صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌‌و‌گو با «تابناک»؛

من ‌‌اظهارات آقای رئیس‌جمهور را نمی‌پسندم

اگر ما ‌می‌خواهیم در جامعه‌مان قانونی بحث کنیم، یک مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام حجاب و عفاف داریم. در سال 84 آقای خاتمی به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای عملیاتی کردن آن دستور داده بود. در سال 85 آقای احمدی نژاد این قانون را به وزارت کشور ارجاع داد و گفت، بروید این را اجرا کنید که هنوز هم اجرا نشده است.
کد خبر: ۴۰۵۸۶۶
| |
28509 بازدید
|
من  اظهارات اقای رئیس جمهور را نمی پسندم
موضوع فرهنگ در هزاره سوم به یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین چالش دولت‌ها تبدیل شده است. امروزه فرهنگ در تمامی بخش‌های زندگی بشری از قبیل رفاه، آموزش، بهداشت، درمان و... تأثیرگذار بوده و تعامل بین فرهنگ و شبکه‌های ارتباط جهانی بر همگان آشکار است. هرچند فرهنگ‌ها ‌در تولید محصولات مادی و معنوی جامعه تأثیر پنهان و آشکار دارند، ‌خود نیز نیازمند مدیریت،‌ سیاست، تغییر و دگرگونی برای بهبود مستمر هستند.

به گزارش «‌تابناک‌»، هم‌اکنون جامعه ایران‌ همانند بیشتر کشورهای دنیا با چالش‌های بزرگی در عرصه فرهنگی روبه‌روست. در این میان در مدت اخیر انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت و اظهار نظرهای مقامات دولتی نسبت به موضوعات فرهنگی در کشور افزایش پیدا کرده است.

برای نمونه، آقای روحانی در اظهار نظری بیان نمود که « اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد. پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود...».

در همین ارتباط سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در پاسخ به موضع گیری رئیس جمهور نسبت به دخالت در زندگی مردم به بهانه‌های گوناگون انتقاد کرده بود، هموار کردن راه بهشت برای مردم را وظیفه حکومت دانست.

از این موارد مناظرهای رسانه ای و کلامی در مدت اخیر کم به چشم نمی‌خورد. تفاوت دیدگاه‌ها در ارتباط با وسایل رسانه‌های جمعی از جمله شبکه‌های اجتماعی، ماهواره و به ویژه مسأله حجاب و عفاف، تبدیل به موضوعات مهم در عرصه فرهنگ کشور شده است.

در همین ارتباط، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی فضلی) در امور روحانیت در گفت‌و‌گو با تابناک موضوعات اخیر در عرصه فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

* آقای اکرمی در روزهای گذشته نسبت به برخی از رویکردهای دولت به خصوص در عرصه فرهنگ انتقاداتی شده است. به نظر شما علت این اتقادات چیست؟

خود اصحاب دولت نباید، به اضطراب، دلهر‌ها و دلواپسی‌ها بیفزاید. بالاخره ما یک جامعه فعال، شاداب و داری آزادی بیان و آزادی بعد از بیان داریم. به هر حال همه افراد می‌توانند، راجع به تمام مسائل اقتصادی، سیاست، اخلاق، حجاب، عفاف، دانشگاه، سیاست خارجی صحبت کنند.

‌گاهی هم راجع به برخی مسائل اجتماعی مانند حجاب و عفاف صحبت می‌شود. باید مقداری از این بحث‌ها را طبیعی ببینیم. در جامعه با نشاط، شاداب، فعال، اهل نظر بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند و این گونه مسائل وجود دارد.

* پس شما اینکه رئیس جمهور صحبتی کند و بعد عده ای آن را نقد کنند، مناسب می‌بینید؟

ما نباید خیلی از این بترسیم که رئیس جمهور بیاید راجع دین صحبت کند و برخی بیایند گفتار ایشان را نقد کنند. شاید کسی هم پیدا شود و بگوید مقداری از آن چیزی که شما می‌گویید غلط است و گونه‌ای دیگر است. خیلی مسأله مهمی در جامعه نیست که اینقدر نسبت به آن دلواپسی داشته باشیم.

* عده ای از عملکرد دولت در حوزه‌هایی از جمله حجاب و عفاف ناراضی هستند و برای استدلال خود به برخی از عملکردهای دولت اشاره می‌کنند. شما این نقد را به دولت وارد می‌دانید؟

ما در جامعه‌مان اگر می‌خواهیم قانونی بحث کنیم؛ یک مصوبه ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام حجاب و عفاف داریم. در سال 84 آقای خاتمی به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برای عملیاتی کردن آن دستور داده بود.

در سال 85 آقای احمدی نژاد این قانون را به وزارت کشور ارجاع داد و گفت: بروید این را اجرا کنید که هنوز هم اجرا نشده است. در قانون عفاف و حجاب بیش از 20 دستگاه باید قانون را در زیر مجموعه خودشان عملیاتی کنند که متأسفانه دستگاه‌ها آن طوری که باید و شاید تمکین ‌و ‌‌عملیاتی نکردند.

* در مورد بقیه مسائل فرهنگی از جمله استفاده از ماهواره نیز قانون وجود دارد؟

بله در این مورد هم قانون وجود دارد. بالاخره در قصه ماهواره قانون می‌گوید،که افراد عادی نباید از ماهواره استفاده کنند و در نقطه مقابل رادیو، تلویزیون باید از ماهواره‌های بین‌المللی استفاده کنند و آنچه مفید، مؤثر و سودمند است را بگیرند و در رادیو و تلویزیون منعکس کنند که از مزایای آن بهرمند شویم ولی از مفاسد آن برکنار بمانیم. بالاخره دولت این را اجرا نکرده اند که الان می‌گویند 70 درصد مردم ماهواره دارند. دستگاه‌ها نسبت به قانون التزام عملی ندارند.

آقای روحانی چندی پیش در مورد ماهواره گفت «اگر خدایی نکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبکه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند؟! دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تأثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پَر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت‌». نظر شما دقیقا با حرف آقای رئیس جمهور در تضاد است؟

من این اظهارات را از آقای رئیس جمهور نمی‌پسندم. برای اینکه قانون عملی نشد است. اگر قانون عملی می‌شد که اینطور نمی‌شد. بالاخره ما باید به قانون احترام بگذاریم یا قانون را تغییر بدهیم، ولی وقتی قانون وجود دارد نباید قانون را تمکین نکنیم. اگر قانون اصلاح می‌خواهد آن را اصلاح کنیم و نه اینکه بگویم چون مثلا تمکین نکردند، بنابراین فایده ای ندارد و بی خود بوده است. من این اظهارات را نمی‌پسندم.

* چندی است در رابطه با بهشت رفتن مردم نیز میان مسئولین اختلافاتی پدید آمده است. نظر شما در این ارتباط چیست؟

استدعای ما از آقای رئیس جمهور این است که به مسائل مهم کشور بپردازد. مسائل مهم کشور اقتصاد، اشتغال، اعتیاد، سرمایه‌گذاری و رونق تولید و کار است. الان بی کاری و اعتیاد است که ام الفساد است. الان اعتیاد به مدرسه‌ها هم نفوذ کرده است.

باید به گونه‌ای به مسائل بپردازیم که مسائل غیر مهم باعث فراموشی مسائل مهم نشود. البته باید به مسائل جانبی نیز بها داد؛ یعنی دستگاه‌های فرهنگی کشور همه باید فعال شوند و باید تربیت آموزش و پرورش از درون خانواده‌ها شروع شود. خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان باشند و مسائل لازم را برای آنها تذکر بدهند که از جمله آنها حجاب، عفاف و اخلاق است.

الان ببینید ما یک مقدار کم تحملیم. یک کسی انتقاد می‌کند عوض اینکه به آن گوش دهیم اول به دنبال پاسخ دهی و دعوا هستیم. این نشان می‌دهد که تحمل در جامعه و شرح صدر میان مردم و مسئولین کم شده است. اگر اختلاف هم پدید آمد قانون و ضابطه وجود دارد و باید طبق آن اقدام شود. نه اینکه از اول دعوا شود و پس از آن به هیچ نتیجه ای دست پیدا نکنیم.

به نظرم می‌آید همه دستگاه‌های فرهنگی باید در این مسائل کمک بکنند. ما هم نگاه نکنیم یک اظهاراتی آقای روحانی انجام داده است. چهار تا امام جمعه انتقاد کرده اند بگوییم همه چیز تمام شده است. 750 نماز جمعه در کشور برگزار می‌شود حالا 4 تای آنها تذکر داده‌اند باید به حرف آنها گوش دهیم. اگر حرف آنها درست است رفتارمان را اصلاح کنیم، اگر درست نیست تساهل نشان دهیم.

* بالاخره با توجه به اینکه شما می‌گویید قانون در مسائل وجود دارد، تولیت مسائل فرهنگی در کشور به عهده کیست؟

موضوع فرهنگ اختصاص به دولت ندارد. مسائل فرهنگی جزو مسائل عام است که شامل آموزش و پرورش و حورزه‌های علمیه نیز می‌شود. مساجد و سایر نهادهای فرهنگی نیز دخیل هستند.

یکی از موضوعات اخیر بحث فیلترینگ اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی است. به نظر شما شیوه برخورد با این پدید‌ها باید چگونه باشد؟

من به این صورت قبول ندارم که تا فناوری وارد کشور می‌شود، با آن مخالف می‌شود. این گونه نیست، بلکه باید برای این‌ها قانون تصویب شود. یکی از کارهایی که سران سه قوه باید انجام دهند، این است که نسبت به یک موضوع عام و فراگیر سران سه قوه بنشینند و آن را در جلسات خودشان مطرح کنند. هر تصمیمی که گرفتند،‌ سه تایی با هم بگیرند.

* مثلا در مورد شبکه ای اجتماعی باید چه کاری انجام شود؟

در این موارد قانونی نداریم. همه باید با هم بنشینند بحث‌ها را با هم انجام دهند و هر جا که باید قانون‌ اصلاح شود، آن را اصلاح کنند و هر جا هم که باید قانون محکم‌تر شود آن را محکم‌تر کنند.‌

متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید.
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۱۷۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ببخشيدشما؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بنده رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری هستم . خوشحال هستم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
البته حق با شماست و ما قانون داریم ولی کدام قانون!!!! چرا دراین مملکت هر قانونی به نفع آقایان است اجرایست ولی بقیه قانونها بلا تکلیف اگه قانون هست برای همه چیز ما قانون داریم نه اینکه هر چه شما بخواهید قانون باشد هر قانونی که به ضرر شماست بلا تکیلف بماند هنوز ما در قانون اساسی قانونهای داریم طی 35 سال گذشته اجرایی هم نشده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
اقا خب اشتباه از کسایی بوده که قانونی نوشتن که نمیشه اجرا کرد . میشه قانون نوشت که آب سر بالا بره ؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
قانون باید با روح ووجدان آدمها ارتباط برقرار کند به عبارتی دیگر قانون باید توسط 99 درصد مردم با جان و دل پذیرفته شود و دولتها تنه مشکل اعمال قانون را با یک درصد جامعه داشته باشند چنین قانونی یک قانون خوب و پذیرفته شده است وگرنه با زور شمشیر و شلاق نمیشود یک قانون بد را در جامعه جا انداخت وبه محض کند شدن شمشیر مردم از اجرای آن باز میزنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بنده منصوب همون رییس جمهورم. شما؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خوشحالی خوبست سعی کنید این خوشحالی وسرور را در دل دیگران هم داخل فرمایید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
مثلا راجع به گرفتن مالیات. از برخی. نهادها و دانه درشت ها هم قانون داریم ولی. ...
همه مشکلاتمان حل شده مانده ماهواره و حجاب
ناشناس
|
France
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
روحانی محبوب مردم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
زنده باد روحانی
اذری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خوش بحال روحانی که رئیس نهاد فرهنگیش شما هستین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
زرشک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من نظرات رییس جمهور را می پسندم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بعضی از آقایون خود را نماینده خدا و مردم را رعیت و نادان و .. فرض میکنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من هم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
از الان باید برا انتخابات بعدی ذهنتون شستسشو داده بشه و ظاهرا دولت اینکارو شروع کرده.
اونا حرفهایی میزنند که میدونند شما دوست داری ولی امان از عمل.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ولی من حکم خدا را میپسندم نه حرف های آقای رئیس جمهور را .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
مهم اینه که مردم میپسندن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
من که منطق حرفهای شما را نمیفهمم ئلی نظرات آقای رئیس جمهور با فطرت من سازگارتر است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
بهشت لیاقت میخواد که بعضیا ندارن! یه نگاه به دور و بر بندازین! بی غیرتی بی ناموسی آدم کشی خشک سالی زلزله طوفان! کم کم زلزله تهرانم بیاد همه چی کامل میشه! جرات دارید اونوقت بگید بهشت زورکی نمیخوایم! خدا دیگه چوب برداره تو ستون بزنه؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
ناشناس 16:48 با حرفهای شما آدم یاد دوران ما قبل تاریخ میوفته که آدمها وقتی نظم طبیعت رو درک نمیکردند اونو میپرستیدند
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
عكس نظر ان اقايي كه فرمودند زلزله و ... اين مي شود كه در المان بگويند چون همه چيز اينجا خوب است و زلزله نيست و طو فان نيست و خشكسالي نيست پس خدا و بهشت با ما است
انوقت چه جوابي مي دهيد
كمي فكر كمي فكر
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
هر صحبتی که میشود منافع اکثریت را در نظر میگیرند
و تمام جوانب آن باید سنجیده شود
اینکه هر کس که دسرسی به یک یا چند رسانه داشته باشد و منافع شخصی خود را در نظر بگیرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
نپسند عزیز نظر آزاده!
ضمناً یک وقتایی خیلیا نظرات دکتر محمود را با کف زدن های شدید و هیجانی ( یادش بخیر رئیس امور خارجۀ وقت در سازمان ملل) می پسندیدند ولی حالا نمی پسندند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ولی ما خیلی می پسندیم اشکال داره؟
بابك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
منهم سخنان رييس جمهور را مي پسندم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
سخنان رءیس جمهور قابل قبول ودوراز احساسات است درود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما کی باشی ؟
arman
|
Germany
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خب شما نپسند . اما من می پسندم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
جالب است افراد عادی نباید از ماهواره استفاده کند تو جامعه عدالت محور...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
شما نکنه باورت شده که جامعه عدالت محوره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خیلی پرتین همتون به مولا به خدا لازم نیس تو همه چی نظر بدبن ها آسمون به زمین نمیاد فط یه مقدار سمت طنز کامننت ها کم رنگ میشه
nazi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
منم‌با نظر اقای روحانی مواففم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۸
منم همینطور
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
آیا جام جهانی می‌تواند مانع جنگ آمریکا با ایران شود؟