بازدید 4001

بررسی وزیر پیشنهادی کار و امور اجتماعی

کد خبر: ۶۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱ 02 September 2009
علي اصغر زارعي در دفاع از وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، يادآور شد:كار جوهر انسان‌ها و موضوع فراگير و ملي در همه بخش هاي اداري، مديريتي، اقتصادي و اجتماعي كشور است.

به گزارش ايسنا، اين عضو كميسيون انرژي همچنين موضوع "كار " را فصل مشترك همه دستگاه هاي اجرايي بنگاه هاي اقتصادي، بخش هاي دولتي، خصوصي و تعاوني دانست و اظهار كرد: مهار بيكاري و اشتغالزايي نياز فوري و ضروري كشور و بسياري از خانواده هاست. پديده بيكاري فقط تهديد كننده شخص بيكار نيست، بلكه آثار مخرب اجتماعي، فرهنگي و امنيتي را به همراه دارد. ايجاد اشتغال امري چند وجهي و داراي آثار متعددي است.

نماينده مردم تهران محور اصلي وزارت كار را مديريت كار، اشتغال و امور اجتماعي و هماهنگ كننده همه دستگاه ها دانست و تصريح كرد: وزارت كار در دولت دهم با توجه به ساختار جوان جمعيت كشور چگونه بايد باشد؟وزير پيشنهادي چه رويكردي را انتخاب كرده است كه ما اطمينان يابيم در 4 سال آينده بتواند قدم هاي نسبتا ارزشمندي را بردارد.

وي شناخت و اصلاح تدريجي فرهنگ كار، تقويت روحيه ، نوآوري و خلاقيت در نيروي كار و ارزشگذاري به ايده‌هاي خلاق را از محورهاي دفاعش از شيخ الاسلامي عنوان كرد .

زارعي تصريح كرد: بعد از انقلاب اشتباه كرديم و همه رشته ها را به سمت كارشناسي و كارشناسي ارشد سوق داديم وزمينه هاي فني، مهندسي و مهارتي را كاهش داديم، البته امروز در اين زمينه وضعيت بهتري داريم. با ايجاد دانشگاه جامع علمي كاربردي و مراكز آموزش فني حرفه اي وضعيت قدري بهتر است، ولي نيازمان بيش از اينهاست كه در برنامه وزير پيشنهادي گنجانده شده است.

نماينده مردم تهران بازنگري و اصلاح قوانين ، آيين نامه ها و دستورالعمل هاي مرتبط با روابط كار را ديگر وظيفه وزارت كار عنوان كرد: در فضاي امروز كه اصل 44 در آستانه اجراست و فضاي اقتصادي ما روابط كار، كافرما و كارگر در حال تغيير است، نيازمند بازنگري در قانون كاريم. اين موضوع يكي از مسائلي است كه در طرح تحول اقتصادي بايد به آن پرداخته شود.

اين عضو كميسيون انرژي افزود: شفاف سازي و ساده سازي قوانين كار، رفع موانع كارآفريني و حمايت موثر از كارآفرينان و هدايت درست آنها، سازماندهي قراردادهاي موقت كار، بهبود سيستم و اگذاري سهام به كارگران افزايش انگيزه كارگران و ارايه الگوي اسلامي ايراني اشتغال بانوان متناسب با كرامت زنان در محيط كار اجتماعي از ويژگي هاي برنامه شيخ الاسلامي است كه با خلا مواجهه بوده است.

وي ادامه داد: در برهه‌اي ساماندهي اشتغال اطباء خارجي در كشور انجام شد، ولي پس از مدت ها با ركود مواجهه شد شيخ الاسلامي با گنجاندن اين محور در برنامه هايش يقينا خواهد توانست ظرفيت اشتغال در كشور را با توجه به بازار كار دچار تغيير كند. در بحث صدور خدمات فني مهندسي يكي از وزارت خانه هاي كليدي وزارت كار است و ظرفيت كشور ايجاب مي كند كه بتوانيم جوانان را با افزايش مهارت در داخل ، منطقه و آسياي شرقي به كار بگماريم.

زارعي هماهنگ سازي دستگاه‌هاي مرتبط با اشتغال وكار را مورد تاكيد قرار داد و افزود: وزارت كار يكي از حلقه‌هاي مهم و محوري در اقتصاد كشور است كه با ساير وزارت خانه‌هاي جهاد كشاورزي، صنايع، تعاون، مسكن، نيرو، نفت ، بازرگاني. اقتصاد و بانك مركزي با هم مي توانند كار را انجام دهند. شيخ الاسلامي به اين نكته خوب توجه كرده است.

نماينده مردم تهران يكدستي تيم اقتصادي دولت را مورد تاكيد قرار داد و افزود: هر تصميمي كه در وزارت خانه هاي صنايع، جهاد كشاورزي، بازرگاني و بانك مركزي اتخاذ مي شود آثار آن بر بازار كار و محيط اشتغال اعمال مي شود.

اين عضو كميسيون انرژي با اشاره به ويژگي هاي مديريتي وشخصيتي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي گفت: با راي به شيخ الاسلامي شاهد تحول در بازار كار و ايجاد اشتغال خواهيم بود.




نماينده مردم قائم‌شهر، سوادكوه و جويبار در خانه ملت در موافقت با وزير پيشنهادي وزارت كار امور اجتماعي گفت: شخصيت حقيقي و حقوقي آقاي شيخ‌الاسلامي براي همگان محترم و امري واضح و روشن است.

  سيدعلي ادياني‌راد با بيان اين مطلب، اظهار كرد: آقاي شيخ‌الاسلامي از جهت علمي يكي از فرهيختگان عملي كشور است و از جهت مديريتي و اجرايي فردي است مورد اعتماد ويژه رييس جمهور.

وي افزود: ايشان در حوزه مديريت چه در كسوت استاندار و چه در مصدر رياست دفتر رياست جمهوري و ديگر امور اجرايي كه در اختيار داشتند به زيبايي توانمندي خود را تجلي دادند. مطابق اصل 28 قانون اساسي دولت موظف است براساس نياز جامعه براي همه افراد امكان اشتغال به كار و شرايط مساوي براي احراز مشاغل را ايجاد نمايد. ايجاد اشتغال محدود به وزارت كار نيست و اساس جنس وزارت كار ،‌توليد و باز توليد اشتغال نيست.

اين عضو كميسيون انرژي مجلس با بيان اين‌كه در قالب شرح وظايف وزارت كار بايد دو اصل مهم را انتظار داشته باشيم، افزود: وزارت كار در مورد اشتغال وظيفه تنظيمي دارد، نه تكليفي، لذا وزير كار بايد در تنظيم بازار و روابط كار نقش عالمانه و مدبرانه‌اي را ايجاد كند و اساسا رفع معضل بيكاري به عنوان يكي از چالش‌هاي جدي كشور يك عزم ملي را طلب مي‌كند و يك وظيفه حاكميتي است.

ادياني اضافه كرد: قابليت‌هاي موجود در جناب آقاي دكتر شيخ‌الاسلامي و راهبردهاي موجود در برنامه‌هايشان تصدي وزارت كار براي ايشان را امري ممدوح و پسنديده جلوه مي‌دهد. اساسا جنس مخالفت مخالفان حول دو سه محور بود؛ يكي اين‌كه تجربه و تخصص ايشان ربطي به وزارت كار ندارد و دوم اين‌كه برنامه‌هاي ايشان قابليت اجرايي ندارد. اگر واقعا تجربه و تخصص آقاي شيخ‌الاسلامي سنخيتي با وزارت كار ندارد، چه تخصص و تجربه‌اي تجانس لازم براي اين وزارتخانه را دارد؟ در زمان استانداري ايشان نرخ بيكاري از رتبه 20 به رتبه 4 رسيده است و مولفه‌هاي ديگري نيز دلالت بر تدبير و درايت ايشان براي مديريت يك استان دارد.

نماينده قائم‌شهر ، سوادكوه و جويبار در مجلس با بيان اين‌كه تنظيم برنامه ارائه شده از سوي وزير پبشنهادي كار نشان دهنده قابليت، شناخت و درك درست از مجموعه ظرفيت‌ها و چالش‌هاي موجود در اين وزارتخانه است، ‌اظهار كرد: ايشان در بعد مربوط به سابقه خود به ويژه در دفتر رياست جمهوري كه گلوگاه تصميم‌گيري است به زيبايي توانسته مديريت كند و به عنوان تدبيركننده و حلقه وصل مجموعه دستگاه‌هاي اجرايي و بعضا حاكميتي توانسته است اين تدبير را انجام دهد.

وي با دفاع از برنامه ارائه شده از سوي وزير پيشنهادي وزارت كار و امور اجتماعي گفت:‌اين برنامه دقيقا برگرفته از اسناد بالادستي نظير چشم‌انداز 20 ساله و رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي برنامه 5 ساله است و اگر اين برنامه قابليت اجرايي ندارد، پس آن اسناد بالادستي را بايد عوض كنيد. بنابراين ما اعتقاد داريم كه ايشان تجربه، تخصص و شناخت لازم را براي تصدي وزارت كار و امور اجتماعي خواهند داشت.



در چهارمين روز بررسي صلاحيت وزرا در مجلس شوراي اسلامي، نماينده مردم بجنورد كه به عنوان مخالف سخن ميگفت، تصريح كرد: آقاي شيخالاسلامي فردي مومن،‌ متعهد و بسيار خوب هست، همه وزرا نيروهاي شايستهاي هستند، اما علت مخالفت ما اين است كه سه ويژگي مشخصات فردي، صلاحيتهاي شخصي و اداري و تجربه و تحصيلات را در نظر ميگيريم. در ويژگي اول مشكلي درباره آقاي شيخالاسلامي وجود ندارد؛ در ويژگيهاي تجربي و سوابق علمي چيزي درباره سابقهاي كه بتواند آينده وزارت كار را با مشكلات زياد اشتغال سامان دهد، مشاهده نكردهايم.

موسيالرضا ثروتي افزود: در آماري كه آقاي دكتر شيخالاسلامي ارائه داد ضمن آنكه تناقضهاي فراواني ديده ميشود به نظر ميرسد تمام برنامهها آمال و آرزو باشد، يعني پايان هر جمله از برنامهها آمده "خواهد شدبا اين وضع اگر برنامههدفمند و زمانبندي شده و روشهاي اجرا و قانونهاي مورد نياز وجود نداشته باشد، دستيابي به اشتغال مقدور نيست.

ثروتي ادامه داد: آقاي جهرمي كه فردي بسيار باتجربه بود در طول چهار سال 320 هزار از مشاغلي كه وجود داشته كاهش يافته و نرخ بيكاري بالا رفته است. وقتي نرخ بيكاري را اعلام ميكنند ميگويند اين نرخ يك نرمافزار است كه تهيه شده و ميگويد اگر هر نفر در هفته يك ساعت هم كار داشته باشد شاغل محسوب ميشود، آيا اين شاغل بودن است؟ در آمار سرشماري سال 85 ديديم ميرفتند درب خانهها و دقالباب ميكردند و ميپرسيدند شما در هفته يك ساعت كار ميكنيد. آن فرد روستايي هم ميگفت من هفتهاي 100 ساعت كار ميكنم.

وي افزود: اما براي سرشماري بايد به شهرها بياييد و ببينيد كه مردم هفتهاي 44 ساعت كار ميكنند؛ اما نميتواند زندگياش را تامين كند، چرا؟ دليل آن تنها اين است كه در چنين نرمافزاري كه در غرب مورد استفاده قرار ميگيرد يك ساعت ارزش افزوده كار برابر يك سال كار دامدار ما است. يك ساعت ارزش افزوده آنها با يك سال كار ما برابري ميكند، اينها نكاتي است كه بايد به آن توجه كرد.

نماينده مردم بجنورد در ادامه مخالفت خود با وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي گفت: ما برنامهريزي مدوني درباره اشتغال در برنامههاي آقاي شيخالاسلامي نديدهايم، من وارد بنگاههاي زود بازده اقتصادي نميشوم؛ اما ميخواهم بگويم اينكه گفته ميشود هماهنگي بايد وجود داشته باشد را قبول داريم و وحدت فرماندهي و رهبري يك اصل است؛ اما بايد ببينيم چقدر از قانون پاسداري ميكنيم، ما در مجلس هفتم تصويب كرديم كه تسهيل در پرداخت تسهيلات بانكي صورت بگيرد، اما چرا سه سال است اجرا نميشود و آقاي شيخالاسلامي در اين رابطه ميخواهد چه اقدامي انجام دهد؟

وي اضافه كرد: ما ميگوييم حريم قانون را بايد رعايت كرد و اين قانوني است كه براي آن وقت زيادي صرف شده است، الان دو سال است بانكها تعطيل است، هشت هزار ميليارد تومان وام را همين بانكها به 84 نفر دادهاند، يعني هر نفر 900 ميليارد تومان وام گرفته است، اگر هماهنگي وجود داشته چرا بايد اين مسائل اتفاق بيفتد؟ ما الان در بحث اشتغال بسيار دچار مشكل هستيم و وقتي به بانكها مراجعه ميشود جواب روشني به مردم داده نميشود، چرا به مسائل قانوني توجه نميشود؟

ثروتي در ادامه گفت: برخي از دوستان ميآيند و به ما ميگويند آقاي شيخالاسلامي در هرمزگان موفق بوده، اين بسيار خوب است و انشاءالله هر جا كه هست موفق باشد؛ اما مساله اين است كه اشتغال اگر نگوييم يك بحران، يك معضل اساسي است و بحث روابط كار و قانون كار نيز اهميت اساسي دارد. كسي كه يك روز در وزارتخانه نبوده و تحصيلاتش نيز مربوط به بحث كار نيست، چگونه ميتواند قوانين شوراها و مقررات كار را ياد بگيرد. آيا فرد تحصيل كرده و باتجربه در اين زمينه نداريم؟

نماينده مردم بجنورد ادامه داد: من از آقاي شيخالاسلامي در فراكسيون كارگري پرسيدم كه چرا قبول كرديد؟ شما كه ميدانيد تجربه و تحصيلاتي در اين زمينه نداريد، ايشان پاسخ دادند من خودم هم تمايل نداشتم؛ اما اين كار انجام شد و من سعي ميكنم كه بتوانم موفق باشم. آقاي شيخالاسلامي عزيز ما هستند، ما هم در خدمت دولتيم اما تعامل اين است كه اين عزيزان اين همه وقت صرف ميكنند تا مخالفان را منصرف كنند يا بحثهاي ديگر، اگر يك صدم اين وقت را صرف ميكردند تا قبل از معرفي وزراء تعاملي با فراكسيونها و كميسيونها داشته باشند و نظر آنها را جويا شوند، مگر ما بد دولت را ميخواهيم.

ثروتي در پايان گفت: من براي آقاي شيخالاسلامي آرزوي موفقيت ميكنم؛ اما اصل قانون اساسي ميگويد كه ما در برابر رايمان مسووليم و وزرا در برابر مجلس و رييسجمهور بايد پاسخگو باشند، اميدوارم روزهايي تكرار نشود كه 10 نفر از وزرا عوض شده و اين موضوع مطرح شود كه در انتخاب آنها اشتباه شده است، از همين امروز ميتوان جلوي اشتباه را گرفت.



نماينده مردم اسدآباد در مجلس گفت: شيخ الاسلامي شخصيتي علمي، دانشگاهي، با درايت است كه در سوابق دانشگاهيش كاملا روشن است و بر كسي پوشيده نيست كه شخصيتي بيحاشيه و با تعامل سازنده و موثر با همه گرايشها و سلايق مختلف در مسووليتهايشان است.

اكبر رنجبرزاده در موافقت با وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي گفت:‌ ايشان فهم استراتژيك در حوزه اشتغال دارد، يك مديريت راهبردي در سوابق خودش در مركز آمار ايران و سازمان مديريت و برنامهريزي ثبت كرده است.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان با تاييد انحراف بنگاههاي كوچك و زودبازده گفت:‌ ما با مخالف وزير درباره انحراف بنگاههاي زودبازده هم عقيدهايم، ولي اين هم بايد گفته ميشد كه ميزان اشتغالزايي بنگاههاي زودبازده در زمان تصدي شيخالاسلامي در استانداري هرمزگان 98 درصد اعلام شده و رتبه دوم كشور را كسب كرده است، براي جبران نقطه ضعف انحراف بنگا‌ه‌هاي كوچك و زودبازده و تبديل آن به نقطه قوت لازم است اين برادر در اين مسند قرار بگيرد.

وي تاكيد كرد: براي رهايي قواي سه گانه از نگراني معضل بيكاري بايد با راي بالاي اين برادر عزيز را حمايت كنيم و همه از همه وزرا بخواهيم كمك كنند.

نماينده اسدآباد تاكيد كرد: با چارچوب برنامههاي ايشان متوجه شدم اسكلتبندي مشخص و استخوانبندي محكمي در برنامههاي ايشان مشهود است.

رنجبرزاده با قرائت برنامههاي پيشنهادي شيخالاسلامي گفت: تهيه اطلس جامع اشتغال كشور اولين برنامه است وزير بايد با يك نگاه بداند كدام شهرستان مشكل دارد، ‌كدام استان جلوست و علت نارساييها چيست. تهيه اطلس جامع اشتغال مشتمل بر دادههاي آمايش اشتغال، ‌اطلاعات مشاغل كشور، نيازسنجي بازار كار، تحليل بازار، زيربنا و مزيتهاي نسبي هر استان، ‌ايجاد پاركهاي مجازي براي افزايش بهرهوري و افزايش بهروري با افزايش دانش در كارگران بايد به انجام برسد.




نماينده‌ي مردم شهركرد در مجلس شوراي اسلامي، كه در مخالفت با وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي سخن ميگفت، با تاكيد بر افزايش تعداد بيكاران طي چهار سال گذشته از وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، پرسيد: ايشان با چه توجيهي در شرايط ركود جهاني و كنوني ايران ميخواهند سالانه ‌٩١٤ هزار شغل جديد ايجاد كنند.

نصرالله ترابي تاكيد كرد: مسوول را متوقف ميكنند و جلويشان را ميگيرند و از آنها سوال ميكنند. بنابراين اگر چند نماينده جلوي شما را ميگيرند و از شما سوال ميكنند نبايد نگران باشيد. انشاءالله در آن دنيا مورد سوال قرار نگيريد.

وي در تشريح اهميت مسووليت و اعطاي آن از سوي نمايندگان مجلس به وزراء، تشريح كرد: مسووليت امانتي است كه بايد به اهل آن سپرد و وزارت مسووليتي است كه نمايندگان مجلس وظيفه دارند كه در بررسي شرح حال و سوابق و برنامه‌ي وزراء را بشناسند و به صورت امانت به وي بسپارند و هر گاه اهليت نگهداري امانت را از دست دادند از وي پس بگيرند. البته اهليت و شايستگي در موارد و مسووليتهاي مختلف است.

نماينده‌ي مردم شهركرد در خانه‌ي ملت، افزود: قطعا درجه‌ي اهليت يا پاسخگويي يك كارمند، مدير كل، مهندس، استاندار و يك وزير با يكديگر برابر نيست. ضمن اينكه از نظر خصوصيات فردي و ذاتي ممكن است افراد خوبي باشند. البته از نظر علم مديريت هر چه هزينه‌ي تصميمگيري بيشتر باشد شايستگي افراد تصميمگيرنده هم بالاتر ميرود. پس اگر مجلس با وسواس و نكتهسنجي رسيدگي ميكند به خاطر آن است كه هزينه‌ي مادي و معنوي تصميمات وزير و هيات وزرا بسيار بالاست و قباي خوشبرش صدرات بايد اندازه و برازنده‌ي قامت رعناي تواناترين و شايستهترين فرد آن حوزه باشد.

ترابي با اشاره به لزوم بررسي سوابق و تخصص وزير پيشنهادي كار، بيان كرد: ايشان داراي مهندسي و دكتراي عمران هستند. عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت، رييس دفتر دانشگاه، رييس دفتر شهردار تهران، استاندار و بازرس ويژه‌ي رييس جمهور از سوابق اجرايي ايشان و تحصيلاتشان است. از طرفي وزارت كار و امور اجتماعي وزارتي ماهيتا اجتماعي و داراي وجههاقتصادي است. بنابراين سوابق ايشان و تحصيلاتشان با هيچكدام از موارد ذكر شده تطبيق ندارد. بحث اشتغال و بيكاري منحصر به يك وزارتخانه نميباشد.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، با اشاره به برنامه‌ي ارايه شده وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، اظهار كرد: ايشان در برنامه‌ي ارايه شده به اشتغال پرداختهاند و ما نيز به دليل اهميت آن به آن ميپردازيم. اشتغال امروز از مهمترين دغدغههاي جوانان و خانوادهها ميباشد و در هر خانواده يك يا دو نفر بيكار هستند كه در مراجعه‌ي متقاضيان به نمايندگان اين موضوع تاييد ميشود. آثار اشتغال علاوه بر آثار اقتصادي باعث آسيبهاي اجتماعي و رواني ميگردد.

وي با اشاره به ارتباط مستقيم بين بيكاري با بحرانهاي فرهنگي، اجتماعي و امنيتي، تاكيد كرد: بيكار ماندن فارغالتحصيلان سبب اتلاف منابع و هدر رفتن سرمايههاي عظيم آموزش و پرورش نيروي انساني صرف شده است. اگر اشتغال باشد درآمد هم حاصل ميشود و مسكن و ازدواج ممكن ميگردد و درآمدهاي مالياتي محقق ميگردد و حمايتهاي مستقيم كاهش مييابد.

نماينده‌ي مردم شهركرد در خانه‌ي ملت، با تاكيد بر عزم جدي در حل معضل بيكاري و ايجاد سالانه ‌٩١٤ هزار شغل جديد به همراه تثبيت مشاغل موجود در صفحه‌ي سه و چهار برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، تاكيد كرد: در صورتي كه با مراجعه به صفحه‌ي ‌١٥ برنامه‌ي ارايه شده‌ي شما مشاهده ميكنيد كه آمار جمعيت شاغل در سال ‌٨٤ برابر ‌٢٠ ميليون و ‌٦١٤ هزار و ‌٦٩٨ نفر بوده كه اين رقم در سال ‌٨٧ به ‌٢٠ ميليون و ‌٢٨٢ هزار و ‌٧٤٥ نفر رسيده يعني طي چهار سال ‌٣٢١ هزار و ‌٩٢٥ شغل از دست دادهايم و آمار شاغلين كاهش يافته است. اين در حالي بود كه در شرايط وضع اقتصادي مناسبي بودهايم.

ترابي افزود: ايشان با چه توجيهي در شرايط ركود جهاني و كنوني ايران ميخواهند سالانه ‌٩١٤ هزار شغل جديد ايجاد كنند. عدم تشكيل شوراي اشتغال به مدت يكسال گذشته نشان ميدهد عزم جدي هم در دولت وجود ندارد در حالي كه براي موارد جزيي مانند آسفالت بسيج همگاني و ملي داده ميشود و نهضت آسفالت راه مياندازند. آيا براي اشتغال هم اين عزم جدي وجود دارد؟

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، با اشاره به صفحه‌ي سه و چهار برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي كه در آن جوان بودن به عنوان يك فرصت و كاهش نرخ بيكاري به عنوان هدف معرفي شده است، تاكيد كرد: شما در برنامه آورده‌ايد نسبت بيكاري جوانان به بيكاري كل را به ‌٨/١ تقليل دهند. با مشاهده‌ي اعداد صفحه‌ي ‌١٥ برنامه‌ي ايشان مشاهده مي‌كنيم از سال ‌٨٤ تا سال ‌٨٧ نفر بيكاري جوانان از ‌٣/٢٣ به ‌٢٣ رسيده يعني طي چهار سال ‌٣/٠ درصد كاهش يافته و نسبت بيكاري جوانان به بيكاري كل از ‌٠٢/٢ به ‌٢١/٢ افزايش يافته است. از طرفي ‌٥/٣ ميليون نفر دانشجوي موجود به رقم يك ميليون و ‌١١١ هزار نفر جوانان بيكار طبق جدول صفحه‌ي ‌١٥ اضافه مي‌شود كه آينده‌ي بحراني براي اشتغال جوانان رقم مي‌زند.

وي افزود: اگر فكر عاجلي نشود و عزم جدي در دولت به وجود نيايد نه تنها جوان بودن جامعه فرصت نيست، بلكه تهديد به دنبال دارد. بحث جوانان بيكار مخصوصا فارغالتحصيلان بيكار و ايجاد هماهنگي بين آموزش و نياز بازار كار و مهارتآموزي و بهرهوري اگر به جد و به شكل ريز در برنامه ارايه نگردد مانند اول انقلاب شاهد ليسانسهاي بيكار به جاي ديپلمهاي بيكار خواهيم بود. در واقع صورتمسئله همان است تنها مقطع تحصيلي و اعداد تغيير كردهاند.

نماينده‌ي مردم شهركرد در خانه‌ي ملت، با اشاره به آمار ارايه شده در برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، تاكيد كرد: بر اين اساس لازم است كه براي اين مهم وزير برنامه‌ي مشخص و اعداد دقيقي را ارايه دهد. ايشان منابع نفت و گاز را در برنامه‌شان فرصت شمرده‌اند. در صورتي كه طي چند دهه‌ي گذشته اثبات گرديده درآمد نفت و اتكاء مديريت دولتي به اين درآمد و عدم توجه به بهره‌وري سرمايه و نيروي انساني باعث شده است بهره‌وري كل از ‌١٠٠ به ‌٨٨ در سال ‌٨٦ برسد و ‌١٢ درصد كاهش بهره‌وري داشته باشيم.

ترابي بهرهوري و داناييمحوري را از نكات مهم مغفول در برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار دانست و گفت: در صورتي كه كشوري نتواند اقتصاد و ديپلماسي خود را با اين مشخصه تعريف كند حتي اگر بر روي دريايي از نفت و گاز و ديگر منابع طبيعي خوابيده باشد در عرصه‌ي اجتماعي و علمي جهان لنگ ميزند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، با برشمردن وضعيت اقتصادي سه دسته كشورهاي صادركننده‌ي مواد خام، در حال توسعه و پيشرفته، تصريح كرد: آمارها بيانگر آن است كه ‌٦٢ كشور صادركننده‌ي مواد خام با ‌٣٦ درصد سهم منابع انساني، ‌٢٠ درصد منابع فيزيكي و ‌٤٤ درصد سهم منابع طبيعي حدود ‌٦/٤ درصد كل ثروت جهان را دارا هستند و ‌١٠٠ كشور در حال توسعه با ‌٥٦ درصد منابع انساني، ‌١٦ درصد منابع فيزيكي و ‌٣٨ درصد منابع طبيعي نزديك ‌٩/١٥ درصد ثروت دنيا را از آن خود كردهاند و تنها ‌٢٩ كشور پيشرفته با ‌٦٧ درصد منابع انساني، ‌١٦ درصد منابع فيزيكي، ‌١٧ درصد منابع طبيعي ‌٥/٧٩ كل ثروت جهان را به خود اختصاص دادهاند.

وي با استناد به آمار و ارقام ارايه شده، اظهار كرد: مشاهده مي‌كنيد منابع فيزيكي و منابع طبيعي عامل توليد ثروت و اشتغال نيستند بلكه منابع انساني و بهره‌وري تعيين‌كننده‌ي آن است. در كشور ما اگر پاي صحبت اكثر مديران دولتي و كارفرمايان بنشينيد اصلي‌ترين انتقاد آنها در زمينه‌ي پايين بودن نرخ بهره‌وري است. چون به نقش بازدارنده‌ي قانون كار در افزايش بهره‌وري بازمي‌گردد. در صورتي كه از اعداد فوق برمي‌آيد كاهش شاخص بهره‌وري به اين معناست كه خود نتوانسته‌ايم منابع فيزيكي، منابع طبيعي و منابع انساني خويش را مديريت كنيم و بهره‌وري سرمايه‌مان داراي افت شديدي بوده است.

نماينده‌ي مردم شهركرد در خانه‌ي ملت، بر اساس گزارش بانك مركزي در سال ‌٨٦ توليد ملي را از نرخ ‌٨/٦ درصد خبر داد و گفت: ‌٩/٠ درصد مربوط به كشاورزي، ‌١/٠ درصد مربوط به نفت، ‌٧/٢ درصد مربوط به صنعت، ‌٥/٣ درصد مربوط به بخش خدمات، بالاترين رقم مربوط است و خدمات ‌٦٠ درصد كل اشتغال را نيز داراست. علت اين رشد تكيه‌ي بسيار دولت به واردات حاصل از درآمدهاي آسان نفتي بوده است كه به دنبال آن خدمات دلالي، بازرگاني، خريد و فروش را بيش از توليد و صنعت رشد داده تا زماني كه چاههاي نفت و گاز باز است سخن از بهرهوري و نيروي انساني چندان مصداقي ندارد.

ترابي افزود: بهتر است قبل از خشكشدن چاههاي نفت به فكر اكتشاف و بهرهبرداري از چاههاي سرمايه‌ي انساني و اجتماعي كشور باشيم. عدم توجه جدي به بهرهوري نيروي انساني در برنامه‌ي ارايه شده به نظر ميرسد مهمترين عامل كاهش بهرهوري نيروي انساني، عدم تناسب بين هزينه و درآمد نيروي انساني، تبعيض بين كاركنان، ناامني شغلي، ناهماهنگي رشته‌ي تحصيلي و شغل، بيبرنامگي، فقدان كارآموزي، جابهجايي پي در پي نيروي انساني و رواج قراردادهاي موقت، استخدام فارغالتحصيلان در شغلهايي مانند پيك موتوري و منشي، اخراجهاي گسترده‌ي كارگران، تامين هزينه‌ي زندگي با مشاغل دوم و سوم از جمله عوامل كاهش نرخ بهرهوري است كه مشخص نشده چگونه ميتوان جلوي آن را گرفت.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، با اشاره به توليد ناخالص ملي كشور با نرخ بهرهوري ‌٦٤/٠ و درآمد ‌١٨٠ ميليارد دلار در سالهاي گذشته، اظهار كرد: اگر همين توليد با نرخ بهرهوري زمان جنگ يعني ‌٦٥/١ حاصل ميشد درآمدي معادل ‌٤٦٤ ميليارد دلار در سال نصيب كشور ميشد و اگر با نرخ بهرهوري جهاني يعني ‌٦٤/٢ تحقق مييافت درآمدي بيش از چهار برابر درآمد كنوني يعني ‌٧٤٥ ميليارد دلار ميداشتيم. پس جا دارد وزارت كار و امور اجتماعي به عنوان يك وزارت حاكميتي و هماهنگكننده‌ي بينبخشي به اين مهم توجه بيشتري داشته باشد.

وي با اشاره به ساماندهي و هدايت تحصيلات كه در برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي مطرح شده است، تصريح كرد: جنابعالي سرپرست بازرسي رياست جمهوري و دستيار ايشان در سازماندهي نيروي انساني بودهايد. طي چهار سال گذشته ‌٢٦٠ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است. به نظر شما چقدر بايد اشتغال ايجاد ميكرد. اگر متوسط اعتبار لازم براي ايجاد هر شغل ‌٥٠ ميليون تومان حساب كنيم بايد حدود پنج ميليون نفر به جمعيت شاغل كشور افزوده ميشد. آيا جدول برنامههاي شما در صفحه‌ي ‌١٥ اين عدد را نشان ميدهد؟ پس تسهيلات و بهرهوري سرمايه چه شده است؟

نماينده‌ي مردم شهركرد در خانه‌ي ملت، با خطاب قرار دادن وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، تاكيد كرد: به نظر شما انحرافي در تسهيلات پرداختي وجود داشته اگر نداشته چرا در كشور تبديل به شغل نشده است؟ و چه اشكالي است كه شما به دنبال اصلاح و سازماندهي آن هستيد؟

وي با اشاره به توسعه‌ي طرحهاي زودبازده در برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، اظهار كرد: بر اساس گزارش مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ‌٥٢ درصد اشتغال بنگاههاي زودبازده محقق نشده است و معوقات نظام بانكي از اين بخشهاست. رياست جمهور هم مرتبا بر اين سياست تاكيد دارد. به نظر شما توسعه‌ي سياستي كه آمار و ارقام و معوقات نظام بانكي و انحراف از اهداف اعلام شده توسط مراجع مربوطه و مردم مطرح ميكنند كار صحيحي است يا قصد بازنگري و اصلاح اين روند را داريد؟

عضو كميسيون اجتماعي مجلس، با اشاره به بخش ديگري از برنامه‌ي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي درباره‌ي حمايت و صيانت از نيروي كار با خطاب قرار دادن وي، تصريح كرد: آيا ميدانيد چه تعداد از كارگران در اين سالها به دليل تعطيل شدن يا واگذاري بخشهاي مختلف به امان خدا سپرده شدهاند؟ آيا سرانجام كارگراني كه به دنبال معوقات خود بين اداره‌ي كار، استانداري و اجراي احكام سر درگماند و شب دست خالي به خانه باز ميگردند ميدانيد چه ميشود؟ آيا ميدانيد چند كارگر به دليل پرداخت نشدن حق بيمه كسر سابقه دارند؟ آيا منظور شما از كارگران تنها كارگران بخش صنعت است؟ به نظر شما خيل عظيم كشاورزان و كارگران بخش صنعت و خدمات چه ميشود؟ آيا براي صنعت و زحمتكشان عرصه‌ي توليد در شهرهاي مختلف كشور از جمله شهر هفتچنار كه از شهرهاي استان چهار محال و بختياري است و سالها چرخ توليد و صنعت را به گردش درآوردهاند و عسلويهها ساختهاند و اكنون دربهدر تعطيلي عسلويه به دنبال كار و لقمه ناني هستند فكري ميشود؟ آيا براي كارگراني كه كمتر از بيمه پرداخت نمودهاند و بدون تقسيم بيكار ميشوند و به آنها ميگويند چون يك سال بيمه پرداخت نكردهايد مشمول بيمه‌ي بيكاري نميشويد فكري كردهايد؟

وي با خطاب قرار دادن نمايندگان مجلس در پايان، خاطرنشان كرد: وكالت و راي دادن قابل انتقال به ديگري نيست. بايد بررسي و تحقيق نمود و به علم رسيد و به تكليف عمل كرد.




نماينده مردم اسفراين در مخالفت با وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي گفت: آقاي شيخالاسلامي بايد بگويند درباره انعطافپذير كردن مزد و حقوق كارمندان و بازنشستگي زودهنگام و نيز اشتغال سالمندان و سياستهاي منفعل بازار كار چه كاري خواهند كرد؟

هادي قوامي كه در مخالفت با وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي سخن ميگفت، سخنان خود را با شعر "برده دل و جان من،‌ دلبر جانان من"، "دلبر جانان من، برده دل و جان منآغاز كرد و ‌گفت: اگر بحث دور تسلسل وجود نداشت به عنوان مخالف صحبت نميكردم. صحبتي كه عزيزان موافق مطرح كردند و برادر عزيزمان آقاي شيخالاسلامي نيز در برنامههاي خود عنوان كردند، ارتباط زيادي با بحث وزارت كار ندارد. وزارت كار، وزارت اشتغال نيست. بيكاري و اشتغال دغدغههاي اساسي هستند؛ اما آنچه كه از وزارت كار انتظار ميرود مباحث مربوط به وظايف اين وزارتخانه است.

وي افزود: خطايي در دولت نهم در بخش وزارت كار رخ داد و آن اين بود كه اين وزارتخانه متولي بخش اشتغال شد و همين باعث شد با وزارت كار مشكلات زيادي پيدا كنيم. اگر به اهداف برنامه‌ي چهارم توسعه نگاه كنيم ماده 101 قانون كار شايسته را مطرح ميكند. اين قانون پنج ركن دارد كه يكي از آنها بحث حقوق است. حقوق در مشاغل مختلف بايد عادلانه باشد و اين برخواسته از مكتب الهامبخش اسلام است و پيامبران هم براي عدالت مبعوث شدند.

قوامي ادامه داد:ركن ديگر در بحث قانون كار شايسته تامين اجتماعي است كه در اصل 29 قانون اساسي مورد توجه قرار گرفته است. آيا بحث تامين اجتماعي امروز به گونهاي است كه بگوييم چتر تامين اجتماعي بر سر همه‌ي مردم ايران گسترده است؟ يا اينكه اين چتر هم كوتاه است و هم سوراخ. يعني بر سر كساني هم كه است نميتواند دقيقا آنها را تحت پوشش قرار دهد و ركن سوم اين قانون جايگاه و منزلت كار است. اگر الان از كسي كه وارد شغلي شده بپرسيم از شغلش راضي هست، ميگويد "من بدين جا نه پي حشمت و جا آمدهام، از بد حادثه اينجا به پناه آمدهام". اگر ما جايگاه، عزت و شكوه را در يك كار مورد نظر قرار ميداديم، بحث منزلت در كار مطرح بود. اين بحث يكي ديگر از اركان كار شايسته است كه امروز كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نماينده مردم اسفراين حق اظهارنظر را ركن ديگري از قانون كار شايسته خواند و اظهار كرد: نمايندگان تشكلهاي مختلف بايد بتوانند حق اظهارنظر داشته باشند. عزيزان، وزارت كار اگر وارد بحث دوم نميشد كه ارتباطش به اقتصاد كلان و اقتصاد ملي بود و همه متولي بخش اشتغال ميشديم، ميتوانستيم دستيابي به اهداف برنامه قانون چهارم را مورد توجه قرار دهيم.

وي افزود: بحث ديگر ما اين بود كه بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، نرخ بيكاري به 4/8 درصد ميرسيد؛ اما امروز دو رقمي است عليرغم تلاشهاي جدي دولت نهم بايد دوباره در قانون برنامه پنجم توسعه دنبال اين باشيم كه نرخ بيكاري را يك رقمي كنيم و اينها تكرار اهداف برنامه‌ي چهارم است؛ لذا وقتي ميگوييم وزارت كار بايد به رسالت اصلي خود برگردد، اين است.

قوامي خطاب به شيخالاسلامي وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي گفت: من از آقاي دكتر شيخالاسلامي كه فرد عزيزي هستند و ويژگيهاي اخلاقي ايشان بسيار بالاست، ميخواهم كه درباره بحث تخصصشان به سوالات من پاسخ دهند. اگر بتوانند به اين پرسشها پاسخ دهند من راي موافق به ايشان خواهم داد و سوال من اين است كه در ارتباط با بحث اشتغال و بيكاري كه بسيار مهم است، ايشان چه ديدگاهي دارند،‌ آيا معتقدند اطلاعات بازار كار كامل نيست و بحث جستجو را بايد مورد توجه قرار دهند يا اينكه معتقدند بازار ما كامل نيست و بايد اعتبارات به آن تزريق شود تا از اين طريق تقاضا را بالا برده و اشتغال ايجاد كنيم.

وي افزود: برنامه پيشنهادي ايشان براي مقابله با بيكاري و سياستهاي خاص بازار كار چيست؟ بايد آنها را مشخص كنند كه چند سياست را درباره بازار كار دارند. در برنامه ايشان ديده نشده است. از كسي كه ميخواهد در حوزه مسئوليتش سرآمد باشد انتظار ميرود كه تسلط كافي به مباحث تحت نفوذ خود داشته باشد.





نماينده مردم بروجن در خانه ملت با بيان اينكه الزامات ناشي از اصولگرايي ايجاب ميكند كه از افراد توانمند و شايسته دفاع و حمايت كنيم، گفت: آقاي شيخالاسلامي در يك خانواده كاملا مذهبي متولد شدهاند و مراحل علمي را با رتبههاي بسيار برتر به اتمام رساندهاند.

سيروس برنابلداجي در موافقت با وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي، رشته تحصيلي شيخالاسلامي يعني برنامهريزي را با كار اين وزارتخانه مرتبط دانست و افزود: ايشان در دوران دفاع مقدس حضور فعالي داشت و به همين دليل داراي روحيه جهادي و شجاعت قابل اعتنايي هست.

وي وقار، آرامش و برخورداري از جاذبه مناسب را از ديگر ويژگيهاي فردي وزير پيشنهادي كار برشمرد و عنوان كرد: ايشان فردي اهل تعامل هستند و ديد كلاننگر و استراتژيكي دارند، سوابق ايشان نشان ميدهد كه هم در صف و هم در ستاد داراي تجربيات خوبي هستند و از نزديك با موانع، تنگناها و محدوديتهاي اجرايي كار آشنا هستند و در حوزه ستادي نيز رياست دفتر رييس جمهور و دستياري رييس جمهور در حوزه منابع انساني را به عهده داشت و آيا اينها مرتبط با وزارت كار نيست؟

اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بايد تلاش كنيم طرز تلقي خود نسبت به وزارت كار را عوض كنيم، اظهار كرد: وزارت كار مركز توليد و بازتوليد اشتغال نيست، بلكه كاركرد آن عبارت است از تلاش جدي در جهت بسترسازي و ساماندهي و كنترل ظرفيتها و قابليتهاي بين بخشي در سطح ملي كه بايد منجر به اشتغال، كارآمدي و كارآمدي و كارآفريني شود.

وي اضافه كرد: طرز تلقي ديگري كه بايد اصلاح شود اين است كه كمتر شناخته شده بودن افراد در سطح ملي به معني اين نيست كه افراد توانمند نيستند، يكي از حركات خوب دولت نهم ـ صرف نظر از آسيبها و ضعفهاي آن ـ اين بوده كه تلاش كرده است دستاوردهاي خوبي در زمينههاي مختلف اعم از هدفمند كردن يارانهها، واقعي كردن قيمت حاملهاي انرژي و بويژه شكست ديواره محدود و انحصار مديريتي و جوانگرايي داشته باشد. در تيمي كه ارائه شده است چهرههاي توانمند و جواني حضور دارند و اين نشان ميدهد كه هم به جوانگرايي توجه شده و هم از مديران مجرب، توانمند و پا به سن گذاشته استفاده شده است.

برنابلداجي در ادامه گفت: موفقيت وزارت كار به دو نكته بستگي دارد؛ يكي تلاش جدي در جهت عملياتي كردن الزامات احكام بالادستي مثل برنامه پنج ساله توسعه، سند چشمانداز و بويژه اصل 44 قانون اساسي كه منجر به ايجاد بستر مشاركت بخش خصوصي خواهد شد و ديگري ظرفيت سازي، ساماندهي و ايجاد انسجام و همگرايي در سطح ملي كه منجر به يك همكاري بين بخشي تعيين كننده شود و شرايط و سوابق آقاي شيخالاسلامي نشان ميدهد كه از چنين قابليتي برخوردار است.

نماينده مردم بروجن در خانه ملت با بيان اينكه نزديك بودن آقاي شيخالاسلامي به حلقه نزديك به رييس جمهور، ظرفيتي است كه ميتواند اهداف و برنامههاي وزارت كار را با شتاب بهتري دنبال كند، گفت: من به عنوان كميسيون اجتماعي با توجه به شناخت شرايط و فضاي كار معتقدم ايشان با توجه به جوان و انرژيك بودن و تجربيات علمي و اجرايي ميتوانند به شايستگي از پس اين كار مهم در دولت دهم بربيايد.

برنا در پايان از زحمات مديران قبلي بويژه جهرمي، وزير سابق كار و امور اجتماعي تقدير و تشكر كرد.





وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي اعلام كرد :ساماندهي، انتظام بخش كردن، روش مند و علمي كردن آمار و اطلاعات در حوزه كار و اشتغال از جمله اهم برنامه هايي است كه ان شاالله آن را در دستور كار خود قرار خواهيم داد.

عبدالرضا شيخ الاسلامي در جلسه راي اعتماد در مجلس شوراي اسلامي با تقدير از فعاليتهاي جهرمي وزيركار دولت نهم گفت: امروز همه مردم به اهميت موضوع كار و اشتغال واقفند. مقام معظم رهبري فرمودند كساني كه در خصوص كار و اشتغال در كشور فعاليت مي كنند بايد مثل كساني كه در اتاق جنگ در دوران دفاع مقدس فعاليت مي كردند، شب را از روز نشناسند و تلاش بي وقفه و مدام در اين جهت داشته باشند.

وي اظهار كرد: بحمدالله كشور ما از امكانات و ظرفيتهاي فراواني براي مقابله با معضل بيكاري برخوردار است و عزم جدي كه در قواي سه گانه براي برخورد با معضل بيكاري وجود دارد، از جمله آنهاست . وجود هوش سرشار و استعداد بالا در كشور ما از ديگر ظرفيت هاست. جوانان تحصيل كرده و فرهيخته كشور ما، دانش آموختگان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به مثابه فرصتي بزرگ براي ورود به عرصه كار و گرداندن چرخه توليد ، فعاليت و رونق اقتصادي در كشور ما هستند و البته منابع، معادن و ذخاير خدادادي هم از جمله آنهاست.

وي افزود: در صورت بهره برداري صحيح از اين منابع و امكانات ان شاء الله مي توانيم گام هاي بلندي را در جهت مقابله با معضل بيكاري در كشورمان برداريم و مطالبي كه من به عنوان اهداف برنامه پنجم و اسناد بالا دستي در مجموعه برنامه اجرايي خودم به محضر شما تقديم كردم را انشاءالله تحقق ببخشيم. همين جا در پاسخ به برادر عزيزي كه اشاره به آمار و اطلاعات ارايه شده توسط من در گزارش خودم كردند ، توضيح بدهم آنها اهداف مربوط به بخش بوده، نه الزاماآنچه كه وزارت كار متولي انجام آن است.

شيخالاسلامي تاكيد كرد: همه عزيزان بر اين نكته تاكيد داشتند كه وزارت كار و امور اجتماعي به تنهايي مسوول ايجاد كار و توليد شغل در كشور نيست. بلكه مسوول ساماندهي، سياستگزاري و برنامه ريزي در جهت تحقق اهداف و برنامههاست. مجموعه وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه هاي اجرايي در دولت و مجلس محترم وساير اركان و اجزاي دولت و نظام بايستي هماهنگ و هم افزا باشند، تا بتوانند اهداف را تحقق ببخشند و من فكر مي كنم با توجه به ظرفيتها، انگيزه بالا و امكانات فراواني كه در اختيارمان هست. با فضل و مدد الهي ان شاء الله تحقق آن اهداف دست يافتني و نزديك است.

وي در ادامه تاكيد كرد: براي اين كه بتوانيم اهداف و برنامههاي متناسب با ماموريت هاي وزارت كار را تعقيب كنيم 15 برنامه عملياتي يا 15 سرفصل را مطرح كرديم و در قالب هر يك از سر فصل ها عناوين برنامههايي را از 5 تا 20 برنامه مختلف ارايه كرديم. لازم است عرض كنم كه راهبرد كليدي و نوين عصر حاضر ما توليد ثروت بر مبناي توسعه و دانايي است. نقطه اتكا و قوت ما براي غلبه بر همه مسائل و مشكلاتي كه در كشور وجود دارد و از جمله در بحث كار و اشتغال رخ مي نماياند، اتكاي ما به مرد عزيز با فرهنگ و متعهد كشور ماست. ما مطمئنيم استفاده از ظرفيت هاي عظيم مردمي و سرمايه گذاري بر سرمايه انساني مهمترين و كليدي ترين امكان براي تحقق اهداف و برنامه هاست.

وزير پيشنهادي كار خاطرنشان كرد: اتفاقا من اصلا هيچ ذكري از نفت در برنامه خود نكردم و از قضا گفتم ما بايستي به گونهاي برنامه ريزي كنيم كه تسلط نفت را بر بازار خودمان به حداقل ممكن برسانيم. همين جا اضافه كنم كه بازار كار نمي تواند به تنهايي منشا توليد ، رونق اقتصادي و رفاه عمومي باشد، بلكه در تعاملاتش با بازارهاي سه گانه ديگر مثل بازار پول، سرمايه و بازار كالا و خدمات مي تواند چرخ هاي توسعه كشور را به جلو ببرد و توليد ثروت كند. تازه داشته هاي مادي ما و آنچه در ترازهاي مالي و اعداد و ارقام متعددي كه عنوان مي شود شايد فقط 20 % از ذخاير و منابع ما باشد.

وي اضافه كرد: ثروت پنهاني كه در كشور ما وجود دارد اين امكان را به ما مي بخشد كه سهم اين ثروت را در افزايش درآمد عمومي، توليد ثروت، رونق اقتصادي و ايجاد كسب و كار به 80% هم افزايش دهيم و اين چيزي است كه در بعضي كشورها براساس نظريات دانشمندان مطرح شده است مثلا قوانين متقن ، صحيح، اجرايي و مناسب با وضع و حال زمانه، دستگاه قضايي استوار و مستحكم ، حوزه فرهنگ از جمله آنهاست. اينها ثروت هاي بي بديل الهي است كه خوشبختانه به يمن اسلام و به بركت انقلاب اسلامي و آموزه هاي ديني در كشور ما به وفور وجود دارد، فقط بايد روي آنها سرمايه گذاري كنيم و به آنها جهت دهيم تا در خدمت پيشرفت و تعالي كشور قرار گيرد.

شيخ الاسلامي در ادامه يادآور شد: ما مردمي با ارزش و فضيلت داريم از معادن طلا و نقره هم گرانبهاترند قطعا نقطه اتكاي ما و ذخيره اصلي و موتور حركت ما براي توسعه و تعالي كشور اتكاي به همين مردم خواهد بود، همچنان كه در گذشته هم در فتح قله‌ها و فائق آمدن به همه مشكلات، تهديدها و ناملايمات همين مردم توانستند كار را به جلو ببرند. ماموريت‌هاي وزارت كار متضمن برنامه ريزي و سياست گذاري براي ايجاد اشتغال جديد حفظ اشتغال موجود، تنظيم بازار كار، صيانت از نيروي كار، ارتقا مهارت ها و دانش نيروي كار و اعتلاي آنهاست.

وي تصريح كرد: در خصوص برنامه‌هايي كه به محضر شما تقديم كردم از اسناد بالادستي كه بگذريم يكي از نكات مهم، ساماندهي وضعيت آمار و اطلاعات مربوط به بازار كار است همين الان ملاحظه مي‌كنيد كه آمار و ارقامي كه در مجلس محترم در خصوص موضوعات مختلف مربوط به كار و اشتغال مطرح مي شود، چقدر پراكنده و متعارض است. لازمه برنامه ريزي درست شناسايي وضع موجود است كه براساس آن ها اهداف مطلوب خود را تعيين و نقشه راه خود را براي نيل به وضع مطلوب ترسيم كنيم، بنابراين ساماندهي، انتظام بخش كردن، روش مند و علمي كردن آمار و اطلاعات در حوزه كار و اشتغال از جمله اهم برنامه هايي است كه ان شاالله آن را در دستور كار خود قرار خواهيم داد.

شيخالاسلامي وزير كار در ادامهتشريح برنامههاي خود در صحن علني مجلس با بيان اينكه ما بايد براي كارآفريني اهتمام جدي داشته باشيم، گفت: بايد سرمايههاي داخل و خارج از كشور را جذب كنيم و در توزيع سرمايهها نگاه عدالت محورانه داشته باشيم و مناطق روستايي و محروم را در اولويت قرار دهيم.

به گزارش ايسنا، وزير پيشنهادي با اشاره به اهميت توسعهاشتغال مولد و پايدار با تدوين سند ملي اظهار كرد: ما بايد سند ملي كار شايسته را به عنوان گفتمان جديد عرصه كار و توسعه در نظر بگيريم.

وي با اشاره به اهميت ساماندهي و هدايت تسهيلات چه در بخش يارانهها، چه در بخش بيمه و تسهيلات بانكي و همچنين مديريت بازار اظهار كرد: تقويت و معرفي مشاغل دانشگاهي، نو، خانگي، از راه دور بهخصوص در حوزهفناوري نوين و مشاغل مولد فردي و مشاغلي كه مربوط به خوداشتغالي و بهرهبرداري از ظرفيتهاي موجود و صنعت گردشگري، بخش خدمات جزو سرفصلهاي برنامههاي كاري است.

وي همچنين به اهميت بازتعريف اشتغال بانوان و اتخاذ سياستهاي هدايتي و حمايتي در راستاي دفاع از كرامت، حقوق و شأن و جايگاه زنان در محيط كار اشاره كرد و گفت: ما بايد كارها را متناسب با ظرفيت آنها بازتعريف كنيم.

وزير پيشنهادي كار و امور اجتماعي به اهميت حمايت از طرح خوداشتغالي بانوان، حمايت از مشاغل خانگي و ارايهالگوي اسلامي و ايراني براي بانوان كشور و حضور فعالتر زنان در مشاغل آموزشي، پژوهشي، هنري و بهداشتي اشاره كرد و گفت: ظرفيتهاي معطلي در كشور ما وجود دارد كه ما بايد آنها را بازشناسي و احيا كنيم.

وي به اهميت تجاريسازي طرحهاي پژوهشي اشاره كرد و گفت: ما براي ايجاد اشتغال نيازمند همگرايي مستقيم و غيرمستقيم تمام دستگاههاي موجود هستيم.

شيخالاسلامي همچنين با تاكيد بر اهميت اصلاح ساختار وزارت كار متناسب با نيازهاي روز و شرايط جديد گفت: من برنامههاي خود را در جلسات كميسيونهاي مختلف مجلس مطرح كردم و اينجا نيز خلاصهاي از آن را مطرح كردم و ضمن تشكر از همه‌ي عزيزان كه در چند روز گذشته اين فرصت را به ما دادند كه ما بتوانيم مطالب خود را بيان كنيم، معتقدم كه براي اجراي موفق اين برنامهها بايد از تمام ظرفيتها استفاده كرد.

وي ادامه داد: در واقع اجراي موفقيتآميز اين برنامهها در شرايطي كه اراده عمومي نظام و مردم در راستاي حل مشكلات توسعههمهجانبه است نيازمند تلاش همگان و همافزايي تمام نيروهاي دلسوز بهويژه نمايندگان مجلس است.

وزير پيشنهادي كار گفت: ارتقاي خصوصيسازي، حركت به سمت اقتصاد جهاني و كاهش سلطهاقتصاد نفتي و در عين حال استفاده بهينه براي توليد و اشتغال و تنوعبخشي به اقتصاد كشور كه جزو راهبردهاي كلان براي تسهيل در اشتغالزايي است، با تلاش دائمي و برنامهريزي شده و هدفمند امكانپذير است.





تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار