تحلیلی بر وضعیت بازار خودرو بعد از بسته اقتصادی دولت؛

منتظر بحران دوم خودرویی این بار به دست دولت باشیم؟!

این موضوع تا قبل از اعلام بسته سیاست های جدید اقتصادی دولت، چندان مورد توجه نبود و حائز اهمیت فراوان نیز نبود؛ اما اکنون اعلام بسته محرک اقتصادی جدید دولت، منجر به آن شده که موضع بحران رکود در بازار خودروهای دست دوم، بیش از همیشه مورد توجه قرار بگیرد و احتمالا موج دوم بحران خودرویی را رقم بزند.
کد خبر: ۵۴۲۳۱۲
|
۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 27 October 2015
|
25425 بازدید
|
هرچند هنوز بحران در بازار خودروهای داخلی پا برجاست و رکود در خرید و فروش خودروهای تازه تولید دامنگیر شرکت های مونتاژ خودرو در کشور، همه امیدهای خودروسازان بر این است که بسته اقتصادی جدید دولت ـ که گویا خروج از رکود برای صنایع بزرگ و مادر ایران همچون خودروسازی را بیش از همه مد نظر قرار داده است ـ راهگشای وضعیت فعلی باشد و بتواند با تشویق تقاضا بخشی از فشارهای بار آمده بر دوش خودروسازان طی ماه های اخیر را کاهش دهد.

به گزارش «تابناک» البته این در حالی است که هنوز در کم و کیف تأثیر گذاری این بسته محرک اقتصادی نظرات متفاوتی ابزار میشود و در حالی که بسیاری از کارشناسان این بسته را در کوتاه مدت برای خروج اقتصاد کشور از رکود مؤثر می دانند، عده ای دیگر از اقتصاددانان و کارشناسان بر این باورند که توان این بسته محرک به شدت محدود است.

اما صرف نظر از این موضوع، یکی از مواردی که بیش از همه در بسته جدید محرک دولت مورد توجه قرار گرفته، ساز و کارهای پیش بینی شده در آن برای رونق بخشیدن به بازار خودروی کشور است. از جمله مهمترین موضوع مربوط به وام 25 میلیون تومانی است که برای خرید خودرو و در اقساط 7 ساله مد نظر قرار گرفته است.

در مورد این وام خودرویی نیز که قرار است تا سقف 25 میلیون به گفته متولیان امر تا 80 درصد از بهای تمام شده خودروهای ساخت داخل را پوشش دهد، حرف و حدیث های بسیاری در جریان است. بسیاری این وام را برای رونق بخشیدن به بازار خودروی کشور مؤثر می دانند اما در سوی دیگر برخی معتقدند که این وام 25 میلیون تومانی با توجه به سود دریافتی از مشتریان در واقع امر نمی تواند جذابیت خاصی برای خرید خودرو ایجاد کند. ضمن آنکه اساسا یکی از مشکلات مشتریان با خودروهای داخلی کیفیت در کنار تنوع تولید است.

اما با فرض آنکه این وام 25 میلیون تومانی بتواند محرکی خوب برای خرید خودرو در بازار کشور باشد، هنوز یک مسأله اساسی وجود دارد که متأسفانه گویا دولت و دست اندرکاران امر یا به هیچ وجه متوجه آن نبوده اند و یا با غفلت از کنار آن گذشته اند؛ موضوعی که البته تا همین جا نیز تا حد زیادی خود را نشان داده و می تواند تبدیل به موج دوم بحران در بازار خودروی کشور باشد.

همزمان با شروع رکود در بازار خودرو کشور، یک مسأله اساسی به سرعت خود را در کنار فروکش کردن تب تقاضا برای خودروهای تازه تولید کارخانه ها نشان داد: رکود شدید در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم؛ هرچند در ابتدا تصور بر این بود که تحریم خرید خودروهای تازه تولید میتواند منجر به رونق بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم در کشور شود، به زودی مشخص شد که انتظار مشتریان برای ایجاد تحولی اساسی و ساختاری در صنعت و تولید خودروی کشور منجر به آن شده است که عملا خرید و فروش خودرو در تمام وجوه آن به اغما برود.
موج دوم بحران خودرویی در راه است؟

از سوی دیگر با پر فروغ شدن امیدها برای تحول در صنعت خودرو بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای، سیل دارندگان خودرو برای فروش خودروهای دست دوم روانه بازار شد که موضوع کاهش شدید قیمت خودروهای دست دوم در کنار خودروهای تازه تولید را به همراه داشت. این به معنای آن بود که بر خلاف تصور، رکود تنها دامن کارخانه های خودروسازی را نگرفته است، بلکه در وجهی دیگر و در راستایی متفاوت همین رکود کما بیش در بازار خودروهای دست دوم نیز وجود دارد.

البته این موضوع تا قبل از اعلام بسته سیاست های جدید اقتصادی دولت چندان مورد توجه نبود و حائز اهمیت فراوان نیز نبود. اما اکنون اعلام بسته محرک اقتصادی جدید دولت منجر به آن شده که موضوع بحران رکود در بازار خودروهای دست دوم، بیش از همیشه مورد توجه قرار بگیرد و احتمالا موج دوم بحران خودرویی را رقم بزند.

با فرض استقبال مشتریان خودرو از وام 25 میلیون تومانی دولت برای خرید خودروهای صفر کیلومتر، بدون هیچ شک و شبهه ای خرید و فروش خودروهای دست دوم بیش از این در رکود فرو خواهد رفت. جذابیت خرید خودروی صفر کیلومتر با توجه به پرداخت 80 درصدی بهای خودرو از سوی بانک ها منجر به آن خواهد شد که حجم انبوهی از خودروهای دست دوم که به امید فروش روانه بازار میشوند روی دست دارندگان بمانند و این امر پیامدهای خاص خود را به دنبال دارد.

اولین پیامد احتمالی در این خصوص، افزایش شدید تعداد خودرو در کشور خواهد بود. طی یک بازه زمانی احتمالا کوتاه مدت – با توجه به کوتاه مدت بودن بسته اقتصادی دولت – و با فرض استقبال از وام خودرویی تمایل به خرید خودروی صفر کیلومتر بیش از خرید خودروی دست دوم خواهد شد و نتیجه آن، رونق بازار کارخانجات خودرو سازی در برابر عمیق تر شدن رکود در بازار خودروهای دست دوم است.

در نتیجه این احتمال وجود دارد که یا دارندگان خودرو دست دوم، دارایی خود را با ارزش بسیار پایین تر از ارزش معمول به فروش برسانند و یا آنکه ضمن نگه داشتن دارایی فعلی خود، اقدام به خرید خودروی تازه تولید کنند؛ به عبارت دیگر، تعداد خانوارهای دارای بیش از یک خودرو در کشور به این ترتیب افزایش می یابد.

این موضوع خود معضلی دیگر برای دارندگان فعلی خودرو و البته دولت به دنبال دارد که مربوط به سر و سامان دادن به این حجم از خودروهای به فروش نرسیده و کمتر از ارزش واقعی، ارزیابی شده است. نتیجه بلافصل این مورد می تواند رشد بی سابقه بازار واسطه گری و دلالی خودروهای دست دوم باشد؛ موضوعی که می تواند معضلات فراوانی برای بازار خودروی کشور به دنبال داشته باشد؛ ضمن آنکه در برآوردها از وضعیت مالی و دارایی افراد نزد دولت نیز خلل ایجاد کند.

بی هیچ شکی باید گفت، دولت به هیچ وجه در بسته اقتصادی جدید خود این سوی موضوع را مد نظر قرار نداده و در این بسته بیش از همه به فکر رونق بخشیدن به بازار تولید کنندگان خودرو بدون در نظر آوردن مشکلاتی بوده است که دامن گیر دارندگان فعلی خودرو خواهد شد.

شاید ساده ترین راهی که می توانست در این میان هم از سوی دولت و هم از سوی خودروسازان مورد توجه قرار بگیرد، تسریع و تغییر در فرایند از رده خارج کردن خودروهای دست دوم باشد. برای مثال کاهش سقف عمر تعریف خودروی فرسوده از 15 سال به 10 سال یا کمتر.

به این ترتیب هم مشکلات ناشی از رکود در بازار خودروهای دست دوم تا حد بسیار زیادی رفع میشد، هم اهداف و فلسفه خارج کردن خودروهای فرسوده از رده بهتر محقق میشد و هم استانداردهای داشتن یک خودروی مطلوب در کشور بهبود می یافت؛ اما تا همین حد نیز دولت نتوانسته پیش بینی از آینده بازار خودرو داشته باشد و اکنون اگر این وضعیت به همین شکل بماند، طولی نخواهد کشید که مسأله به وجود آمده فعلی در بازار خودروهای دست دوم، به یک بحران با پیامدهای گسترده در کشور تبدیل خواهد شد؛ بحرانی که می تواند موج دوم بحران خودرویی لقب بگیرد.
اشتراک گذاری
سلام پرواز
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳۸
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
تحریم تا ورشکستگی
سوران
|
-
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
برای مثال کاهش سقف عمر تعریف خودروی فرسوده از 15 سال به 10 سال یا کمتر.


فکر نکنم راه حل جالبی باشد .....عزیز من
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
خیالتون راحت مردم گول این دام جدید رو هم نمی خورند. هیچ کس با این وام ها این فرغون ها رو نمی خره. نه وامش وام خوبیه، نه خودروهاش خودروهای خوبی.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
با سلام
می گویند خوابیده را می توان بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب می زند نمی توان به آسانی بیدار کرد. حکایت دولت و مجلس همه تصمیم گیرندگان اقتصاد کشور دارد. اگر خودرو سازی اینقدر مهم بود که 60 صنعت دیگر با ورشکستگی آن از بین می رود. اگر این خودرو سازی اینقدر مهم بود پس چرا تمام این مدت طولانی اینهمه از ارتقای آن غافل بودید. آخر کجای دنیا ماشین با کیفیت پراید ما تولید می شود با قیمت 20 میلیون تومان! این خود را به خواب زدگان به خوبی می دانند مردم خودروی با کیفیت مورد قبول جهانی با قیمت جهانی می خواهند و فرصت تمام است دیگر مثل زمان گذشته نیست که خودرو ساز بگوید همینه که هست !! اینجا سوئیس نیست! اینجا ایران است! دیگر گذشت. متاسفانه به زودی پرده از سیاه کاری های پی در پی کسان دست اندر کار کنار خواهد رفت و بچه ناقص بدنیا آمده مفلوج خواهد مرد. این واقعیت ماجرا است. اگر دولت جلوی واردات را به هر بهانه بگیرد چه حمایت از تولید داخلی و چه اجرای اقتصاد مقاومتی از این قبیل چیزها این مردم دیگر نا امید و ناراحت و سرخورده شده اند. جنس آشغال و گران قیمت را نمی خرند. یک راه برای دولت و همه تصمیم سازان و بیکاران پشت پرده مانده است. یک بودجه کلان به قیمت کل خودرو سازی کشور را کنار بگذارند و از نو کار منتاژ و ساخت خودرو در اندازه مردم بزرگ ایران تولید کنند اینها مواردی بود که به ذهن من رسید.
خاکستری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
صنعت جای پارتی بازی و مدیر نالایق و بخوربخور و رانت و بچه رو مدیر عامل سایپا کردن نیست که. ۲۰ سال بی لیاقتی کاشته شد حالا باید نتیجه اش رو درو کنند. با این طرح‌های سطحی هم درست نمیشه صنعت خودرو پا نگرفته دق مرگ رانت و مدیران بی سواد سودجو شد. مگر صنعت قطعه سازی رو بشه یک کمی سرپا کرد، اونهم با معجزه!
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
این تحلیل شما کاملا غلط است
در تمام دنیا قیمت خودروی دست دوم افت بسیار زیادی میکند و این یک چیز طبیعی است و اقشار کم درآمد میتوانند با پول کم یک خودروی دست دوم مناسب خریداری کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
هر وقت مدیرعامل ایران خودرو و رئیس اتحادیه گفتند ... و از مردم عذر خواهی کردند و برنامه هاشون رو برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت ارائه کردند این موضوع حل می شود
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
خرید خودروی کاملا بی کیفیت و قیمت نجومی با وام و پرداخت 7 ساله با سود وحشتناک 16درصد امری عبث و اشتباه محض تلقی می شود.
تهرونی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
ضمن تشکرازتابناک بنظرمن دولت وخودروسازهاش دارن بیخودی تواین مردابی که طی 30سال ساخته اند دست وپامی زنندونمی دانند که هرچه بیشتردست وپابزنند بیشترپایین می روند بایدواقعیت روقبول کنند که دیگه شترسواری دولا دولانمیشه وبااین حجم عظیم خودروهای درپارکینگ خوابیده بدون مشتری واین تعداد کارگرو حقوق بگیرمخصوصا حقوقهای آنچنانی بعضی مدیران محترمشان هرماه بیشترازقبل دراین باتلاق فرومیروندتنهاراه نجاتشون توسه مرحله است که اگه کمی زرنگ باشند عملیه والا فاتحه:
1-توقف تولید خودروهای پراید وپژو405 وجایگزینی فوری بایک خودروی روز ارزان قیمت 2-تغییر مدیرعاملین فرمایشی بامدیران خبره فنی برخواسته از سوی کارکنان وسهامداران واقعی شرکتها3-فروش ازدم قسط وبدون بهره کلیه خودروهای موجوددرپارکینگ مثل شرکتهای بزرگ خودروسازی که این کارراانجام دادند (میتسوبیشی وهوندا)
4-برنامه ریزی تولیدبرای کاهش چشم گیرقیمتها وبالابردن ایمنی وکیفیت خودروها وارائه خدمات پس ازفروش واقعی نه مثل الان که نمایندگی بدون اینکه کاری روی خودروی مردم انجام بده یک فاکتورچندصرهزارتومانی برای خودروسازصادرمی کنه وهم خریدارخودروراناراحت می کنه هم اعتبار خودروسازروازبین می بره وجیب خودش روپرمی کنه
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت