جالب اینجاست، نمایندگیهایی که اقدام به نامنویسی و پیشفروش خودرو کردند، بدون اطلاعرسانی تعطیل شده و به اضطراب و سردگمی مشتریان پشیمان دو چند افزودند/ اصولا چرا باید افرادی آنقدر در کشور احساس امنیت کنند تا به این راحتی سرمایههای اندک مردم عادی را به بازی گرفته و از محل اعلام چند آگهی، چنین مبالغی به دست آورند؟
سرویس اقتصادی ـ شركت تاپكو (گروه خودروسازی صنعت پارس) به عنوان يك شركت خودروسازي بخش خصوصي توسط «م.غ»، مدير عامل اسبق یک خودروسازی داخلی به همراه تيم وی تشکیل شد.
به گزارش «تابناک»، این شرکت اندکی پس از تشکیل به سراغ خودروسازان اروپايي از جمله «فيات» ايتاليا رفت تا بدین وسیله، پای خودروهای ایتالیایی را به کشور باز کند.
مدتی نگذشت که در سیام آذر 1388، خط تولید فیات سی ینا با ظرفیت سالانه 160.000 دستگاه در شرکت تاپکو (ساوه) با حضور معاون اول رئیس جمهور آقای رحیمی و وزیر صنایع وقت آقای محرابیان افتتاح شد و به بهرهبرداری رسید.
این خبری بود که نزدیک سه هزار نفر از هموطنان عزیزمان را به پیش خرید محصولات این کارخانه ترغیب کرد، ولی شاید در آغاز امر، آقای محرابیان میدانست که نبود اعتبارات کافی در این شرکت و حمایت نکردن سیستم بانکی کشور، منجر به شکست این پروژه خواهد شد.
محرابیان حتی در مراسم افتتاحیه به لزوم حمایت سیستم بانکی کشور برای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد که نشان از شکنندگی این سرمایهگذاری بزرگ با پول ملت داشت.
بنا بر این گزارش، پیش فروش این محصول (خودروی فیات سی ینا) از سال 1387 با دریافت پیش پرداخت 75000000 ریالی برای هر خودرو آغاز و مقرر شد تا اوایل سال 1388 خودرو تحویل مشتریان شود، ولی در مرحله دوم (تنها چند روز مانده به هنگام تحویل خودرو) مبلغ 591/297/68 ریال دیگر توسط مشتریان به حساب شرکت واریز شد؛ به امید اینکه خودرو در موعد مقرر تحویل خواهد شد. (مجموع پرداختی نامنویسی کنندگان در سال 88 نزدیک سیزده و نیم میلیون تومان)
به رغم ادعاهای جدی شرکت تاپکو، تحویل به تعویق افتاد، ولی وعده پرداخت جریمه دیرکرد به مبلغ 27،110،148 ریال در تاریخ 28/4/88 کمی باعث دلگرمی مشتریان و پیشگیری از بروز اعتراضات آنها شد؛ اما تاریخ این وعدهها رفته رفته تمدید و در برابر دیدگان ناباور مشتریانی که قسط دوم را برای تحویل خودرو ظرف چند روز بعد پرداخته بودند، به تاریخهای آبان 1389، اسفند 1389 و اردیبهشت 1390 موکول شد.
جالب اینجاست، نمایندگیهایی که اقدام به نامنویسی و پیش فروش خودرو کردند، بدون اطلاعرسانی تعطیل شده و به اضطراب و سردگمی مشتریان پشیمان دو چند افزودند.
تا اینکه در اردیبهشت سال 90، گروه خودروسازی سایپا، کارخانه خودروسازی بن رو (تاپکو) ساوه را خریداری کرد و آقای حسن عموزاده با حکم مهندس پوستین دوز، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا، عهدهدار این مسئولیت جدید شد.
این رخداد از جهاتی چشمگیر بود، چرا که سرانجام پس از گذشت سه سال، شرکتی مسئولیت پاسخگویی به مالباختگان پروژه سی ینا را به عهده میگرفت؛ اما از تاریخی که سایپا، مسئولیت کارخانه تاپکو را به عهده گرفت، بنا به گفته خود مدیران شرکت، تنها با حدود 200 نفر از کسانی که اقدام به پیشخرید این خودرو کردند، تسویه حساب شده است؛ در حالی که این میزان در برابر شمار سه هزار نفری مالباختگانی که شکایت آنها در شعب گوناگون قوه قضائیه دست به دست میشود، بسیار ناچیز است.
هماکنون باید پرسید، با توجه به این همه نگرانی و بلاتکلیفی هموطنان عزیزمان ـ که بعضا تنها سرمایه خود را در این بخش سرمایهگذاری کرده بودند ـ آیا رواست، پس از سه سال، هنوز منتظر این پاسخ ساده باشند که به اصل پول خود خواهند رسید یا نه؟!
همچنین باید گفت، هرچند سایپا یا هر شرکت دیگر، این حق قانونی را دارد که یک شرکت ورشکسته یا اعلام ورشکستگی کرده را با همه بدهیهایش بخرد، این به معنای پاک شدن صورت مسأله نخواهد بود. البته پرسش مهمتر اینجاست که مدیران تاپکو و کسانی که به راحتی و با علم به نبود خودرویی برای تحویل ـ که به منزله نهایی بودن کار استـ قسط دوم را نیز دریافت کردند، اکنون در کدام مرحله پاسخگویی هستند و چه برخوردی با آنان خواهد شد؟
و اصولا چرا باید افرادی آنقدر در کشور احساس امنیت کنند تا به این راحتی، سرمایههای اندک مردم عادی را به بازی گرفته و از محل اعلام چند آگهی چنین مبالغی به دست آورند؟!
و در پایان، دانستن این مهم لازم است که ای کاش، مسئولین محترم کشور به هنگام حضور در افتتاح پروژههای بزرگ، تنها به فکر جنبههای تبلیغی آن نبودند و با اندک بررسی به جوانب و احتمال موفقیت آن نیز میاندیشیدند تا بلکه حضور آنان، تأییدی برای شرکت مردم در سرمایهگذاریهایی نشود که خواسته یا ناخواسته، منجر به زیان دیدن آنان شود.
فریدمن:
"اگر قدرت سياسی با قدرت اقتصادی درآميزد، نظارت بر قدرت اجتناب ناپذير خواهد بود"
پاسخ ها
ناشناس
||
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
"اگر قدرت سياسی با قدرت اقتصادی درآميزد، تمرکز اجتناب ناپذير خواهد بود" صحیح است
ناشناس
||
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
مجيد جان ، "اجتناب" درست نيست " امكان " درسته
ناشناس
||
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
امكان ناپذير نه اجتناب ناپذير!
فرهاد
||
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
از آقایون کارشناسان خیلی ممنون که یه جمله رو نتونستن درست بگن !
ناشناس
||
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
چي؟
ناشناس
|
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
1
57
پاسخ
ممنون از گزارشتون. میشه از پروژه نگین غرب هم که عده زیادی رو بیچاره کرده هم بنویسید
ناشناس
|
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
0
49
پاسخ
این که تازگی نداره.این کلاهبرداری در مورد شرکت پروتون هم تکرار شده. سال 86 مبلغ 7 میلیون ریختم به حساب کمپانی هنوز خبری از ماشین نیست.میگن در گمرک چابهاره و دولت اجازه ترخیص نمیده!!!!
پاسخ ها
نيما
||
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
مافياي خودرو اينبار هم موفق شد يك خودرو ساز نوپاي ديگه رو از ميدون به در كنه!
ابتدا قرار بود پروتون ويرا با قيمت هفت مليون توماني عرضه شود اما براي جلوگيري از كساد شدن بازار پژو 405اجازه فروش با قيمتي كمتر از دو برابر صادر نشد.
در مورد فيات سينا هم اوضاع از همين قراره.
اين مافيا با تنگ كردن عرصه بر شركتهاي نوپا و بدون پشتوانه فقط وفقط بازار را براي سايپا و ايران خودرو آماده ميكنه.
چرا هر دو شركت زاگرس خودرو(پروتون) و تاپكو(فيات) بعد از به ورشكستگي كشيده شدن توسط سايپا تملك شدن؟
تابناك لطفا درج كن.
فرزاد
|
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
1
40
پاسخ
من هم یکی از این افراد می باشم، لطفا موضوع را پیگیری نمایید تا ما حداقل به حقوق قانونی خودمان برسیم، من هر بار تماس می گیرم میگن مدیر عامل جدید تازه اومده، هنوز هیئت مدیره نداریم. تازه آقایان بغد از بیش از 100میلیارد اختلاس با کمک افراد شرکت کننده در مراسم اافتتاحیه مردم را تشویق می کنند که انصراف بدهند و از حقوق و مطالبلات خود دست بکشند تا تعهدی به کسی نداشته باشند. اگر سایپا مجموعه تاپکو را خریداری کرده ود صورت نبود فیات ريال ماشین های سایپا را به خریداران مال باخته و چیاول شده توسط گروه همکاران دولتی تحویل بدهند. من از مدیریت تابناک خواهش می کنم این موضوع را پیگیری نموده و جوابی های رسمی از آقایان که در طی این مدت با پول های غارت کرده مردم به کسب و کارهای دولنی مشغول هستند، دریافت و به اطلاع مردم مالباخته و چیاول شده توسط آقایان خصوصی و دارای روابط دولتی برسانند. از مدیریت تابناک تشکر می کنم.
ناشناس
|
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
2
34
پاسخ
تابناک جون، اگه تو هم یه بار به عنوان شاکی گذرت به دادگاه بیفنه. پرونده ات هم حقوقی باشه تازه به فکر می افتی که ای بابا منم میتونم سر خیلی ها رو کلاه بزارم تازه اگه بخوام جواب پس بدم یه چند سالی هم طول می کشه. منم کم کم به این فکر افتادم از این کارا بکنم تازه آخرش طرف هم کلی خوشحال میشه اصل پولش رو گرفته تازه اگه اونم بتونه بگیره.
ناشناس
|
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
1
40
پاسخ
یعنی واقعا اینها به اخرت اعتقاد دارند یا ما رو گذاشتند سر کار؟؟ مال مردم خوری مگه چیزی غیر ازاینه؟؟واقعا در این کشور هیچ کسی به کار اینها رسیدگی نمی کنه؟؟داره باورم میشه با دزد های بزرگ هیچ کاری ندارن و فقط خرده دزدها رو می گیرن مثل تجار بزرگ اسحله و مواد مخدر که هیچ کس باهاشون کاری نداره ولی خرده پاها رو می گیرن اعدام می کنند زندان می کنن
ناشناس
|
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
4
24
پاسخ
دولت با کاهش سود سپرده های مردم بزرگترین ضربه را به اقشاری که از این روش لقمه نانی میخورند وارد کرده است. مردم بیچاره وقتی اندک سرمایه خود را جای دیگری سرمایه گذاری میکنند با چنین جفاهایی رو برو میشوند و متاسفانه تنها گروهی که مورد توجه نیستند اقشار بیچاره کم در آمدند
ناشناس
|
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
1
23
پاسخ
...تو روز روشن
ناشناس
|
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
0
22
پاسخ
مصیبتی مشابه همین بر سر ما در پیش خرید خانه از شرکت خانه گستر پردیس در بختیاردشت اصفهان آمده است. در سال 1386 تا کنون طی چند بار پرداخت و جمعا مبلغ 20 ملیون تومان تا کنون، خانه دار که نشدیم، شرکت هم اعلام ورشکستگی کرده است. هم اکنون پرونده هزاران نفر مثل من در اداره ورشکستگی است تا بلکه پول ما برگشت داده شود. چرا نظارت درستی بر روی عملکرد پیش فروش محصولات شرکتها نیست؟