قانون در مورد شعار "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود" چه می گوید؟
هنوز در برخی از مغازه ها و بازارهای سنتی با این شعار مواجه می شویم که "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود". ناآشنایی با برخی قوانین و حقوق مصرف کنندگان نیز باعث شده است گاهی اوقات مجبور شویم جنس ناقص را نزد خود نگه داریم و مورد استفاده قرار دهیم. در این زمینه نظر رئیس حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چیست و قانون چه می گوید؟

هنوز در برخی از مغازه ها و بازارهای سنتی با این شعار مواجه می شویم که "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود". ناآشنایی با برخی قوانین و حقوق مصرف کنندگان نیز باعث شده است گاهی اوقات مجبور شویم جنس ناقص را نزد خود نگه داریم و مورد استفاده قرار دهیم. در این زمینه نظر رئیس حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چیست و قانون چه می گوید؟
به گزارش تابناک اقتصادی، تقریباً تمام مردم کشور ما حداقل یک بار با این شعار در مغازه ها مواجه شده اند که "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود". هر چند در سال های اخیر گام هایی در راستای مشتری مداری در بازارهای داخلی برداشته شده است اما مشاهده این شعار نشان می دهد که هنوز راه طولانی را در این زمینه باید طی کنیم. برخی مسئولین معتقدند که باید زمینه را بگونه ای فراهم کنیم که از این شعار گذر کنیم و به "شعار جنس فروخته شده پس گرفته می شود" برسیم. محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از جمله این مسئولین است. وی معتقد است که "در ایران باید از موضوع فرهنگ سازی پذیرش جنس فروخته شده گذشته باشیم و عملا شرکت ها را در حال رقابت برای جذب مشتری ببینیم". اما قانون در این زمینه چه می گوید؟
مطابق با ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان کلیه فروشندگان کالا و خدمات، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات فروخته شده می باشند. اگر کالای خود را به صورت کلی خریداری کرده اید، در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، شما حق دارید که از فروشنده بخواهید که کالای معیوب را با کالای سالم تعویض نماید. به عنوان مثال شما چند قواره پارچه خریداری نموده اید و هنگام دریافت متوجه شده اید که یک قواره با شرایط مندرج در قرارداد همخوانی ندارد و یا معیوب است، شما حق دارید که از فروشنده بخواهید آن قواره معیوب یا متفاوت را با قواره سالم تعویض کند. یا اینکه اگر کالا را به صورت جزئی خریداری کرده اید و بعد از دریافت متوجه شده اید که آن کالا معیوب می باشد شما می توانید معامله را فسخ کنید یا خسارت کالای معیوب را از فروشنده دریافت نمایید. در صورت فسخ معامله از سوی شما پرداخت خسارت از سوی فروشنده منتفی است. به عنوان مثال شما یخچالی را خریداری می کنید و پس از باز کردن کارتن یخچال متوجه عیب آن می شوید. شما در این حالت می توانید یخچال را نگهدارید و ما به التفاوت ارزش یخچال سالم و یخچال معیوب را از فروشنده دریافت کنید و یا می توانید یخچال معیوب را پس دهید.
شما می توانید هر گونه کالای خریداری شده و معیوب را پس بدهید اما برخی کالاها به دلیل بعضی مسائل مثل رعایت بهداشت قابلیت تعویض یا پس گرفتن ندارند. به عنوان مثال شما اگر پوشاکی را خریداری نموده و از مغازه خارج کنید و پس از مشاهده پوشاک خریداری شده متوجه عیب یا نقصی در آن شوید شما نمی توانید آن پوشاک را پس دهید. بنابراین در کالاهایی که بحث مسائل بهداشتی مطرح می باشد بهتر است که قبل از خرید به دقت آن را بررسی کنید تا دارای عیب یا نقصی نباشد.
در قوانین مدنی و قانون حمایت از مصرف کننده، مدت زمانی برای پس دادن جنس معیوب در نظر گرفته نشده است اما آنچه به لحاظ منطقی و عرف وجود دارد، یک تا سه روز پس از خرید جنس معیوب شما فرصت دارید تا آن جنس را به فروشنده پس دهید. البته به شرط آن که از آن جنس استفاده نکرده باشید و عدم استفاده از آن جنس محرز باشد.
حال با شرایط عنوان شده در بالا، اگر فروشنده جنس معیوب فروخته شده را پس نگرفت و یا تعویض نکرد شما می توانید شکایت خود را به صورت تلفنی، حضوری، کتبی و اینترنتی به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و ادرات صنعت، معدن و تجارت شهرستان ها ارائه نمایید. باید در نظر داشته باشید که اگر شکایت خود را به صورت تلفنی، کتبی و اینترنتی انجام دادید حتماً باید جهت پیگیری شکایت خود، مستندات و مدارک مورد نیاز را به سازمان ارائه نمایید. شاید ساده ترین راه برای ثبت شکایت تماس با سامانه 124 باشد. این سامانه به صورت شبانه روزی جهت دریافت گزارش ها و شکایات مردمی پیرامون تخلفات اقتصادی در اختیار شما خواهد بود. حتی اگر به اینترنت دسترسی دارید، می توانید به تارنمای www.124.ir مراجعه و به سامانه شکایات 124 وارد شده و استان مورد نظر خود را انتخاب نموده و شکایت را با ارائه مستندات و مدارک ثبت کنید. بعد از ثبت شکایت به شما یک کد پیگیری داده می شود که از طریق آن می توانید شکایت خود را تا به سرانجام رسیدن موضوع، پیگیری نمایید.
گاهی اوقات ممکن است شما با استفاده از کالای معیوب که به تازگی خریداری کرده اید دچار خسارتی شوید. مطابق با ماده 18 قانون حمایت از مصرف کننده شما می توانید از فروشنده شکایت کنید و فروشنده موظف است علاوه بر جبران خسارت، جزایی نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت به شما پرداخت نماید. همچنین در صورتی که فروشندگان کالا و خدمات از انجام هر یک از تعهدات خود در قبال خریدار خودداری کرده یا آن را به صورت ناقص یا با تأخیر انجام دهند مکلفند علاوه بر انجام کامل تعهد، خسارت وارده را نیز جبران نمایند.
به هر صورت نظر مسئولین امر و قانون بر این است که فروشندگان و تولیدکنندگان تا حد امکان با مشتری کنار بیایند و راه را برای عبور از شعار "جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود" به "جنس فروخته شده پس گرفته می شود" هموار کنند. این موضوع در بلندمدت هم به نفع فروشندگان و تولیدکنندگان می باشد و هم به نفع مصرف کنندگان است.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۶
پاسخ ها
پویا
| ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
قدرت
| ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
پاسخ ها
پویا
| ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
محض اطلاع خودتون قانون در مورد این کالا (گوشی) اینطوری هست ک کالای صفر ی هفته مهلت تست داره توی فروشگاه سنتی و ۴۸ ساعت توی فروشگاه اینترنتی و هر گونه عیبی ک براش پیش بیاد و مشتری وارد نکرده باشه شما موظف هستین تعویض یا پولشون رو پس بدین به انتخاب مشتری. وارد شدن ضربه، اگ ضد اب نباشه خیس بشه و مواردی ک مشتری این بلا رو سر کالا بوجود اورده باشه شامل تعویض نمیشه
من مغازه پوشاک دارم
مشتری با بچش و خانمش امدن لباسا را پرو کردن پسندیدن و بردن فرداشبش اوردن پس میگم نمیشه که تازه طلبکارم هست و فحاشی هم میکنه بعدش لباسا پرت کرده و رفته شکایت کرده فرداش صنعت و معدن امده پولشا پس گرفته میگه ببریم بدیم بهش پرونده را ببنده آیا همچین حقی دارن؟
آیا قانون اینقدر بی مسئولیتی را قبول میکنه وقتی مشتری فرهنگ نداره اون را باید چیکار کرد با اینکه من حق تعویضم برای مشتریم قایل هستم لطفا راهنمایی کنید
پاسخ ها
وجدان
| ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
سرتون رو کلاه گذاشتن انگار!!!! پوشاک چه ربطی به وزارت صنعت و معدن داره؟؟!!! بعدشم شکایت و رسیدگی به شکایت یه پروسه زمان بر هستش و باید یه شاهدی باشه وگرنه هر کسی دشمنی میکنه میره میگه پولمو گرفته نداده و لباسشو پس دادم.
طرف با آشناهاشون اومده سرتون کلاه گذاشته. لباس تا زمانی مرجوع میشه که در فاکتور اعلام شده باشه. از این گذشته مرجوع لباس استفاده شده یه کار غیر بهداشتی هستش و اون لباس رو اگه کسی
دیگه بپوشه ممکنه دچار بیماریهای پوستی ... بشه و من شنیدم جزو کالای خاص به حساب میادکه در هر شرایطی مرجوع نمیشه!!!!!!! بازم از منابع معتبر تحقیق کنید
پاسخ ها
وجدان
| ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
بیعانه واسه این هستش که لباسی رو اجاره میکنید پشیمان نشید و حتمی باشه. وقتی شما بیعانه میزارید و خرید یا اجاره چیزی رو حتمی میکنید دیگه اون طرف به حساب درخواست شما اون مال رو به کسی دیگه نمیده و اگه شما زیر حرفتون بزنید طرف بیعانه رو پس بده ضرر میکنه. معمولا در اینگونه معاملات یه ضرری رو در نظر میگیرن و اون مبلغ رو از فسخ کننده کم میکنن که شامل حال شما هم میشه.
سمیرا
| ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
نبوده چیزی عکس گذاشتن نبوده سریعا ارسال شده به مقصدش فروشگاه قبول دار نیستش میگن شر هرته پولتو بدم
یه موردی برای من پیش اومد خواستم درمیان بگذارم که دیگه کسی گرفتار نشه. چندی پیش اومدم از طریق فروشگاه های واسط که واسه فروش کمیسیون میگیرن بازاریابی کنم و اجناسی بفروشم. این فروشگاه واسط یه مدتی یه اطلاعیه زد بنابر فروش محصولات با ارسال رایگان و پنل تغییر قیمت هزینه ارسال رو بست. بعد از فروش فهمیدم چه کلاهی سرم رفت و من (فروشنده) کلی هزینه ارسال با پست رو پرداخت کردم غافل از اینکه یه بخش ناچیزش از طرف سایت پرداخت میشه. همه اینها به کنار یه محصول به قیمت 150 ت فروش رفت بعد از چند روز سایت واسط تماس گرفت که خریدار در سنندج گفته محصول اشتباهی خریده و میخواد مرجوع کنه. این محصول ما طوری بود که اگه پلمپ محصول رو بشکنه و راه اندازی کنه دست دوم میشه و حدود 60 درصد از ارزشش کاسته میشه. طرف از دهنش در رفته بود استفاده کرده اما زد زیر حرفش که نه نو مانده. خلاصه یه جنسی رو داد به تیپاکس با ارزش 50 ت .
یعنی فکر کنید ما کلی هزینه پست و بسته بندی کردیم که سالم برسه ، خود محصول هم هزینه بالایی داشته و ارسال شده و طرف چقدر بهمون ضرر وارد کرده. حالا سایت واسط میگه همون بسته رو از تیپاکس تحویل بگیرین چون طرف خریدار آخرین بار گفته نو مونده و فرستاده!!!!!! حالا 150 ت دست سایت واسط هست که سودشو میکنه ، کلی هزینه پرداخت شده توسط ما ، یه محصول پنجاه ت هم ده روز پس از خرید توسط تیپاکس ارسال شده که مجهوله. هیچکدوم هم مسولیت به عهده نمیگرن و ما که فروشنده باشیم فقط ضرر کردیم. یعنی اگه سایت واسط اجازه ارسال محصول توسط تیپاکس رو به ما میداد هزینه ارسال میشد یک سوم. سایت واسط یعنی ضرر چون مسولیتی بعهده نمیگیرن و هزینه ساز میشن و همه ضرر ها به فروشنده میرسه.
به هیچ سایت واسطی اطمینان نکنین. حادثه ممکنه یکبار رخ بده ولی تمام زندگی آدم رو ممکنه تحت تاثیر قرار بده و از لحاظ روانی هم آدم رو شدیدا آسیب پذیر میکنه.
امیدوارم وقتی یه قانونی رو تصویب میکنه عاقلانه فکر کنند و مطمیننا در این کشور اکثرا جنبه برخی از قوانین مثل مرجوع کردن طی 7 روز رو ندارند.
بنده دیروز برای دخترم عینک آفتابی گرفتم و بعد از اینکه اومدیم خونه دیدیم عینک کج هستش و امروز هم با فروشنده تماس گرفتم و جریان رو گفتم .فروشنده گفتن که به هیچ عنوان جنس رو پس نمیگیریم.بلکه تعمیر میکنیم.بنده هم میگم که عینکی که استفاده نشده چه تعمیری میکنید.شما چی میگید.از ایشون شکایت کنیم؟
مشتری جنس و جلوی من میشکونه میزاره سرجاش یکی دیگه برمیداره حالا شما بگو با چه ضمانتی ازش پس بگیرم که سالمه؟؟؟؟؟
پاسخ ها
عارفه
| ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






