بازدید 11218

خودروسازان با کدام متر و معیار دوباره تصمیم به پیش فروش خودرو گرفته اند؟

روز گذشته دو خودروساز اعلام کردند، به مناسبت دهه فجر، پیش فروش محصولات خود را خواهند داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهند، روش فروش یکی از خودروسازان، پیش فروش در مشارکت تولید عنوان شده که این نوع روش فروش با پیش فروش قطعی و عادی به لحاظ شرایطی بسیار متفاوت است. همچنین با توجه به مصاحبه‌های صورت گرفته از سوی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، این پرسش مطرح است که آیا این پیش فروش‌ها قانونی است؟
کد خبر: ۸۷۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 04 February 2019

تابناک اقتصادیدر چهاردهم بهمن ماه 1397 دو خودروساز بزرگ کشورمان اعلام کردند، به مناسبت دهه فجر پیش فروش محصولات خود را خواهند داشت. بررسی ها نشان می دهند، روش فروش یکی از خودروسازان، پیش فروش در مشارکت تولید عنوان شده که این نوع روش فروش با پیش فروش قطعی و عادی به لحاظ شرایطی بسیار متفاوت است. همچنین با توجه به مصاحبه های صورت گرفته از سوی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، این پرسش مطرح است که آیا این پیش فروش ها قانونی است؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دو خودروساز بزرگ کشورمان طی خبری در چهاردهم بهمن 1397 (روز گذشته) اعلام کردند که به مناسبت دهه فجر پیش فروش خودرو خواهند داشت. اعلام این خبر در حالی بود که در سی ام دی ماه 1397 رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در جمع خبرنگاران گفته بود: وزارت صنعت مجوزی برای پیش فروش خودرو صادر نمی کند تا خودروسازان بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. وی همچنین عنوان نموده بود، وزارت صنعت جدا پیگیر است تا تعهدات قبلی خودروسازان اجرایی شود.

همچنین دو خودروساز بزرگ کشورمان در حالی در تاریخ 15 و 16 بهمن ماه 1397 پیش فروش خودرو خواهند داشت که سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی مصاحبه ای اعلام کرد: تا زمانی که خودرو‌های پیش ‌فروش شده قبلی تحویل نشده باشند، پیش ‌فروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود.

داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس طی مصاحبه ای در چهاردهم بهمن 1397 پیرامون زمانی که دو خودروساز وعده داده اند تا به تعهدات قبلی خود در زمینه پیش فروش خودروها عمل کنند، گفت: به دنبال جلساتی که ما با مدیران شرکت‌ های بزرگ خودروسازی داشتیم، قرار شد آنها زمان بندی عمل به تعهداتشان در زمینه خودروهای پیش فروش شده را اعلام کنند، اما گفتند تلاش می‌ کنند تا پایان خرداد ماه سال 1398 کل خودروهای پیش فروش شده را تحویل مشتریان بدهند.

بنابراین با توجه به مصاحبه های سعید باستانی و داوود محمدی می توان گفت که خودروسازان حق پیش فروش خودرو تا پایان خرداد ماه سال 1398 را نداشته اند.

پیش فروش خودرو ایران خودرو

البته اگر بخواهیم مصاحبه های بالا را ملاک ممنوعیت پیش فروش های جدید خودروسازان قرار ندهیم و طبق قانون، موضوع ممنوعیت یا عدم ممنوعیت پیش فروش های جدید خودروسازان را بررسی کنیم، باید بگوییم طبق ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کننده موظف است قبل از پيش فروش خودرو، مجوز مربوطه شامل تعداد خودروي قابل عرضه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت بگیرد.

بنابراین اگر خودروسازان مجوزهای لازم جهت پیش فروش جدید را از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گرفته باشند، این پیش فروش ها قانونی است. وزارت صنعت، معدن و تجارت طی خبری اعلام نموده که پیش فروش های خودرو در دهه فجر، قانونی است و خودروسازان برای پیش فروش 100 هزار دستگاه مجوز داشته اند که از این تعداد، 25 هزار دستگاه را در دهه فجر پیش فروش خواهند نمود. تنها ابهامی که در این بین می ماند، این است که باید دید این مجوز پیش فروش 100 هزار دستگاه خودرو قبل از سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عدم اعطای مجوز جدید به خودروسازان برای پیش فروش، صادر شده است یا بعد از این مصاحبه وزیر به خودروسازان اعطا شده است؟

همچنین بررسی شرایط اعلام شده برای پیش فروش خودرو در دهه فجر توسط یکی از خودروسازان نشان می دهد، روش فروش، پیش فروش در مشارکت تولید است. این نوع پیش فروش با پیش فروش عادی و قطعی تفاوت هایی دارد. در ماده 4 آیین نامه اجرایی، در شرایط پیش فروش در مشارکت تولید حداکثر زمان تحویل سه سال عنوان شده است، هر چند این خودروساز در آگهی پیش فروش خود حداکثر زمان تحویل را 15 ماه (اردیبهشت 99) اعلام کرده است. همچنین از دیگر شرایط پیش فروش در مشارکت تولید این است که در صورت امکان تحویل خودرو موضوع قرارداد، خودروی جایگزین از میان خودروهای تولیدی به انتخاب مشتری و شرایط مفاد قرارداد تحویل داده خواهد شد.

پیش فروش خودرو قانون

علاوه بر این خودروسازان در حالی اقدام به پیش فروش های مدت دار نموده اند که عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در 21 دی ماه 1397 طی مصاحبه ای اعلام کرد که شرکت های خودروسازی مکلف هستند حداقل ۸۰ درصد تولید خود را به تعهدات معوق اختصاص دهند و ۲۰ درصد "فروش فوری" با هدف کاهش نرخ بازار داشته باشند.

بنا بر آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، فروش فوری یعنی آن که خودروسازان، خودروهای فروخته شده را حداکثر ظرف یک ماه تحویل دهند و این در حالی است که زمان تحویل پیش فروش های جدید خودروسازان، بیش از سه ماه است. پس این انتقاد به پیش فروش های جدید وارد است که اول باید خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل می کردند و جهت کاهش نرخ بازار فروش فوری را انجام می دادند. بعد پیش فروش های جدید را برنامه ریزی و اجرا می کردند. همچنین عباس تابش در حالی که در 22 دی ماه 1397 در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو حاضر شده بود گفت که برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور 15 هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد. پس می توان این انتقاد را به پیش فروش های جدید خودروسازان وارد نمود که اول خودروسازان می توانستند با دریافت این مبلغ 15 هزار میلیارد تومان تعهدات قبلی خود را انجام دهند، بعد اقدام به ایجاد تعهدات جدید می کردند.

شایان ذکر است بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز طی مصاحبه ای در سی ام دی ماه 1397 ضمن انتقاد از آغاز دوباره پیش فروش ‌های شرکت ‌های خودروسازی، گفته بود: از آنجایی که شرکت ‌های خودروسازی به نهاد یا فردی پاسخگو نیستند و الزامی به عمل به تعهدات ندارند، علیرغم بدعهدی در تحویل خودرو‌های پیش فروش شده، دوباره اقدام به پیش فروش کرده اند.

وی در ادامه صحبت های خود آورده بود، هم اکنون پیش فروش مجدد خودرو موضوع نگران کننده‌ ای است و باید نهاد‌های نظارتی پیش از اینکه بحران خودروسازی نیز مانند مشکل مؤسسات اقتصادی گریبان کشور را بگیرد، به موضوع ورود کنند.

نتیجه آن که گویا پیش فروش های جدید علیرغم آنکه از سوی نمایندگان مجلس غیرقانونی اعلام شده است، دارای مجوز رسمی از وزارت صنعت بوده و قانونی می باشند. با توجه به اینکه برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان هشدارهای لازم را در مورد احتمال بروز بحران هایی مشابه با بحران های موسسات اقتصادی برای خودروسازان داده اند، بهتر است وزارت صنعت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو از هم اکنون به دلیل اعطای مجوز برای پیش فروش های جدید عواقب ناشی از بحران های احتمالی این موضوع را نیز به گردن بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۸
یک سمت مردم هستند که نباید فریب شرکت های خودرو سازی را بخورند و بخش دیگر دولت و مجلس هستند که در صورت ادامه و سکوت بی اعتمادی جامعه را فرا خواهد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
بی اعتمادی چیه،
اینها وصلند به مراکز قدرت و ....خواسنتد نیخورند.
مردم فهیم هم هر بار با اینها همراهی میکنند تا خدای ناکرده مشکلی براشون پیش نیاد
مردم عزیز خواهش میکنم تمنا دارم، لطفا در این طرح ها شرکت نکنین. خودرو نخرید تا درس عبرت بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
اگر تمام قسطی بدهند خودت اولین نفر صف خواهی بود
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
اون هایی که میرن توی صف می ایستن برای ماشین اهل مطالعه نیستن
یا دلال هستن یا افراد نااگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
تسلاموتور و جنرال موتور به خاطر عدم خرید محصولات شان هزاران کارگر خود را اخراج می کنند اما سایپا و ایران خودرو
شهر را بی کلانتر دیدن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
برادر چون سایپا و ایران خودرو نمی توانند اخراج کنند دولت جور انها را می کشد و به خرج بیت المال زیان انها را جبران می کند باور کنید مدیران انها کاره ای نیستند و میرزای دولت هستند که اگر بگوید ماست سیاه است می گویند بله و خود دولت هم انها را به این روز انداخته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
مردم باز هم فریب میخورند چون قیمت بازار را بالا بردند و مجددا یک فاصله قیمت حدود ده میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شد!
اینها کار خودشان را خوب بلدند
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
پس چی سوار بشن ، دوچرخه ؟ عمو جان سمند ای اف سون تکسوز شده 71 میلیون ، تا هفته دیگه 80 میلیونم نمیتونی بخری . برو ببین ماشین چجور داره روزانه گرون میشه
معیار همیشگی خودروسازان بی اهمیت شمردن شان و ارزش و جایگاه مشتریان با چراغ سبز وزارت صنایع و حمایت قاطع دولت است.
کسی مردم رو مجبور نکرده بروند صف برای پیش فروش خودرو بکشند . خودروساز داره بطور غیر مستقیم میگه وضع اش خرابه و نمیتونه خودرو تولید کنه و از طرفی پول هم نیاز داره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
چرا عزیز من. انحصار در بازار، مردم مجبور میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
مردم انتخاب دیگه ای ندارن، مجبورن که خودروهای با کیفیت خودروسازان را بخرن. مجبورن میفهمی مجبورن. چون واردات ممنوعه
نماد سو مدیریت و بی کفایتی شدیم توی دنیا
با متر و معیار اندازه کلاه ملت یعنی فهمیدنش اینقد سخته!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
با معیار اینکه همیشه تعدادی هستند که ثبت نام میکنند.راه تو را میخواند!!!!!!
ناشناس
| Luxembourg |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
با کدام معیار؟ با متر و معیار وقاحت
با درود
اگر قرار بود متر و معیاری باشد باید در مسائل مقدم بر این موضوع از جمله نحوۀ ادارۀ بنگاه و انتخاب مدیران، مد نظر قرار میگرفت. همچنین کارکرد متر و معیار، پاسخگو کردن متعهد در مقابل تعهدات میباشد آیا سیستم های نظارتی و ... چنین عزمی دارند؟ واقعیت ها غیر از این را نشان میدهد. مانند ادامۀ مدیریت افرادی که هزاران میلیارد به منافع مشتریان و جامعه ضرر زده اند و کسی حاضر نیست جواب بدهد. اخیرا رئیس دیوان محاسبات در مجلس راجع به تمرد یک سازمان به صراحت اعلام نظر و درخواست کمک کرد، آیا مجلس در این زمینه تصمیمی اتخاذ کرد؟!!!!
تا زمانی که ملت تحمل کنند این روند ادامه داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
پس هنو خیلی جا داره
هل بده
متاسفانه اینگونه شرکت ها پول مردمی که برای خودرو پیش فروش کرده اند را باز نمیگردانند وپول خریداران را صرف مشارکت در فیلم سازی و غیره ............میکنند وهرز گاهی نیزمصاحبه ایانجام میدهند وبه آسایشگاه کهریزک نیزکمک میکنند وبراب خودشان نیز مجموعه اقتصادی ایجاد کرده اند و هر روز نیزدرسر برای پلیس و محاکم قضائی ایجاد میکنند چه کسی باید این مشگل را برای مردم برطرف کند
پیش فروش در مشارکت تولید رو به دقت بخونید مردم!
سلام،از قدیم گفتن ،اب که سر بالا میرود ،قورباغه ابوعطا میخواند، حالا نیز که مملکت دست ایران خودرو وسایپا میباشد،خوب چرا پیش فروش نکند؟
در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
داداش از گربه بودن گذشته اینا شدن پلنگ. در خودرو بازه پلنگ رفته شکار
15 هزار میلیارد تومان به این دو خودروساز دادن، بازم میخوان از مردم پول بگرین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مطمئن هستم که سال آینده معضل بزرگی برا کشور با این کار درست میشه. نهادهای نظارتی باید هرچه سریعتر جلوی اینکار را بگیرن. اول باید تمام تعهدات قبلی را بدن، بعدا بیان فروش یک ماهه بزارن نه فروش 12 ماه.
تا این صنعت زیر چتر حمایت دولت هست
همین آش و همین کاسه است
اینجا فقط کلاه سر مصرف کننده میرود و بس
این دلال بازی ها هم باز از سوی همین خودرو ساز ها هست که از حمایت دولت و مجلس برخوردارن
محصول جدید ایران خودرو:
سمند مخفی(دنا)
با موتور من درآوردی متخصصان ایران خودرو که با سر و صدایش به یاد تراکتور میوفتید!!!!!
سمند خودروی ملی
خلاصه هرکسی سهم خودش را کنار گذاشته فقط سر مردم ساده لو بی کلاه مانده
با همان متر و معياري كه اقايون دولتي و مسئول قيمت ها را بالا بردن
بی عرضه ترین و بی اتحادترین ها هستیم۰هر کسی به فکر منافع خودش است چوابش هم همین حرکات است.
از ایرانی بودنم پشیمانم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
مگه خودت انتخاب کردی که ایرانی باشی که حالا پشیمانی ؟!!!!خخخخ
ملت ایران حملللللللللللللللله ببینم می تونید رکورد پیش فروش قبلی بشکنید یانه دفعه قبل 6 دقیقه بود ایندفعه باید زیر 3 دقیقه همشو پیش خرید کنید
نترس یه عده دوباره میرن میخرن
پنج ماه تاخیر در تحویل خودرو به اینجانب دارند.چطوری دوباره پیش فروش می کنند
قرار بود خودروهاي تا تحويل دي ماه به قيمت قبل حساب شود . سايپا هفته گذشته اطلاعيه داد و گفت خودروهاي پيكاپ ريچ تحويل شهريور و مهر 97 در تاريخ 11 بهمن دعوت نامه صادر ميشود .با مراجعه به نمايندگي ديديم دعوتنامه نيومده. پيگيري كرديم ميگند ميخواهند اين خودرو رو به قيمت روز حساب كنند . مگر وزير صنعت دستور نداده اند ؟ به نظرم مردم سركارند و خودروسازها دارند مردم رو فريب ميدهند .
اخوی این عاقبت 15 سال دخالت کردن دولت در نرخ گزاری ،برنامه های توسعه ای و مدیریت خودروسازان در راستای اهداف پوپولیستی خود است که این صنعت سود اور اوایل دهه 80 را این چنین به گل نشانده است و هنوز هم نمی فهمند که رکن اصلی صنعت خودروسازی که همان قطعه سازی است خصوصی است و در راستای منافع و شرایط خود حرکت می کند پس دولت و مجلس هیچ نوع نفوذی روی انها ندارند و اگر پولشان پرداخت نشود و قیمت قطعاتشان مطابق تغییر نرخ ارز تعدیل نشود قطعه ای به خودروسازان نخواهند داد.حال دولت مخیر است که قیمت خودرو را افزایش دهد،مجوز پیش فروش بدهد یا زیان خودرو سازان را از بودجه کشور تامین کند.
دقیقا قبل از شروع پیش فروش دهه فجر، قیمت بازار آزاد را بالا بردند تا مجددا عطش و هجوم برای پیش خرید در مردم ایجاد کنند!!
دقت کنید چند روزی است که قیمت خودروهای داخلی در بازار بین 2 تا 5 میلیون گران شده است
به سادگی می شود فهمید که قیمت بازار را خود همین خودروسازها تعیین می کنند و دلال ها هم از عوامل خودشان هستند
به خدا قسم اینها نمونه عینی و بازر کلاهبردارند
وتا زملني كه مردم ثبت نام ميكنند يعني هنوز ارزان هست
نمایندگان مجلس و بعضی وزرا در تولید خودرو ذینفع هستند . کار خلاف و مسئله پیگرد و غیره کمی خنده دار هست . چاقو دسته شو نمی بره عامو .....
خودرو سازان یک ملت 80 میلیونی را استثمار کرده اند.
با متر ومعیاره حماقت وخود کم بینی ما مردم خلایق هر چه لایق
چون شب عید است وهزینه سلطانهای خودرو بالا است بنابراین باید مردم باثبت نام خود به آنها کمک کنند
خودر روسازها اکثر قطعات را مدت دار و بدون تسویه آورده اند(از قطعه فروشان بپرسید) و کلی خودرو هم پیش فروش کرده اند با قیمت های کذایی و به سهامداران خود هم مدت هاست که سود نمی دهند و همیشه در ضررند.مانده ام این پول ها را چکار می کنند!!!!؟؟؟؟...
اگه دولت ، مجلس ، دادستانی ،سازمان بورس،بازرسی ... بخواهند (بخواهند بخواهند ... )این موارد را بررسی کنند خیلی راحت با حسابرسی مالی و کارشناسی متوجه می شوند که چه ... .
فقط سوالم اینه که با بحرانی که خودروسازها توش دست و پا میزنن، با توجه به طول و عرض تحریم... اینایی که از حالا برای 16 ماه آینده پیش خرید میکنن ، تو مغزشون چی میگذره ؟ نمیبینن که هر روز دارن قیمتها رو میبرن بالا ؟ توقع دارن با چه قیمتی یه پراید یا سمند رو بهشون تحویل بدن ؟

بعد که سال 99 بهشون گفتن برای تحویل پرایدشون 80 میلیون تکمیل وجه بفرمایند ، میرن جلوی وزارت صنعت تجمع میکنن.
چون خودروسازان از روند کاهشی قیمت خودرو در ماه های آینده مطلع و آگاه هستند برای همین قصد فروش بیشتر برای پر کردن بازار از خودرو را دارند. الان خودروهای قبلی رو دست دلالان مونده و نمیتونن بفروشن اگر دوباره خودرو پیش فروش کنن که بازار توان این همه خودرو رو نداره و قطعا خودرو با کاهش شدید قیمت مواجه خواهد شد.
چرا این خبرها رو به مردم میدهید؟ مگه مردم کاری میتوانند انجام دهند.آقا اگر شرکتی تخلف میکند مگه نباید جلوتخلف گرفته شود؟والا دیگه خسته شدیم بسکه از ناتوانی در مقابل تخلفات بارز شنیدیم.
با معیار همنیه که هست
دشمن اصلی ملت ایران خودرووسایپااست
بحران بعد از موسسات مالی خودروسازان خواهند بود که پولهای مردم را خدا به خیر کند ولی خودرویی با این نحریم قطعات به مردم نخواهند داد و فقط با پولهای مردم کیف کرده اند .
بدانيد بدانيد بدانيد در طول اين چهل سال تمام اين بلاها كه بايت خودرو سر مردم امده و مياد خود دولت بوده . اصلا به هيچ كس و چيز ديگري فكر نكنيد . همين الان اگه دولت بخواد قيمت رو بياره پائين در عرض يك روز مي تونه با يك خبر اينكار رو بكنه .كافيه اعلام كنه تعرفه واردات خودور به يك سوم كاهش پيدا كرد آنوقت مي بينيد كه ايران خودرو و سايپا چطور به التماس ميفتند دولت از يك طف درهاي ورود خودرو رو بسته از يك طرف داره قيمت ها را بالاامي بره پرتقال فروش خود دولته
به نظر می رسد این جریان از سوی مسئولین مربوطه رها شده و خودرو سازها یا به عبارتی خودرو بازها بصورت خود مختار با اینده اقتصادی کشور در حال بازی کردن هستند. چیزی که مهم نیست رضایت مردم از عملکرد خودسرانه خودروساز ها است . یعنی اینقدر کشور و نظام های کنترل و ارزیابی ول و رها شده اند که هر بخشی به اسانی می تواند برای خود قانون و مقررات درست کند و جوابگو نباشد. پس نهاد های نظارتی و ارگان های قضائی و امنیتی و دادستان و بازرسی و..... مشغول چه کاری هستند.
تا زمانی که خودرو سازی در این کشور به بخش خصوصی واقعی منتقل نشود ما همچنان مشکلات اینچنینی را خواهیم داشت.
متقاضیان مشتریان سرمایگذاران محترم توجـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه فریب طرح پیش فروش خودرو را نخورید یک دام و حقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه بزرگ جهت جذب نقدینگی برای حیف میل بیشتر اســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت .
خدایا تو برس ب داد ما مردم.زیر بار ظلم له شدیم ب خدا
مترو معیار هست نهایت دولت با بالا و پایین کردن ارز تمام ضررها رو جبران میکنه.مونتاژکارها هم که گرون می کنند فعلا هرکی به هرکیه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر