بازدید 19683
«تابناک» بررسی کرد؛

نگاهی به سناریوهای انتخاب پسر ارشد آیت‌الله هاشمی برای سکانداری بهشت/ «محسن هاشمی» در فکر ادامه راه پدر یا رسیدن به پاستور؟!/ چرا رياست هاشمي بر شورا مهم است؟

برخی سیاسیون و تحلیلگران بر این باورند که او نزدیک ترین سیره را به پدر مرحومش دارد و می تواند پس از این، نقش جدی و پررنگ تری در مناسبات سیاسی داشته باشد. عده ای او را مناسب ترین گزینه برای انتخابات 1400 می دانستند و می دانند و البته بر این باور بودند، برای پیمودن این راه او، باید سکان شهرداری تهران را بر عهده بگیرد؛ شاید از بهشت به پاستور برسد.
کد خبر: ۷۲۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ 19 August 2017
«محسن هاشمی رفسنجانی»، فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و منتخب اول مردم تهران برای شورای اسلامی پایتخت، پیش از ظهر امروز، با 21 رأی به ریاست پنجمین شورای شهر تهران انتخاب شد. او در حالی بر کرسی ریاست شورا تکیه زد که افرادی همچون «احمد مسجد جامعی» و «مرتضی الویری» نیز در شورای شهر حضور داشتند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از راهیابی هر 21 عضو لیست امید به شورای شهر پنجم تهران، مهمترین اقدام اعضای جدید شورای پنجم، انتخاب شهردار و فردی بود که قرار است جانشین «محمد باقر قالیباف» شهردار فعلی پایتخت شود، به همین منظور بیشتر رایزنی ها و اقدامات شورای منتخب به تعیین تکلیف این مسأله گذشت.

شورای شهر و انتخاب شهردار

نخست بحث شهرداری «محسن هاشمی رفسنجانی»، فرزند ارشد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ که سابقه روشن و خوبی در متروی تهران دارد ـ مطرح شد، ولی اعضای شورا با طرح این موضوع که جدا شدن هر یک از اعضای شورا، می تواند به راه یافتن یک عضو اصولگرای علی البدل به شورای پنجم بینجامد، او را از کاندیداتوری برای شهرداری پایتخت منصرف کردند و او نیز نظر اکثریت شورا را اجابت کرد.

پس از آن بود که چهره های مختلفی از جمله سه وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای کابینه دوازدهم (محمود، حجتی، حبیب الله بی طرف و محمد شریعتمداری) به همراه تعدادی دیگر از سیاسیون برای شهرداری پایتخت در نظر گرفته شدند و در نهایت با انصراف حجتی و عدم تمایل شریعتمداری و بی طرف برای شهردار شدن، چهره هایی نظیر «محمد علی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، محمد علی افشانی و محسن مهرعلیزاده» جدی ترین گزینه های شهرداری تهران شدند.

رقابت نهایی بین گزینه های مذکور با انصراف افشانی بین چهار چهره باقی مانده ادامه یافت. وقتی «محمد علی نجفی» به عنوان گزینه مورد نظر اعضای شورا برای شهرداری در نظر گرفته شد، سایر رقیبان وی ـ که شانسی برای خود در مقابل او متصور نبودند ـ با وجود ارائه برنامه هایشان برای اداره امورات شهری پایتخت، تصمیم به کناره گیری به نفع این عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی گرفتند و در نهایت این نجفی بود که با رأی 21 عضو شورای شهر تهران به عنوان شهردار منتخب پایتخت و جانشین «محمد باقر قالیباف» برگزیده شد.

انصراف الویری و مسجد جامعی و ریاست محسن هاشمی بر شورا

انتخاب رئیس شورای شهر، دومین دستور کار مهم اعضای شورای پنجم بود که تا به امروز ریاست سنی آن بر عهده «مرتضی الویری» شهردار پیشین تهران بود که اکنون عضو منتخب مردم تهران برای شورای شهر پایتخت است. با وجود افرادی نظیر او و «احمد مسجد جامعی» در شورای پنجم، امروز اعضای پارلمان شهری پایتخت به اتفاق آرا (21 رأی) به ریاست «محسن هاشمی رفسنجانی» بر شورای شهر رأی دادند.

«محسن هاشمی» در فکر ادامه راه پدر یا رسیدن به پاستور؟!/ چرا رياست «محسن هاشمي» بر شوراي شهر مهم است؟

آن گونه که خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران گفته، آقایان الویری و مسجدجامعی به منظور حفظ اتحاد و انسجام شورا، در آغاز جلسه از کاندیداتوری انصراف دادند. او با بیان اینکه «محسن هاشمی» تنها کاندیدای ریاست شورای شهر پنجم بود، گفت: نهایتا با کسب اکثریت آرا، محسن هاشمی به ریاست شورای شهر پنجم و «سید ابراهیم امینی» نیز با 21 رأی به عنوان نایب رئیس شورای شهر انتخاب شد.

«محسن هاشمی رفسنجانی» متولد 1340 در قم است و سیزده سال ریاست هیأت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را بر عهده داشته است؛ دوره ای که از آن به دوره طلایی متروی تهران یاد می شود. او در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نفر اول لیست امید و با ۱،۷۵۶،۰۸۶ رأی به عنوان نفر اول پیروز انتخابات شد. او در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود که در نهایت با اختلاف یک رأی مغلوب «محمدباقر قالیباف» شد.

همه دلایل سپردن ریاست شورا به هاشمی

انتخاب محسن هاشمی رفسنجانی به ریاست شورای شهر تهران از چند دیدگاه قابل توجه و بررسی است؛ نخست اینکه او با رأی بی سابقه یک میلیون و 756 هزار و 86 رأی به عنوان مورد اعتماد ترین عضو شورای شهر از منظر مردم برگزیده شده است و برای رأی معنادار او، جایگاهی جز شهرداری یا ریاست شورا شایسته نیست.

دوم آنکه محسن هاشمی با وجود اینکه تعهدی برای عدم کاندیداتوری جهت شهردار شدن به اعضای لیست امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نداده بود و شانس بالایی هم برای انتخاب به عنوان جایگزین «محمدباقر قالیباف» داشت، به خواست اعضای شورا احترام گذاشت و به منظور حفظ اتحاد و انسجام اصلاح طلبان و شورای شهر از کاندیداتوری برای شهرداری تهران انصراف داد.

او همچنین سابقه و کارنامه درخشانی در متروی تهران دارد و از دوره ریاست سیزده ساله او در مترو به عنوان دوره طلایی متروی پایتخت یاد می شود. در مقابل جدی ترین گزینه برای ریاست شورای تهران، رئیس سنی شورا یعنی «مرتضی الویری» بود که خاطره قابل توجه و خوبی از دوران شهرداری او در پایتخت در اذهان عمومی نیست.

لبخند سياست به «محسن هاشمي» و ادامه راه آيت الله مرحوم

به نظر می رسد، با ریاست «محسن هاشمی رفسنجانی» فرزند ارشد رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام او تلاش کند راه پدر را در عرصه سیاسی کشور ادامه دهد. در حقیقت، ریاست هاشمی در شورا را می توان به شروع دوره جدید از زندگی سیاسی او دانست.

محسن هاشمی رفسنجانی پس از عدم حضور «اسحاق جهانگیری» در جلسات حزب کارگزاران سازندگی به عنوان رئیس شورای مرکزی این حزب کار خود را دنبال کرد و اکنون ریاست شورای پایتخت را هم بر عهده دارد. با وجود این، باید پس از این، منتظر ایفای نقش جدی تر فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سپهر سیاسی کشور بود، به ویژه اینکه او بارها اثبات کرده در چارچوب خطوط ترسیمی نظام فعالیت سیاسی خود را ادامه می دهد و البته ارتباط خوبی هم با رئوس نظام دارد.

برخی سیاسیون و تحلیلگران بر این باورند که او نزدیک ترین سیره را به پدر مرحومش دارد و می تواند پس از این نقش جدی و پررنگ تری را در مناسبات سیاسی ایفا کند. عده ای او را مناسب ترین گزینه برای انتخابات 1400 می دانستند و می دانند و البته بر این باور بودند که برای پیمودن این راه، او باید سکان شهرداری تهران را بر عهده بگیرد؛ شاید از بهشت به پاستور برسد. حالا که او تنها کلیددار ساختمان بهشت شده و سکان هدایت مدیریت شهری پایتخت را به نجفی سپرده، باید دید که همچنان می تواند گزینه خوبی برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری باشد یا نقش دیگری را ایفا خواهد کرد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۵
تو اینجا جوان گرایی لازم نیست؟ فقط تو وزیرا لازمه؟
مردم در امروز خود گیر کرده اند، شما پیشا پیش به استقبال۱۴۰۰ میروید؟ چه کسی میداند حتی در یک ساعت آینده ،چه اتفاقی می افتد؟ ،،،
دوران طلایی مترو ؟ اونوقت این همهد فعالیت قالیباف که جند برابر هاشمی بوده لابد دوران پارینه سنگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
با اینکه سال 92 بنده برای قالیباف تبلیغ کردم و خیلی هم قبولش داشتم اما قضایای بذل و بخششهای ایشون لکه سیاهی بر کارنامه اش شد
" از یکی از فعالین جبه و جنگ این انتظار نمی رفت
ای که در کوچه ما میگذری بر حذر باش که سر می شکند دیوارش. به نظر شما چه ربطی به این خبر داره
تبریک ولی با اعضایی سر و کار دارد میلیاردی خرج کردند برای رای آوری و برای جبران هزینه کرد خود خطر اختلاس و رانت شان وجود دارد که خود هاشمی را زیر سئوال خواهند برد
1400 را بدین به او 1404 بدین به امریکا
ای بابا فعلا همه چی تو این مملکت ما سناریوی قدرت است قدرت از فردی صاحب نفوذ به فرد صاحب نفوذ دیگری داده میشه...در حقیقت قدرت پاسکاری میشه بین آقا زاده ها و ثروتمندان..هیچ وقت فرصت به جوانان تازه کار و تحصیل کرده نخواهد داده شد
پس 1400 امثال عارف پزشکیان جهانگیری ظریف زنگنه مطهری و...چی؟؟
اگر کمی دقیقتر به انتصابات و انتخابات ادوار مختلف بنگریم کاملا روشنه که کشور داره بصورت فامیلی اداره میشه. هیچ کدام از احزاب اصلاح طلب، اصولگرا و کارگزار عملا علاقه ای به حضور مردم در هیئت حاکمه ندارن و فقط برای رسیدن به اهداف جاه طلبانه خودشون هر کدوم به روش خاص خودش از مردم بهره میگیره... دایره مسئولین به دو سه هزار نفر و خانواده هاشون محدود شده و بدبختانه مقام و حتی مشاغل دولتی و حکومتی را ارث پدری می دونن...
فقط هاشمی 1400
تابی جون بهتر نبود قدری انصاف رو رعایت می کردی ویک مقایسه ای از میزان گسترش مترو در زمان قالیباف با آقازاده آقای هاشمی (ره) هم ارائه می دادی . آیا اگر آقا محسن آقازاده نبود می توانست وارد این عرصها شود .
دیگر برای ما مهم نیست چه کسی انتخاب می شود چون هیچ انتخابی برای محرومان و نجات انان نیست ، انسان فقط باید احمق باشد که باور کند که این یکی هاشمی بفکر مردم است
شك نيست كه آقاي قاليباف در امر راه اندازي مترو شاگرد كوچيكه محسن خان هم نميشه ، چرا چون راه اندازي داريم تا راه اندازي ! من از نزديك شاهد زحمات طاقت فرساي آقاي مهندس محسن هاشمي در مترو بوده ام همچنين برادر گرام قاليباف . فراموش نكنيم كه مترو يكي از مهمترين خدمات خانواده هاشمي به تهران و ايران است و هرچقدر هم ديگران خودشان را قاطي اين ماجرا كنند ، نخواهند توانست اين مطلب را به حاشيه ببرند .
راه اندازی اولین خط وایده این کارمهم بود مثل این است که مخترع برق را با کسی که بزرگترین نیرو گاه را ساخته مقایسه کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل