بازدید 32371

آیا باید به ورود خودرو‌های روسی به ایران دل بست، یا دست‌های پشت پرده مانع خواهند شد؟

چند روزی است، خبر‌هایی مبنی بر حضور یک خودروساز روسی در ایران مطرح شده و گمانه زنی‌های متفاوتی در مورد نحوه حضور، شرکت ایرانی طرف مذاکره خودروساز روسی، قیمت خودرو‌های روسی و ... شده است. همچنین پرسش مطرح و مهم در این زمینه این است که با همه چالش‌هایی که بر سر راه ورود خودروساز روسی به بازار خودرو ایران وجود دارد، آیا باز هم این خودروساز حاضر به ورود به بازار ایران خواهد بود؟!
کد خبر: ۸۸۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 11 March 2019
تابناک اقتصادیچند روزی است، خبر‌هایی مبنی بر حضور یک خودروساز روسی در ایران مطرح شده و گمانه زنی‌های متفاوتی در مورد نحوه حضور، شرکت ایرانی طرف مذاکره خودروساز روسی، قیمت خودرو‌های روسی و ... شده است. همچنین پرسش مطرح و مهم در این زمینه این است که با همه چالش‌هایی که بر سر راه ورود خودروساز روسی به بازار خودرو ایران وجود دارد، آیا باز هم این خودروساز حاضر به ورود به بازار ایران خواهد بود؟!
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پیش از انقلاب خودرو‌های انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی به وفور در بازار خودرو‌های ایران به چشم می‌خوردند و پس از آن بازار خودروی ایران تقریبا در اختیار کره ای‌ها و فرانسوی‌ها قرار گرفت. با اعمال تحریم‌هایی علیه خودروسازی ایران، کره ای‌ها و فرانسوی‌ها کم کم از بازار خودروی ایران رخت بربستند و چینی‌ها رفته رفته جای آن‌ها را گرفتند. در ابتدا، فروش خودرو‌های چینی در ایران تنها به چند صد دستگاه می‌رسید، اما هم اکنون به چند صد هزار دستگاه رسیده است. با اعمال دوباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران دوباره برند‌های مشهور دنیا که با اجرایی شدن برجام به ایران آمده بودند از ترس تحریم ها، از بازار ایران رفتند و تقریباً خودرو‌های چینی در بازار خودروی ایران بی رقیب ماندند. چینی‌ها نیز شاید به دلیل همین بی رقیب بودن در بازار خودروی ایران، گاهی ایران را تهدید به ترک بازار خودرو می‌کنند.

حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که رقیب دیگری برای خودرو‌های چینی پیدا شده تا بلکه رقابت در بازار خودروی ایران بیشتر شود. هر چند این خبر رسما تأیید یا تکذیب نشده است، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است یکی از خودروسازان روسی پا در بازار خودروی ایران بگذارد.

خبر حضور روس‌ها در بازار خودروی ایران، بعد از مصاحبه روز سوم اسفند ۱۳۹۷ ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه قوت گرفت. وی در حاشیه نمایشگاه ایرو ایندیای ۲۰۱۹ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودرو‌های خود در بازار برخی از کشور‌ها نظیر ایران آماده بوده و بدین منظور مذاکراتی را نیز با مقامات ایرانی مربوطه داشته است.

آیا به ورود خودرو‌های روسی به ایران باید دل بست یا دست‌های پشت پرده مانع خواهند شد؟
 
کدام خودروساز روسی قرار است به ایران بیاید؟
 
خبر‌های منتشره نشان می‌دهد که قرار است شرکت آوتوواز که یک شرکت تولیدکننده خودروی روسی است به بازار خودروی ایران وارد شود. این شرکت در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی با همکاری شرکت فیات راه اندازی و ویکتور پولیکوف وزیر صنایع خودروسازی سابق روسیه به عنوان مدیر آن برگزیده شد. هدف از این کار، تولید خودرو‌هایی اقتصادی برای عامه مردم بود تا بتواند نیاز روزافزون به وسایل نقلیه شخصی را برآورده کند. "ژیگولی" اولین خودرویی بود که به عنوان خودرویی اقتصادی در این کارخانه تولید شد.
 
شروع رکود بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ باعث شد تا آوتوواز در آوریل ۲۰۰۹ در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد که کمک ۶۰۰ میلیون دلاری دولت روسیه این شرکت را از ورشکستگی نجات داد. همچنین دولت روسیه در نیمه اول سال ۲۰۱۰ برای مقابله با بحران، طرح اسقاط خودرو‌های فرسوده را پیاده سازی کرد. در نتیجه این اقدام فروش آوتوواز در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ دو برابر شد و شرکت دوباره به سود دهی رسید.
 
کارخانه این شرکت خودروساز روسی با دارا بودن بیش از ۱۴۰ کیلومتر خط تولید بزرگترین کارخانه خودروسازی در روسیه می‌باشد و یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان است.
 
سهامدار عمده شرکت آوتوواز روسی کیست؟
 
از دسامبر ۲۰۱۸، مالکیت آوتوواز متعلق به آلیانس روستک اوتو می‌باشد. رنو مالکیت ۶۷.۶۱ درصد از سهام آلیانس روستک اوتو را در اختیار دارد و شرکت روستک مالک ۳۲.۳۸ درصد از سهام آن است؛ بنابراین می‌توان گفت: مالک اصلی شرکت آوتوواز، شرکت رنوی فرانسه است. به نظر می‌رسد، رنوی فرانسه در صدد آن است تا بعد از تحریم‌ها حتی اگر شده مستقیم، سهم خود از بازار خودرو ایران را حفظ کند.
 
کدام محصول شرکت آوتوواز قرار است به بازار ایران وارد شود؟
 
آوتوواز خودرو‌های گوناگونی را تولید می‌کند و این شرکت توانسته است در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰۸ هزار دستگاه خودرو شامل لادا، رنو، نیسان و داستر را تولید کند، اما آنچه برای ورود به بازار ایران در نظر گرفته شده محصولات برند لادا است.
 
آیا به ورود خودرو‌های روسی به ایران باید دل بست یا دست‌های پشت پرده مانع خواهند شد؟
 
آمار‌ها نشان می‌دهند شرکت آوتوواز در سال ۲۰۱۸ موفق شد تا مجموع صادرات برند لادا را به رقم ۳۸ هزار و ۵۸ دستگاه برساند. این عدد سبب شد تا رشدی ۵۷ درصدی در صادرات نصیب خودروساز روسی شود. طبق گفته جان پتاکک، معاون فروش و بازاریابی شرکت آوتوواز، این خودرو‌ها به ۳۴ کشور از جمله ترکیه، تونس، شیلی و کوبا صادر شده اند. بیشترین فروش خودروی لادا در کشور‌های مستقل مشترک المنافع بوده است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸، ۲۶ هزار و ۳۰۵ خودرو در قزاقستان، بلاروس و ازبکستان به فروش رفته است.
 
قیمت محصولات برند لادا حدوداً چقدر است؟
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره قیمت این خودرو‌ها در بازار ایران به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: قیمت این خودرو‌ها حدودا هم تراز با قیمت خودرو‌های تراز A. چینی و تولید داخلی می‌باشد که یک چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.
 
همچنین فربدزاوه، کارشناس خودرو طی مصاحبه‌ای پیرامون قیمت محصولات برند لادا گفت: گمان نمی‌کنم قیمت محصولات برند «لادا» با توجه به کیفیت احتمالا معقولشان، کمتر از ۸ هزار دلار باشد، بنابراین حداقل قیمت تمام شده تولید آن‌ها در ایران (با فرض دسترسی به دلار «نیما» یعنی حدود ۹ هزار تومان)، ۷۲ میلیون تومان خواهد بود. این البته در شرایطی است که اولا خودروسازان و قطعه سازان نیاز ارزی خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند، ثانیا هزینه‌های جانبی نیز در قیمت موردنظر (۷۲ میلیون تومان) لحاظ نشده است؛ بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد قیمت لادا در ایران زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد؛ بنابراین قیمت محصولات لادا در ایران حداقل ۱۰۰ میلیون تومان می‌باشد. هم اکنون برخی از خودرو‌های تولید داخل که بالای ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند عبارتند از: پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۳۹۷ (۱۳۰ میلیون تومان)، پارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۷ (۱۱۶ میلیون تومان)، ۲۰۷ صندوقدار مدل ۱۳۹۷ (۱۳۶ میلیون تومان)، دنا معمولی مدل ۱۳۹۷ (۱۱۰ میلیون تومان)، دنا پلاس ساده مدل ۱۳۹۷ (۱۳۰ میلیون تومان)، دنا پلاس توربو مدل ۱۳۹۷ (۱۴۸ میلیون تومان).
 
کدام خودروساز ایرانی در حال مذاکره با شرکت آوتوواز می‌باشد؟
 
همان گونه که عنوان شد رنو فرانسه سهامدار اصلی این شرکت می‌باشد. رنو فرانسه، شرکتی است که به دلیل تحریم‌ها از ایران رفت و کلی تعهدات عقب افتاده روی دست خودروسازان داخلی گذاشت؛ به نحوی که آن‌ها قادر نیستند تعهدات خود را انجام دهند. از همین رو گفته می‌شود پارس خودرو به عنوان شرکتی که نزدیک به ۳۶ هزار تعهد معوق در محصولات رنو دارد، به دنبال جایگزین کردن آن‌ها با خودرو‌های روسی است. البته مهدی دادفر در این باره به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: شاید این شرکت روسی مذاکراتی با پارس خودرو داشته، اما بنده اطلاع دارم، شرکتی که در حال انجام کار‌هاست، شرکت کاملا خصوصی است که بنا به شرایط خاصی که وجود دارد از بردن نام آن شرکت در حال حاضر معذورم.
 
خودروساز روسی برای ورود به بازار ایران با چه چالش‌هایی رو به روست؟
 
اولین چالش مربوط به حضور خودروساز روسی برای ورود به بازار ایران به موضوع تحریم‌ها بازمی‌گردد. آمریکا از ۱۶ مرداد ماه سال جاری تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه خودروسازی ایران و به طور کلی اقتصاد ایران به اجرا درآورد. شاید همین موضوع تحریم ها، باعث شود تا آمریکایی‌ها از طریق رنو که سهامدار عمده شرکت آوتوواز می‌باشد، مانع حضور این خودروساز روسی در ایران شوند. دومین چالش به زمان حضور این خودروساز روسی در ایران بازمی‌گردد.
 
اولین پرسش این است که بعد از حضور این شرکت در ایران و با توجه به تحریم ها، نقل و انتقال پول و تبادلات بانکی چگونه خواهد بود؟ پاسخ این پرسش از آن جهت مهم است که بروز اختلال در نقل و انتقال پول، خود را در پروسه تامین قطعات نشان خواهد داد. هم اکنون چینی‌ها با همه دلبستگی‌های خود به بازار ایران، زیر بار این ماجرا کمر خم کرده اند و به نظر می‌رسد مشکلات و چالش‌های مربوط به نقل و انتقال پول و تأمین قطعات، گریبان چینی‌ها را گرفته و در صدد ترک بازار ایران هستند؛ بنابراین این موضوع گریبان خودروساز روسی را نیز در صورت حضور در بازار ایران خواهد گرفت.
 
سومین چالش به نحوه حضور این شرکت در ایران باز می‌گردد. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این باره گفته است: با توجه به شرایط فعلی، دولت به هیچ وجه اجازه واردات خودروی خارجی را نخواهد داد و اگر قرار باشد فقط خودروی لادا به ایران وارد شود و اینجا تولید نداشته باشد، این احتمال وجود نخواهد داشت. با توجه به این صحبت‌ها پس خودروساز روسی برای حضور در بازار ایران باید در اینجا تولید داشته باشد در غیر این صورت اجازه تنها واردات به این خودروساز داده نخواهد شد.
 
آیا با این چالش‌ها خودروساز روسی باز هم به بازار ایران وارد خواهد شد؟
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: در ابتدا اشاره به این نکته ضروری است که همه باید از این خبر خوشحال و راضی باشند چرا که یک شرکت در این موقعیت تحریمی کشور ما و در موقعیتی که آمریکا ایستاده است که هیچ شرکتی با ما کار نکند حاضر به همکاری با ما شده است. حالا این همکاری چه در صنعت و چه در تجارت باشد ما باید برای آن شرکت فرش قرمز هم پهن کنیم. وی افزود: من تا حدودی در جریان این حضور روس‌ها در بازار خودرو هستم و نمایندگانی واقعی در این موضوع فعال شده اند و شرکت آوتوواز علیرغم همه تحریم‌هایی که وجود دارد به شدت به دنبال همکاری با ایران می‌باشد. دادفر در ادامه صحبت‌های خود در مورد احتمال ورود روس‌ها به بازار خودرو گفت: این احتمال بسیار است؛ چرا که مذاکرات با نماینده تام الاختیار این شرکت روسی صورت گرفته است و این شرکت به دنبال تولید در ایران می‌باشد و نه واردات.
 
در پایان اشاره به این نکته ضروری است که در سال‌های اخیر و بعد از اجرایی شدن برجام برند‌های مطرح خودروسازی جهان، چون پژو، رنو، بنز و ... در بازار ایران حضور پیدا کردند و علیرغم امضای قرارداد عملا در حوزه تولید آن گونه که باید فعال نبودند و نهایتاً با اجرایی شدن تحریم‌ها بازار ایران را ترک کردند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا این شرکت خودروسازی روسی هم علیرغم تمام مذاکرات انجام شده به ایران ورود پیدا خواهد کرد یا مانند سایر خودروسازان دنیا به دلیل تحریم‌های خودروسازی ایران، عطای بازار خودرو ایران را به لقایش خواهد بخشید و به این بازار وارد نخواهد شد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
اگه مافیای خودروسازان داخلی جاده مخصوص اجازه بدن، خیلی خوب میشه. ولی نمیزارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
فرغون هم بلد نیستیم تولید کنیم اونوقت با همه جای دنیا هم مشگل داریم.
اینجوری میتونیم ساده زندگی کنیم و با اسب و الاغ مسافرت کنیم
سراب
| France |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
هیچوقت هیچ چیز خودرو در ایران خوب نمیشه از دوو گرفته تا حالا میگفتن ماشین خوب ارزون میاریم سوارشید
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
حالا فرض کن اجازه دادن.وقتی بخواد ژیان رو با قیمت لامبورگینی به مردم بده( یعنی بهش میگن که بده! تا مردم لگن های داخل رو بخرن) چه فایده ایی واسه من و شمای قشر متوسط و ضعیف داره.؟ تنها راه نخریدن و تحریم سالانه لگن های ساخت داخله و خارجه
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
من موندم ما مصرف کننده ها چرا قدرت خودمونو دست کم گرفتیم، مافیای خودرو کیه؟؟؟
اگه من و شما محصول بی کیفیت و قدیمی نخریم مافیای خودرو میخواد چه کنه؟؟؟
بابا من و شما اگه نهایت یک سال ماشین صفر یا دست دوم نخریم مافیای خودرو باید بره سر کوچه بلال بفروشه
همه باید از این خبر خوشحال وراضی باشند!!!! چرا نباشیم از مونتاژ پیکان در 50 سال پیش رسیدیم به مونتاژ لادا با هزار منت گوی معنی کلماتی مثل شرم وحیا دچار تغییر اساسی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چقدر حرف مفت میزنید؟
همه کشورها مونتاژ خودرو و یا واردات صفر خودرو دارند حتی کشورهای صادر کننده عمده جهان
مهم صادرات و واردات خودرو است که باید متوازن باشد در یک کشور
ملت بدبخت ایران یا باید ماشین بی کیفیت ایرانی سوار شود و یا ماشین بدون مشتری و بی کیفیت روسی
لادا اینقدر خوبه که روسها همه ماشین های خودشان را وارد می کنند

چاکر رفیق پوتین نوش جونت
با سلام
روسها در خودروسازی حرفی برای گفتن ندارند لطفا" مثل خودروهای بنجل چینی با خودروهای نچندان مطرح روسی سر مردم کلاه نذارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
پس اینا چی نه فرانسه اشغال ساز خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
از فرانسه بهتر می سازه
باید مستقیم با جهان را بطه داشته باشیم ما یک استان روسیه نیستیم که از طریق روسیه با جهان رابطه داشته باشیم همه موانع رابطه با جهان باید برداشته شود اگر اینطور باشد باید محصولات رنو بخریم ولی از طریق واسطه و گرانتر .محصولات خود روسیه خیلی بی کیفیت اند حتی از نوع چینی بدتر .کشنده کامزشان را ببینید عین تراکتو قدیمی رومانه
هر دم از باع بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
وقتی آمریکا و کشورهای غربی کشوری را تحریم می کنند در واقع هدیه ای به روسیه و چین می دهند خودروهای چینی حالا هم روسی
از چاله چینی ها به چاه روسها افتادیم.

همه خودروهای آشغال جهان را در ایران میتوان یکجا دید.
وقتی به لادا میگید بنجل باید به پراید بگید فرغون
یعنی باید به همه ی عالم و آدم باج بدیم فقط به خاطر این که نمی خوایم با آمریکا رابطه داشته باشیم ,ماشین اشغال روسی که هیچ جا مشتری نداره هم یکیشه
خودرو سازي ايران از كاديلاك و بيوك و شورلت و پيكان موتور انگليسي شروع كرد و به پرايد و ماشين هاي چيني رسيد و حالا بايد آرزوكنيم لادا وارد بشه ، اونهم با قيمت 100 الي 20 ميليون تومن !!!! جوونهاي حالا باورشون نمي شه يكروز تو اين مملكت كاديلاك فول آپشن 8 سيلندر رو به قيمت 198 هزار تومان و ژيان رو فقط 11 هزار تومان مي خريديم . سوار شدن به لادا تو دهه هفتاد ميلادي يه جورايي سرشكستگي داشت . علي بركت ا... .
سلام : جوانان با غیرت و دانشمند این مرز و بوم که با ایجاد فضای مناسب وبستر درست در علوم هسته ای ،نانو ، سلول های بنیادی، علوم پزشکی، علوم فضایی ،فناوری موشکی،ساخت ناوشکن ، ساخت اژدر های زیر دریای،سد سازی،ساخت پالایشگاهای ستاره خلیج فارس، و بسیاری از علوم دیگرجزء چند کشور برتر دنیا هستیم چطور در صنعت خودرو سازی نمی توانیم مثل کشور هایی مانند آلمان ،ژاپن ،فرانسه و کره جنوبی باشیم ؟؟؟ آیا جزاین است که مافیایی هست که مانع این کار است!!!!! ای مسئولین دنبال فرانسه و روسیه و دیگران نباشید که هیچ وقت تکنولوژی و دست برتر خود را به ما اهدانمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ان چیزی هایی که گفتی بازار رقابتی نداره . یعنی برای تولیدشان هر چقدر پول لازم باشه پرداخت میشه تا موشکی هوا بره. اینکه موشک چقدر کارایی داشته باشه الان مشخص نیست. اما بازار خودرو رقابتی است. بعید است بتوانند خودروی با کیفیتی با قیمت قابل رقابت با دنیا تولید کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
در تولید موشک و صنایع دفاعی، اصلا هزینه تمام شده مدنظر نیست. در مورد پالایشگاه و سایر صنایع هم اینکه میگن کاملا داخلیه الکی میگن شما باور نکن. زه پراید رو خودمون نمیتونیم تولید کنیم چه برسه به بقیه چیزا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالاها نیست.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
پالایشگاهها کلا ، ساخت قطعات اصلی و کلیدی اش در دست کلا ۸ کشور است و ما هم خریداریم و بقیه اش هم لوله و اتصالات
و طراحی اش هم وارداتی است و نقشه هایش هم وارداتی است
موشکها هم تکنولوژی ۵۰ سال پیش است و با مهندسی معکوس و هزینه بی حساب و کتاب اصلا کار سختی نیست
هر وقت توانستیم به دموکراسی و آزادی واقعی و عدالت واقعی و حقیقی و رفاه مردم و توسعه کشور را بر قرار کردیم میتوانیم کاملا افتخار کنیم که پیروز شدیم
حتی اگر سوار دو چرخه شویم و نان و پنیر بخوریم
دموکراسی و عدالت و آزادی ، فراتر از کلیه نعمات بر روی زمین است
مگه خودمون چه مون هست که خودرو خارجی وارد کنیم. مملکتی که این همه صنایع داره و این همه تحصیلکرده داره چه نیازی به واردات داره؟ چطور می تونیم موشک بسازیم. خودرو و چیزای دیگه نمیتونیم. فضا و سرمایه در اختیار نخبگان قرار بدن و به اجنبی دل نبندن
پاسخ ها
Allianz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ما که چیزیمون نیست مسئولان عزیز خیلی چیزیشونه که این بلا سرمون آمده
سراب
| France |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
اولویت ماشین مردم نیست
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
خوب در مورد موشک منافع نظام است ولی در مورد منافع جیب دولت است! و رانت!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این که در دراز مدت توانای ساخت خودرو خوب را داریم یک حرف است واین که چون الان موشک می‌سازیم باید خودرو ساز خوبی هم باشیم کمی ساده انگاری ست خودرو به نوعی ویترینی از صنعت متاسفانه کسانی که سرو کاری با صنعت ندارد برداشت مبالغه آمیزی از توان صنعتی کشور دارند واقعییت اینست که ما با هیچ نوع طبقه بندی وارزیابی در گروه کشورهای صنعتی قرارنمیگیریم ما صنعت داریم اما صنعتی نیستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالاها نیست.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
تا صنایع در دست بخش خصوصی واقعی نباشد امکان ندارد به پیشرفت برسیم
و تا سیاست و رانت خواری و ویژه خواری از اقتصاد و فرهنگ و کشاورزی و معدن و صنعت بیرون نیاید امکان خصوصی سازی نیست
و تا دست از شعارهای دست نیافتنی برنداریم و باید و فقط بفکر رفاه مردم خود باشیم و توسعه و پیشرفت کشور را هدف نهایی قرار بدهیم
کشور نیاز به آرامش دارد
خدا یا چه بر سر ما آمده. بعد از ۵۰ سال خودرو سازی اخیرا دنبال چینی ها بودیم و الان باید التماس روسها را کنیم. به لین میگن مدیریت در ارتقاء تکنولوژی!!!
کافیست مهندسین ما که تا بحال در طراحی ها از استانداردهای اروپایی و آمریکایی استفاده کردنده اند چشمشان به نقشه های روسی بخورد تا حالشان به هم بخورد.حتی چینی ها و آسیای شرق هم از استانداردهای آمریکا و اروپا استفاده میکنند .با آمدن خودروها روسی بخش استفاده استاندارد های کشور نیز دچار بی انظباتی ،به هم ریختگی و نهایتا سردرگمی متخصصان بخش صنعت میشود.
یعنی صنعت خودرو ما رسما میشود شتر ،گاو پلنگ، که نه شتر است و نه گاو و نه پلنگ.
یعنی 100درصد فاتحه صنعت خودروسازی خوانده خواهد شد.
مرتب در رسانه ها خبرمیدهند فردی ایرانی یا تبعه را بخاطر ارسال تجهیزات ولوارم برای ساخت موشک به ایران در امریکا یا اروپا دستگیر کردند
تا گفتیم سپاه خودرو بسازه گفتن روسیه نتونست ماشین بسازه ولی مثل اینکه روسیه تونست
آن كسي كه آقاي نعمت بخش به اسم دولت كفته نمي گذارد ورادات خودور انجام اسمش رسمش ، رفيقاش كيانند ؟؟
یواش یواش داریم مثل کشورهای آمریکای جنوبی میشیم که ماشین های عهد بوق سوارمیشن(از بچه گی فیلمهای کشورهایی مثل کوبا رو میدیدم برام جای سوال بود بزرگتر که شدم دلیلشو فهمیدم)، خدایا به کجا داریم میریم؟
تا مسئولین محترم هستند نمیگذارن آبی خوش از گلوی ملت فرو رود .
لگن چینی کم بود معلوم نیست چی قراره کنارش اضافه بشه.....
ای دل غافل ای دل غافل بازم به این روسها دل بستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
40 سال حمایت از تولید داخل آخرش این شد. 40 سال مدیریت غلط . 40 سال عوارض هنگفت بر گردن مردم . این ها کی میخوان بگن که بلد نیستن خودرو تولید کنن؟"
چرا فکر میکنید روسیه تحریم امریکا را نادیده میگیرد؟!!! اگر اینطوری هست چرا تعداد زیادی هواپیمای جنگی از روسیه نمیخرید؟!!! دوما مردم بدانند که لادا از پراید دوپله عقبتر هست فقط چین باعث کمک روسبه شده،و خود چین چرا مستقیم با ایران کار نمیکنه؟
قبلا خودروهای روسی موسکوویچ لادا وخودروهای غیر سواری کراز ماز اوواز و. وارد بازار ایران شده بودند فکر کنم اگر وزارت صمت برای خرید ویا مونتاژ ان از صنعتگران دیگر غیر مافیا استفاده کند حداقل رقیبی برای مافیا انتخاب نماید در هر صورت خودرو سازهای روس قبل از چین فعالیت داشتند
اونی که بعد از برجام جلوی ورود ماشین آمریکایی رو گرفت گفت به درد نمیخوره الان نخواد درباره روسی چیزی بگه؟
لادا تو خود روسیه ماله طبقه ضعیف هست و شرکتیست نیمه ورشکسته
وقتی ما تو اسیا جز اولین تولید کنندگان خودرو بودیم چین حتی فرغون هم نمیساخت حالا ببیندما چقد درجا که چه عرض کنم بلکه پسرفت داشتیم که حالا باید از چین وروسیه خودرو وارد کنیم یا اینکه پرایدی که چندین ساله در کره تولید نمیشه رو با قطعات اشغال چینی تولید وبه مردم بیچاره به قیمت نجومی میفروشیم
ما که با بویینگهای برجام جا به جا میشدیم ولی با این سقوط های اخیر میخوایم لادا بخریم.
به چه روزی انداخته اند که به اشغالهای روسی هم با حسرت نگاه میکنیم...
وای بر خودروسازهای ما که بعد از 50 سال هنوز نتونستند یک خودروی با کیفیت درست کنند و باید چشم ما به کشورهای خارجی باشد تا تولیدات انها را مصرف کنیم
متاسفم برای وزارت صنعت با این سیاست گذاری و انحصاری که ایجاد کرده و مردم مجبورند خودروهای بی کیفیت داخلی را سوار شوند و هر ساله هزاران کشته به خاطر همین خودروهای بی کیفیت بدهیم
به نظر بنده با این دور دوری که دو تا خودرو ساز برداشتن و دولت هم از پسشون برنمی یاد بد نیست اگه یک رقیب در بازار پیدا بشه گرچه مطمئن هستم که حضرات نمی گذارند . چون یادم هست اون موقع که رنو و پژو بعد از برجام اومدند ایران و مذاکره در ایران خودرو بود چینیها جلو فرانسویها نشسته بودند طرف فرانسوی می گفت به قیمت 27 میلیون الی 35 میلیون ماشین می دم چینی ها می گفتند نه باید گرانتر بدی ! فرانسوی کفش بریده بود ! می گفت اخه چرا ! چینی می گفت اخه اونوقت مردم ماشینهای ما رو نمی خرند ! مدیران ایرانی هم نشسته بودند اینهارو نظاره میکردند انگار مال یک کشور غریبه هستش !
خیره ان شاالله
چه خبره،چرا سریع فقط جبهه گیری میکنید؟!؟ اتفاقا لادا شرکتی با سابقه طولانی و اسم و رسم داره...قبل انقلاب هم مدلهایی از لادا تو ایران بودن که اتفاقا نسبت به زمان خودشون کیفیت فوق العاده ای داشتن و پرطرفدار بودن موتور خوب بدنه زیبا و قوی...همه باسم ماشین محکم و مرد میشناختن،الان لادا جدید زده که واقعا چه از نظر زیبایی چه فنی هیچی کم نداره..،تو سفری که چند وقت پیش به تاشکند داشتم مدلی از لادا رو دیدم که از نظر طراحی شباهت زیادی به اپاروس داشت رنگ مشکی با زه باریک قرمز.. البته خیلی شکیل تر و سواریش عالی بود وقتی متوجه شدم لادا طرح جدیده اصلا باورم نشد چون برخلاف طرحهای قدیمی ماشین کشیده و پهنی بود که اپشنهای روز دنیا رو داشت،ضمنا این واقعیته که اومدن این شرکت تو ایران باعث تنزیل قیمت اقلام چینی و شاید رشد کیفیت بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی