احتمال افزایش قیمت بلیت قطار و خدماتی که وجود ندارند؛

اجازه برنامه‌ریزی برای سفر می‌دهید؟

احتمال افزایش بهای بلیت قطار، از آن دست موضوعاتی است که خدمت‌رسانی ضعیف راه‌آهن را به یادمان می‌آورد؛ به ویژه هنگامی که بخواهیم بلیت سفرمان را چند هفته زود‌تر بخریم. اوضاع به اندازه‌ای نا‌بسامان است که برای مسافرت با قطار، باید به دنبال شانس باشید. گویا قرار هم نیست که تغییری رخ بدهد، چون فعلا صحبت از نرخ ارزان (؟!) بلیت است و هنوز خیلی مانده تا به بحث نقاط ضعف موجود برسیم!
کد خبر: ۲۱۳۷۱۰
|
۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۸ 25 December 2011
|
86025 بازدید
|
سرویس اجتماعی - نیت داریم که در ... ماه به پابوس امام رضا(ع) برویم؛ اما هنوز چیزی معلوم نیست؛ نه می‌شود بلیت قطار خرید و نه طاقت رانندگی طولانی مدت را داریم. این را می‌گوید و می‌‌افزاید: بلیت هواپیما هم که گران است و در وسع ما نیست! مانده‌ایم که چرا خرید بلیت قطار برای ماه آینده مقدور نیست؟ مگر برنامه‌ریزی برای راه‌آهنی که همه چیزش، از تعداد قطار گرفته تا واگن و غیره معلوم است، چه پیچیدگی‌هایی دارد؟

به گزارش «تابناک»، این شاید نخستین گلایه همه کسانی باشد که می‌خواهند از راحتی در مسافرت بهره‌مند باشند؛ اما امکان برنامه‌ریزی برایشان آماده نشده است. گلایه بخشی از اجتماع که نعمت راه آهن در شهر محل زندگی‌شان هست، ولی مجبورند با اتوبوس و اتومبیل شخصی مسافرت کرده و هزار و یک سختی و خطر را به جان بخرند.

کافی است سری به سایت خرید اینترنتی بلیت قطار بزنید و تاریخ‌های گوناگون برای خرید بلیت را امتحان کنید تا با کمال تعجب، دریابید که در این سیستم، تنها اجازه خرید بلیت تا یک هفته آینده در اختیارتان گذارده شده و اگر برنامه‌ریزی مسافرتتان زمانی بیش از هفت روز آتی (تا دهم دی ماه) باشد، با پیام «هیچ قطاری در این تاریخ وجود ندارد» روبه‌رو خواهید شد!



جالبتر اینجاست که اگر بخواهید با واحد پشتیبانی (واحد اطلاع رسانی و ارتباط مردمی شرکت رجا) تماس گرفته و بپرسید، با کمال تعجب با شماره تلفنی مواجه می‌شوید که اصلا وجود خارجی ندارد! (شماره تلفن ۱۳۹ که در قسمت «ارتباطات با ما» در سایت فروش بلیت قرار گرفته و دست بر قضا در همه دفترچه تلفن‌ها ثبت شده، گویا مدتی است که به ۱۵۳۹ تغییر کرده و حتی برخی از متصدیان پاسخگویی 118 نیز از آن بی اطلاع هستند!)

متصدی اطلاعات راه آهن درباره پیش فروش بلیت به خبرنگار ما گفت: «فایل فروش بلیت بصورت ماهانه باز می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.» یعنی اگر متقاضی خرید بلیت از یازدهم ماه جاری تا دهم بهمن ماه باشید، می‌بایست بعد از ساعت ۳۰: ۸ دقیقه صبح روز هفتم آذر ماه به سایت این شرکت مراجعه کرده و در صورتی که در فرآیند خرید اینترنتی خللی ایجاد نشود و زود‌تر از آژانس‌ها و تورهای مسافرتی اقدام کرده باشید، می‌توانید برای یک ماه آتی بلیت تهیه کنید! نوع عجیبی از پیش فروش بلیت که دشواری زیادی داشته و چه بسا "روزفروش" بر آن ارجح باشد!

متصدی اطلاعات راه آهن در این باره گفت: «ممکن است برنامه‌های حرکت قطار‌ها، هر ماهه به دلیل لغو قرارداد یک شرکت خصوصی یا اضافه شدن یک قطار جدید و حتی شکایات مردمی تغییر کند و به این دلیل، مجبور هستیم که برنامه‌هایمان را ماهانه تنظیم کنیم».

تاریخچه راه آهن در ایران:
بر خلاف آنچه بیشتر مردم می‌پندارند، نخستین راه آهن کشور آن چیزی نیست که در ۱۸۸۸ میلادی بین تهران و ری (حرم شاه عبدالعظیم) کشیده شد، بلکه مسیری ریلی است که بندر انزلی را به «پیره بازار» رشت متصل می‌کرد؛ مسیری که تنها بازمانده آن، لوکوموتیو بخاری است که هنوز روی آخرین قطعه چندمتری ریل در داخل محوطه سازمان بنادر انزلی خودنمایی می‌کند و تاریخ ۱۸۴۸ را بر خود دارد. در نهم نوامبر ۱۸۹۰ ناصرالدین شاه قاجار پیمان‌نامه‌ای با روسیه تزاری امضا کرد که ایران را از ساخت راه آهن تا ده سال بازمی‌داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام ۶۰ میلیون فرانکی روسیه با دست‌خط مظفرالدین‌شاه برای ده سال دیگر تمدید شد. در سال ۱۹۱۸ میلادی، راه آهنی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر توسط انگلستان کشیده شد که بیشتر جنبه نظامی داشت. نخستین مسیر از خطوط ریلی موجود که هم‌اکنون در کشور بهره برداری می‌شود نیز مسیر تبریز به جلفا به طول ۱۴۹ کیلومتر است که در سال ۱۲۹۵ به بهره‌برداری رسید؛ مسیری که اکنون نخستین و تنها خط برقی کشور است. / ویکیپدیا
این رویداد در حالی رخ می‌دهد که پس از واگذاری شرکت رجا به تأمین اجتماعی (شستا)، ساختار جدید در چارت سازمانی راه آهن تعریف شد که «معاونت مسافری» نام گرفت؛ معاونتی که سیاست گذاری‌ها، نظارت بر عملکرد ناوگان ریلی و دیگر امور مرتبط را عهده‌دار شد و اکنون به رغم وجود این معاونت جدید، نه تنها تغییری رخ نداده است، بلکه همه راه‌های پاسخگویی به معاونتی ختم می‌شود که برای بهبود خدمات تشکیل شد و حالا حاضر به پاسخگویی نیست!

این در حالی است که اگر مایل به مسافرت با هواپیما باشید، با شرکت‌هایی روبه‌رو هستید که بیشترشان امکان پیش فروش فصلی بلیت را در اختیارتان خواهند گذارد.

به عبارتی بهتر، اکنون با شرکتی مواجه هستیم که به منظور افزایش بهره‌وری به بخش خصوصی (!) واگذار شده و اختیاری در برنامه ریزی‌های روزمره‌اش ندارد؛ از سوی دیگر، با مبحثی به نام «ضرورت گسترش حمل و نقل ریلی» روبه‌رو می‌شویم که بار‌ها در قوانین، سخنان مسئولین و حتی همایش‌های گوناگون مورد تأکید قرار گرفته و فعلا خروجی ملموس آن برای مردم، سیستمی است که حتی قدرت برنامه ریزی چند ماهه و پیش فروش بلیت‌هایش را ندارد.

این در حالی است که مالک جدید، شرکت رجا را زیان ده دانسته و خواستار افزایش نرخ بلیت‌ها و آزادسازی قیمت‌ها شده است؛ افزایشی که یک بار در تیر ماه سال جاری رخ داده (۱۴ درصد) و به گفته وزیر راه و شهرسازی، احتمال تکرارش هست.


تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
شما هم چقدر افکار بلندی دارید!
وقتی 18950 تومان پول بلیت قطار دلیجان را می دهی و شب تا صبح در سرما در کوپه ای می خوابی که بخاری آن خراب است و اعتراضت هم بجایی نمی رسد، دنبال برنامه قطارهای آینده هستید؟!
خیلی مثبت اندیش هستید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
اکثر روسای قطار هم رفتار مناسبی ندارند ،کلا احساس ریاست می کنند ،
گرچه مشاغل راه آهن مانند راننده قطار و ... مشاغل خاص می باشد ولی شرکت مذکور باید به نحوی حقوق پرسنل خود را بدهد که ظرفیت تعامل با مسافر افزايش یابد
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
من هرسال با قطار به پابوس امام رضا (ع) میرم
از کثیفی کوپه ها بگم یا از خرابی امکاناتی که تو سایت رجا نوشته؟ فکر کنم فقط از زمان نمازش بگم کافی باشه که تو کشور اسلامی واسه نماز صبح یا مغرب و عشا 20 دقیقه وقت گذاشتن اونم در حالی که تو این زمان از واگن اول یا ُآخر باید بری وسط قطار و از پل زیرگذر بری به سمت دیگه ریل و دوباره تا واگن اول یا آخر بری تا برسی به سرویس واسه وضو بعد از نماز هم همین مسیر رو باید برگردی همین کار واسه یه آدم سالم بیشتر از 20 دقیقه طول میکشه چه برسه به افراد مسن یا اونایی که بچه دارن وقتی هم که 20 دقیقه تموم میشه کل درها رو میبندن و از در رستوران باید از 6 تا واگن رد بشی تا برسی به کوپه خودت تو این مسیر هم اونقدر زن و مرد و بچه تو اون راهرو باریک هست که کلی مشکل واسه زن و بچه مردم پیش میاد
abolfazl
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
آقا ما هر سال واسه شهادت امام رضا میریم مشهد! و هر سال این مشکل رو داریم! الان چند سال هم هست که قطار اتوبوسی به تورمون میخوره! من نمیدونم چه جوری ولی ساعت 8:30 چهارشنبه باز میشه ولی جلو آژانس ها صفی میبینی که نگو!!! بعدشم اگه ساعت 9 برسی به پای پیشخوان و بخوای بلیط بگیری میگه کوپه نداریم تموم شد!!! دیگه تو هم مجبوری اتوبوسی بگیری! من نمیدونم چطور انقدر سریع تموم میشه اگه دلالی توش نیست!!! یکی به من بگه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
ساعت 9 تموم ميشه؟
اگه 8:35 بليط گير آوردي من دو برابر قيمت ازت ميخرم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
با همان سه هزار میلیارد تومان اختلاسی میشد یک ریل اهن از تهران به مشهد اضافه کرد ولی ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
حرفت دیگه خیلی نخ نما شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
والا اگه داری 300 تا تک تومنی بفرست بیاد...!!!
شما که اینقدر مایه داری و 30000000000000000 تام واست چیزی نیست..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
تکراری بود ولی مثبت رو دادم !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
یعنی چی حرفت نخ نما شده؟ مثل اینکه شما هم از اون دسته دوستانی هستی که دلشون میخواد آبها زودتر از آسیاب بیفته
يك بازنشسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
قبلا كه وزارت راه و ترابري را داشتيم وضعيت حمل‌ونقل كشور اين بود. متاسفانه پس از ادغام در وزارت مسكن اوضاع بدتر هم شده است. افراد كليدي ستاد وزارت ادغامي همه از ستاد سابق وزارت مسكن سابق انتخاب شده‌اند كه هيچ اشرافي بر بحث حمل‌ونقل ندارند و مديريت حمل‌ونقل كشور و سرمايه‌گذاري سنگين انجام شده در اين بخش در خطر نابودي است. حداقل در استان‌ها اين اشتباه تكرار نشود و دو اداره كل جداگانه وظايف امور راه و مسكن را عهده‌دار باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
ستاد خود راه آهن رو برو ببین
مسافر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
فعلا فقط مسكن اونم از نوع مهرش . بعدا به حمل و نقل و ترابري ميرسيم و يه برنامه ريزيهايي ميكنيم كه ان شاءالله در سالهاي آينده از حالت برنامه ريزي در بياد و اجرايي بشه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
وای از دست این افزایش قیمت ها...
خواهشا مسئولین نظارت داشته باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
متشکرم از راهنمائی شما . حتما رسیدگی میشه تو نمیری .راستی میدونی از الان بلیط دوبی با پرواز امارات گیر نمیاد ؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
جوونیمون رفت نتونستیم رفاه رو ببینیم

من از نه سالگی مشکل تهیه بلیط رو یادمه الان سی سالمه هنوزم هست درستم نمیشه

نامردی اگه منتشر نکنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
راست میگی منم نظرم همینه ...
کاش یکی قیمت جوانی مارا درک می کرد که چه ساده دچار انواع و اقسام
ازمایشها شد و اینک هیچ بدست نیاورده ایم جز هدر رفت جوانی !!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
آخ که حرف دلم را گفتی
از اهواز
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
این هم از آثار خصوصی سازی لجام گسیخته و غیر کارشناسی است آخر صنعتی که در تمام طول عمرش زیان ده بوده و با کمکهای دولتی جهت تامین رفاه حال قشر متوسط و ضعیف جامعه کار میکرده و در تمام طول عمرش بدون کمکهای دولت نتوانسته یک خط به خطوط راه آهن اضافه کند چگونه با میتواند یک شبه خصوصی شود و سود به جیب سهامداران بریزدو جهت جلب مسافر بیشتر کیفیتش را افزایش دهد ؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
کلا واگن های مسافری و باری دولتی بین چند شرکت معلوم الحال تقسیم شده اسمشو گذاشتند خصوصی سازی
خصوصی سازی انه که سرمایه گذار خط جدید اخداث کنه و خودش قطار بیاره و راهبری هم با خودش باشه
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
inja irane
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
آی گل گفتی
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
ما یک مسافرت از تهران به بندر عباس داشتیم . مشکلات بسیاری را تجربه کردیم از جمله :
1. حضور یک نفر آقا در کوپه ای که چهار نفر خانم از بستگان به همراه خودم. هم آن بنده خدا از اول تا آخر بیرون کوپه ایستاده بود و هم ما نتوانستیم از کوپه خارج شویم .
2. برای اینکه دو نفر از آشنایان با ما در یک کوپه باشند دو بلیت را کنسل کردیم که مبلغ 18000 تومان از ما گرفتند .
3. دو بلیط را در منزل جاگذاشتیم که از ما 15500 تومان بهای بلیط المثنی گرفتند .
حال حساب کنید که برای یک ورق معمولی ما مبلغ 33500 تومان پرداخت نمودیم . نمی دانم بهای چه چیزی را برای تغییر مکان یا صدور بلیت المثنی می گیرند . ان شاء ا...مثل بانکداریمان اسلامی اسلامی است .
دهاتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
مثل دهات ما سفر با الاغ اقتصادی تره البته به شهر نشینان جسارت نباشه
پاسخ ها
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
كمربند يادت نره ! جريمه ها سنگين تر شده وا!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
البته اگه الاغ شما یونجه سوز باشه خوبه . چون الان خوراک دام گرانتر از بنزین داره میشه .
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت