بازدید 13814
۲

جانشین رئیس سازمان سینمایی، یک مدیر خبره از بدنه سینما

چالش‌های ماه‌های پایانی دولت که به سینما نیز تسری می‌یابد، بر گرده سرپرست این سازمان قرار می‌گیرد؛ سرپرستی که انتظار می‌رود یکی از مدیران خبره سازمان یا موسسات وابسته باشد تا با احاطه نسبت به وضع موجود، سینمای ایران را در این گردنه همراهی کند.
کد خبر: ۱۰۰۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸ 03 October 2020

جانشین رئیس سازمان سینمایی، یک مدیر خبره از بدنه سینماحسین انتظامی کرسی پرچالش ریاست سینمای ایران را در چند صباح به پایان عمر دولت دوازدهم ترک می‌کند و بدین ترتیب، چالش‌های ماه‌های پایانی دولت ـ که به سینما نیز تسری می‌یابد ـ بر گرده سرپرست این سازمان قرار می‌گیرد؛ سرپرستی که انتظار می‌رود یکی از مدیران خبره سازمان یا موسسات وابسته باشد تا با احاطه نسبت به وضع موجود، سینمای ایران را در این گردنه همراهی کند.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الله ایوبی، محمد حیدریان و حسین انتظامی سه رئیس سازمان سینمایی در دولت حسن روحانی هستند که عمر مدیریت هیچ‌ یک طولانی نبود. آخرین آنها واپسین ماه‌های حضورش در سازمان سینمایی را طی می‌کند و پس از پایان سال سینمایی در پایان سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان رایزن فرهنگی ایران به وین می‌رود.

حسین انتظامی در پاسخ به این که آیا تا پایان دولت دوازدهم در این سمت می‌ماند یا نه، اظهار کرد: هرچند ماجرا همان ماجرای فعلاً ۵۰ درصدش حل است محسوب می‌شود، اما برنامه این است که سال بعد از کشور بروم و صحبت‌هایی شده تا رایزن فرهنگی ایران در وین اتریش شوم.

جانشین رئیس سازمان سینمایی، یک مدیر خبره از بدنه سینما

انتظامی درخصوص برنامه‌های خود در این برنامه تلویزیونی گفت: در این مدت نسبتاً برنامه‌هایی که در نظر داشتیم انجام شد، البته هنوز هم این روند ادامه دارد. این را بهتر از من می‌دانید که دستگاه‌ها سیستمی کار می‌کنند؛ یعنی خیلی تابع و متاثر از یک فرد نیستند و نهایتاً یک فرد می‌تواند هماهنگی‌های بهتری ایجاد کند. سیاست‌های کلان سازمان سینمایی هم تابع سیاست‌های کلان وزارت ارشاد است و همه تلاش ما در این سازمان و سایر معاونت‌های تخصصی وزارتخانه این است که آن سیاست‌ها را دنبال کنیم.

انتظامی درباره اینکه آیا سازمان سینمایی نمی‌تواند مستقل برای حذف پروانه ساخت ورود کند، گفت: نه نمی‌تواند و تا زمانی که تکلیف قانونی‌اش مشخص شود، باید با جدیت و با نشاط آن را دنبال کند، نه اینکه بگوید چون اعتقادی به آن ندارم پس کاری کنم که این موضوع خود را ناکارآمد نشان بدهد.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این که در این ماه‌های پایانی فعالیت آیا عزمش را دارد که این اتفاق بیفتد، تصریح کرد: نه به این زودی اصلاً محقق نمی‌شود، چون یک مسیر طولانی دارد. البته من خوش‌بین هستم که این بلوغ و پختگی در میان تهیه‌کنندگان در سینما و در ناشران در کتاب به وجود بیاید، ولی حتماً خاطرتان هست که چند سال پیش وقتی صحبت بر سر این بود که نظارت بر کتاب بر عهده خود ناشران گذاشته شود، برخی از آنها اعلام کردند که این آمادگی را نداریم و ارشاد این کار را کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا یکی از دلایل این موضوع این نیست که سالیان دراز مسئولیت را مدام متوجه نهاد دولتی کرده‌ایم و تصدی را از بخش خصوصی گرفته‌ایم، تشریح کرد: بخشی از این موضوع همین است و باعث شده‌، آن‌ها روی مسئولیت‌شناسی کار نکنند. البته بخشی هم مربوط به این است که ما چارچوب‌ها را روشن نمی‌کنیم؛ برای مثال خواهشی که من از همکارانم در این مدتی که در سازمان سینمایی و پیش از آن در جاهای دیگر بودم داشتم، این بود که ما چارچوب‌های خودمان را شفاف اعلام کنیم و پیش بینی پذیری داشته باشیم، چون در این صورت فرد قبل از مراجعه به دستگاه‌ها با توجه به چارچوب‌ها و مقررات می‌تواند خودش را ارزیابی کند و بداند که اگر این محصول فرهنگی را ارایه بدهد، چه پاسخی دریافت می‌کند؛ یعنی می‌تواند ۹۰ درصد به درستی پیش‌بینی کند که این موضوع از تبعیض و خیلی از آسیب‌های کار فرهنگی جلوگیری می‌کند.

انتظامی :  هر کسی ممکن است بگوید من خیلی موفق بوده‌ام

رییس سازمان سینمایی درباره موفقیت در شعار «شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری» اظهار کرد: درباره میزان موفقیت باید دیگران اظهار نظر کنند، چون آنها ارزیابی دقیقی دارند. طبیعی است که هر کسی ممکن است بگوید من خیلی موفق بوده‌ام. ولی می‌توانم بگویم همکارانم در سازمان سینمایی در این مسأله اهتمام داشته‌اند و یکی از کلان برنامه‌های وزیر هم همین بوده که همه بخش‌ها باید به این سمت بروند.

وی ادامه داد: شفافیت چند وجه دارد؛ اعلام آمار درآمدها و هزینه‌ها، فروش فیلم‌ها در سمفا، هزینه‌های تولیدی، هزینه‌های جشنواره‌ها و… همه یک بخش از شفافیت هستند. هرچند انتشار هزینه‌ها ارزشمند است، این موضوع باید مقدمه اتفاقی دیگر و در اصلاح رویه‌های موثر باشد. مثلاً فرض کنید یکی از انتقادات وارده به ما این است که نسبت هزینه‌ها به پشتیبانی موسسه‌های تولیدی و… کم است و این باید خود را در رویه‌ها نشان دهد. یا اگر این انتقاد می‌شود که چرا با پایان مطبوعات کاغذی همچنان مجله منتشر می‌کنید، باید آن رویه را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این که آیا این عزم رفتن باعث نمی‌شود که انگیزه شما کمتر شود، توضیح داد: کسانی که با روحیه من آشنایی دارند، می‌دانند من معمولاً تا آخرین روزی که مسئولیت دارم، تلاش می‌کنم با نشاط کار کنم. همین الان هم برنامه‌هایی داریم و جشنواره فجر هم در پیش است که همه را با جدیت دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه در ابتدا هم عرض کردم که رفتن به وین همان ماجرای حل بودن پنجاه درصد است، یعنی هنوز خیلی چیزی نهایی نشده است.

انتظامی درباره شعار شفافیت و کیفیت اجرای آن در طول مدت کاری‌اش و اینکه فضای تصمیم‌گیری برای برگزاری جشنواره فیلم فجر به همان شفافیت مدنظر نزدیک شده یا نه، اظهار کرد: کرونا اساساً یک شرایط جدید در تولید، تصمیم‌گیری و اجرا به وجود آورده؛ یک راه این است که ما منفعل باشیم، بگوییم بلایی نازل شده و ما کاملاً نسبت به آن منفعل هستیم، وظیفه دیگری که در عرصه تولید و مدیریت فرهنگی وجود دارد این است که برای این زیست کرونایی طراحی‌های اقتضایی کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بابا سینما فقط سینمای هندی های چاخان.....
پاداش خدمت رایزن فرهنگی در وین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل