از نوکیای ۱۵ دلاری تا سیستم عامل جدید فایرفاکس
معادل یک میلیارد و ششصد میلیون ارتباطات جدید ـ که قرار است در آینده نزدیک بنا به پیشبینیها وارد بازار موبایل و ارتباطات سیار شود ـ یکی از موضوعات اساسی در کنگره جهانی موبایل است که این روزها در شهر بارسلون اسپانیا در حال برگزاری است. یک میلیارد و ششصد میلیون کاربر جدید که بیش از ۶۱ درصد آن از بازار آسیا خواهند بود. رقابت بر سر جذب این میزان کاربر، از موضوعاتی است که غولهای عرصه موبایل بر سر آن رقابت میکنند. در این کنگره نمونههای جدید ابزار ارتباطی در عرصه موبایل معرفی میشوند.
به گزارش «تابناک»، در این رابطه، «استفن الوپ» مدیر کل شرکت نوکیا، گفته است: رقابت بر سر جذب این میزان کاربر، یک چالش اساسی برای صنعت موبایل است. وی با همین هدف، از گوشی جدید این شرکت با نام نوکیا ۱۰۵ سخن گفته که به همراه ابزار ارتباطی اینترنت و ایمیل تنها با بهای پانزده دلار به بازار عرضه خواهد شد.

در این باره، «مانجو کوهلی»، مدیر کل شرکت بهارتی ایرتل، سومین اپراتور بزرگ جهانی با ۲۶۱ میلیون مشترک در بیست کشور، در تأکید بر اهمیت ارتباطات آینده اعلام کرده است: با هر ۱۰ درصد افزایش در پهنای باند کشورهای در حال توسعه در زمینه ارتباطات، معادل ۱ درصد به تولید ناخالص داخلی این کشورها افزوده خواهد شد.

همچنین در کنگره جهانی موبایل شرکت موزیلا، معروفترین شرکت سازنده جستجوگر اینترنت، از سیستم عامل فایر فاکس پردهبرداری کرده که قرار است روی گوشیهای هوشمند الجی، آلکاتل، هوآوی و ZTE نصب شده و در اختیار مصرف کنندگان بازارهای در حال توسعه قرار بگیرد.
اپراتورهای شرکتهایی همچون آمریکا موویل، چاینا یونیکام، دویچه تلکام، کیو تل و اتصالات متعهد شدهاند، از دستگاههایی که از سیستم عامل جدید فایرفاکس استفاده میکنند، پشتیبانی کنند.

بنا بر آمار GSMA پیشبینی شده که در پنج سال آینده در صنعت موبایل و ارتباطات به میزان ۱.۱ تریلیون دلار سرمایهگذاری شود و این صنعت معادل ۱.۳ میلیون شغل ایجاد کند. مجموع سهم صنعت موبایل در کل تولید ناخالص جهانی از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۰.۵ تریلیون دلار خواهد بود.
سه بازار بزرگ در حال ظهور
در این کنگره، مدیر عامل دو شرکت بزرگ نوکیا و بهارتی ایرتل، اعلام کردهاند که یک میلیارد کاربر جدید که در سالهای آینده وارد عرصه ارتباطات سیار میشود، از بازارهای در حال ظهور خواهند بود، به ویژه این افزایش حجم ارتباطات از سوی آفریقای جنوبی و آسیای جنوب شرق خواهد بود.

از همین روی است که با توجه به شرایط این بازارها، از هم اکنون شرکتهایی همچون نوکیا به فکر تولید محصولاتی با پایینترین بهای ممکن هستند. جهتگیری و استراتژی این شرکتها و رقابت بر سر آینده این بازارها، از مهمترین موضوعات کنگره جهانی موبایل در بارسلون است.





