فرزاد مؤتمن، کارگردان پرسابقه سینمای ایران، از جو پدید آمده برای سینمای ایران به واسطه اهدا کردن یا نکردن و کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری برخی فیلم سینمایی انتقاد و تأکید کرد و با نگاهی فراتر از طرفین درگیر و از بالا، به تحلیل آنچه رخ داد، پرداخته است.
به گزارش «تابناک»؛ کارگردان فیلم شب های روشن که سهمی در این دعوا نداشته و ذینفع نیست، از بالا به ماجرا نگاه کرده و نوشته است: «چرا فيلم مي سازيم؟ آيا فيلم مي سازيم چون اين كاره ايم و صداهـایى براي شنيدن و تصاويري براي ديدن و فضایي براي سر گرم شدن و احيانا گاهـي هـم حرفي، چيزي براي گفتن داريم يا فيلم مي سازيم چون مسابقه گذاشته ايم و أصلا جايزه بگيريم؟ فضاي پر تنش و رقت انگيزي كه امسال به خصوص پس از إعلام كانديداهـا، در حاشيه جشنواره سي و پنجم، إيجاد شد به ما مي گويد كه گويا ما أساسا جايزه بگيريم.»
مؤتمن در ادامه به ادبیات نامه محمدحسین مهدویان پس از کاندیداتوری فیلمش در اکثر بخش ها نوشت: «واقعا اين سيمرغ هـا، اينقدر مهم اند كه فيلمسازي كه فيلمش در نه رشته كانديد شده، حمايت دولتي دارد، حمايت منتقدين را هـم دارد و هـمه مي دانيم كه سيمرغش را هـم خواهـد گرفت، به دليل اينكه فيلمش در دو سه رشته اي كه فكر مي كرده آنجا هـم بايد كانديد باشد، كانديد نيست، تنهـا جشنواره كشور را به «در طويله» تشبيه كند و بيانيه بدهـد كه "سيمرغ كيلویى چند؟
این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران سپس به موضع گیری منیر قیدی پرداخت و ادامه داد: «يا فيلمسازي كه فيلم اولش (باز هـم با مضموني دولتي) در چند رشته كانديد شده، چون در بعضي رشته هـا كانديد نشده، علاوه بر ترك فضاي رقابت، به خود اجازه مي دهـد (عده اي را؟) (هـمه را؟) (هـيأت داوران را؟) با صفت هـایى مثل "حسادت" و "جهـالت" كاراكتريزه كند و يا در يك اقدام بي سابقه فيلمبردار و طراحي، هـیأت داوران را مورد مؤآخذه قرار بدهـند كه چرا براي فيلم ديگري كانديد نشده اند!»
مؤتمن سپس به نقد رویه افخمی در هفت پرداخت و نوشت: «از هـمه بدتر، گردانندگان برنامه هـفت، پاي زندگي خصوصي بعضي از داوران را به برنامه اي كه زنده آنتن مي شود باز كنند و طَي يك داستان سرائي عجيب و ماليخوليائى، مدعي شوند كه چون بعضي از داوران تابعيت دو گانه دارند، نمي توانند از فيلمي كه عليه "منافقين" ساخته شده، حمايت كنند، زيرا با تهـديدات "سازمان مجاهـدين خلق" روبه رو مي شوند، حال آن كه فيلم مورد بحث در نه رشته كانديد است و اصلا بحث گردانندگان اين برنامه، كمترين محلي از إعراب نداًرد.»
این سینماگر برجسته تأکید کرد: «واقعا اين ميزان تندي، بد اخلاقي، بي مسئوليتي، بي ادبي، اين حجم از ادبيات لمپني و اين مقدار آماتوريسم آزار دهـنده براي چيست؟ اين يادداشت را در لحظاتي پست مي كنم كه اختتاميه جشنواره در حال برگزاري است. عده اي از هـمكارانمان سيمرغ هـایى را با خود به خانه مي برند، مباركشان باشد؛ عده اي هـم دست خالي برمي گردند. نه خودشان را اذيت كنند و نه ديگران را عصبي؛ أنشاءالله فيلمي ديگر، جشنواره اي ديگر، ولي بيایىم و يك بار ديگر از خودمان بپرسيم، چرا فيلم مي سازيم؟»