بازدید 29149
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو پاسخ داد

آیا ایجاد قطب سوم خودروسازی به رقابتی‌تر شدن خودروسازی کمک می‌کند؟

امیرحسن کاکایی گفت: در شرایط کنونی و تحریمی به دلیل آنکه حدود ۲۵ شرکت خودروساز مونتاژکار بودند، تقریباً تعطیل هستند، ولی اگر به سال ۹۵ یا ۹۶ که صنعت خودروسازی ایران تحریم نبود، بازگردیم، باز هم احساس رقابتی بودن نداشتیم؛ بنابراین، بر اساس واقعیت‌های موجود، مشکل ما در زمینه رقابتی شدن، به تعداد خودروسازی‌ها و قطعه سازان بازنمی‌گردد.
کد خبر: ۱۰۲۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 28 December 2020

آیا ایجاد قطب سوم خودروسازی به رقابتی‌تر شدن خودروسازی کمک می‌کند؟

این روز‌ها پیشنهادهای مختلفی برای بهبود اوضاع بازار خودرو و بالاتر رفتن کیفیت و کمیت خودرو‌ها ارائه می‌شود؛ از جمله رقابتی کردن فضای خودروسازی کشور است که توسط وزیر صمت ارائه شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ علیرضا رزم حسینی در ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۹ در بازدید از یکی از خودروسازان بزرگ به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو نیز اشاره کرد و افزود: با رقابتی کردن تولید خودرو، خودروسازان دولتی نیز به سمت افزایش تولید و تولید خودرو‌های با کیفیت و قیمت مناسب حرکت خواهند کرد.

حالا بر مبنای این صحبت‌های وزیر صمت پرسش این است که چگونه می‌شود فضای صنعت خودروسازی را رقابتی کرد؟ آیا در شرایط تحریمی و با وجود خودروسازانی که بیشتر مونتاژکار هستند، رقابتی شدن امکان پذیر است؟ آیا برای رقابتی شدن نیاز به واردات خودروست؟

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ما در حال حاضر حدود سی شرکت خودروساز و حداقل ۶۰۰ شرکت قطعه ساز بزرگ داریم که از این تعداد ۲۸ شرکت خودروسازی و تقریباً همه شرکت‌های قطعه سازی خصوصی هستند، ولی نکته کلیدی اینجاست که کسی با این تعداد خودروساز و قطعه ساز احساس فضای رقابتی نمی‌کند.

وی افزود: در شرایط کنونی و تحریمی به دلیل آنکه حدود ۲۵ شرکت خودروساز مونتاژکار بودند، تقریباً تعطیل هستند، ولی اگر به سال ۹۵ یا ۹۶ که صنعت خودروسازی ایران تحریم نبود، بازگردیم، باز هم احساس رقابتی بودن نداشتیم.

کاکایی ادامه داد: بنابراین بر اساس واقعیت‌های موجود، مشکل ما در زمینه رقابتی شدن، به تعداد خودروسازی‌ها و قطعه سازان بازنمی‌گردد، بلکه مشکل در رفتار خودروسازان نسبت به مشتری است و البته احساسی که مشتریان دارد؛ یعنی این موضوع رقابتی شدن فضای خودروسازی، یک موضوع فیزیکی نیست که بخواهیم فیزیکی و با افزایش تعداد خودروسازان حلش کنیم. با همین تفکر بوده است که تعداد خودروسازان را به سی خودروساز رساندیم که الان آن کیفیت لازم را ندارند؛ بنابراین راهکار رقابتی کردن در افزایش تعداد خودروسازان یا قطعه سازان نیست، بلکه راهکار در تغییرات ساختاری در بازار و البته تغییرات قانونی است. حالا این به چه معناست؟ به این معناست که اولا یک مشکل بزرگ در مفهوم خود قرارداد‌هایی است که خودروسازان با مردم می‌بندند. قرارداد‌ها معمولا یک طرفه و به نفع خودروسازان است. با اینکه مشتری پول پرداخت می‌کند، ولی احساس راحتی نمی‌کند و این یک مشکل بزرگ است. به همین ترتیب این مساله در مورد خدمات پس از فروش نیز صدق می‌کند. در شرایطی که واردات قطعات یدکی تحریم نیست، پرسش این است که چرا خدمات پس از فروش خودرو‌ها و تحویل قطعات یدکی با مشکل مواجه است؟

کاکایی اظهار داشت: اگر بخواهیم در همین شرایط هم می‌شود، کار‌هایی انجام داد که این رقابت به وجود بیاید و یا اینکه یک احساس رقابتی بودن به ما دست بدهد، چون این رقابت با توجه به تعدد خودروسازان و قطعه سازان در ذات وجود دارد، اما در نهایت به مشتری که می‌رسد این احساس رقابتی بودن وجود ندارد. برای رقابتی شدن به نظر نیاز به یک مجموعه راهبرد قانون گذاری و حقوقی است که مصرف کننده حق و حقوق خود را بداند و با هزینه بسیار اندک بتواند به آن دست یابد.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: در گذشته خودروسازان یک میلیون خودرو تولید می‌کردند که فرض بر اینکه ۹۹.۹ درصد از مشتریان از این خودرو‌ها راضی بودند و ۰.۱ درصد ناراضی بودند. قانون باید به گونه‌ای می‌بود که این ۰.۱ درصد هم راضی می‌شدند. باید رفتار خودروسازان به گونه‌ای می‌بود که این مشکل در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه حل می‌شد. وی افزود: در خارج برای رفع مشکلات خودرو‌ها، علنی خودروسازان فراخوان می‌زنند، اما در ایران این فراخوان غیرعلنی است و تک تک با مشتریان برای رفع مشکل تماس می‌گیرند؛ چرا باید این گونه باشد؟

کاکایی گفت: یک نکته دیگر در مورد اینکه احساس رقابتی بودن به ما دست نمی‌دهد این مقایسه‌های غیرواقعی رسانه‌هاست. یعنی رسانه‌های اعلام می‌کنند که مثلا با این هزار دلار فلان خودرو را در فلان کشور می‌توان خرید. اما رسانه‌ها نمی‌گویند که شرایط در آن کشور چگونه است؟ این نوع مقایسه‌ها باعث می‌شود که به مشتری هر نوع خودرویی هم تحویل داده شود، باز احساس نارضایتی کند. مثلا در امارات درآمد دولت به گونه دیگری از حوزه خودرو تامین می‌شود. امارات از خودرو مستقیم مالیات نمی‌گیرد، اما یک میزانی در سال حق اقامت دریافت می‌کند، یا جریمه‌های سنگینی را بر خودرو وضع می‌کند، یا در فرانسه خودرو را با اقساط به شما می‌دهند، اما هزینه بیمه و ... بیشتر از قسط می‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مشکل دیگر صنعت خودروسازی این روش‌هایی است که نصف و نیمه از کشور‌های دیگر کپی برداری می‌کنیم. این شیوه باعث می‌شود که به جای آنکه احساس رقابتی‌تر شدن صنعت خودرو به ما دست بدهد، احساس کلاهبرداری دست می‌دهد. مثلا همین مساله لیزینگ یک شیوه رایج است، اما در ایران جز کلاهبرداری چیزی عایدمان نشد. دلیل هم این بود که بستر‌های حقوقی و اطلاعاتی برای انجام این کار فراهم نبود.

کاکایی با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت در چند وقت اخیر گفت: وزیر صمت گفته بود که یک خودروساز دیگر به عنوان قطب سوم ایجاد کنیم یا اعلام کرده بودند که قطعه سازان خودشان خودروساز شوند. این صحبت‌ها به نظر من ضد رقابت می‌باشند. در دنیا با تعدد خودروسازان رقابت ایجاد نمی‌کنند. به جز چین که جمعیتی میلیاردی دارد و یا آمریکا، باقی کشور‌ها نهایت سه خودروساز دارند، ولی بازار آزاد دارند. هیچ کشوری مثل ما سی تا خودروساز ندارد. وی افزود: قطب سوم خودروسازی در ایران داشتیم و داریم. ما در گذشته پارس خودرو را داشتیم و داریم. ما کرمان موتور و بهمن موتور را داریم، ولی الان مشکل دارند و یکی از دلایل مشکلاتشان همین تعدد خودروسازان است.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: دو خودروساز بزرگ ما در این دو سال گذشته که تحریم بودیم برای رفع تحریم‌ها خیلی کار‌ها انجام دادند و به زنجیره تامین کمک کردند با این کمک توانستند خودرو‌های جدید بزنند و یا تیراژ خودرو‌های قبلی را بالا بردند. وی ادامه داد: در این دو سال خودروسازان تلاش کردند که روی پای خود بایستند و تنها دو گام کوچک دیگر باقی مانده است که نیاز به سرمایه گذاری دارد و در حال کار روی آن‌ها هستند، ولی اگر تا قبل از اینکه این دو گام کوچک نهایی شود تحریم‌ها برداشته شود و دوباره در‌ها به روی بیرون باز شود این کار‌ها روی زمین خواهد ماند و دوباره باید مانند سال‌های قبل چرخ را اختراع کنیم! اگر همین دو گام برداشته شود، من قول می‌دهم که خودروسازی ما به خودروسازی دو سال پیش بسیار متفاوت باشد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
خیر، تبدیل به نوندونی جدیدی میشه برای یه عده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
فقط واردات خودرو با تعرفه می تواند منجر به رقابت شود
عمار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
یک راهکار اینه که به تمام خودرو سازان اعلام شود تا سه سال دیگر نسبت به ارتقای کیفیت اقدام کنند چون از سال چهارم واردات خودرو آزاد میشه و رقابت در کیفیت وقیمت اتفاق می افته آن وقت هر کسی برای ماندن تلاش خواهد کرد
ار سوی دیگر با انحصار و چنبره دولتی (حکومتی) به
خودرو سازی هیچ وقت درباره خودرو سازی بحث نکنید
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
در این دو سال خودروسازان هر چه میتوانستند از خلأ قانونی و عدم نظارت جدی استفاده کردند و خودروهای کم کیفیت خودشون رو با قیمتهای نجومی برای ملت پر اشتها عرضه کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
همانطور که در زمان احمدی نژاد با گسترش بانکهای خصوصی مشکلات چند برابر شد الان هم وضعیت بدتر خواهد شد.بهترین راهکار ادغام خودرو سازها و افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها ی غیر لازم و شیفت این هزینه ها به سمت تحقیقات و نوآوری هست.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
دقیقا میخواستم همینو بگم. بازم میشه یه ایران خودرو و سایپای دیگه. تا واردات آزاد نشه همین بساط هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
سوال راازجناب بذرپاش هم بپرسيد که دردوران مديرعاملي سايپا ، زاگرس خودرو را به خاک سياه نشاندند.
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
مسخره ماجرا اینجاست که 5-6 سال پیش هم خودتون باز
همین مطلب رو کار کرده بودین
در این کشور با وجود سیستم حاکم هیچ مشکلی مرتفع نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
راهش آزاد کردن واردات بدون تعرفه است
احمد احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
بلی همینطوره.
الان بازار خودرو در دست مافیاست. اینکه تعداد اعضای این مافیا چند نفره، هیچ اهمیتی نداره...!
حالا مگه اون دو قطبن که یکی دیگه بیاد بشن سه تا؟
خیر فقط با ازاد شدن واردات و رقابتی شدن بازار حل خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
خیر فقط دولت از سیاسی کردن این صنعت دست بردارد
مگه همه باید مثل سوییس تولید کننده ساعت شن یا مثل ایران فرش ، واردات باید با تعرفه بسیار پایین ازاد شه کم کم رقابت شکل میگیره و چرخه خودروسازی این مملکتم درست میشه
راه دیگه اینه هیچ اشکال نداره چندتا مدیر ژاپنی ایتالیایی بزاریم رده های بالای این دو خودروساز ندونستن و بلد نبودن عیب نیست یاد نگرفتن عیبه
این دو خودرو ساز زمانیکه رنو قصد داشت اولین کارخانه با سهم بالای ۵۰ درصد خارجی را راه اندازی کند رنو را تحدید می کردند که قیمت باید به صورتی باشد که مردم خودرو های ما را هم بخرند .حالا می خوان دوباره قطب سوم را از بین قطعه باز های داخلی که جز واردات کار دیگری نمی کنند ایجاد کنند.
صنعت خودرو ایران داره کم کم راه می افته با تولید کردن قطعات که تا الان انجام نمیشد و تو لید مواد اولیه بدنه خودرو البته اگر چهار پنجا سال صبور باشید و دوبار پای فرانسه نامرد باز نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
بعد از ۶۰ سال تازه داره راه میرفته؟!
تو دوبی جریمه و حق اقامت میگیرن؟ ما هم با خودرو های پر مصرف و با پول بنزین و تلفات جانی و مالی جریمه میدیم. چرا حرف های بی ربط می زنید؟
به این آقای کارشناس! بفرمایید اون 30 تا خودروسازی که شما میگی همشون یا زیر مجموعه همون ایران خودرو و سایپاهستن یا خصولتی. ایران خودرو تبریز ایران خودرو بابل سایپا کاشان که نشد خودرو ساز! هر وقت واقعا بخش خصوصی و خودروساز خصوصی آمد اون حسابه. ولی این دو بزرگوار ریشه اون بخش خصوصی رو می خشکونن.پس تا ابد همین چرخه معیوب هست. هر وقت حاکمیت ما حاضر شد به بخش خصوصی واقعی اجازه کار بده و در قیمت گذاری هم دخالت نکنه، اون موقع میشه به آینده این صنعت امیدوار بود.هر وقت فهمیدیم خودرو اقتصادی تو دنیا به پول ما با آخرین تکنولوژی 200-300 میلیونه نه هفتصد هشتصد میلیون( هیوندا اکسنت، هیوندا النترا،کیا سراتو ...) اون موقع سایپا نمیتونه شاهین رو 400 میلیون به مردم بفروشه، ایران خودرو نمیتونه دنا رو 500 میلیون به مردم بفروشه از یکسال قبل هم پول ماشینی که وجود نداره رو از مردم بگیرن.
30 تا خودروساز؟!!! آمریکا و ژاپن و آلمان روی هم 30 تا خودروساز ندارن! بالا برین پایین بیایین و 3 هزار قطب خودروسازی هم درست کنین اما انحصاری باشه هیچ فایده ای نداره! لازم نیست قطب سوم توی خود کشور باشه! خرید یک خودروساز معتبر خارجی مثل همین سانگ یانگ ورشکسته خیلی معقوله!
تا وقتی مافیای قطعه ساز و خودرو هست اش همین اش هست و کاسه همین کاسه . کدام مشکل ایران تا بحال رفع شده ؟
قطب سوم همان بنجولهای چین خواهند بود

کلا هیچ تصمیمی به نفع مردم نخواهد بود
با خوندن این مقاله احساس کردم بازم دارین از دو خودرو ساز معروف دفاع می کنید . این دو خودرو ساز خون مردم رو توی شیشه کردن
اینو بچه اول ابتدایی میدونه اگرخودرو بدون تعرفه آزاد نشود و واردات صورت نگیردتا دویست سال دیگر آش همین است و کاسه همین
مافیا باید پیش خودروسازان ایرانی لنگ بندازند
استاد دانشگاه؟؟ هر بچه ای می فهمد که با وضع تعرفه مناسب بر واردات خودرو رقابت شکل می گیرد
اين دو قدم باقيمانده را مشخص نكردند كه چيه؟
فقط ازاد شدن واردات خودرو
اینکه خودرویی رقیب داره یا نه تفسیرش با کیه؟ و ملاک و شاخصش چی هست؟
اینو حتما خودروساز می خواد بگه یا ذینفع
واردات که همچنان ممنوعه
قیمت آزاد بشه زمان تحویل چطوری خواهد بود؟ بلافاصله یا مثل الان یکساله اونم با شرایط و قرعه کشی؟
اگر تغییر رویه داره از کیه دقیقاً
از زمان اعلام آزاد سازی؟ اگه آره چرا خودرو سازا خودروهای مردمو نگه داشتن و تحویل نمیدن؟
تکلیف کسانی که با شرایط عجیب مصوب در قرعه کشی برنده شدن و وایز وجه بدون سود داشتن چی هست؟ آیا بعد از یکسال بدون حق انصراف و یا تغییر و بدون دریافت سود خودرو رو باید به قیمت بازار دریافت کنن؟

این سوالات آیا پاسخی دارن؟
در روسیه هیوندای accent با دو نوع موتور 1.4 و 1.6 هست، البته به اسم هیوندای solaris شناخته میشه در سایت رسمی هیوندای روسیه که نمایندگی هیوندای رو داره، قیمت زده حدود 900 هزار روبل روسیه ، اگر تقسیم بر 74 کنید میشه حدود 12 هزار دلار، ضربدر 26 هزار تومان کن میشه 312 میلیون تومان، خودرو هیوندای کره جنوبی، آنوقت همین خودرو در ایران رو اگر مدل 2018 پیدا بشه کمتر از 700 میلیون نیست. یا 207 که هیچ فرقی با 206 نداره جز چراغ های زشتش تا 300 تومان فروش میره!!!!
مونتاژ لزوما بد نیست، اگر خودروساز ژاپنی یا حتی بعضی از برندهای معتبر چینی وارد کشور میشد و خط تولید راه مینداخت در مصرف ارز خارجی صرفه جویی میشد، کارگر و مهندس ایرانی شاغل میشد، حتی مازاد بر نیاز هم میشد صادر کرد به عراق و ترکیه و غیره .... ضمنا بدلیل کیفیت موتور ژاپنی مصرف سوخت، آلودگی کمتر میشد. اما تحریم باعث شده ژاپنی که هیچ، حتی خودرو ساز چینی هم از تعامل با ما ترس داشته باشه.
تا وقتی بعضیا از سود هنگفت این دو فرغونساز نمیتونن بگذرن، قطب سوم یعنی باز هم چاپیدن مردم بدبخت
خیر تا وقتی که واردات بدون تعرفه آزاد نشه دردی دوا نمیشه الان در مواد شوینده این همه شرکت تولید کننده داریم وچون میدانند که از واردات خطری آنها را تهدید نمیکند و هیچکس یا ارگانی هم نظارتی بر انها نداردامسال برای بار سوم چهارم همگی هماهنگ با هم قیمت مواد شوینده را افزایش دادند در حالی که بخاطر شرایط کرونا ورعایت شیوه نامه های بهداشتی فروش آنها چند برابر شده
داشتن یک خودروی روزدنیادرایران برای مردم عادی یک رویابیش نیست تااین لگن مونتاژ کن درایران هستند
اول بذار با دنیا آشتی کنیم بعد برای خودروسازی تصمیم بگیرین!
کمی اثر داره
به جای این تیترهای شعاری, خودروسازان را مجبور کنید سایتهای تعاملی داشته باشند که تعمیرکارها و حرفه ای ها بتونن نظراتشان را برای بهبود خودرو ارائه ذهند
حرفهای ما تاثیر هم داره رو چیزی؟؟!
شما روغن خوراکی به ملت نمی‌دید اون وقت دنبال قطب سوم چی هستید
دوستی داشتم دو تا زن داشت می گفت ادم باید یا یک زن داشته باشد یا سه تا چون دوتا دست به دست هم می دهند و پدر ادم را در می اورند ولی اگه سه تا باشند بالاخره یک جا به اختلاف بذ می خورند 30. شاید این تجربه دوست ما برای خودرو سازی هم خوب باشد
تنها راحل مشکل آزاد سازی خودرو های خارجی
باید خودرو خارجی بدون تعرفه وارد کنن ببینیم کی میاد ماشینای داخلی رو بخره ، الان که آش کشک خاله ست .. خودرو میخوای همینه ...
با کدوم مجوز شرعی مردم رو از خودروهای روز دنیا محروم کردید ... شما واسه‌ همه مردم تصمیم میگیرید که چی سوار شن .. باید این دوتا کارخونه تعطیل بشه..
کارگراش بیکار میشن ... خب بشن ،۱۰ سال دیگه صنعت خودرو ما چه حرفی واسه گفتن داره ؟ تا کی انحصار ..!!؟
تا زمانی شما شفافیت و قانون و اجرای ان نداشته باشید ..بدانید این حرفها حرفه ...........هرچیز تولید شده ..فرق نمی کند چه چیزی باشد اگر به قیمت تمام شده با سود 10 درصد به دست این مردم می رسید ..ان موقع می دیدید .. ایران گلستان می شد از نظر کسب و کار و تولید و درامد حلال . رضایت مردم ..و کم شدن فاصله طبقاتی ..مردم همه قیمتهای بازار را می دانند ...
خیر!
به نظر من باید کل صنایع خودرو سازی سبک و قطعه سازی آن تحت عنوان یک شرکت با یک برند مانند سمند با هم ادغام شده و نیز کل صنایع خودرو سازی سنگین همراه با تراکتورسازی و راه سازی و قطعه سازی های مربوطه تحت عنوان یک شرکت دیگر با یک برند با هم ادغام شوند. سرمایه اضافی و مازاد آنها فروخته شده و هر دوی آنها از تهران خارج شوند و به شهرهای با هزینه پایین تر بروند و کل سهام دولت در این شرکت ها واگذار شوند. سپس این دو شرکت به اندازه کافی بزرگ خواهند بود که بتوانند یک سری محصول قابل قبول بسازند. از این رو می توان تعرفه واردات خودرو های سبک و سنگین را کاهش داده و بازار رقابتی واقعی ایجاد کرد.
چنین کاری را می توان برای سایر صنایع موتور سیکلت و دوچرخه و یا صنایع الکتریکی و لوازم خانگی نیز انجام داد.

در دنیای مدرن شرکت های کوچک حرفی برای گفتن ندارند چون هزینه تحقیق و توسعه برای محصولات مدرن چه ماشین و موتور و چه موبایل و تلویزیون بسیار بالاست و حاشیه سود بسیار پایین است. از این رو اغلب شرکت های خودرو سازی در حال ادغام با همدیگر هستند تا جایی که در کل جهان حدود 14 شرکت مستقل خودرو سازی باقی مانده و بقیه فقط برند و زیر مجموعه هستند، از این رو ایران که تنها یک درصد جمعیت دنیا را داراست قطعا احتیاجی به 3 شرکت خودرو سازی مستقل ندارد!

اگر چنین کاری هر چه زودتر انجام نشود، کل صنایع خودرو سازی ایران به خاطره ها خواهد پیوست.
افزایش تولید تنها راه برای کاهش قیمت خودرو و پیشرفت خودرو سازی است البته واردات هم تاثیر خوبی داره ولی نه در این اوضاع بی دلاری
مشکل قطب ها نیستند مشکل این است خودروسازان کار شفاف نمیکنند مثلا کل قطعات یک کارخانه دست یک فرد خاص است تنها راه ایجاد رقابت سالم واختصاصی است مثل ترکیه
ما سي تا خودروساز داريم؟!!!!!! همشون قربون يكي درست درمون!
دو فاکتور ضروری در تولید خودرو میتواند به رقابت منجر شود، 1 تعداد بالای تولید خودرو (که انحصار ایجاد نشود) 2 دادن خدمات بعد از فروش نظیر کارانتی و وارانتی. البته اگر تولید داخل تیراژش بالا نباشد و تعادلی در تولید و عرضه نباشد، قظعا واردات ضروری خواهد بود و این واردات هم البته باید از شرکتهایی ضورت بگیرد که دارای خدمات بعد از فروش هستند. در ایران به دلایل فوق رقابتی در کار نیست.
باعرض سلام در دنیای امروز خودروسازان بنام دنیا 30 درصد تولید قطعات در كارخانه و 70 درصد توسط تامین كنندگان تهیه و تولید می شود دوستان دركجای دنیای امروز صفر تا صد یك خودرو با هزاران سیستم پیچیده الكترونیكی و مكانیكی و سیستم های جدید كنترلی توسط خود خودروساز تولید می گردد. بطور مثال برای بدنه خودرو از آلیاژو فولادی استحكام بالا استفاده می شود آیا فولاد سازداخلی امكان تولید این ورق را دارد جواب خیر خودروساز داخلی به دنبال استفاده از تكنولوژی های جدید در خودرو می باشد آیا زیرساخت شركت های داخلی ( نه خریداران قطعات چینی) امكان طراحی و توسعه در زیرسیستم های خودرو را دارند جواب خیر بطور مثال از سازنده ساختمان می خواهیم سازه خوبی به مشتری تحویل دهد آیا مصالح ساختمانی تولید داخل استاندارهست اگر نیست به نظر شما نبایستی تكنولوژی تولید مصالح را به تولید كنندگان بزرگ و كوچك داد تا مصالح خوب و استاندارد را روانه بازار كنند. دریك كلام رویكرد شركت های زیر مجموعه باید به سوی طراحی و توسعه در تمام زمینه ها باشد و وظیفه دولت (البته نمی دانم با این تحریم ها بتونه) آوردن تكنولوژی و تجهیزات بروز در كشور برای توسعه همه تولیدات داخلی می باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر