آینده بسیار بدی در انتظار خودروسازهای داخلی است/ بازار را دو دستی تقدیم دلالان کردیم
سال هاست، خودروسازها تلاش می کنند تا قیمت خودرو را در بازار آزاد کنند؛ هرچند معنی آزادسازی قیمت ها در نگاه آنها، قدری با آزادسازی واقعی متفاوت است، چون خودروسازهای ما، زمانی که واردات ممنوع شده و بازار انحصاری در دست خودشان است، حرف از آزادسازی قیمت ها می زنند.
به گزارش «تابناک»؛ خودروسازها به کمک لابی های سنگینی که در ارکان قدرت دارند، توانسته اند به مقصود خود برسند و مسئولان کشور را راضی کنند تا محصولات خود را با قیمت 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار به فروش برسانند؛ طرحی که محمد شریعتمداری، وزیر سابق صمت، با آن مخالفت کرد و شاید بتوان گفت، یکی از چشم های اسفندیار استعفای وی نیز همین موضوع بود!
به هر حال، عمر وزارت شریعتمداری به تغییرات قیمت خودرو قد نداد و حال گردونه تغییر قیمت به رضا رحمانی، وزیر جدید صمت رسیده است. وی که زمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس بود، ارتباطات نزدیکی با خودروسازان دارد و هر چند در اوایل کار قدری در مقابل این موضوع مقاومت کرد، سرانجام درخواست خودروسازان را تمام و کمال پذیرفت.
اما در سوی دیگر این ماجرا، نمایندگان مجلس هستند که در بین آنها هم مانند وزارت صنایع طرفداران خودروسازی ها بیش از طرفداران مصرف کننده هاست و اینکه از اول سال جاری، طرحی برای ساماندهی بازار خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفته و هنوز خبری از آمدن آن به صحن نیست و حتی شنیده ها، حکایت از تغییرات اساسی و ابتر ماندن طرح اولیه دارد.
بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: این طرح ماه هاست، در پیچ و خم های مجلس گیر کرده است؛ هر چند برخی اعضای کمیسیون صنایع از این طرح دفاع کردند، خروجی کمیسیون آن چیزی نیست که هدف طراحان بوده باشد.
این نماینده مجلس در توضیح این مطلب گفت: کمیسیون صنایع در کنار بررسی این طرح، قوانین لایحه هوای پاک را قرار داده که بسیاری از این موارد کاملا با روح این طرح در تناقض است. خلاصه آنکه این طرح آن چیزی نیست که ما پیشنهاد داده بودیم، ولی اگر به صحن برسد، ما دو پیشنهاد در این خصوص داده ایم: پیشنهاد نخست اینکه طرح اولیه بازگردد. پیشنهاد دوم نیز اصلاح بندهایی است که به کلی تغییر پیدا کرده است؛ بنابراین، با توجه به دلایل متقن و نارضایتی عمومی ـ که نسبت به صنعت خودرو در جامعه وجود دارد و نمونه های زیادی از آن نیز دیده می شود ـ فکر می کنم که مجلس با برگشت به طرح اولیه موافقت کند.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه افزود: همین صدا و سیما، چند وقت پیش در یکی از برنامه های خود، نظرسنجی درباره افزایش قیمت خودرو برگزار کرد و از مردم پرسیده بود، نظر شما درباره افزایش قیمت چیست و سود آن به چه کسی می رسد؟ پاسخ بیش از 97 درصد مردم، خودروسازها و دلال ها بود.
این نشان می دهد، بیشتر مردم از این وضعیت ناراضی هستند و این نارضایتی قطعا به نمایندگان نیز منتقل شده است. این موضوع از روز هم روشن تر است که وضعیت صنعت خودروسازی ما در راستای منافع عمومی نیست، بلکه در راستای حفظ منافع خودروسازان و مدیران آنهاست؛ بنابراین، فکر می کنم نمایندگان به این طرح رأی خواهند داد.
این نماینده مجلس در خصوص افزایش های اخیر خودروهای داخلی نیز گفت: من اعتقاد دارم که این آشفته بازار، برنامه خودروسازها بوده و تحویل ندادن خودرو در زمان مقرر به خریداران و اشتیاق بازار، باعث افزایش قیمت خودرو شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، سنجش بازار و نتیجه گیری برای اشتیاق در این زمان به نظر من دلیل نیست؛ این یعنی اذعان به اینکه ما زورمان به بازار نمی رسد و بازار را رها کرده ایم و هرچه بازار پیش برود، ما دنبال آن می رویم؛ این یعنی نبود نظارت که حرکت مسخره ای است؛ یعنی ما هر چه دلال ها بگویند، می فروشیم. من آینده بسیار خطرناکی برای خودرو کشور پیش بینی می کنم. بدهی های اینها زیاد شده و هر روز این بدهی ها انباشته می شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، تا چند سال دیگر به کلی از بین خواهند رفت.
ده ها هزار نفر رفتن خودرو هایی رو ثبت نام کردن که معلوم نیست چند سال دیگه بهشون تحویل داده ميشه میلیارد تومن پول از این طریق گیر خودرو سازها اومده و با این حال هم وزیر از مشکلات و نبود پول گلایه میکنه هم خودرو سازها (افتابه البته) مشکل فقط و فقط یه چیزه .اونم نبود مدیریت صحیح.مدیران فقط و فقط چشمشون به خارجه تا بیان و براشون بسازن تهش هم ميشه سفر های کاری (تفریحی) به خارج از کشور .مگه ميشه شرکتی مثل سايپا محصولی که حاصل طراحی خودش باشه رو نداره که بخواد بهش هزینه طراحی تحمیل بشه و خودرو طراحی شده بعد از تیراژ چند هزار تا به سود دهی برسه با تولید پراید برای بیش از بیست سال که همش براش سوده به مشکل بربخوره؟؟؟ به یکی از فرماندهان نظامی کشور گفتن چرا ما موشک میسازیم ولی توانایی ساخت خودرو نداریم؟؟ جواب جالبی داد گفت پاسپورت مدیران خودرو سازی رو بگیرید و بعد پیشرفت رو ببینید
وقتی جامعه ولع خرید داره و آقایون شریک جیب مردم ان همین هم بابد بشه.
اگر این طودی نمی شد باید تعجب کرد
افزایش خودروهای احتراقی یعنی افزایش آلودگی هوا و سرطان ریه ، ترافیک ، مصرف سوخت و تصادفات ، البته آن هم با خودروهای احتراقی استاندارد ، و با این خود روهای غیر استاندارد که دیگر تکلیف مشخص است
مگر نه این است که کشور با بحران آلودگی هوا و خشکسالی مواجه است ، و یکی از دلایل اصلی خشکسالی هم آلودگی هوا ی ناشی از خود روهای احتراقی است
پسی اینهمه حرص و ولع افراد برای خریدن این ماشین های آلوده کننده برای چیست ؟
وقتی خود تان به خودتان رحم نمیکنید آنگاه انتظار دارید مسئولین به فکر شما باشند ؟
تا سال 2030 و حداکثر 2040 تولید خودروهای احتراقی در جهان متوقف و خودروهای برقی جایگزین میشوند البته آن هم در تعداد کم ، چون تا آن موقع سبک زندگی به شیوه ای تغییر پیدا خواهد کرد که اصولا نیاز به خودروی شخصی بسیار کم خواهد شد
احتراقی افتتاح میشود ، بجای آنکه از رده خارج شوند ! و ما کجاییم ؟!! هی تند تند کارخانه خودروسازی
و توجیهات الکی مثل اینکه چون باتری های ماشین های برقی از جنس لیتیوم است و لیتیوم کمیاب و گران ،پس دیگر ساخت خودروهای برقی توجیه اقتصادی ندارد ، این خزعبلات توجیه ندارد ، چون با وجود بی نهایت ماده در طبیعت که خواص الکتریکی دارند ، آیا ساختن باطری های ارزان برای تکنولوژی امروز کار مشکلی است ؟!! و جهت اطلاع همین چندی پیش خبر ساخت باطری های به مراتب ارزانتر و قویتر از باطری های لیتیومی منتشر شد
حالا فرض کنیم ساختن خودروهای برقی توجیه اقتصادی نداشته باشد ، آیا مگر در آینده اقتصاد حرف اول را خواهد زد یا محیط زیست ؟ پاسخ کاملا مشخص است ..... و کنوانسیون های متعدد جهانی که برای جلوگیری از آلاینده های خروجی از صنایع و کشاورزی روز بروز تشکیل میشوند و معاهده های بین المللی الزام آور در این زمینه بیش از پیش در راهند . اقتصاد به شیوه فعلی در آینده محلی از اعراب نخواهد داشت و حفظ محیط طبیعی حرف اول را حواهد زد
اگر کارامد بود میاد و شفاف سازی می کنه و رسماً اعلام میکنه که موانع چه چیززهایی هستند. نه اینکه دودستی بچسبه به میزش و حقوق ها و پاداشهای آنچنانی و رسماً شریک دولت بشه.
پس لطفاً تو مردم رو انقدر ساده فرض نکن
وما کجای کاریم
تند تند کارخانه اتوموبیل احتراقی افتتاح می شودبحای آنکه از رده خارج شوند
اینا همش از عوارض دود این ماشین های بنزینیه
ظاهرا برخی تعمد دارد قبل دهه فجر مردم را عصبانی تر کند
برگردید دیگه جا نیست
پرسیدند چرا جواب شنیدن وارد کننده ها تا می
. تونستند خودرو ساز چینی وارد کردند
باید صبر کنید تا یه عده شون رو منتقل کنند بهشت
خودرو سازها ی وطنی که باورشون نمیشده باز پرسیدن گفتی میخوان منتقلشون کنن کجا؟
طرف جواب داده
ایران
مثلا قیمت شیر که 2.5 برابر شده یا ماست و پنیر و گوشت و ...... که مردم هر روز مصرف دارن مهم تر نیست؟؟؟
یعنی واقعا بر اثر کاهش ارزش ریال قیمت شیر و گوشت 2 برابر و پوشک چندین برابر میشه ولی قیمت خودرو گرون نمیشه؟؟؟
کسی نمیگه چرا مثلا تویوتا یاریس که بود 100 میلیون چرا شده نزدیک 300 میلیون؟؟؟
یعنی نمیدونیم مشکل کاهش ارزش ریاله؟؟؟
قیمت ها ندارند؟؟؟؟ دلال ها و املاکی قیمتها را سه چهار برابر کرده اند؟ آیا برای یک خانوار ماشین مهمتر است یا مسکن؟؟ قطعا مسکن. چرا کسی به فکر مردم نیست
تو این چند ماهه 100 میلیون گرون کرده. الان پیش فروش برای تحویل سال آینده زده 220 میلیون!!!! آشغال چینی 220 میلیون آخه. آدم به کی بگه؟؟؟؟ یه دفعه 100 میلیون بکشی رو قیمت یه فرغون چینی
من آینده بسیار روشنی در انتظار خودروسازان و هر فردی که وارد بازار دلالی و واردات کالا شود میبینم
مردم ما نشان داده اند که هر چیزی گران تر شود بیشتر آن را میخرند.
باور نمیکنم...بس است دیگر







