هنوز قیمت ملک 50 ساله اکباتان با نوساز منطقه 5 برابر است.!!!! خوب آزاد کنید. چه کسی از یک ایرانی باید ملک بخرد.
تا ساعت کار مفید ما مردم ایران حداقل روزی 4 ساعت نشود اوضاع همین است. هر کس بیاید و هر کس برود همین است.
پاسخ ها
تاريخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
از كجا درآوردي










/ من برابر با نرخ تورم بانك مركزي در سال 1397 كه حساب كردم بايد در سال 1400 ارزش دلار مي شد 4000 تومان . لطف سند ارايه كنيد من هم سند رو خواهم كرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
اگر تورم بانک مرکزی را قبول دارید بنظر من مشکل گرانی در این کشور وجود ندارد. از نطر من تن ماهی بیست سال قبل 250 تومان بود الان 28000 تومان. برنج 400 تومان بود الان 45000 تومان...گوشت 3500 تومان بود الان 150000 تومان.. مسکن 350000 تومان بود الان 50000000 تومان... ساقه طلایی 50 تومان بود الان 5500 تومان .. با قبول تورم بانک مرکزی مشکلی وجود ندارد و بحث ما بیفایده هستش.
اگر درهای مملکت باز شود همه چیز فراوان و ارزان میشود انهم با بالاترین کیفیت ولی صد حیف که عده ای سودجو بخاطر منافع خودشان تمام درها را بسته اند و مردم را مجبور به استفاده .. کرده اند که به زور قالبشان میکنند به هر قیمتی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
با كدام ارز؟
حالا همه چیزو بندازید گردن دکترشیوا.
حیا و انصاف هم خوب چیزیه والله.
کاش ایران مسئول نداشت مردم خودشون راه رو پیدا می کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
مردم راه را پيدا نمي كردند بلكه همديگه را مي خوردند!
خودرو های داخلی چیه تولید میکنند ، تا الان سمند ۱۰ مدل طراحی کردن با اسمهای دنا،دنا+،lx،تارا،...همش هم شبیه همون اشغال ۵۰ سال پیش هست یا چیه قوطی کبریت تندر۹۰ مواد اولیه تولید خودرو هیف نیست تبدیل به این بشه، بعد چند سال هم طول بکشه توطعبیت بازیافت بشه
البته اسمش رو باید گذاشت شورای رفاقت نه رقابت !!! شورای رفاقت با خودرو سازها !!!
مشکلات توسط مردم ایجاد میشه کافیه کسی این فرغونها را نخرد و 1 سال هیچ خوردویی خرید نشود و ثبت نام هم نکنید .بزارید این فرغونها رو دستشون بمونه و بپوسه اونوقت ببینید چجور کاهش بدهند قیمتارو ..البته باندهابی خوردو کار خودشون میکنند .ولی باز هم مردم هستن که تعیین کننده موثر میتونن باشند
آقای شیوا، انجمن حمایت از خودور سازان است، جیبب مردم برایش هیچ معنی و مفهومی ندارد
آزاد سازی در صورتی قابل قیول هست که واردات خودرو بدون تعرفه آزاد باشه،شما که آزاد سازی اعلام میکنی با خودت میخوای رقابت کنی .
این آقا زیر نظر خوده شرکت ایران خودرو و سایپا هستن وگرنه وقتی قیمت داره میاد پایین کاهشی هستش شما چرا باید این حرف رو بزنی که قیمتا افزایشی بشه؟مگه شما نمیخوای قیمتا کاهشی باشه ،یه لطف در حق این ملت کن هیچ حرفی نزن به قول نقی شب بخیر
من ساینا برج دوازده ثبت نام کردم و پنج ملیون دادم .قیمت این خودرو ان موقع در حد پنجاه ملیون بود یعنی من بیش از نصف قیمت را تحویل دادم ، قراره دوازده نودونه تحویل بدن، اگه قانونی باشد باید نصف دیگر را به قیمت روز حساب کنند و ضمنا سود بانکی سیو پنج را هم با نرخ واقعی تورم محاسبه کنند
سلام تورا خدا به ما رحم کنبد چفدر گرانی برای شما مسولین که مهم نیست
ایول داره این مملکت داری
همشون با هم هستن به سود خودرو سازان و به ضرر مردم
دمت گرم اقای شیوای ماشین ساینا ۹۸ من داشتم هیچ کسی نمی خرید نمی دنم با حرف جنابعالی ۱۳۰ میلیون امردز فروختم تشکر از اقای شیوای که یک شوک داد به بازار خودر اصلان خریدار نبود فقط فروشند من یک ما نتونستم بفروشم ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل