تعریف کارایی بازار چیست؟

کد خبر: ۹۶۵۵۷۳
| |
9471 بازدید

درجه‌ای که در آن قیمت سهام ، همه اطلاعات مرتبط موجود را منعکس می‌کند، کارایی بازار گفته می‌شود. کارایی بازار در سال ۱۹۷۰ توسط اقتصاددان معروف یوجین فاما مطرح شد. او در فرضیه بازار کارا (EMH)، عنوان می‌کند که یک سرمایه گذار ممکن نیست بتواند بهتر از بازار عمل کند چراکه همه اطلاعات موجود و تأثیرگذار، از قبل در قیمت سهم منعکس شده است و سرمایه گذاران نمی‌توانند با به‌کارگیری اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کنند، بازدهی بالاتر از بازار کسب کنند. سرمایه گذارانی که موافق نظریه بازار کارا هستند صندوق هایی که در شاخص سرمایه گذاری کرده‌اند برای خرید انتخاب می‌کنند. زیرا این صندوق ها عملکرد کل بازار را دنبال می‌کند و همراه با شاخص رشد کرده یا کاهش می‌یابند.

سرمایه گذاران و افراد دانشگاهی دیدگاه‌های متفاوتی درباره میزان کارایی واقعی بازار دارند که در نسخه‌های قوی، نیمه قوی و ضعیف کارایی نشان داده می‌شود. در نقطه مقابل فاما و پیروانش، سرمایه گذارانی قرار دارند که از استراتژی سرمایه گذاری در سهام ارزشی استفاده می‌کنند و باور دارند سهام می‌تواند کمتر یا بیشتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده باشد. این سرمایه گذاران، توانسته‌اند سود و ثروت بسیاری را با خرید سهام شرکت هایی که کمتر از ارزش واقعی قیمت گذاری شده‌اند و فروش آن‌ها وقتی‌که قیمتشان بالا می‌رود، به دست آورند.

معادل‌ انگلیسی کارایی بازار عبارت است از:

Market Efficiency

تهیه‌شده در: مدیر مالی

اشتراک گذاری
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
از میان 5 بانک و موسسه مالی ناتراز کدامیک عملکرد بدتری دارند؟
مرجع جواهرات
الی گشت
آخرین اخبار