بازدید 11247
در سال جهش تولید

صمت بدون وزیر به کدام سمت می‌رود؟ / ساماندهی قیمت خودرو با وزارتخانه‌ای که وزیر ندارد؛ آیا امکان پذیر است؟

سه روز پس از عدم انتخاب مدرس خیابانی به عنوان وزیر صمت، رئیس جمهور روحانی طی حکمی «جعفر سرقینی» را سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت کرد. این بار دیگر در حکم سرقینی، خبری از ساماندهی قیمت خودرو به عنوان یکی از وظایف وی مطرح نشده نبود!
کد خبر: ۱۰۰۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 05 September 2020

تابناک اقتصادیدر ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری بود که رضا رحمانی از راس وزارت صمت کنار گذاشته و حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شد. وی در ۲۴ ساعت، دو معاون و یک مدیر کل وزارت صمت را برکنار کرد و در نهایت خودش نیز در ۲۲ مرداد ماه سال جاری از مجلس رای اعتماد نگرفت تا جعفر سرقینی سرپرست جدید انتخاب شود؛ وزارتخانه‌ای که خود باید عامل ثبات بازار‌ها از جمله بازار خودرو در این روز‌ها باشد، گرفتار بی ثباتی مدیریتی است!

صمت بدون وزیر به کدام سمت می رود؟ / ساماندهی قیمت خودرو با وزارتخانه ای که وزیر ندارد؛ آیا امکان پذیر است؟

در چند ماه اخیر، روند قیمت کالاهای اساسی صعودی بوده و برخی کالاها افزایش قیمت چشمگیری را داشتند که می توان این افزایش قیمت چشمگیر را در بازار خودرو دید.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بازار خودرو از ابتدای تابستان سال جاری، روند قیمتی صعودی را طی کرده و هر چه به انتهای فصل نزدیکتر می شویم، قیمت ها در این بازار نه تنها کاهشی نمی شود، بلکه همچنان موج جدیدی از افزایش قیمت را نیز تجربه می کند.

بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو بیانگر آن است که طی یک هفته گذشته، قیمت انواع خودرو‌های داخلی بین ۵ تا ۲۲ میلیون و قیمت خودرو‌های مونتاژی حدود ده میلیون تومان و قیمت خودرو‌های خارجی نیز نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته اند.

برای نمونه، قیمت هایما اس ۷ توربو نسبت به یک هفته قبل حدود ۵۰ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز نزدیک به ۲۲ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت پراید ۱۱۱ از حدود ۸۸ میلیون تومان به ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با هفت میلیون تومان افزایش به حدود ۸۳ میلیون تومان و پراید ۱۳۲ نیز با همین میزان افزایش قیمت به ۸۴ میلیون تومان رسیده است.

صمت بدون وزیر به کدام سمت می رود؟ / ساماندهی قیمت خودرو با وزارتخانه ای که وزیر ندارد؛ آیا امکان پذیر است؟

قیمت تیبا معمولی و تیبا ۲ نیز به ترتیب با ۳ و ۱۰ میلیون تومان رشد به ۹۷ میلیون تومان و ۱۱۱ میلیون تومان افزایش یافته اند. بر همین اساس، قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ از ۱۶۵ میلیون تومان به ۱۶۹میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ۵ هم با سه میلیون تومان رشد قیمت به ۲۰۵ میلیون تومان افزایش یافته است. مدل صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز بین باقی مدل‌ها بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده، به طوری که ارزش آن از حدود ۱۸۵ میلیون تومان به ۱۹۸میلیون تومان افزایش یافته است.

در حالی شاهد این بی ثباتی قیمت ها در بازارها و به خصوص در بازار خودرو هستیم که وزارتخانه متولی ساماندهی به این بخش نیز خود از چهار ماه پیش با بی ثباتی مدیریتی رو به رو بوده است.

در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری بود که رضا رحمانی از وزارت صمت کنار گذاشته شد و رئیس جمهور روحانی طی حکمی حسین مدرس خیابانی را به سرپرستی این وزارتخانه برگزید.

نکته جالب توجه در حکم انتصاب مدرس خیابانی به سرپرستی وزارت صمت این بود که در آن رئیس جمهور به موضوع ساماندهی قیمت بازار خودرو به عنوان یکی از وظایف سرپرست جدید وزارت صمت اشاره کرده بود.

در این حکم آمده بود:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای مهندس حسین مدرس خیابانی

بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سرپرستی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم.

انتظار دارد نظر به ضرورت توجه ویژه به جهش تولید که در شرایط تحریم‌های ظالمانه موجب ارتقای اقتدار و عزت ملی خواهد بود، ضمن افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل مؤثر با دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی و صرف تمام توان و وقت خود را نیز با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه همکاران و آرای صاحب‌نظران نسبت به مدیریت بازار و تامین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب‌وکار اقدام نمایید.

توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسالت دارم.

 

به هر صورت، مدرس خیابانی بعد از قبول سرپرستی وزارت صمت، تغییراتی را در سطح مدیریتی این وزارتخانه انجام داد و بسیاری از معاونان این وزارتخانه کنار گذاشته شدند؛ برای نمونه ظرف ۲۴ ساعت مدرس خیابانی دو معاون و یک مدیرکل وزارت صمت را برکنار کرد.

وی در ۲۲ مرداد ماه سال جاری برای اخذ رای اعتماد جهت تکیه زدن به کرسی وزارت صمت به عنوان وزیر به مجلس معرفی شد.

در جلسه مجلس علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری در بخشی از سخنانش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته، امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که به مدرس خیابانی رای ندهیم.

صمت بدون وزیر به کدام سمت می رود؟ / ساماندهی قیمت خودرو با وزارتخانه ای که وزیر ندارد؛ آیا امکان پذیر است؟

در نهایت، بعد از اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأی‌گیری آغاز شد و مدرس خیابانی با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع  از مجموع ۲۵۴ به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب نشد.

سه روز پس از عدم انتخاب مدرس خیابانی به عنوان وزیر صمت، رئیس جمهور روحانی طی حکمی «جعفر سرقینی» را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. این بار دیگر در حکم سرقینی خبری از ساماندهی قیمت خودرو به عنوان یکی از وظایف وی مطرح نشده نبود!

صمت بدون وزیر به کدام سمت می رود؟ / ساماندهی قیمت خودرو با وزارتخانه ای که وزیر ندارد؛ آیا امکان پذیر است؟

به هر صورت در سال جاری به صندلی وزارتخانه صمت سه فرد با سه دیدگاه متفاوت تکیه زده اند. وزارتخانه‌ای که یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها در موضوع ثبات بخشی به بازار‌ها به خصوص بازار خودرو است. قطعا هر یک از دو نفر اخیر که به عنوان سرپرست به صندلی وزارتخانه صمت تکیه زده اند معاونانی را عزل و نصب کرده اند که خود این موضوع می‌تواند باعث بی ثباتی و نبود برنامه ریزی مدون برای حمایت از صنعت و تولید باشد. این در هر حالی است که اصلا دوره مدیریت کوتاه مدت نیز خود بر بی برنامگی وزارتخانه صمت دامن خواهد زد.

حالا پرسش از دولت و مجلس این است، وزارتخانه‌ای که در سال جاری سه فرد متفاوت با دیدگاه‌های مختلف را در راس هدایت خود دیده و به نوعی، یکی از بی ثبات‌ترین وزارتخانه‌های بوده است، چگونه می‌خواهد اوضاع بی ثبات بازار‌ها را به ثبات برساند؟

آیا مجلس و دولت نمی‌خواهند فکری به حال تعیین وزیر صمت با یک برنامه حداقل یک ساله بکنند؟ شش ماه از سال جهش تولید گذشته و سال ۹۹ به نیمه راه رسیده و کمتر از یک سال دیگر به پایان این عمر دولت باقی مانده است، آیا دولت نمی‌خواهد در معرفی وزیر پیشنهادی خود برای وزارت صمت تعجیل کند؟ تا کی باید مردم شاهد بی ثباتی در بازار‌ها باشند؟

در این وضعیتی که کشور در جنگ اقتصادی شدیدی است، دولت و مجلس باید با هم همکاری لازم را برای تعیین فردی اصلح برای وزارتخانه صمت داشته باشند تا وزارتخانه‌ای که در خط مقدم این جنگ اقتصادی است، دارای یک فرمانده مقتدر باشد و با برنامه ریزی و مدیریت دقیق، اندکی از بار غیرقابل تحمل تورم را از روی دوش مردم بردارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
پراید شده صد از 20 روحانی مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
چون کارخانه منظم داره تولیدات رو گرون میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
قیمت رو هم خودرو سازها بین کف قیمت و بالا نگه می دارند که بتوانند همچنان تولید کنند وگرنه اگر قیمت آزاد شود همین دلال های هم سمت آن نمی روند و مردم هم آن قدر خودشان نیاز به پول دارند که پول به این خودروهای گران و بی کیفیت نمی دهند
این وزارت صمت زمانی هم که وزیر داشت حالی خوبی نداشت چون دلالان و واسطه ها بکار خودمشغولند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
بیچاره دلال ها
اگر این دلال ها نبودند کاسه کوزه ها را سر کی میخواستید بشکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
پس کی بالا می برد؟
دلال هست یا خود اقایان
خودرو در ایران فقط با کنترل قمیت ارز مهار میشه. 70 درصد ماشین آهن و فولاد است. قیمت آهن مستقیما با قیمت دلار مرتبط.... یک پیشنهاد اینه که اجازه بدن خودروی کارکرده خارجی وارد ایران بشه بدون تعرفه گمرکی یا هر ایرانی حق داشه باشه یک خودرو کارکرده وارد ایران کنه بدون پرداخت گمرکی...
مثلا در ترکیه یک ماشین هیوندای الانترا تولید سال 2015 با 6 هزار دلار فروخته میشه، شایدم کمتر، اگه بیارین ایران با دلار 24 تومانی میشه 144 میلیون تومان، والا ارزش داره با این قیمت، تا اینکه یک سمند 0 کیلومتر بخری همین قیمت!!
بالابردن هفتگی قیمت خودرو نیازی به وزیر و حتی وزارتخانه نداره
دلال و واسطه کفایت می کنه
به دنبال وزاری دیگر می رود
به خدا بعضی از وزارتخانه ها بدون وزیر بهتر میچرخند وقتی که وزیری قدرت برخورد با خودروساز را ندارد به چه دردی میخورد
از بورس چخبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
باوجودهمه تبلیغات وحمایت هاهمچنان داره میربزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
درحال سقوطه
همون موقع هم که وزیر داشت سمت و سوی وزارت صمت توسط وزیر تعیین نمیشد
بودونبود وزیرصمت هیچ دردی را دعوا نمی کند حداقل برای صرفه جویی درهزینه های بیت المال بهتر است این پست از وزارتخانه حذف شود.
من شک ندارم این چیزها از جمله بالا رفتن قیمت بی جهت ماشین عمدی است
حالا‌مگه‌ فرقی‌ هم‌ میکنه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هرکسی‌ هم وزیر‌ بشه‌ خیلی کاری از دستش بر نمیاد.این خانه از پایبست‌ ویران است.
مگه آن یکی وزیرا چه گلی کاشته اند
مگر وقتی وزیر داشت روند صعودی نداشت؟ چه کسی واردات را ممنوع کرد؟ آیا ممنوعیت واردات نتیجه ایی غیر از این دارد؟
نگران نباشید با وزیر یا بدون وزیر به همان جایی میرود که تا حالا رفته!
صمت با ‌وزیرش هم معلوم نشد کدوم سمت میرفت.‌شاید هم بدون وزیر بهتر باشد .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
چهار چرخ اقتصاد رو هواست. راننده کاری نمی تونه بکنه.
مساله رو جدی گرفتین. توو این مملکت که مسوولین فقط حرف میزنن و شعار میدن مگه فرقی میکنه کی وزیر باشه کی سرپرست. این همه وزیر اومدن و رفتن کدومشون یه کار مثبت در حق مردم انجام داده؟ نتیجه کارتشون جز گرونی و حسرت و آرزو برای مردم چی بوده؟ ولمون کنین دیگه
صمت بدون وزیر به کدام سمت می‌رود؟ / ساماندهی قیمت خودرو با وزارتخانه‌ای که وزیر ندارد؛ آیا امکان پذیر است؟:
چه فرقی داره، مگه وزرای قبلی چه گلی به سر مرودم زدنند. شما قیمتهای سال 92 را با 99 مقایسه کنید، خودش بیان گر همه چیز است.
بابا این خودرو سازی رو تعطیل کنید هی باعث گرونی سایر کالاها میشه
فقط یکسال وزارت صمت را در اختیار بنده قرار بدهند تا تحویل اقتصادی، رونق اقتصادی را مردم ببیند
نه اینکه هی شعار می دهند و هیچ خبری که نیست، بلکه بدبختی را نیز برای مردم به همراه دارند .
ساینا شده ۱۲۵ میلیون
واقعاشرم اوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
شرم آور برای اون بدبختیه که یک تعمیر گیربکس بخوره، باید ۱۴ میلیون پول بی زبون خرج ماشینش کنه
دلار وارد کانال ۲۵۰۰۰ تومان شد
علی برکت الله !!!!
وزارتخانه ای که با داشتن وزیر یا بدون داشتن وزیر یک وضعیت را دارد و نه تنها نمی تواند هیچ ساماندهی را ایجاد کند بلکه خود مخلل هرگونه ساماندهی است.

تنها چیری که وجود دارد اینست که مردم باید بدانند که خودرو داخلی نخرند تا یا قیمت آن را پایین بیاورند یا اینکه واردات آن آزاد شود تا قیمت پایین بیاید.

پویش خودرو نخر اونهم داخلی
چرا در کشوری که حقوق کارگر خیلی کمتر از کشورهای دیگر است ولی قیمت خودرو با تعرفه بیشتر از 200 درصدی فروخته می شود؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار