بازدید 3947
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

تکمیل طرح متروی تهران در سال 1345 و درگذشت بنیان گذار کارخانه فورد

بیست و سوم فروردین ماه و در سال 1347، اولین پرواز از تهران به مسکو صورت می گیرد. طرح متروی تهران نیز امروز تکمیل شده و به دولت ارسال می شود. امروز برابر است با درگذشت هنری فورد، صنعتگر آمریکایی.
کد خبر: ۶۸۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵ 12 April 2017

بیست و سوم فروردین ماه و در سال 1347، اولین پرواز از تهران به مسکو صورت می گیرد. طرح متروی تهران نیز امروز تکمیل شده و به دولت ارسال می شود. امروز برابر است با درگذشت هنری فورد، صنعتگر آمریکایی.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سوم فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

آماده شدن طرح متروی تهران
23 فروردین 1345: منابع خبری از ارائه طرح متروی تهران که توسط شهرداری تهران تهیه شده، به هیات دولت خبر دادند. در این مورد خبرنگار اطلاعات کسب اطلاع کرد که این طرح به‌صورت ترن زیرزمینی پس از بررسی‌ های فراوان برای مطالعه و اظهارنظر به هیات دولت و سازمان برنامه ارائه می‌شود، گرچه پیش از این یک‌ بار دیگر نیز در سازمان برنامه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته بود. این طرح از مدت‌ ها پیش شروع شده و به دنبال بروز برخی مشکلات مدتی به تاخیر افتاد ولی اکنون بر اساس آن کارشناسان می‌گویند این تونل زیرزمینی بین مرکز و محله‌های اطراف تهران کشیده خواهد شد و روزانه چهار نوبت بین تهران، ‌شمیرانات، تهرانپارس و مهرآباد و نیز بازار و شمال و جنوب شهر رفت و آمد خواهد کرد و البته گفته می‌شود قرار است بین تهران – شمیران نیز متروی هوایی کشیده شود و بین بازار تهران و فرودگاه مهرآباد ترن زیرزمینی حرکت کند. 

نخستین پرواز از تهران به مسکو
23 فروردین 1347: نخستین پروازهای خطوط هوایی میان تهران و مسکو، با حضور جمعی از مقامات کشوری و لشکری در تهران آغاز شد. در این مراسم با پرواز جت بوئینگ 727 «هما» گفته شد که از امروز خط هوایی میان تهران و مسکو برقرار است. همچنین خادمی مدیر عامل هواپیمایی ملی ایران در نطقی گفت: در حال حاضر هواپیمایی ملی ایران تنها شرکتی است که سرویس پروازی با هواپیمای جت بین تهران و مسکو دایر می‌‌کند و از این به بعد کلیه مسافرین اروپایی می‌توانند از طریق مسکو با هواپیمای جت «هما» به تهران آمده و به سایر نقاط خاورمیانه یا خاور دور بروند یا بالعکس و حتی کسانی که مایل به توقف طولانی در مسکو نیستند با عبور از آن شهر می‌توانند پروازهای خود را از اروپا به تهران از طریق مسکو یا بالعکس انجام دهند. وی افزود: در برنامه جدید پرواز با هواپیماهای جت بوئینگ 727 به نقاط جنوبی خلیج فارس مانند دبی، دوحه و دهران برقرار گردیده است و پروازهای با هواپیمای جت به کویت نیز از سه بار در هفته به 9 بار در هفته افزایش یافته است.

خبرهای نفتی و مخابراتی سال 53
23 فروردین 1353: خبر نفتی این است که شرکت ملی نفت طرح تاسیس سه پالایشگاه جدید را در دست اقدام دارد. سه پالایشگاه یکی در تبریز ساخته می‌شود که ظرفیت آن 80 هزار بشکه در روز است. دو پالایشگاه دیگر یکی در نکاء مازندران به ظرفیت 130 هزار بشکه در روز و دیگری در اصفهان به ظرفیت یکصد هزار بشکه در روز، ساخته خواهد شد. قسمت اعظم نفت این مناطق از پالایشگاه یکصد هزار بشکه ‌ای تهران تامین می‌شود، به همین جهت در سال 52 پالایشگاه تهران بیش از ظرفیت خود کار کرد و در طول سال 54/5 میلیون متر مکعب نفت تصفیه کرد که 18درصد بیشتر از ظرفیت آن بود. ظرفیت این پالایشگاه در سال 53 به 125 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و همزمان با آن پالایشگاه دوم تهران نیز با ظرفیت روزانه یکصد هزار بشکه آماده بهره‌برداری خواهد شد و خبر مخابراتی نیز با عنوان «تهران با تمام کشورها رابطه تلفنی فوری برقرار می‌کند» در جراید انعکاس یافته است، با این شرح که آنتن دوم ایستگاه مخابراتی اسدآباد از مورد بهره ‌برداری قرار خواهد گرفت و با استفاده از این آنتن مردم کشورهای شرق جهان و غرب آمریکا در جریان مسابقات آسیایی تهران قرار خواهند گرفت. همزمان با بهره ‌برداری از آنتن دوم ایستگاه مخابراتی اسدآباد، یک مرکز مخابراتی نیز در محل بازی ‌های آسیایی نصب خواهد شد که مورد استفاده خبرنگاران داخلی و خارجی قرار ‌گیرد. آنتن کنونی ایستگاه مخابراتی اسدآباد تنها امکان برقراری ارتباط بین ایران با کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آمریکا را فراهم می‌سازد و با تکمیل آنتن دوم، کلیه کشورها قادر خواهند بود تماس مستقیم ماهواره‌ای با تهران برقرار کنند. با بهره‌برداری از آنتن دوم اسدآباد رابطه تلفنی مستقیم 24 ساعته نیز با کشورهای شرقی جهان و غرب آمریکا به وجود می‌آید.

درگذشت هنری فورد
12 آوریل 1947: هنری فورد، یکی از بزرگ‌ ترین چهره‌ های صنعت خودرو در قرن بیستم در آوریل سال 1947 چشم از جهان فرو بست. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد کرد، بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تاثیری بر اقتصاد و جوامع قرن بیستم ایجاد کرد، که از آن به‌عنوان جریان فوردیسم نام می‌برند. هنری فورد در سی‌ام جولای ۱۸۶۳ در ایالت میشیگان آمریکا چشم به جهان گشود. او از کودکی عاشق ماشین بود. پدرش که شور و شوق او را دید برای او کارگاه کوچکی دایر کرد. هنری شب‌ ها بعد از کار به آزمایش‌ هایی در آنجا می‌پرداخت. در سن ۱۲ سالگی برای اولین بار لکوموتیو را دید و تصمیم گرفت که مدلی از آن را ارائه دهد. در ۱۷ سالگی در کارگاه موتورسازی به کارآموزی پرداخت و سه سال در آنجا به کار پرداخت. در ۲۹ سالگی توانست طراحی اولین موتور خودرو خود را به پایان برساند و خودرو بنزینی خود را بسازد. او حدود یک سال خودروی خود را در تمام زمینه ‌ها مورد آزمایش قرار داد و سرانجام موفق به فروش نخستین خودرو تولیدی خود شد. کارخانه ‌ای که در آن مشغول کار بود وقتی که می‌خواست با او قرارداد جدید ببندد فورد قبول نکرد چون می‌خواست آزمایش‌ های خود را ادامه دهد. فورد با جذب سرمایه گذارانی به طور مستقل خودروی خود را به نام "پیکان" (Arrow) تولید کرد و توانست آن را در مسابقه اتومبیلرانی شرکت دهد و برنده شود.  در این هنگام آوازه اتومبیل او پیچید. او شرکت موتور فورد را دایر کرد. در این شرکت او مدیر عامل، سرپرست کارگاه، سرمکانیک و سرمهندس شرکت بود. در اولین سال تولید ۱۷۸۰ دستگاه مدل A را فروخت و اتومبیل‌هایش به‌عنوان محکم‌ترین و مطمئن‌ترین اتومبیل‌ها شناخته شد. در دومین سال اتومبیل‌های مدل A, B,C را وارد بازار کرد و کم‌کم تولیدات شرکتش را به ۱۰۰ دستگاه در روز رساند. فورد در زندگینامه خود نوشته است: «هر مشتری می‌تواند خودرویی به رنگ دلخواه خود داشته باشد تا زمانی که این رنگ مشکی باشد.» 

منبع: آرشیو دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل